۰ نفر

پوشش لحظه به‌لحظه جلسه رای‌اعتماد کابینه دوازدهم در مجلس؛

جزییات سومین روز بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم/ ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم روز شنبه

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۱۵
کد خبر: 212723
جزییات سومین روز بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم/ ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم روز شنبه

به گزارش اقتصادآنلاین ، در نشست علنی امروز (پنج شنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با توجه به اینکه وقت کافی برای طرح صحبت های همه موافقان و مخالفان و وزراء تا پایان جلسه امروز وجود ندارد، ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم روز شنبه (28 مرداد) انجام خواهد شد.

پایان پنجمین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت/جلسه بعدی صبح روز شنبه

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان پنجمین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت را به صدا درآورد.

 مسعود پزشکیان پایان نشست علنی امروز (پنج شنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 50: 12 اعلام کرد.

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه بعدی با دستور کار ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم ساعت 8 صبح (شنبه 28 مردادماه) برگزار خواهد شد.

۱۴:۰۲-موافقت طیار با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم؛

آخوندی در ۴ سال گذشته خدمات بزرگی به مردم ارائه داده است/ کارنامه قابل قبول در حوزه مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت در بخش مسکن را اجرای دقیق راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب در برنامه ششم توسعه خواند و گفت: آخوندی کارنامه قابل قبولی در حوزه مسکن دارد.

قرجه طیار در نشست علنی امروز (پنج‌شنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های دینی و الهی به جای آوردن مراتب تقدیر و سپاسگزاری از انسان‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار جزو خصایص و رفتارهای پسندیده محسوب می‌شود،گفت:"آخوندی"وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به عنوان یکی از خدمتگزاران نظام که طی 38 سال، همواره مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و ملی کشوری را به دوش داشته و منشأ خدمات و اثرات بسیاری بوده است.

 نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آخوندی جزو سابقون نظام محسوب می‌شود، ادامه داد: سابقه دو دوره تصدی بر عالی‌ترین مقام وزارت شهرسازی و مسئولیت‌های مهم دیگر را نیز در کارنامه خود دارد؛ تجربه عملی، علمی و آکادمیک و سابقه اجرایی در پست‌های تخصصی را نیز باید به رزومه وی افزود.

وی اداه داد:وزارت راه و شهرسازی در طول 4 سال گذشته و به ویژه پس از توافق برجام، به کشور و ملت ایران خدمات بزرگی ارائه کرده است که برخی از این خدمات شامل بازسازی ناوگان هوایی، کشاندن شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی پای میز مذاکره و عقد قرارداد با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ... در تاریخ 38 ساله انقلاب شکوهمند اسلامی بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساخت‌های راه و راه آهن، کشتیرانی، مسکن و شهرسازی، هواپیمایی به یقین با همت، بینش بلند و چشم انداز قابل دفاع آقای آخوندی محقق شده است،افزود: رشد حدود 3 برابری ترانزیت ریلی، رشد 2.5 برابری ترانزیت کالاهای غیرنفتی از بنادر تجاری، رشد 114 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور، رشد 32.4 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر و همچنین بهسازی و بازسازی 1400 کیلومتر از خطوط ریلی کشور و احداث، توسعه و تکمیل بیش از 16 هزار کیلومتر راه‌های روستایی، اصلی و زیرساختی جاده‌ها و همچنین بهره‌برداری از بزرگترین پایانه مسافربری کشور در بندر شهید حقانیِ هرمزگان از دیگر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به تصدی‌گری آقای آخوندی محسوب می‌شوند.

طیار برخلاف نظر مخالف این وزیر پیشنهادی معتقد است وی در حوزه مسکن نیز کارنامه قابل قبولی دارد؛چراکه بازآفرینی سکونت‌های غیررسمی و شهری شامل بافت‌های حاشیه‌ای با جمعیت 11 میلیون نفر و بافت‌های فرسوده با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر و تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه، تنها بخشی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه ارتقای وضعیت مسکن و تصویب و ساخت سالانه یکصد هزار واحد مسکن در قالب طرح‌های اجتماعی و حمایتی و تصویب و نوسازی مسکن روستایی با سالانه 200 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا یکصد میلیون و تسهیلات ساخت مسکن تا یکصد و 50 میلیون تومان، برخی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به شمار می‌آید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به برخی دیگر از برنامه‌های آخوندی برای وزارتخانه راه و شهرسازی دولت دوازدهم اشاره کرد با بیان اینکه عمده برنامه‌های  آخوندی در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور تدوین شده است، گفت: توسعه ریلی کشور به توسعه جاده‌ای و تقویت بازاریابی ترانزیت برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی  و بین‌المللی در اولویت است و در  افق 4 ساله رو به رو ، گسترش نفوذ حمل و نقل ایران در منطقه و جایگاه تاریخی و فراموش شده ایران در جاده ابریشم و بحث ترانزیت بار دیگر فعال شده و امید است ایران به پل ارتباطی منطقه تبدیل شود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌ها،افزایش خطوط ریلی و آزادراه‌ها به مجموع 7 هزار کیلومتر و افزایش بنادر تجاری به 46 میلیون تن و افزایش ظرفیت فرودگاه‌ها به 57 میلیون نفر در سال را در دولت قبل شاهد بوده ایم، گفت: رشد 500 درصدی ترانزیت ریلی و تبدیل آسمان پل ترافیکی میان اروپا- اقیانوسیه و اروپا- خاورمیانه و جذب گسترده سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه فرودگاه های دیگر بخش دیگری آقای آخوندی در  دولت آینده است.

وی مهمترین برنامه آخوندی در  بخش مسکن را اجرای دقیق راهبردها و سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب در برنامه ششم توسعه خواند و گفت: تامین مسکن اقشار کم درآمد، تکمیل و بهربرداری از پروژه‌های مسکن مهر، مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی و فعال سازی حساب یکصدم حضرت امام(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و توجه به بافت فرسوده شهرسازها و استفاده از  توان فنی و مالی و مدیریتی بخش خصوصی و فعال و توانمندسازی ستاد ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها و به ویژه کلان شهرها از  برنامه‌های قابل تقدیر وزارت راه و شهرسازی در دولت آینده خواهد بود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:  غریب به اتفاق متخصصان و کارشناسان و انجمن‌های صنفی در حوزه راه و شهرسازی به درایت و توانمندی  بالای "آخوندی"  اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، مردم و روستاییان بزرگوار از برنامه‌ها و خدمات ایشان به نیکی بهره مند خواهند شد.

۱۳:۳۴-پورمختار در تذکر شفاهی؛

دولت پرداخت پول کشاورزان گندمکار را به تاخیر نیاندازد

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: با توجه به اینکه هم اکنون فصل خرید گندم فرارسیده است، انتظار می رود دولت مثل سال های گذشته در پرداخت پول کشاورزان تاخیر نکند.

  محمدعلی پورمختار در نشست علنی امروز (پنج شنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، گفت: طبق اصل 110 قانون اساسی در خصوص ماموریت های دستگاه های اطلاعاتی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بر اساس وظایف مصرح قانونی انجام وظیفه می کنند، اینکه در برخی اوقات در عرصه های مختلف ورود می‌کنند در راستای انجام وظیفه‌شان است و تلقی نادرست برخی از نمایندگان برخلاف وظایف نمایندگی است.

وی در تذکر به وزیر نیرو، تصریح کرد: متاسفانه شرکت توزیع برق در استان های مختلف مبالغ زیادی را به طور غیرقانونی از مردم کسب می کند؛ به عنوان مثال تامین تیربرق، ایجاد ایستگاه، تامین سیم و غیره لذا باید این مهم کنترل شود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم اکنون فصل خرید گندم فرارسیده است، انتظار می رود دولت مثل سال های گذشته در پرداخت پول کشاورزان تاخیر نکند؛ همچنین فصل خرید سیب زمینی نیز فرارسیده لذا کاهش قیمت این محصول نیز به ظرر کشاورزان خواهد بود لذا وزارت کشاورزی باید شرایط را ساماندهی کند.

۱۳:۳۰-هاشمی در تذکر شفاهی:

وضعیت جاده های آذربایجان غربی اسف بار است

نماینده مردم میاندآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس با بیان اینکه وضعیت جاده های آذربایجان غربی اسف بار است،گفت: منطقه جنوب آذربایجان دچار کم آبی است.

همایون هاشمی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 26مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در تذکری گفت: قبل از سخنانم، سلامی عرض می کنم، خدمت شما همکاران  جانبازان سرافراز عزیزمان در جنگ تحمیلی و آزادگان عزیز، تذکری دارم خدمت ریاست جمهور ، وزیر نیرو و این بحث انتقال آب زرینه رود به تبریز از دیروز که باز هم شروع شده،پیامک های  مکرری برای من و  نمایندگان  آذربایجان می آید که این موضوع محل نگرانی است.

نماینده مردم میاندآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در راستای رفع این موضوع باید مداخله کنید، منطقه جنوب آذربایجان دچار کم آبی است و چاه های آب این مناطق را پرمی کنند و این انتقال خط لوله را ما مخالف نیستیم؛اما در داخل شهرهای جنوب آذربایجان معضل کم آبی وجود دارد و حتما باید به این موضوع رسیدگی شود و دراین  راستا  بنده از وزیر نیرو درخواست دارم این موضوع را در دستور کار قرار دهد و به آن رسیدگی کند.

وی ادامه داد:تذکر دیگر من به وزیر راه و شهرسازی است و هم اکنون که موافقان و مخالفانشان صحبت کردند، بنده مصمم بودم که مطالبی را بگویم اما نشد و خواهش می کنم از شما به مناطق کم برخوردار رسیدگی کنید و نمی شود ما در کلام یک چیزی را بگوییم ودر عمل چیز دیگری ببینیم و منطقه آذربایجان مخصوصا جنوب آذربایجان به لحاظ دسترسی و جاده ای بسیار وضع اسفباری دارد.

هاشمی بیان کرد: بنده چندین بار گفته ام و جنابعالی نیز لطف هایی کرده اید، اما این لطف ها به آن منطقه چیزی اضافه نکرده است ، محض رضای خدا اقدامی علمی  انجام دهید که مردم آن را مشاهده کنند و این درحالی است که وضعیت جاده های آذربایجان غربی خصوصاً میاندآب، شاهین دژ و تکاب بسیار اسف بار است.

۱۳:۲۵-ملکی در تذکر شفاهی مطرح کرد؛

تاکید بر لزوم رفع مشکلات در صادرات محصولات کشاورزی به عراق/ دستگاه های مسئول اقدام کنند

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی از مشکلات در صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق انتقاد کرد.

 ولی ملکی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در تذکری شفاهی گفت:  محصول سیب و شلیل باغداران مشگین شهر روی دستشان مانده است و این در حالی است که باید از صادرات حمایت شود و سیاست های دولت در این راستا ارائه مشوق های صادراتی است.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در عراق قوانینی وضع شده است که به ازای صادرات هر کیلو میوه یک هزار و 200 تومان عوارض اخذ شود و با وجود پیگیری های ظریف وزیر امور خارجه و وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی و صنعت، تاکنون این مشکل رفع نشده است.

ملکی گفت: گفته می شود محصولات کشاورزی در عراق به بار نشسته است،اما این یک نوع عدم همکاری با ما است،زیرا در عراق جز محصول خرما،محصولات دیگری تولید نمی شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید اقدامات لازم برای رفع مشکلات صادرات محصولات کشاورزی انجام شود.

۱۳:۲-ساداتی نژاد در تذکر شفاهی:

لزوم توجه به اتمام رسیدن خط دوم راه‌آهن کاشان به جنوب/ تغییر در اساسنامه دانشگاه پیام‌نورموجب اتلاف ظرفیت‌های این دانشگاه است

عضوکمیسیون آموزش مجلس گفت:تغییری که در اساسنامه دانشگاه پیام نور در مورد محدود شدن بحث رشته‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین پذیرش دانشجو است،موجب اتلاف ظرفیت‌های دانشگاه پیام نور می‌شود.

