۰ نفر

آمارهای حیرت‌آور صنایع ایران از زبان رییس اتاق بازرگانی

ارزیابی واقع‌بینانه از فرصت و تهدیدهای تولید و صنعت کشور/ بدون ایجاد ساختار و جهت‌گیری مناسب رشد اقتصادی محقق نمی‌شود

۱۸ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۴۷
کد خبر: 217583
ارزیابی واقع‌بینانه از فرصت و تهدیدهای تولید و صنعت کشور/ بدون ایجاد ساختار و جهت‌گیری مناسب رشد اقتصادی محقق نمی‌شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید برای اولین بار یک ارزیابی واقع‌بینانه از نقاط قوت‌ و ضعف، فرصتها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور ارائه دهیم.

غلامحسین شافعی در چهل‌ودومین نشست مشترک رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن، مجلس شورای اسلامی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی که در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما به هر صورت با انتخاب دو راه مواجهیم. یا باید شیوه‌های گذشته را تداوم بخشیم که نتوانسته توسعه پایدار را نشان دهد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: یا باید راه دومی را انتخاب کنیم. راه دوم یعنی تغییر بنیادین برای یک شروع جدید که دشوار است، باید اول از تحلیل‌های مرسوم دست برداریم و برای اولین بار یک ارزیابی واقع بینانه از نقاط قوت‌ و ضعف، فرصتها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور ارائه دهیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه راه حل دوم یک تحول اساسی در اقتصاد کشور و شرط ضرورت برای بقای اقتصاد است، عنوان کرد: راه حل دوم حتما می‌تواند ما را به امیدهای جدید برساند و به عنوان یک تحول اساسی آن را بپذیریم، تغییر برای ما یک انتخاب نیست بلکه شرط ضروری برای بقای اقتصاد کشور است. در این ارتباط اگر ما در شرایط غیرعادی در اقتصاد و صنعت هستیم، آیا با تصمیمات عادی می توانیم شرایط غیرعادی را تغییر بدهیم؟

شافعی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید روند اجرای برنامه ها را بررسی کنند، تصریح کرد: نمایندگان برنامه هایی که وزرا در مجلس ارائه کردند را پایش کنند و چگونگی روند اجرای آنها را مرتب بررسی کنند و همه، خود را پاسخگو برای اجرای این برنامه‌ها قرار دهند.

وی با اشاره به برخی آمار در رابطه با تعداد پروانه واحدهای صنعتی و تولیدی و تعداد پروانه ‌های در حال ساخت و مقایسه آنها با دیگر کشورها گفت: برای نمونه اگر کشور خود را با چندین کشور دیگر در این شرایط محدودیت منابع، مقایسه کنیم؛ در صنعت خودرو ما 49 پروانه خودرو و 32 پروانه در دست ساخت داریم، در مجموع 81 واحد تولید خودرو در کشورمان وجود دارد. تعداد واحدهای صنعت خودرو در آلمان 12، آمریکا 29، فرانسه 8 ، ژاپن  11و کره 5 واحد است.

شافعی افزود: در سیمان 73پروانه و 92 پروانه در حال ساخت داریم که در مجموع 165 واحد در حوزه سیمان وجود دارد. در صورتی که کره‌جنوبی با 10واحد چند برابر تولید ما می‌کند. درتولید موتورسیکلت 177پروانه و 33 واحد در حال ساخت و در مجموع 110 واحد داریم. جمع واحدهای موتور سیلکت در کشورهای اندوزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، ویتنام، تایلند، چین، مالزی، هند، بنگلادش، فیلیپ، ژاپن و کره جنوبی 82 واحد است.

وی عنوان کرد: تعداد واحدها در حوزه فرش 1215، تلویزیون رنگی 36 ، یخچال فریزر 530، ویفر و شکلات 1520 در کشور است. اگر با چنین حرکتی ما در شرایط رونق تولید قرار گیریم، آیا همه این‌ها می‌توانند با ظرفیت اقتصادی کار کنند؟ قیمت تمام شده کالاهای ما می‌تواند در بازار رقابتی جواب‌گو باشد؟ امیدوارم این سوال و نکات مورد توجه قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به دو موضوع در رابطه با همکاری ایران با دیگر کشورها تصریح کرد: دو موضوع را در دستور کار قرار دادیم که آن را به مرحله خوبی رسانده‌ایم. در ابتدا همکاری مشترک بین عمان، افغانستان و ایران که منطقه چابهار و سرخس را در دستور برنامه خود داریم و حدود یک ماه و نیم آینده این سه کشور در چابهار برای کار مشترک سه‌جانبه حضور پیدا می کنند. پس از آن، توافق با کشور هندوستان که هندوستان، ایران و قزاقستان یک همایش برای همکاری های منطقه ای در استان خراسان رضوی و شهر مشهد داشته باشیم که مجلس در این ارتباط می‌تواند کمک شایانی به ما کند.