۰ نفر

حذف کامل شرکت‌های صوری درگرو همکاری دستگا‌ه‌های نظارتی است

شیوه تعیین ضریب مالیاتی برای مشاغل و صنوف مختلف/ وصول ۸۵درصد مالیات ارزش‌افزوده بر مبنای خوداظهاری

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 213882
شیوه تعیین ضریب مالیاتی برای مشاغل و صنوف مختلف/ وصول ۸۵درصد مالیات ارزش‌افزوده بر مبنای خوداظهاری

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: 85 تا 90 درصد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده، مبتنی بر خوداظهاری، تمکین یا توافق بوده است.

 «محمد مسیحی» اعلام کرد: از کل مالیات بر ارزش افزوده‎ای که از آغاز اجرای قانون تا امروز وصول شده، نزدیک به 73 درصد مبتنی بر خود‎اظهاری بوده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، از 27 درصد باقیمانده، نزدیک به 50 درصد بدون مراجعه به هیات حل اختلاف و با تمکین یا توافق با اداره امور مالیاتی وصول شده است.

وی توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده در بیشتر کشورها به شیوه تفریقی غیرمستقیم و مبتنی بر روش صورتحساب اجرا می‌شود. طبق این روش فعالان اقتصادی مکلفند برای خرید کالا و خدمات و همچنین نهاده‌های به کار رفته در تولید محصولات خود صورتحساب و مستندات لازم را نگهداری و در زمان فروش کالا و خدمات خود نیز صورتحساب صادر کنند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه در حلقه‎های اول زنجیره مالیات بر ارزش افزوده شفافیت ایجاد شده، گفت: در حلقه‎های آخر و در سطح صنوف، بر اساس قاعده هزینه و فایده، هزینه شفافیت زیاد است و بسیاری به دنبال آن نیستند.

به گفته وی، 90 درصد ارزش افزوده‏ای که ایجاد می‏شود، در حلقه‎های اولیه ایجاد ارزش اقتصادی نظیر مبادی ورودی گمرک و شرکت های بزرگ و متوسط است.

وی یادآور شد: در حلقه های بعدی، ضمن تهاتر مالیات پرداختی در زمان خرید و مالیات دریافتی در زمان فروش فقط مابه‌التفاوت مالیات پرداخت می شود و بار مالی آن به حلقه بعد و در نهایت مصرف‌کنندگان نهایی انتقال می یابد که این موضوع شفاف‌سازی را در طول زنجیره ایجاد ارزش با نگهداری مستندات خرید و فروش به دنبال خواهد داشت و موجب ردیابی جریان عرضه کالا و ارائه خدمات در کشور می‌شود.

مسیحی اعلام کرد در شفاف‌سازی حاصل از اجرای این نظام مالیاتی در کشور تاکنون بیش از سه هزار شرکت صوری و کاغذی شناسایی شده است و گفت:‌ این شرکت‌ها سال‌های متمادی نقش ناصوابی را در سطح کلان اقتصادی کشور از جمله حوزه بانکی، بورس کالا، نظام رتبه‌بندی شرکت‌ها و نظام مالیات بر درآمد داشته‌اند.

به گفته وی، مبارزه با شرکت‎های صوری نیازمند اراده و عزم جدی سایر دستگاه‎ها از جمله اداره ثبت شرکت‎ها، قوه قضاییه، نیروهای امنیتی و انتظامی و دستگاه‏های نظارتی و ذینفعان است.

وی تصریح کرد: حذف کامل فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی مستلزم اراده و همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و از جمله دستگا‌ه‌های نظارتی خواهد بود.

مسیحی گفت: برخی مخالفت‌ها با مالیات بر ارزش افزوده آگاهانه و به دلیل کارکرد شفاف‌سازی نظام مالیاتی بوده که منافع اقلیتی پرنفوذ را به مخاطره انداخته است.

** شیوه تعیین ضریب مالیاتی برای مشاغل و صنوف مختلف

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی درباره شیوه تعیین ضریب مالیاتی برای مشاغل و صنوف مختلف گفت: به موازات پیش‌بینی اجرای مالیات بر ارزش افزوده به روش ساده شده برای برخی گروه‌های صنفی در لایحه دائمی شدن قانون و به موجب بند «ز» تبصره (6) قانون بودجه سال 1396 که قابل تسری به دوره‌های مالیاتی سال‌های قبل نیز است، اعمال ضریب مالیات بر ارزش افزوده یا همان اجرای مالیات بر ارزش افزوده ساده شده از اختیارات سازمان امور مالیاتی است.

وی افزود‌: اعمال ضریب مالیات بر ارزش افزوده متفاوت از ضریب عملکرد خواهد بود، ضریب مالیات بر ارزش افزوده برای برخی صنوف که بر روی خریدها و هزینه‌های آنها مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌شود، با در نظر گرفتن میزان مالیات ارزش افزوده‌ای تعیین می‌شود که برای خرید کالا و هزینه‌های صورت گرفته و متفاوت از سازوکار تعیین ضریب در حوزه عملکرد است.

به گفته این مسوول، مالیات بر ارزش افزوده‌ای که صنوف مختلف نظیر رستوران‌ها، هتل‌ها و طلافروشان و سایر بخش‌ها از مردم به عنوان مصرف‌کننده‌ نهایی دریافت می‌کنند پس از کسر مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی در حلقه قبل توسط این صنوف، فقط مابقی آن باید به خزانه واریز شود، بنابراین نباید تصور داشت که کل مبلغ دریافتی این صنوف از مصرف‌کننده نهایی در حلقه آخر باید به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز شود; زیرا بخش عمده‌ای از آن در حلقه‌های قبل وصول و به حساب سازمان واریز شده است.

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات، تولید و توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می‌شود اما مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات، تولید، توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می‌یابد تا سرانجام توسط مصرف‌ کننده نهایی پرداخت شود.

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که همه عرضه‌ کنندگان کالاها و خدمات (مودیان این نظام مالیاتی) باید علاوه بر بهای کالا یا خدمت عرضه‌ شده، به‌ صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات، در زمان فروش از خریداران اخذ و به‌ صورت دوره‌ای (فصلی) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.