 سیدجواد ساداتی نژاد در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با بیان تبریک سالروز آزادی آزادگان ایرانی و تسلیت شهادت شهید حججی ،اظهار داشت: تذکر اول در خصوص پول گندم کشاورزان با توجه به شرایط نا مناسب مالی که این عزیزان دارند است.

نماینده مردم نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تذکر بعدی به معاون میراث فرهنگی و گردشگری رئیس جمهور در مورد مشکلات زیرساخت گردشگری دو شهرستان کاشان و آران بیدگل و استحکام بخشی به آبشار نیاسرکاشان، باغ تاریخی فین، تپه سیلک، شهر زیرزمینی نوش‌آباد و سفید شهر است، گفت: تذکر بعدی به وزیر نیرو در مورد پرداخت دیون پروژه انتقال آب به کاشان است.

وی با اشاره به اینکه تذکر دیگر به رئیس سازمان محیط زیست در مورد معادن روستاهای جوشقان و تجره است که مشکلاتی را برای کشاورزان و محیط زیست منطقه کرده است، اضافه کرد: تذکر بعدی در مورد راه و زیرساخت در جادهای کاشان به برزوک، کاشان به ابو زیدآباد، کاشان به سفید شهر و ورودی مشکات است با توجه به تلفات جانی و مالی زیاد در این محدوده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه تذکر دیگر به وزیر آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد تغییری که در اساس نامه دانشگاه پیام نور در مورد محدود شدن بحث رشته‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین پذیرش دانشجو است، گفت: این تغییر موجب اتلاف ظرفیت‌های دانشگاه پیام نور است که به اصلاح نیاز دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: تذکر آخر در خصوص خط دوم راه‌آهن کاشان به جنوب کشور است که امید واریم با عنایت وزیر راه و شهرسازی به اتمام برسد.

۱۳:۲۲-کمالی پور در تذکر شفاهی:

تردد دولتی ها در صحن علنی امکان اطلاع نمایندگان از برنامه های وزرای پیشنهادی را نمی دهد

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:در جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت شاهد بودیم که همکاران دولتی در صحن مجلس درحال رفت و آمد بوده اند که عملا امکان شنیدن بحث های تخصصی نمایندگان وجود ندارد.

 یحی کمالی پور درجلسه علنی صبح امروز (پنج شنبه 26تیرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن ادای احترام به شهدای دفاع مقدس و مقام ایثارگران گفت: تذکر شفاهی اینجانب براساس بندهای 4و 11 ماده 24 آیین نامه داخلی و ماده 206آیین نامه داخلی است.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی گفت: در چند روز اخیر در جلسات مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت شاهد بودیم که همکاران دولتی در صحن مجلس درحال رفت و آمد بوده اند که عملا امکان شنیدن بحث های تخصصی نمایندگان وجود ندارد.

وی در ادامه افزود:توقع داریم که هیئت رئیسه مجلس شرایطی را فراهم کند که بتوانیم در فضای آرام بحث هایی که در دفاع یا رد برنامه های وزرای پیشنهادی بشنویم و در نهایت تصمیم بگیریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:براساس ماده 206 افرادی که بنا به قرعه برای دفاع یا رد برنامه های وزرای پیشنهادی انتخاب می شوند به بیان مطلب بپردازند اما شاهدیم که بیشتر تعریف و تمجید می پردازند.

وی بیان داشت:نمایندگان مجلس باید به صورت ماهیتی به مسائل بپردازند که ما بتوانیم از اظهارات آنها به این نتیجه برسیم که به وزیرپیشنهادی رای اعتماد بدهیم یا رای اعتماد ندهیم.

 

۱۳:۲۱-پزشکیان در پاسخ به تذکر شفاهی کبیری:

موافقان وزرای پیشنهادی می‌توانند در صورت عدم وجود مخالف نیز صحبت کنند

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس گفت: مطابق نظر رئیس جلسه موافقان وزرای پیشنهادی می‌توانند در صورت عدم وجود مخالف، صحبت کنند.

سیدتقی کبیری  در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواد 115 و 206 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در ماده 115 عنوان اولیه مذاکرات است و در ذیل مذاکرات آمده است که اگر مخالفی وجود نداشته باشد، غیر از نماینده دولت و سخنگو به عنوان موافق کسی صحبت نخواهد کرد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماده 206 آمده است که رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد نمود به اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهد، بیان کرد: بنظر می رسد، وقتی مخالفی در این راستا وجود نداشته باشد، طبیعتا صحبت موافق نیز با ماده 115 قانون آئین نامه در تضاد است.

پزشکیان در پاسخ به تذکرکبیری گفت: صبح در این موضوع بحث مفصلی شد و نظر ریاست جلسه مطابق نظر شما نبود و در نتیجه موافقان می‌توانند در صورت عدم وجود مخالف، صحبت کنند.

 

۱۳:۱۹-صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

عدم توجه متوازن به بخش مسکن و شهرسازی مشهود است/ حمایت از دولت به معنای نادیده گرفتن ضعف ها نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه متوازن و همسان به بخش مسکن و شهرسازی در برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مشاهده نمی شود.

محمود صادقی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید و هم به عنوان اصلاح طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود اما این حمایت به صورت تعامل فعال است یعنی ضمن اینکه از دولت حمایت می کنیم همکاری با دولت فعال است و هر جا که انتقادی از دولت وجود داشته باشد آن را با صراحت مطرح می کنیم و به ضعف ها اشاره می کنیم و این هیچ منافاتی با همکاری و حمایت از دولت ندارد و به تعبیر امام علی(ع) که می فرماید: برادر تو کسی است به تو راست بگوید نه آن کس که تو را تصدیق کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص برادرم جناب آخوندی بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی و عملکرد 4 سال گذشته وی انتقاداتی دارم که در مجموع به این جمع بندی رسیده ام که به عنوان مخالف صحبت کنم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ارائه شده آقای وزیر توازن بین 2 حوزه مأموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی دیده نمی شود و به طور کلی سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی بسیار قابل توجه است در حالی که به شهرسازی و مسکن به طور متوازن و همسان توجه نشده است.

صادقی تصریح کرد: من این سوال را از آقای آخوندی دارم که آیا طبق لایحه دولت این دو وزارتخانه از یکدیگر تفکیک شده بود و بنا بود جناب عالی به عنوان وزیر مسکن به مجلس برنامه بدهید، به همین مقدار به بخش مسکن توجه می کردید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه پیشنهادی در بخش راه حتی تا آنجا به جزئیات پرداخته شده که برای روکش آسفالت معابر تا تعیین مبالغ مورد نیاز هم عدد و رقم داده شده است اما در بخش شهرسازی و مسکن بیشتر به ارائه کلیات و راهبردها پرداخته شده است و در گزارش عملکرد این وزارتخانه نیز همان وضعیت قابل مشاهده است در حالی که طرح های اجرا شده در حوزه راه و حمل و نقل بسیار چشم گیر و قابل تحسین است اما در بخش مسکن البته اقداماتی انجام شده مانند سروسامان دادن به وضعیت آشفته مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و همچنین تثبیت نرخ آن به افزایش سقف تسهیلات بانکی برای تحریک تقاضا در بازار مسکن هم باید توفیقات قابل توجهی در عملکرد در بخش مسکن دیده نمی شود که رئیس جمهور نیز به این ضعف عملکرد در نطق خود اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع مسکن اجتماعی افزود: در ابتدای دولت به عنوان یک آلترناتیو یا جایگزین برای مسکن مهر مطرح شده بود از آن اثر عملی ندیدم غیر از اینکه در گزارش عملکرد وزارتخانه مطرح شده است تدوین و تصویب برنامه مسکن اجتماعی در هیأت وزیران و گزارش عملکرد در همین حد است و همچنین در این گزارش آمده است تهیه طرح ساماندهی و توانمندی سکونت گاه های غیررسمی که همان حاشیه نشینی است برای 91 شهر که طرح آن تصویب شده اما از اجرای آن خبری نیست.

صادقی تصریح کرد: البته در طرح پیشنهادی صحبت از توسعه مسکن روستایی شده است و به تعداد 900 هزار واحد از طریق بنیاد مسکن برنامه دارم که در 4 سال آینده مسکن روستایی ایجاد کنم ولی چندان به نظر نمی آید که اجرایی باشد و در خصوص اینکه این کار چگونه باید انجام شود و اینکه فقط این طرح وعید است توضیحی داده نشده است که امیدواریم دولت و این وزارتخانه به بخش شهرسازی و مسکن با نگاه متوازنی نگاه کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص بحث شهرسازی و معماری با توجه به اینکه جزء حیطه وظایف و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری است اختیارات و وظایفی را وزارت مسکن برای جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها و انحراف از طرح های جامع شهری و ساماندهی شهرسازی و همچنین بحث های مربوط به برج سازی ها و تغییر کاربری ها و افزایش تراکم های غیر قانونی وزارت مسکن در این زمینه از بعد حاکمیتی مسئولیت دارد که هم نظارت دارد و هم می تواند به این مسئله اجرا ورود کند اما متأسفانه امروز در شهر تهران شاهد هستیم با این افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری ها که تنفس را در شهر تهران و بسیاری از کلان شهرها دشوار کرده است اگرچه وزارت مسکن، شورای عالی شهرسازی و معماری اقداماتی در این زمینه انجام داده است اما این اقدامات هیچ یک در عمل ثمراتی نداشته اند.

صادقی در ادامه با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل توفیقات بزرگی وزارتخانه داشته و گزارش خوبی داده اند و به ویژه بحثی که در نتیجه اجرای توافق هسته ای در خرید هواپیماهای جدید همچون بوئینگ قرارداد بسته و در حال خریداری هستند که از آثار مثبت برجام است، افزود: ضعف هایی در این حوزه ناوبری دیده می شود،در  فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از جهت مدیریتی اختلال های زیادی دیده می شود.

وی افزود: همچنین  نظام مدیریتی این بخش دچار اشکال است و نظام حقوق و مزایا و نظام اداری آن دچار اختلال است به طوری که دسته بندی ها و باندبازی ها و رقابت های مخرب در آنجا وجود دارد به گونه ای که منجر به اتلاف منابع مالی و انسانی می شود و بدنه تخصصی این حوزه که داخل این دسته بندی ها نیستند از این وضعیت رنج می برند و به حاشیه رانده شده اند، ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد و به مسئله کلان حوزه هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم نامناسب پاداش و ارتقا و بی توجهی و بها ندادن به نیروهای متخصص و کارآمد موجب گسترش نارضایتی شده است که تداوم این وضعیت با توجه به حساسیت های این حوزه برای آینده صنعت هوانوردی بسیار خطرناک و مشکل آفرین است.

وی افزود: در خصوص انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی در تفریغ بودجه سال 94 رتبه تعداد واخواهی ها در خصوص وزارت راه و شهرسازی بعد از وزارت نیرو و قبل از وزارت کشاورزی با 637مورد رتبه دوم را دارد.

 

۱۳:۱۷-زارع در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مطرح کرد:

عملکرد قابل قبول آخوندی در حوزه مسکن مهر و حمل و نقل/ مجموعه ای از عوامل باید برای رونق در حوزه مسکن تعامل و همکاری کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اینکه در حال حاضر برای مجموعه نظام بانکی رقمی برای ارائه تسهیلات در حوزه مسکن باقی نمانده است، گفت: در دوران فعالیت آخوندی با اختصاص ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ۵۰ درصد باقیمانده از پروژه مسکن مهر افتتاح شد.

 رحیم زارع در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با عباس آخوندی گفت: سال گذشته مشکلاتی را در حوزه مسکن و راه به وزیر این حوزه انتقال دادم و وزیر مربوطه گام هایی را برای حل مشکلات برداشت البته دفاع از وزیر پیشنهادی به این دلیل نیست که اقیانوس راه و شهرسازی مشکلاتی ندارد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به محدودیت ها و تحریم های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه سبب دفاع اینجانب از وزیر راه شد، مواردی است که به طور شفاف آن ها را مطرح می کنم البته درخواست می کنم برای مهندسین عضو نظام مهندسی تصویب آئین نامه کنترل ساختمان باید به پس از اصلاح قانون نظام مهندسی موکول شود.  

وی تاکید کرد: نقش وزارت راه و شهرسازی در سیاست گذاری مسکن و تولید آن 60 تا 70 درصد است؛اما در اجرا نقش این وزارتخانه تنها 5 درصد است،بنابراین مجموعه ای از عوامل باید برای رونق در حوزه مسکن تعامل و همکاری کنند. سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، مجموعه نظام بانکی و تعاونی ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افزایش رونق تولید مسکن نقش موثری دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد:تا زمانی که نگاه سیستمی در کشور ایجاد نشود،همه مشکلات برگردن وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد،عملکرد وزیر در حوزه مسکن مهر به ویژه شهرستان خرمبید قابل قبول است؛زیرا مسکن مهر از سال 86 شروع و در 6 سال قبل از فعالیت آقای آخوندی 48 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت،اما در دوران 4 سال آخوندی این میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان بود.

زارع اضافه کرد: یکسال قبل از آغاز به کار این دولت ارزش پول به یک سوم کاهش پیدا کرد،بنابراین منابع هزینه شده برای مسکن مهر در 6 سال قبل از فعالیت آخوندی اگر به دلار محاسبه شود،رقمی معادل 35 میلیارد دلار است اما در دوران وی این رقم به 2 میلیارد دلار رسید ؛بنابراین از 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر، 50 درصد قبل از حضور آخوندی افتتاح شد و 50 درصد باقیمانده در زمان فعالیت آخوندی افتتاح شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:در همه کشورهای توسعه یافته دنیا 80 درصد هزینه مسکن از تسهیلات به دست می آید؛اما در حال حاضر برای مجموعه نظام بانکی رقمی برای ارائه تسهیلات در حوزه مسکن باقی نمانده است؛بنابراین وزارت راه و شهرسازی در این حوزه تنها یک طرف ماجرا است،ضمن اینکه اگر نقش وزارت راه و شهرسازی تنها به میزان 20 درصد در تولید ساختمان باشد باید برای رفع مشکلات در این حوزه از همکاری و تعامل وزارتخانه های دیگر نیز استفاده کرد.

نقش زیربنایی رشد اقتصادی و توسعه کشور برعهده حوزه حمل و نقل است

وی ادامه داد: حمل و نقل یک بعد اقتصاد است و نقش زیربنایی برای رشد اقتصادی و توسعه کشور برعهده حوزه حمل و نقل است، کلید توسعه کشور و اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل بوده و این حوزه واسط میان فعالیت های تولیدی، اقتصادی، صنعتی، ارزی در سطح ملی و بین المللی است.طی 4 سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی،راهسازی،اختصاص داده شده است؛بنابراین باید از مجموعه راهداری وزارت راه برای فعالیت های صورت گرفته تشکر کرد.

زارع گفت: 10 هزارمیلیارد تومان بودجه برای حوزه حمل و نقل هزینه شده است،درحال حاضر وزارت راه و شهرسازی 163 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های کل کشور نیازمند است؛اما درسال 95، 8 هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه تعلق گرفته است ،بنابراین عملکرد در این شرایط باید به طوردقیق بررسی و مورد توجه قرارگیرد؛ضمن اینکه سازمان مدیریت مجلس و دستگاه های دیگر باید از حوزه وزارت راه حمایت کنند.

وی افزود: 200 فروند هواپیمای به روز در کلاس جهانی به کشور وارد شده که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی قرارداد 100 فروند هواپیما با شرکت ایرباس، 80 فروند با شرکت بوئینگ، 20 درصد با شرکت ایتالیایی بسته شده است. ناوگان هوایی کشور باید نوسازی شده و در حوزه سرمایه گذاری باید جذب خارجی صورت گیرد،همچنین بسیاری از پروژه های بزرگ مانند چابهار، زاهدان و مشهد از طریق بخش خصوصی صورت گرفته که حدود 6580 کیلومتر انواع راه ها و زیرساخت های جاده ای ساخته شده است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:حمل بار طی 4 سال گذشته از 30 میلیون تُن در حوزه ریلی  به 40 میلیون تن افزایش بوده است.

۱۳:۰۹-فلاحت پیشه در تذکر شفاهی مطرح کرد:

لزوم تشکیل کمیته ای ویژه برای پیگیری منطقه آزاد اسلام آباد غرب

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از عدم تشکیل منطقه آزاد اسلام آباد غرب گفت: آن دسته از مدیرانی که در توسعه کشور عملکرد قابل قبولی دارند از هر گروه و یا جریان سیاسی،باید در مدیریت کشور باقی بمانند.

حشمت اله فلاحت پیشه در نشست علنی امروز (پنجشنبه 27 مرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور و وزرای دولت دوازدهم گفت:انتظار می رود که خانه تکانی مدیریتی انجام شده تا حق هیچ مدیری ضایع نشود اما حق احکام و ارقام در برنامه ششم توسعه نیز تضییع نشود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی افزود: آن دسته از مدیرانی که در توسعه کشور عملکرد قابل قبولی دارند از هر حزب و یا جریانی هستند باید در مدیریت کشور باقی بمانند؛اما تداوم مدیریت افراد ضعیف در دولت به نفع کشور نبوده و شاخص های کمّی و کیفی حوزه عمران کشور را زیر سوال خواهد برد.

وی تاکید کرد: از رئیس جمهور ووزیر راه و شهرسازی تشکر می کنم اما تقاضا دارم تمام تجهیزات و پیمانکاران مورد نیاز برای حوزه راه و شهرسازی را به استان کرمانشاه منتقل کنند تا راه آهن اسلام آباد غرب و کرمانشاه به مرز ،سریعتر بین المللی شود.

فلاحت پیشه در تذکری خطاب به وزیر اقتصاد آینده تصریح کرد: کمیته ویژه باید تشکیل شود تا علت عدم تشکیل منطقه آزاد اسلام آباد غرب با توجه به شرایط همچنان در وضعیت رکود باقی مانده است همچنین از همه وزرای کشور تقاضا دارم مسیر عتبات عالیات را به عنوان مسیری در نظر بگیرند که در آن توسعه عقیدتی، اجتماعی، فرهنگی وجود داشته و برای حل همیشگی مشکلات جامعه همچون بازنشستگان دولت و مجلس اقدامات مشترکی انجام دهند./

 

۱۳:۰۴- اکبری در تذکر شفاهی مطرح کرد:

 

وزرای دولت دوازدهم از ظرفیت جوانان و زنان برای ساماندهی وضعیت جامعه استفاده کنند

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: وزرای دولت دوازدهم از ظرفیت جوانان و زنان برای ساماندهی وضعیت جامعه استفاده کنند.

علی اکبری در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر نیرو گفت: اجرای پروژه انتقال آب از سد درودزن پیگیری شود، همچنین در مورد اعمال مدیریت سختگیرانه برای برداشت آب غیرمجاز و تامین و تخصیص حق آبه تالاب های خشک شده استان فارس اقدام شود، همچنین با توجه به تکالیف مندرج در بخش هشتم قانون برنامه ششم توسعه و اهمیت موضوع صرفه جویی لطفا برش های سازمانی و شیوه های اجرایی اعلام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تذکری به وزیر کشور تعیین تکلیف تقسیمات کشوری را خواستار شد و خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: تجهیز ناوگان فرسوده اورژانس استان فارس به خصوص شهر شیراز در دستور قرار گیرد.

اکبری خطاب به وزیرجهاد کشاورزی افزود:ضمن تشکر از تمرکز بر زنجیره تولید در دولت یازدهم خواهشمند است نسبت به وضعیت پرورش دهندگان مرغ از گرانی و عدم نظارت رسیدگی شود.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی در مجلس خطاب به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: جهت سازماندهی مجدد و بازاریابی و اشتغال زایی با استفاده از نیروهای جوان و به خصوص بانوان و ایجاد فرصت برای پرورش مدیران جهت چابک سازی دستگاه ها اقدام شود.

۱۳:۰۱-گودرزی در تذکری مطرح کرد:

انتقاد از تلاش برای اثبات نگاه متضاد در رابطه با نیروهای امنیت و نظامی در دولت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: تلاش برای اثبات نگاه متضاد در رابطه با نیروهای امنیتی و نظامی در دولت کاملا اشتباه است.

عباس گودرزی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در تذکری با استناد به ماده 204 آیین نامه داخلی گفت: یکی از مولفه های اقتدار مجلس حرکت در ریل انقلاب است اما متاسفانه عده ای در بیرون تلاش می کنند نگاه متضادی را در رابطه با نیروهای امنیتی و نظامی به دولت مستقر نسبت دهند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات شهید صیاد شیرازی مبنی بر اینکه "ارتشی و سپاهی یک لشگر الهی است"، تصریح کرد: امروز ارتشیان پاسداران انقلاب هستند بنابراین آنهایی که سعی می کنند در بیرون این نگاه را جهت تضاد میان این دو گروه ترویج دهند، کاملا در اشتباهند.

۱۲:۵۱-بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

عضوکمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اینکه در دوران تصدی آخوندی سوانح ریلی به سوانح جاده ای افزوده شد، گفت: آیین نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی فرآیند ساخت و ساز منجر شده و خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است.

علی بختیار در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مخالفت با ایشان، گفت: امیدوارم این ابراز مخالفت در تعیین رای اعتماد تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در رابطه با رانت و فساد موضوعات مختلفی وجود دارد به دلیل آنکه طبق اصل 36 قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالح باشد از این موارد عبور و به موارد عملکردی می پردازم.

وی یادآور شد: به عنوان نماینده مهندسان جامعه نظام پزشکی تاکید می کنم که آیین نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی فرآیند ساخت و ساز، کاهش حجم سرمایه گذاری،رکود بیشتر در صنعت ساختمان،ساخت و ساز بدون پروانه و کاهش ایمنی ساختمان منجر می شود ضمن اینکه این آیین نامه خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سوانح جاده ای در کشور همچنان بیش از میزان استاندارد است، تصریح کرد: در حال حاضر 22 هزار نفر در کشور جان خود را به علت سوانح از دست می دهند این در حالی است که در مقایسه با استانداردهای جهانی که 6 هزار نفر است فاصله زیادی داریم.

بختیار با بیان اینکه در دوران تصدی آخوندی سوانح ریلی به سوانح جاده ای افزوده شد، تصریح کرد: انتظار می رفت وزیر به دلیل شرایطی که در سانحه قطار مشهد- تبریز پیش آمد برای التیام خانواده جانباختگان استعفا دهد؛اما این کار را انجام نداد این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته مرسوم است وزیر زمانی که سانحه بزرگ همانند سانحه مذکور اتفاق می افتد خود استعفا می دهد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس دهم، با بیان اینکه عدم پرداخت حقوق راهداران نیز یکی از وظیفه های فراموش شده آخوندی است، گفت: متاسفانه ایشان به توسعه متوازن نیز توجهی نداشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه از مولفه های اساسی توسعه شهرها و روستاها توجه به بهبود وضعیت راه ها و جاده ها است،تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه به توازن توجه نشده است؛ در حوزه ریل صرفا می توان 2 هزار میلیارد تومان را از منابع داخلی تامین کرد و باید 130 هزار میلیارد تومان را از طریق جذب سرمایه های خارجی تامین کرد که متاسفانه مکانیزمی که باید برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی داشته باشیم مهیا نیست.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس دهم، با بیان اینکه وضعیت مسکن مهر نامناسب است، تصریح کرد: البته به دلیل آنکه مسکن اجتماعی نیز هنوز محقق نشده است و با بالارفتن قیمت میلگرد متاسفانه دچار تورمی در بخش مسکن شده ایم که اگر نتوانیم در نیمه دوم سال این را مدیریت کنیم؛مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

۱۲:۴۵-فرهنگی قرائت کرد:

قدردانی ۲۰۸ نماینده مجلس از وزیر ارشاد و ارشاد اسلامی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه قدردانی ۲۰۸ نماینده مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: نامه ای خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برای  ارج نهادن به زحمات دکتر سیدرضا صالحی امیری واصل شده که به امضای 208 نماینده رسیده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: در این متن آمده است"با قدردانی از خدمات و کوشش مجدانه و وفادارانه آقای صالحی امیری، شایسته است که نظام از خدمات مدیریتی ایشان در سطوح عالی محروم نشود و از این مدیر پرتوان، مجرب و پویا در سطوح عالی مدیریتی اجرایی به نحو مطلوب  استفاده شود."

 

۱۲:۴۴-پزشکیان مطرح کرد:

 

ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در روز شنبه

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کمبود وقت برای طرح موضوعات نمایندگان و وزراء در جلسه امروز، ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم روز شنبه (۲۸ مرداد) انجام خواهد شد.

 مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (پنج شنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: با توجه به اینکه وقت کافی برای طرح صحبت های همه موافقان و مخالفان و وزراء تا پایان جلسه امروز وجود ندارد، ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم روز شنبه (28 مرداد) انجام خواهد شد.

۱۲:۲۶- سلیمی در تذکر شفاهی:

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: به محض اینکه رئیس جمهور کابینه جدید دولت را به مجلس معرفی کند، کابینه قبلی از اعتبار ساقط شده و باید  برای وزارت‌خانه‌های که وزیر ندارد ، سرپرست مشخص شود.

 علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در خصوص بخشی از ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در آیین‌نامه ذکر شده در پی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی شور در خصوص برنامه‌ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به‌صورت جداکانه آغاز می‌کند، اما نکته موجود این است که برنامه‌های وزرای پیشنهادی بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت برخی از برنامه‌ها حدودا 20 تا 30 درصد با برنامه ششم توسعه مغایرت دارد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر به برنامه‌های وزرا رای می‌دهیم، گفت: این به آن معنی است که به برنامه‌های رای می‌دهیم که با برنامه ششم توسعه مغایرت دارد و آیین نامه اجرایی برنامه ششم توسعه هنوز توسط دولت تصویب نشده مه به‌زودی توسط دولت و بخش‌های دیگر تصویب می‌شود، چون این آیین نامه مصوب نشده است امکان دارد در پاره ای از بخش‌ها برنامه وزرا مسیر قابل اجرا نداشته باشد.

وی ادامه داد: این یعنی ما مصوبات گذشته خود را کن لم یکن می‌کنیم، خاهش من این است که برای برون رفت از این مشکل چه مسیری را باید طی کنیم، آیا لازم است وزرا پیشنهادی اعلام کنند که برنامه‌های خود را در قالب برنامه ششم توسعه اجرا می‌کنند.

سلیمی در تذکر دوم خود به اصل 135 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در اصل 135 قانون اساسی آمده است به محض اینکه رئیس جمهور کابینه جدید دولت را به مجلس معرفی کند کابینه قبلی از اعتبار ساقط می‌شود و باید سرپرستی را  برای وزارت‌خانه‌های که وزیر ندارد مشخص شود.

مسعود پزشکیان در پاسخ به تذکر ارائه شده اول، گفت: معرفی سرپرست توسط دولت انجام می‌شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه بسیار شفاف است و فکر می‌کنم دولت وظیفه اجرا را دارد و مجلس شورای اسلامی نیز نظارت بر اجرای برنامه را دارد و اگر بخش یا واحدی خلاف برنامه ششم توسعه عمل کند وظیفه مجلس است تا پیگیری‌های لازم را انجام دهد و وزرا نیز قطعا در چهارچوب برنامه عمل می‌کنند.

صالحی امیری

تشکر ۲۰۸ نماینده از خدمات صالحی امیری: از این مدیر کوشا در دولت استفاده شود.

۱۲:۱۸-پوربافرانی در تذکر شفاهی :

وزرا با توجه به محدودیت وقت به برخی سوالات نمایندگان به صورت کتبی پاسخ دهند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود وقت وزرا برای پاسخگویی به سوالات همه نمایندگان گفت:وزرا با توجه به کمبود وقت به برخی از سوالات نمایندگان به صورت کتبی جواب بدهند.

عباسعلی پوربافرانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در تذکر شفاهی ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گفت: براساس ماده 79 اگر رئیس جلسه موضوعی را تشخیص داد نمی تواند رسیدگی به آن را به جلسه بعد موکول کند.

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق ماده 113 هیأت رئیسه موظف است به ناطقان در صورت خروج از موضوع تذکر بدهد، افزود: خیلی از موارد موضوعاتی خارج از موضوع بیان شد اما هیچ رئیسه ورودی نداشت.

وی در تذکر دیگری با استناد به ماده 206، تصریح کرد: در پایان ماده به بحث سوالات کتبی نمایندگان از وزرا اشاره شده، از این رو لازم است در صورت ذیغ وقت در پاسخ وزرا به نمایندگان جواب ها به صورت کتبی داده شود.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر پوربافرانی با بیان اینکه تعداد سوالاتی که اکنون از وزرا مطرح می شود، به قدری زیاد است که وزیر نمی تواند برنامه خود را ارائه کند، گفت: ما سوالات نمایندگان را به وزرا ارائه می کنیم تا آنها به صورت مکتوب پاسخ دهند.  

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخصوص ماده 79 و تذکر نمایندگان باید بگویم که پاسخ داده شده است.

بررسی صلاحیت عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

 

۱۲:۱۵-امیرحاتمی در صحن علنی مطرح کرد: :

فرهنگ ایثار و شهادت تکلیف اعتقادی ماست

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت تکلیف اعتقادی ماست، گفت:قانون اکثریت های تحصیلی، توسط ستادکل به ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نیروی انتظامی و تمام مجموعه ها ابلاغ شده است.

سرتیپ امیرحاتمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،گفت: درباره قانون اکثریت های تحصیلی که توسط ستاد کل به ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نیروی انتظامی و تمام مجموعه ها ابلاغ شده که طبق دستورالعمل ابلاغی مقدمات اجرای آن فراهم شده و بعضی ها  اجرای آن را آغاز کرده اند و انشاالله پیگیری خواهد شد تا اجرایی شود.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دوازدهم ادامه داد: درباره فرهنگ ایثار و شهادت نیز هم تکلیف اعتقادی ماست و بنده 5 الی 6 سال افتخار داشتم به طور مستقیم در خدمت  ایثارگران  نیروهای مسلح باشم و انشالله همانطورکه در برنامه ششم آمده است و حکم برای نیروهای مسلح و تمام نهادهای فرهنگی کشور است، مشارکت موثر خواهیمکرد ودر این راستا هم قانون شفاف سازی خواهد شد و هم برای اجرای آن اقدام تلاش  مضاعف خواهیم کرد.

 

۱۲:۱۴-امیرحاتمی در دفاع از برنامه های خود مطرح کرد:

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مطرح کرد: اقرار دشمنان به جایگاه رفیع ایران در منطقه نوید تحرک چشم انداز کشور است.

 امیر حاتمی در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با درود به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و ارواح شهدا به ویژه شهدای حادثه تروریستی مجلس و شهید حججی گفت: امیدوارم به زودی جنایتکاران پاسخ قاطع نیروهای مسلح ایران را دریافت کنند همچنین روز ورود آزادگان سرافراز را به خانواده ایثارگران تبریک می گویم و عزت روزافزون برای رهبر معظم انقلاب و همه خدمتگزاران به ویژه نمایندگان مجلس خواهانم.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دوازدهم افزود: همچنین از نمایندگان به جهت تصویب قانون برای مقابله با نقض حقوق بشر و تحریم های ظالمانه علیه ایران و حمایت از سپاه پاسداران تشکر می کنم، همچنین از نمایندگانی که با اظهارات موافق خود از حوزه دفاعی کشور دفاع کردند، صمیمانه تشکر می کنم.

وی افزود: به حمد الهی امروز با فرصت های مهمی مواجهیم که در سطح داخلی برگزاری انتخابات و تکرار اعتماد مردم به دولت و حضور ده ها میلیونی گام مهمی در استحکام بیشتر ساخت درونی نظام برداشته شد و از آنجائیکه نظام مردم سالاری دینی هستیم و دفاع ما مردم پایه است فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح بیش از پیش به پشتیبانی مردم از دفاع و امنیت کشور مطمئن شده اند.

حاتمی ادامه داد: در سطح منطقه ای نیز تلاش های صادقانه جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و پیروزی های بزرگ جبهه مقاومت نتیجه داده در همین رابطه اقرار دشمنان به جایگاه رفیع ایران در هندسه قدرت منطقه ای و جهانی نویدبخش تحرک چشم انداز جمهوری اسلامی ایران است.  

وی ادامه داد: در سطح بین الملل ترفند دشمنان برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بعد از سال ها تلاش و هزینه منجر به نتیجه دلخواه نشده و امروز بسیاری از دولت ها که در تحریم ملت ایران پیشگام بودند برای تعامل گسترده تلاش می کنند.

وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح با اشاره به حوزه های قدرت و دفاعی، علمی، فناوری به رغم سال ها تحریم، پیشرفت خوبی حاصل شده، ادامه داد: به یمن تلاش و ایثار همه فرماندهان و مدیران در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتوانه بسیج مردمی به بازدارندگی دست یافتیم و توانستیم آن را حفظ کنیم.

حاتمی یادآور شد: در کنار فرصت ها با چالش هایی مواجه ایم که از جمله آن ها می توان به تلاش دشمنان و رقبا برای تضعیف امر دفاع و امنیت، انعقاد قراردادهای پرهزینه نظامی با کشورهای منطقه و تبدیل منطقه به انبارهای پراز سلاح و به نسبت پایین بودجه دفاعی کشور در مقایسه با دشمنان اشاره کرد.

وی افزود: براساس رویکرد اقتصاد مقاومتی و الگوی بومی ایران تلاش وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای تامین دفاع و امنیت مردم با کمترین هزینه نتیجه داده و امروز به حمد الهی بالاترین قدرت دفاعی را در کشور داریم لذا این شرایط ایجاب می کند تلاش وزارت دفاع در پشتیبانی نیروهای مسلح در همه حوزه ها، صنایع، دیپلماسی، معیشت، حقوق و مهندسی دفاعی افزایش یابد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: نحوه دستیابی به این تلاش ها و قدرت دفاعی و بالاتر طی برنامه ارائه شده به نمایندگان به روشنی مشخص شده است. دراین برنامه به همه ظرفیت ها و مقدورات وزارت دفاع کشور و پشتیبانی نیروهای مسلح در داخل و خارج از کشور توجه شده است.

حاتمی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب به عنوان دو وزارتخانه دفاع و سپاه ماموریت پشتیبانی از سپاه و ارتش را عهده دار شد که در سال های بعد از آن ادغام شد اما همواره به نیروی ایمان و تخصص کارکنان و مدیران خود متکی بوده لذا موفقیت های روزافزونی را کسب کرده است از همین رو از آحاد کارکنان این وزارتخانه در همه ادوار و از همه وزرای ادوار گذشته تشکر می کنم همچنین برای وزرایی که به شرف شهادت نائل شده اند، شهیدان امیر سرلشگر فکوری و امیر سرلشگر نامجو و دکتر چمران و امیرسرلشگر سلیمی از خداوند منان غفران الهی آرزو می کنم.

وی با تشکر از سردار دکتر دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم که دوره افتخار آمیزی را در این وزارتخانه داشت، ادامه داد: وزارت دفاع از ظرفیت های کشور بیش از 100 دانشگاه، 3، 4 هزار شرکت خصوصی و دانش بنیان بهره مند است که یقینا استفاده از این ظرفیت ها گسترش خواهد یافت و روابط با آن ها از حالت کارفرمایی و پیمانکاری به مشارکت، ارتقاء پیدا خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در داخل وزارتخانه نیز سرمایه گذاری انجام نخواهیم داد، هر سرمایه گذاری با در نظر گرفتن همکاری همکاران بیرون از وزارتخانه انجام خواهیم داد، آزمایشگاه ها نیز مورد استفاده شبکه همکاران قرار خواهد گرفت.

 امیر سرتیپ حاتمی ادامه داد: در حوزه ارتقاء رزم و قابلیت های صنایع دفاعی، وزارت دفاع در 4 سال آینده تلاش می‌کند تا ضمن حفظ و پایداری توانمندی‌های موجود، اهداف عملیاتی برنامه را در تمامی زمینه‌ها محقق کند و بر اساس برنامه، قدرت موشکی در تمامی زمینه‌ها به ویژه بالستیک و کروز افزایش خواهد یافت و همچنین قدرت پدافندی هوایی کشور ارتقاء می‌یابد .

وی افزود: برای افزایش قدرت هوایی راهبردی تلاش می‌شود و نوسازی و ارتقاء قدرت بازدارندگی دریایی نیروهای نظامی مد نظر است؛ در نیروهای زمینی افزایش قابلیت‌های یگان‌های واکنش سریع و بقیه یگان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت و با توجه دشمنان و تکفیری‌ها و تروریست‌ها جنگ‌های نیابتی را دنبال می‌کنند در حوزه دیپلماسی دفاعی بر آن هستیم به عنوان مکمل و هماهنگ با دستگاه سیاست خارجی بتوانیم فعالانه در ایجاد و برقراری ثبات پایدار در منطقه و جهان کار کنیم.

امیر سرتیپ حاتمی گفت: هدف اصلی در حوزه کار ما پیگیری و تحقق اهداف سیاست دفاعی کشور در نیل به دفاع همه جانبه با رویکرد بازدارندگی فعال است و ان‌شاء الله روابط دفاعی، حمایت از متحدین، زمینه‌سازی مشارکت راهبردی با کشورهای دوست و شرکای بین‌المللی پیگیری می‌شود و در برابر توطئه‌ها و تهدیدات دشمنان و در رأس آنان آمریکای جنایتکار که هر روزه علیه ملت ایران دسیسه چینی می‌کند و اخیرا نیز با وقاحت در امور داخلی ایران دخالت کرده و رویای تعبیرنشدنی تغییر نظام جمهوری اسلامی را مطرح کردند، ایستادگی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به قانون مجلس در مقابله با تحریم‌های آمریکا، بلاتردید حمایت از جبهه مقاومت، رکن رکین مقاومت یعنی نیروی قدس برادر عزیزم سردار سرلشکر سلیمانی پیگیری می‌شود.

وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح گفت: در حوزه خدمات رفاهی و تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که دغدغه اکثر نمایندگان مجلس در جلسات بود و در فرمایشات ریاست جمهور نیز به آن اشاره شده و در تدابیر مقام معظم رهبری نیز لحاظ شده، ان‌شاء الله با همت بالای مجلس محترم پیگیری می‌شود.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه وزارت دفاع در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز پیشگام بوده است، افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی وزارت دفاع اقدامات لازم را انجام داده و در رابطه با صندوق‌های بازنشستگی اقدامات لازم را صورت داده، هدایت قابلیت‌ها به حوزه‌های متناسب و افزایش بهره‌وری در صیانت از دارایی‌های تأمین کننده مطالبات و معیشت کارکنان و بازنشستگان و به ویژه ایثارگران عزیز از اولویت‌های اساسی بوده و پیگیری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: توجه به نوسازی پادگان‌ها و عملیات پاکسازی میادین مین تقویت می‌شود و مناسبات سازنده با نیروهای مسلح پیگیری می‌شود؛ همچنین پشتیبانی حقوقی و نهادینه سازی تعامل با مجلس و بقیه ارکان کشور به قوت مد نظر است.

امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: اعتماد رئیس جمهور و نمایندگان مجلس در صورت رأی اعتماد و واگذاری مسئولیت خطیر وزارت دفاع به این سرباز انقلاب و نظام که تمام سوابق خدمتی و تحصیلاتم در حوزه دفاع بوده، امانت گرانسنگی است و باید توجه داشت در دوره 4ساله اخیر هم به عنوان وزیر دفاع از تجربیات و شناخت برخوردار شده‌ام؛ این امانتی که به بنده واگذار شده حاصل مجاهدت هزار شهید صنعت دفاعی و تلاش بی‌وقفه همه دانشمندان، متخصصین و کارکنان وزارت دفاع است که ان شاء الله موجب افزایش وحدت، همدلی و مشارکت فعال و همه جانبه تمامی نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه با وزارت دفاع خواهد شد و فرصت دیگر برای اقتدار و سربلندی ملت شجاع و قهرمان ایران اسلامی در این برهه فراهم می‌کند.

وی گفت: امیدوارم با توکل به خداوند یکتا و در پرتو توجهات ولی عصر (عج) و در سایه تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و همراهی و همدلی همکارانم در دولت دوازدهم و رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و تمامی فرماندهان و کارکنان وزارت دفاع در ادای این تکلیف الهی همچون سایر فرماندهان و وزرای شهید در پیشگاه الهی رو سفید شده و در تراز شایسته‌ای به جمهوری اسلامی و ملت عزیز و جامعه رزمندگان و مجموعه دفاعی کشور خدمتگزار باشم.

امیر سرتیپ حاتمی در پایان افزود: این جمله را از سید شهیدان اهل قلم، شهید آوینی بیان می‌کنم هر کس که می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند اگرچه که خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلا نباشد از خداوند متعال می‌خواهم و از شما التماس دعا دارم که پایان کار ما در این دنیا را ختم به خیر فرماید، برای کسی که یک عمر لباس سربازی به تن داشته و مشق سربازی برای اسلامی، ایران و ملت عزیز داشته خیری بالاتر از شهادت فی سبیل الله نیست.

 

 دفاعیات امیر سرتیپ حاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کابینه دوازدهم از برنامه‌‌های پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس آغاز شد.

 

۱۲:۱۰- رحیمی جهان‌آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع:

شیعه و سنی، اصولگرا و اصلاح‌طلب از امیر حاتمی دفاع خواهیم کرد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اصولگرا و اصلاح‌طلب، مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی هیچ تفاوتی ندارد لذا امروز به نام ملت ایران از نظامی با سابقه امیر حاتمی دفاع خواهیم کرد.

 جلیل رحیمی جهان‌آبادی در نشست علنی امروز (پنج شنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با " وزیر پیشنهادی دفاع"، گفت: امروز چشم تمام نیروهای مدافع امنیت و شرف کشورمان به رای نمایندگان مجلس است تا ببینند که امر حاتمی با چه میزان حمایت از سوی نمایندگان کار خود را آغاز خواهد کرد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: شاید غربی ها فراموش کردند که ایران را ظرف یک شب در جنگ جهانی دوم اشغال کردند یا 8 سال جنگ نابرابر را بر ملت مان تحمیل کردند؛ شاید فراموش کرده باشند خسارت یک هزار میلیارد دلار از سوی صدام، تشیع بیش از 250 هزار شهید، جمع آوری تکه های بدن فرزندان ایران در خلیج فارس و نصب مدال شجاعت بر سینه ناخدای ناو وینسنس اما نمایندگان ملت امروز ایستاده اند تا از امیر حاتمی و همه مدافعان که برای امنیت این سرزمین و حفظ میهن فعالیت می کنند قدردانی کنند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلب و اصولگرا، مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی هیچ تفاوتی ندارد و همه به پوشیدن لباس مدافع از نظام افتخار می کنند؛ باید اذعان کرد که سردار امور خارجه آقای ظریف و امیر حاتمی با همه وزراء متفاوت هستند لذا باید رای قاطع و حداکثری در خانه ملت دریافت کنند تا کسانی که  در سنای آمریکا برای تحریم ایران رای می دهند بدانند نمایندگان مجلس یکصدا برای دفاع از ارزش های انقلاب ایستاده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه امروزه تمام ایران آماده است همچون حججی در دفاع از وطن فدا شوند و افتخارشان پوشیدن لباس سربازی است، تصریح کرد: امروز ایستاده ایم تا به نام ملت ایران از نظامی با سابقه خود امیر حاتمی دفاع کنیم. وی دارای سوابق طولانی در ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی دفاع در سمت مسئولیت روابط بین الملل ارتش نحوه تعامل با جهان و همدلی و همکاری بین المللی و نظامی را فرا گرفته است.

 

۱۲:۰۸-آزادی خواه در تذکر شفاهی:

موافقان و مخالفان در اظهارنظرات خود به برنامه وزرا توجه کنند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نمایندگان به برنامه وزرای پیشنهادی در موافقت و مخالفت بپردازند.

  احد آزادی خواه در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت و رای اعتماد امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در قابل تذکر شفاهی گفت: ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس به نوع موافقت و مخالفت نمایندگان و دفاع رئیس جمهور یا وزرا  پرداخته است، در این ماده 7 بار تاکید کرده است که موافقان و مخالفان با نگاه برنامه های پیشنهادی نظردهند و باید بررسی شود که آیا برنامه های پیشنهادی مرتبط با دغدغه مردم رفع بیکاری اشتغال و مسائل دیگر است یا نه.

نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:اما درجلسات بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کمتر به برنامه های وزرا پرداخته شده است، از موافقان و مخالفان تقاضا دارم از این به بعد در اظهارنظراتشان به برنامه وزرا توجه کنند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در ماده 206 آیین نامه داخلی حق پرسشگری برای نمایندگان در جریان رای اعتماد به وزرا دیده شده ،اما اینکه وزرا باید به فوریت به آن پاسخ دهند لحاظ نشده است.

برنامه ششم توسعه برنامه جامع ،استراتژیک و سندبالادستی است

آزادی خواه با اشاره به اینکه برخی نمایندگان اعتقاد دارند با وجود برنامه ششم توسعه لازم نبود وزرا برنامه پیشنهادی ارائه دهند، گفت: چنین نظری قابل دفاع است، برنامه ششم توسعه برنامه جامع ، استراتژیک و سندبالادستی است؛مگر می شود وزیر پیشنهادی بدون برنامه بیاید و بگوید برنامه ششم اجرا می شود،وزیر باید برنامه اجرایی و عملیاتی خود را مبتنی بر اسناد بالادستی ارائه کند.

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس گفت: دکتر لاریجانی در این باره توضیح دادند و تصور می کنم به اندازه کافی تاکید شده است که وزرا در چارچوب برنامه های خود و تطابق آن با سیاست های کلی و برنامه ششم صحبت کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس ادامه داد: همچنین نمایندگان می توانند سوالات خود را مکتوب کنند، تعداد زیادی از نمایندگان از امیر حاتمی سوال داشتند که خدمت ایشان ارسال شد؛اما تعداد سوالات به قدری نباشد که وزیر نتواند برنامه های خود را ارائه دهد.

۱۲:۱۰-رحیمی جهان‌آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع:

شیعه و سنی، اصولگرا و اصلاح‌طلب از امیر حاتمی دفاع خواهیم کرد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اصولگرا و اصلاح‌طلب، مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی هیچ تفاوتی ندارد لذا امروز به نام ملت ایران از نظامی با سابقه امیر حاتمی دفاع خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان‌آبادی در نشست علنی امروز (پنج شنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با " وزیر پیشنهادی دفاع"، گفت: امروز چشم تمام نیروهای مدافع امنیت و شرف کشورمان به رای نمایندگان مجلس است تا ببینند که امر حاتمی با چه میزان حمایت از سوی نمایندگان کار خود را آغاز خواهد کرد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: شاید غربی ها فراموش کردند که ایران را ظرف یک شب در جنگ جهانی دوم اشغال کردند یا 8 سال جنگ نابرابر را بر ملت مان تحمیل کردند؛ شاید فراموش کرده باشند خسارت یک هزار میلیارد دلار از سوی صدام، تشیع بیش از 250 هزار شهید، جمع آوری تکه های بدن فرزندان ایران در خلیج فارس و نصب مدال شجاعت بر سینه ناخدای ناو وینسنس اما نمایندگان ملت امروز ایستاده اند تا از امیر حاتمی و همه مدافعان که برای امنیت این سرزمین و حفظ میهن فعالیت می کنند قدردانی کنند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلب و اصولگرا، مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی هیچ تفاوتی ندارد و همه به پوشیدن لباس مدافع از نظام افتخار می کنند؛ باید اذعان کرد که سردار امور خارجه آقای ظریف و امیر حاتمی با همه وزراء متفاوت هستند لذا باید رای قاطع و حداکثری در خانه ملت دریافت کنند تا کسانی که  در سنای آمریکا برای تحریم ایران رای می دهند بدانند نمایندگان مجلس یکصدا برای دفاع از ارزش های انقلاب ایستاده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه امروزه تمام ایران آماده است همچون حججی در دفاع از وطن فدا شوند و افتخارشان پوشیدن لباس سربازی است، تصریح کرد: امروز ایستاده ایم تا به نام ملت ایران از نظامی با سابقه خود امیر حاتمی دفاع کنیم. وی دارای سوابق طولانی در ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی دفاع در سمت مسئولیت روابط بین الملل ارتش نحوه تعامل با جهان و همدلی و همکاری بین المللی و نظامی را فرا گرفته است.

۱۱:۵۰ اطلاعیه دفتر روحانی درباره اظهارات کریمی قدوسی

دفتر رئیس جمهور طی اطلاعیه ‌ی، اظهارات اخیر کریمی قدوسی و تکرار وارد کردن تهمت جاسوسی به برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و همچنین دروغ در مورد دو تابعیتی بودن عده ای از مسئولان دولت را بی پایه، و از جهات مختلف مایه شرمساری و وهن جایگاه نمایندگی مجلس محترم شورای اسلامی دانست.

متن اطلاعیه دفتر رئیس جمهوری در خصوص ادامه اظهارات خلاف واقع کریمی قدوسی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اظهارات اخیر آقای کریمی قدوسی در وارد کردن تهمت جاسوسی به برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای و تکرار دروغ در مورد دو تابعیتی بودن برخی مسئولان دولت، از جهات مختلف مایه شرمساری و وهن جایگاه نمایندگی مجلس محترم شورای اسلامی است.

دفتر رئیس جمهور با هدف روشنگری افکار عمومی و مقابله با تشویش اذهان با تاکید براینکه اظهارات آقای کریمی قدوسی، تماما بی پایه است، صراحتا اعلام می دارد که موارد مطرح شده از سوی ایشان در هیچ یک از مراجع رسمی و یا در هیچ دادگاه صالحه ای تایید نشده و مشخص نیست ایشان به استناد کدام بینه، حجت شرعی و عقلی به خود اجازه و جرات می دهد که برخلاف اصل ۲۲ قانون اساسی، نسبت به افراد و شخصیت های حقیقی و حقوقی اینچنین بی مهابا اتهام افکنی کند.

اتهامات وارده از سوی ایشان علاوه برآنکه مصداق بارز جرم نشر اکاذیب و انتساب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی است، با توجه به حساسیت موضوعاتی که ایشان مطرح کرده است و نیز با توجه به جنبه بین المللی موضوع، می تواند مصداق اقدام علیه مصالح و امنیت ملی قلمداد شود.

از آنجا که این اظهارات خلاف واقع، که جرم مشهود است، بارها از سوی وزارت اطلاعات که مرجع رسمی و مسئول این امر است، تکذیب شده و این روند تاثیری در تغییر رفتار ایشان نداشته و مسجل شده است که ایشان بر تکرار اقدام مجرمانه خود علیه منافع ملی و امنیت ملی اصرار می ورزد، اقدام به موقع مدعی العموم محترم و قوه محترم قضائیه را می طلبد.

بدیهی است معاونت حقوقی ریاست جمهوری، به طور جدی این موضوع را از طریق مراجع حقوقی و قضایی پیگیری خواهد کرد، حق پیگیرد قانونی ایشان از سوی افراد حقیقی که توسط ایشان مورد اتهام قرار گرفته اند محفوظ خواهد بود و باید در پیشگاه قانون و البته محاسبه الهی پاسخگو باشند.

 

۱۱:۴۰ - قاضی زاده هاشمی در دفاع از وزیر پیشنهادی دفاع:

حمایت سپاه و ارتش از امیر حاتمی برای حضور در وزارت دفاع/ جمهوری اسلامی نیازهای جریان مقاومت را تأمین کرده است

عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است جمهوری اسلامی نه‌تنها هیچ وابستگی به خارج ندارد بلکه نیازهای جریان مقاومت را نیز تأمین می‌کند. سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در دفاع از معرفی سرتیپ امیر حاتمی به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دوستان متعددی از پاسداران تماس گرفته و درخواست کردند از برادر ارتشی آنها حمایت کرده و وی را با رأی بالایی بدرقه کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: این تماس ها نشان می دهد که دو مجموعه سپاه و ارتش که زیر نظر یک فرمانده مقتدر، توازن گرا، قاطع و انقلابی اداره می شود با اینکه در دو نهاد فعالیت می کند و ممکن است جاهایی با یکدیگر رقابت داشته باشند اما به علت تفکیک وظایف، وجود سازمانی بالادستی برای تدوین، ابلاغ و رصد سیاست ها و حل و فعالانه مشکلات و اختلافات آنچنان برادرانه در کنار هم کار می کنند.

وی افزود: وقتی برادری از سپاه وزیر می شود، جانشینی از ارتش به کار می گمارد و وقتی برادری از ارتش به کار گمارده می شود، جانشینی از سپاه دارد و هر دو با یکدیگر فعالیت می کند و هم این است که در سخت ترین و پرچالش ترین مناطق امنیتی جهان و تحریم های شدید این حوزه از ابتدای انقلاب تا کنون که در چند سال اخیر بخشی از آن به سایر بخش ها توسط دشمنان سرایت داده شده، ضمن حفظ تمامیت ارضی و امنیت کشور در حوزه اقتصاد و صنعت دفاعی، کشور ما در قله های علم و تکنولوژی، استقلال اقتصادی و اقتدار بین المللی است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: همه اینها در حالی است که نه تنها وابستگی نداریم بلکه نیازهای جریان مقاومت را نیز تأمین کرده و ارتش و سپاه که با هم برادرند در روزهای فتنه دو بازوی رهبرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم در ادامه با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا در سایر حوزه ها که ازسوی مجلس و دولت مدیریت می شود نمی توانیم این روش را پیاده کرده و موفقیت کسب کنیم، عنوان کرد: مشکل اصلی در اداره کشور در حوزه فرابخش و بین بخش است و به نوع حکمرانی و تعامل بین تیم های مختلف اجرایی باز می گردد.

وی افزود: آیا نمی شود همانطور که در حوزه سیاسی و با رایزنی گسترده و تفاهم سیاسی سران اصلاح و اعتدال، کابینه معرفی می شود، در اداره حوزه اجرایی کشور نیز این تفاهم و تفکیک وظیفه و کارآمدسازی صورت پذیرد.

قاضی زاده هاشمی بر همین اساس تصریح کرد: در طول سال های بعد از انقلاب، آنجا که توکل به خدا کرده و از ظرفیت عظیم جوانان و توانمندی ملت ایران استفاده کردیم و با روحیه اخلاص، ایثار و از خود گذشتگی و ساده زیستی و با وحدت و همدلی وارد شده و عمل کردیم موفق شدیم که نمونه بارز آن در مجموعه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیده می شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همگی به جناب امیر سرتیپ امیر حاتمی رأی بدهیم، نه فقط برای دفاع از ایشان بلکه برای حمایت از این نوع روش حکمرانی.

 

۱۱:۳۰- برزگر در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع مطرح کرد؛

حمایت قاطع نمایندگان به دور از سلایق از وزیر پیشنهادی دفاع نشان از پشتیبانی مجلس از نیروهای مسلح است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر حمایت قاطع نمایندگان از وزیر پیشنهادی دفاع گفت: این حمایت نشان از پشتیبانی مجلس از نیروهای مسلح است.  شهروز برزگر در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع دولت دوازدهم گفت: سرتیپ امیر حاتمی از امیران شایسته، مومن، متعهد، ولایی، اخلاق مدار، مدیر، مدبر، خوش فکر، قانونمند است که در طول خدمت مشاغل ساماندهی و مدیریت ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مشترک و وزارت دفاع منشأ خدمات عدیده بوده و نقش مهمی در ارتقاء آمادگی رزمی ارتش و سپاه و نیروی انتظامی، مرزبانی، بسیج و تصمیم سازی سامانه فرماندهی در مقابله با تهدیدات روزافزون دشمنان، توسعه روابط دو جانبه و چند جانبه خارجی و مشارکت فعال در تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی سلسله مراتب بوده است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزر پیشنهادی دفاع در ادامه خدمت در ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان الگوی افسر هوشمند و لایق در بالاترین رده ستادی و اجرایی نیروهای مسلح درخشیده است. مبانی مورد استفاده برنامه امیر سرتیپ امیرحاتمی این وزیر پیشنهادی شامل تدابیر مقام معظم رهبری، قانون اساسی، اهداف و راهبردها و اولویت‌های دولت محورهای چشم‌انداز 20 ساله کشور و نیروهای مسلح، سیاست‌های کلی نظام، قانون وزارت دفاع، قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه، اسناد راهبردی نیروهای مسلح و وزارت دفاع، نقشه جامع علمی کشور است.

وی افزود: ایشان با تجربیات سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و تجربه و تحلیل‌های محیطی، آینده‌پژوهی، ارزیابی نیازهای امروزو آینده نیروهای مسلح، نقد و بررسی روندهای موجود، ادغام و تدوین گردیده است؛ بر این مبنا وی را نماد وحدت بین ارتش، سپاه و نیروهای مسلح می‌دانم.

برزگر یادآور شد: در شرایط حساس کنونی رأی اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی دفاع رأی قاطع و بدون مخالفت خواهد بود لذا این موضوع بیانگر حمایت آنها از نیروهای مسلح و امر مقدس دفاع و قدردانی از خدمات این امیر شایسته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه گفت: دکتر ظریف می‌گوید "در جریان مذاکرات بین‌المللی علاوه بر حمایت مقام معظم رهبری و مردم از توانایی‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بهره فراوان بردم".

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمترین بودجه دفاعی را در بین کشورهای منطقه داریم اما از برترین قدرت دفاعی و عمق استراتژیک برخورداریم. وزارت دفاع بیش از صد دانشگاه فعال دارد؛ از تولیدات 4 هزار شرکت نیز استفاده می‌کند، موشک‌های نقطه زن و انواع ادوات دفاعی جنگی با بالاترین کیفیت نیز طراحی و تولید می‌کند از این رو با توانایی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز پیشنهاد می‌کنم از تجربه وزارت دفاع استفاده کنید.

برزگر گفت: در قالب طرح آمایش دفاعی، خروج پادگان‌ها از شهر که در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه ضروری  است انتظار می‌رود امیرسرتیپ امیر حاتمی مساعدت‌های لازم را ایجاد کند از این رو با توجه به داشتن بهترین تجهیزات نظامی و افراد با تجربه و شجاع این نیروها باید مورد حمایت مجلس و دولت قرار گرفته تا مشکلات آنها از جمله دریافتی حقوق و مزایا برطرف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حمایت قاطع فراکسیون‌های مختلف و کمیسیون‌های تخصصی مختلف مجلس از وزیر پیشنهادی دفاع به دور از سلایق نشان از پشتیبانی نمایندگان از نیروهای مسلح است.

 

۱۱:۱۵ - شکری در تذکر شفاهی:

موافقان و مخالفان برنامه پیشنهادی وزرا آئین نامه مجلس را رعایت کنند

نماینده مردم تالش در مجلس با تاکید بر اینکه در بررسی برنامه پیشنهادی وزرا باید طبق ماده ۱۱۵ آئین نامه موافقان و مخالفان به درستی صحبت کنند، گفت: هیات رئیسه آئین نامه را در زمان بررسی برنامه پیشنهادی وزرا رعایت کند.

 محمود شکری در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 115 آئین نامه داخلی مجلس گفت: در این ماده تاکید شده در زمان بررسی برنامه پیشنهادی وزرا در مجلس اگر هیچ نماینده موافقی برای یک وزیر وجود نداشته باشد نماینده مخالف می تواند صحبت های خود را انجام دهد اما اگر مخالفی وجود نداشته باشد غیر از سخنگو و نماینده دولت فرد دیگری نمی تواند صحبت کند.

نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی افزود: از هیات رئیسه مجلس تقاضا داریم به این ماده در آئین نامه داخلی مجلس زمان بررسی برنامه پیشنهادی وزارت توجه شده و قانون اجرا شود.

در ادامه این تذکر دکتر لاریجانی گفت: در خصوص این موضوع از دقایق قبل جلسه مجلس نیز توضیحاتی ارائه شد، این ماده از آئین نامه مربوط به همه موضوعاتی است که در مجلس بررسی می شود بنابراین در مورد بررسی رأی اعتماد شیوه و روش خاصی دارد و اگر به این ماده استناد شود در حال حاضر هیچ سخنگو و نماینده دولتی در صحن حضور ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به این ماده توجه شود مشخص است که در گام اول کلیات برنامه ها بررسی می شود و تاکید شده اگر مخالفی وجود نداشته باشد غیر از دولت و سخنگو هیچ فردی سخنرانی نمی کند بنابراین مفاد این ماده مربوط به لوایح و طرح ها است همچنین در ابتدای ماده 204 آئین نامه نحوه رأی اعتماد به وزرا و ترتیبات آن مشخص است.

 

۱۱:۰۰-دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر لاهوتی:

وزرا در برنامه خود اسناد بالادستی را لحاظ کرده اند

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه برنامه وزرا باید نحوه اجرای برنامه ششم توسعه را توضیح بدهند،گفت: متاسفانه وزرا در برنامه خود به اسناد بالادستی اشاره کرده، اما نحوه عملیاتی شدن آن را مشخص نکرده اند.

مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در تذکر شفاهی گفت: ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس و عدم رعایت آن از سوی وزرا مورد انتقاد بنده است.

بائوج لاهوتی:وزرا نحوه اجرای برنامه ششم را در برنامه های کتبی و شفاهی خود مطرح کنند/ هرگونه تغییر در برنامه ششم نیازمند دوسوم آرا است

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ضمن سپاسگزاری از رئیس مجلس به جهت درایت در اداره جلسه افزود: ما قانون برنامه ششم توسعه را برای کشور و دولت و تمام دستگاه های ذی ربط مصوب کرده ایم؛اما متاسفانه در برنامه های وزرا به نحوه اجرایی شدن این برنامه اشاره ای نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وزرا باید نحوه اجرای برنامه ششم را در برنامه های کتبی و شفاهی خود مطرح کنند، افزود: متاسفانه برنامه ای که وزرا به ما ارائه می کنند،به نحوه اجرای برنامه ششم اشاره ندارند،همانطور که می دانید هرگونه تغییر در برنامه ششم نیازمند دوسوم آرا است.

بائوج لاهوتی خطاب به رئیس مجلس گفت: به وزرای پیشنهادی درخصوص توجه به برنامه ششم و نحوه اجرای آن تذکرات لازم را گوشزد کنید.

رئیس مجلس:وزرا علاوه بر صحبت راجع به برنامه ششم درباره سیاست هایشان نیزصحبت کنند

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: ما از قبل به دولت گفته بودیم که در ارائه برنامه، وزرا به اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه توجه داشته باشند و تا جایی که دیدم این موضوع لحاظ شده بود، اما در قانون برنامه برای هر بخش اموری را درنظر گرفتیم و اینگونه نیست که از سایر امور غفلت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزرا باید درخصوص برنامه ششم نیز به ارائه نظر بپردازند؛اما سایر وظایف را نیز باید مطرح کنند و ما به همه وظایف آنها متعرض نمی شویم،لذا وزرا علاوه بر صحبت راجع به برنامه ششم،درخصوص سیاست هایشان نیز باید صحبت کنند.

 

۱۰:۳۶ -  مصطفی کواکبیان در تذکری آیین نامه ای خطاب به رئیس جلسه گفت بهتر است تدبیری کنید تا در صورتیکه وزیر پیشنهادی مخالف ندارد ، موافقین هم صحبت نکنند تا بگذریم و شما می توانید به نوعی با صحبتی که می کنید راضی کنید موافقان را

لاریجانی در پاسخ گفت: بله اما نه به اندازه پرفسور کواکبیان.

 

۱۰:۳۰ - بررسی صلاحیت امیرحاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کابینه دوازدهم بدون ثبت‌نام مخالف آغاز شد.

 

۱۰:۲۴- علیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری در صحن علنی مجلس:

کاهش اصطکاک بین قوا از جمله برنامه‌های وزارت دادگستری است

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم گفت: تلطیف و تقویت روابط بین قوه قضائیه و دولت و مجلس با هدف کاهش اصطکاک بین قوا از جمله برنامه‌های وزارت دادگستری است. علیرضا آوایی در نشست علنی امروز (پنج‌شنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آقای سلیمی به دلیل شبهاتی که برایشان وجود داشت به عنوان مخالف ثبت‌نام کرده ولی پس از بیان توضیحات و رفع شبهات از صحبت کردن به عنوان مخالف انصراف دادند، اظهار داشت: لازم می‌دانم مراتب قدردانی خود را از اعتماد آیت‌الله آملی لاریجانی و دکتر حسن روحانی به دلیل اینکه اینجانب را شایسته خدمت در وزارت دادگستری دانستند تشکر می‌کنم.

وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای جامعه بزرگ حقوقی کشور تمام توان و تجربه خود را خالصانه برای گره‌گشایی از مشکلات مردم به کار می‌گیرم، بیان کرد: از نخستین روزهای انقلاب تاکنون در سمت‌های مختلف قضایی و حقوقی همواره از خداوند متعال خواسته‌ام تا توفیق خدمت صادقانه را به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را به این جانب عطا کند.

وی در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت دادگستری گفت: تلاش برای ارتقاء هر چه بیشتر کارآمدی و اثربخشی وزارت دادگستری در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که در 3 راهبرد اساسی ارائه می‌گردد.

آوایی با بیان اینکه تسهیل روابط قوه قضائیه با دولت و مجلس جزو برنامه‌ها می‌باشد، متذکر شد: اختلاف نظر بین قوای سه‌گانه نمایانگر پویایی جمهوری اسلامی و امری اجتناب‌ناپذیر است اما مشکل از آن جایی آغاز می شود که این اختلافات در ظرف زمانی و مکانی مناسب مدیریت نشود و به بحران منتهی گردد. امروزه در همه نهادهای سیاسی مبتنی بر مردم سالاری اصطکاک میان قوا با ساز و کارهای مناسب مدیریت شده و تضارب آراء به عنوان یکی از ظرفیت‌های تعالی جامعه شناخته می‌شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این وضعیت در بین روابط سه قوه به عنوان امری طبیعی وجود دارد و قانون اساسی برای تسهیل روابط و روانسازی اصطکاک بین دو قوه قضائیه با دولت و مجلس علاوه بر اختیارت مقام معظم رهبری مندرج در بند (7) اصل (110) قانون اساسی ساز و کار وزارت دادگستری را تعیین نموده است.

وی افزود: در صورتی که این ساز و کار مورد استفاده قرار گیرد نه تنها اصطکاک بین قوا کاهش می‌یابد بلکه بر کارآمدی نظام نیز خواهد افزود. بی‌تردید به سامان بودن روابط بین قوه قضائیه با دولت و مجلس این ظرفیت را فراهم می‌نماید تا مسائل موجود در بین قوا در چارچوب تعریف شده و بدون تحمیل هزینه‌های فراوان برای نظام، حل و فصل می‌شود.

آوایی با اشاره به دانش محوری و توجه ویژه پژوهش در وزارت دادگستری گفت: در طول 4 دهه فعالیت قضایی خود بر این باور بودم که امور قضایی مستلزم وجهه علمی و نیازمند توسعه مناسبات، مطالعات و روابط بین قوه‌ای است و گره‌گشایی از امور مردم با بکارگیری دانش امکان‌پذیر خواهد بود و از این رو استفاده از نظریات علما، حقوقدانان، جامعه‌شناسان و اساتید علوم انسانی را محور اصلی تمامی اقدامات خود قرار خواهم داد.

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم اظهار داشت: این مهم علاوه بر اثربخشی وزارت دادگستری از منظر ملی نیز مسیر توسعه دانش حقوق، آموزش عمومی حقوق و ارتقاء آگاهی‌های عمومی از قوانین و مقررات به ویژه حقوق شهروندی را تسهیل می‌نماید.

وی با اشاره به ارتقاء توانمندی و اثربخشی حوزه تعزیرات حکومتی افزود: پاسداری از حریم اقتصاد ملی در حوزه‌های حقوقی و قضایی از وظایف دادگستری است که این امر باید توسط سازمان تعزیرات حکومتی اجرا گردد در صورتی که حریم این حوزه پاسداری نشود تحقق اقتصاد مقاومتی و شکوفایی آن با چالش جدی مواجه خواهد شد لذا این سازمان باید پاسدار حریم اقتصاد باشد.

آوایی ادامه داد: بر همین اساس بهینه سازی این سازمان امری بایسته و یک ضرورت ملی است، با توجه به نیازهای عمومی جامعه نیاز است تدابیری در جهت ارتقاء جایگاه، توانمندی و اثربخشی این سازمان اتخاذ شود، در این خصوص مرزبندی صحیح بین جرم و تخلف، بازنگری، اصلاح و تعدیل قوانین و مقررات که با اهداف مقطعی تصویب شده‌اند فرآیند و آیین رسیدگی به پرونده‌ها، جلوگیری از تعدد و تفاوت رویه‌های جاری با یکپارچه سازی آیین‌نامه‌ها و بکارگیری سامانه نظارت الکترونیکی و هوشمند از محورهای مهم مورد توجه این جانب در خصوص سازمان تعزیرات حکومتی است.

وزیر پیشنهادی دادگستری دولت دوازدهم با بیان بر اساس محورهای پیش گفته و در راستای راهبرد اساسی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی به فرازهایی از برنامه‌ها اشاره می‌کنم، گفت: این برنامه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و احکام دائمی برنامه‌های توسعه تنظیم گردیده است.

وی افزود: تلطیف و تقویت روابط میان قوه قضائیه با دولت و مجلس بر اساس اخلاق‌مداری و قانونگرایی، تلاش برای تبدیل قانونگرایی به هنجار اجتماعی و ارزش عمومی، ارتقاء کیفیت قانون‌گذاری و به روزرسانی قوانین، پیشنهاد لوایح قانونی متناسب ضمن تسریع در تصویب لوایح قضایی در دولت و مجلس، ایفای وظایف وزارت دادگستری با تأکید بر پژوهش و اصول دانش محور و توسعه علمی و حقوقی، طراحی ساز و کارهای پاسخگویی وزیر دادگستری در قبال قوای مجریه و مقننه با رعایت اصل استقلال قوا از جمله برنامه های وزارت دادگستری در 4 سال آینده است.

آوایی در تشریح رئوس برنامه های خود گفت: همکاری در ارائه قوانین مورد نیاز  برای استقرار استقلال مقاومتی و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی در محدوده وظایف ابلاغ شده، پیگیری و تلاش برای ارتقاع متناسب بودجه قضایی و بهبود معیشت قضات و کارکنان ، ارتقاع شاخص های کمی و کیفی عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی ، تلاش برای پیش بینی پذیری امورقضایی  به ویژه در سازمان تعزیرات حکومتی ، برون رفت از تعدد و تفاوت رویه ها را دنبال خواهم کرد.

وی تصریح کرد: اهتمام کامل بر ارتقاع شاخص های حقوق شهروندی  و حقوق زنان ، مبارزه با فساد ، تقویت جایگاه معاونت حقوق بشر حقوق بشر و اموربین الملل وزارت دادگستری ،  در روند پاسخگویی به شبهات و رفع سوء تفاهم های بین المللی از درک مفهوم حقوق بشر مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و دینی مردم ایران را عملیاتی خواهم کرد.

وزیرپیشنهاد دادگستری گفت: این وزارتخانه این قابلیت را دارد که گامی بلند در راستای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی بردارد تا نور امیدی که توسط رئیس جمهوری کشورمان بر قلوب ملت ایران در سال 92 تابیده بدرخشد و ما هر روز شاهد رشد و تعالی درخت توانمند انقلاب باشیم.

وی بیان داشت: بی شک ایفای وظایف و تحقق این اهداف بدون حمایت سران قوای 3 گانه ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان عالی رتبه نظام به هیچ عنوان میسر نخواهد بود.

آوایی با اشاره به سوالاتی که نمایندگان ملت مطرح کرده اند ، گفت:در رابطه با شوراهای اختلاف باید بگویم که از ضرورت های موجود نظام است که خوشبختانه روندی تکاملی را سپری کرده است. در خصوص اعتبارات نیازمند توجه جدی تر مجلس شورای اسلامی است و من به عنوان وزیر این موضوع را برای شوراهای حل اختلاف پیگیری خواهم کرد.

وی تصریح کرد: در رابطه با ابهام مطرح شده درباره پزشکی قانونی باتمام قدرت تلاش می کنم که مشکلات را حل و فصل کنم.

آوایی گفت : بیتی از ملافیض کاشانی جان کلام من را گفته که خدمتتان بیان می کنم .

این جهان بی بقا هیچست هیچ / هر چه میگردد فنا هیچست هیچ

گرجهانرا سر بسر بگرفته / چون نمیماند بجا هیچست هیچ

شد مرا یک نکته از غیب آشکار / در دو عالم جز خدا هیچست هیچ

گرنه سردر راه عشق او رود / آن سرکمتر زپا هیچست هیچ

گرنه صرف طاعت و خدمت شود /حاصل این عمرها هیچست هیچ

گرنه سوزد جان و دل در عشق او / در تن این افسردها هیچست هیچ

دل بعشق گلرخان ای دل مده / مهر یار بی وفا هیچست هیچ

صحبت بیگانگان بیگانگیست / جز ندیدم آشنا هیچست هیچ

گر سخن گوئی دگر از حق بگو / فیض جز حرف خدا هیچست هیچ

 

۱۰:۱۰ - دفاعیات علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری کابینه دوازدهم از برنامه‌‌های پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس آغاز شد.

 

۱۰:۰۰ - تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری:

آوایی حریت و استقلال نظر لازم برای تصدی وزارت دادگستری را دارد

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که  وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری شخصیت مستقلی دارد.  فرهاد تجری در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 26 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت و رای اعتماد سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، گفت: درباره دفاعیات وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش مطالبی عنوان کردم که به نظر می رسد اشتباه استنباط شده است، بنده در خصوص ساماندهی مناسبات وزارت آموزش صحبت کردم برخی تصور می کنند مخالف جذب حق التدریسی ها هستیم اما دقیقا برعکس خواستار رسیدگی به حق و حقوق این قشر هستیم.

نماینده مردم  گیلانغرب، قصرشیرین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اما در باره مظلومیت وزیر دادگستری همین بس که نمایندگان مجلس نمی دانند حوزه پزشکی قانونی به قوه قضاییه واگذار شده است و وزیر دادگستری هیچ نقشی ندارد.

وی با بیان اینکه وزیر دادگستری وزیر حلقه اتصالی بین قوای سه گانه است، اظهار داشت: در زمان بررسی برنامه ششم توسعه به پیشنهاد نمایندگان 4 هزار متر مربع از فضای قوه قضایی حذف شد این در حالی است که یکی از حقوق مردم در فضای قضایی تضییع شد بنابراین باید در وزارت دادگستری به دنبال حفظ کرامتی و حقوق شهروندی مردم باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آوایی از جمله قضات با اخلاق است که سوابق درخشانی دارد، او در مسندهای مختلف قضایی از جمله حضور در دادگاه عالی انتظامی تا روسای کل 5 استان را در کارنامه خود دارد، او مراحل کارشناسی و فنی را به واسطه شخصیت و فعال بودن طی کرده است نه به واسطه آشنایی و ارتباطات.

تجری با تاکید بر اینکه آوایی روحیه حریت و استقلال نظر دارد، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری استنباط از قانون و وظیفه شرعی و تکلیف قانونی دارند و  بدون هیچ ملاحظه ای مطالب را بیان می کند، این نکات از جمله مهمترین ویژه گی های وزیر دادگستری است که پبا حریت، آزادی و بیان دقیق مسائل با سه قوه می تواند در ارتباط باشد.

این نماینده مجلس گفت: آواریی مورد وثوق دولت و مورد تایید ریاست قوه قضاییه است و به خوبی می تواند از عهده ارتباط با سه قوه بر بیاید، لازم به ذکر است که آوایی  و برادر ایشان تجریه حضور در مجلس را دارند و با جنس کار در قوه مقننه آشنا هستند.

وی تاکید کرد: قانون مداری و قانون مندی آوایی باعث می شود که یکی از حوزه های کاری وزارت دادگستری، یعنی سازمان تعزیرات حکومتی که وظایف متعددی از جمله مصادره اموال، توقیف، برخورد و جرایم سنگین را بر عهد دارد، عملکرد بهتری داشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در انتها از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست نسبت به ساماندهی سازمان تعزیرات حکومتی اقدام کند.

 

۹:۵۵ - رنجبرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری:

سابقه حضور آوایی در قوای مجریه و قضاییه به ایجاد هماهنگی میان قوا زمان تصدی وزارت دادگستری کمک می‌کند

عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است تجربیات ۴ دهه آوایی می‌تواند به حضور وی در مسند صدارت وزارت دادگستری کمک کند. اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی امروز (پنجشنبه، 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با معرفی سیدعلیرضا آوایی به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه این وزارتخانه یکی از اجزای مهم دولت است، گفت: تنظیم و تلطیف روابط بین قوا به عهده وزارت دادگستری است و این وزارتخانه به عنوان یکی از اعضای تیم امنیتی، سیاسی، قضایی دولت باید از تعامل و تجربیات خاصی برخوردار باشد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم دولت هایی می توانند موفق شوند که تیم های دولت منسجم و متحد باشد، عنوان کرد: دولت در این شرایط می تواند به وظیفه خود عمل کند که آقای آوایی با توجه به سوابق ارزشمند خود در طول 4 دهه می تواند به خوبی از عهده این مهم برآید.

وی افزود: آوایی از دادسرا تا عالی ترین عضو دادگستری در گذشته تجربه داشته است بنابراین وقتی به یک وزیر رأی می دهیم ابتدا بحث مسائل فردی و شخصیتی سپس مسائل برنامه هایی که به مجلس ارائه کرده و بعد سوابق و تجربیات را مد نظر قرار می دهیم که در سوابق و تجربیات توانسته به عنوان مسئولی ممتاز و برجسته بدرخشد.

رنجبرزاده با اشاره به سوابق آوایی در استان های مختلف، یادآور شد: آوایی در قوه مجریه نیز به عنوان معاون وزیر کشور، رئیس سازمان ثبت احوال و رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور حضور فعال داشته یعنی هم با قوه مجریه و هم با قوه قضاییه آشنا است و تعامل خوبی هم با مجلس دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: آوایی به لحاظ تجربه توانمندی کافی و لازم برای احراز صدارت دادگستری را داشته و به لحاظ شخصیتی و فردی انسانی آرام، اخلاق مدار، مردمی و آشنا به مشکلات جامعه در حوزه قضایی بوده و توان، تجربه و تخصص دارد تا با ارائه پیشنهادات و تنظیم لوایح و ارائه آنها ازسوی دولت به مجلس می توانیم شاهد حل مشکلات حوزه قضایی باشیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات پزشکی قانونی بیان داشت: چند ماه پیش در مجلس تصویب شد که یکی از چالش ها و مشکلات اساسی مردم کمبود پزشک در پزشکی قانونی است که لایحه آمد و مجوز دادیم تا تعداد کثیری پزشک بتواند استخدام حوزه قضایی دربیاید.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدیم مشکلاتی که در حوزه قضایی وجود در جامعه وجود دارد با پیگیری های وزیر پیشنهادی دادگستری در صورت کسب رأی اعتماد مجلس حل می شود.

 

۹:۵۰ - بیگلری در مخالف با  وزیر پیشنهادی دادگستری

آوایی راه حلی برای مشکلات پزشکی قانونی ارائه دهد

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: علت مخالفت من با وزیر پیشنهادی دادگستری نداشتن برنامه برای حل مشکل پزشکی قانونی در مناطق روستایی است. محسن بیگلری  در مخالفت با بررسی برنامه و صلاحیت «علیرضا آوایی» وزیر پیشنهادی دادگستری افزود: در برنامه های آقای آوایی اشاره ای به موضوع پزشکی قانونی نشده است.

وی ادامه داد: به دلیل نبود پزشکی قانونی در بسیاری از مناطق روستایی بویژه در سقز و بانه، اموات مردم از روز چهارشنبه تا شنبه معطل می ماند.

نماینده مردم سقز و بانه اظهارکرد: علت مخالفت من با حضور وزیر پیشنهادی دادگستری به دلیل مساله پزشکی قانونی است و اگر وی بتواند این مشکل را حل کند، رای موافق خواهم داد.

بیگلری گفت: در این زمینه حتی اعضای شورای شهر و روستا نیز خواستار حل مشکل می باشند تا از تجمع مردم در جلوی بیمارستانها جلوگیری شود.

 

۹:۴۵- علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی:

فقدان برنامه وزارت جهادکشاورزی موجب نوسان تولید محصولات کشاورزی شده است

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس گفت: کشاورزان در فضایی کاملا مبهم و بدون برنامه مشغول فعالیت هستند؛ در یک سال آنچنان حجم تولید بالاست که آن را امحا می کنند و در سالی دیگر قحطی همان محصول است.

سیداحسن علوی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم گفت: معتقد هستم که وزرا به عنوان مدیران عالی کشور باید نگاهی کلان و انسجام یافته به درک ساخت یافته از وضعیت حوزه ماموریتی خود داشته باشند.

 نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: وزرا باید نقاط ضعف و قوت را بشناسند و به مدلی مفهومی دست پیدا کنند. این مدیران عالی از نگاه سطحی و تک بعدی باید عبور کنند.

وی در ادامه افزود: بخشی از عدم موفقیت مدیران در بخش عمومی کشور به دلیل رشد یک بعدی ظرفیت ها و کم توجهی به ظرفیت های دیگر است . این مسئله در وزارت جهاد کشاورزی کاملا ملموس است.

علوی با بیان این که عشایرکشورمان به لحاظ آماری 1 درصد جمعیت ایران هستند اما 25 درصد پروتئین تولید می کنند و 35 درصد صنایع دستی محصول آنهاست ، گفت: وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی هیچ برنامه ای برای عشایر بیان نکرده اند.

وی تصریح کرد: برنج آلوده به آرسنیک همچنان وارد کشور می شود اما وزارت جهادکشاورزی اقدامی در جهت جلوگیری از واردات انجام نمی دهد.

این نماینده مجلس دهم گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب خام فروشی و خرده فروشی می شود. به عنوان نمونه در حوزه انتخابیه سنندج 80 درصد توت فرنگی کشور تولید می شود اما به صورت خام فروشی عرضه می شود که موجب ضررکشاورزان شده است.

وی بیان داشت: بیمه کشاورزی یک بحث پرغصه است ؛  کشاورزان پول می دهد و برای بیمه کشاورزی هزینه می کنند اما در نهایت به ما نامه می نویسند که پول بیمه کشاورزی مسترد شود.

نوسانات شدید تولید محصولات کشاورزی

علوی گفت: مشکلات عدیده در بازار تولید به عدم توازن تولید موجب اختلال و نوسان در بازار محصولات کشاورزی شده است. متاسفانه وزیرپیشنهادی جهادکشاورزی توجهی به ماده 22 قانون افزایش بهره کشاورزی و منابع طبیعی ندارد.

وی در ادامه افزود: ماده 48 درباره رفع موانع تولید به وزیرجهادکشاورز اجازه داده است که بانک اطلاعاتی ایجاد شود ولی این مهم محقق نشده است. کشاورز براساس قیمت تمام شده تولیدی محصولات خود را عرضه می کند ، به عنوان نمونه قیمت پیاز امسال افزایش یافته است و آقای حجتی هیچ برنامه ای برای حل این موضوع ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کشاورزان در فضایی کاملا مبهم و بدون برنامه مشغول فعالیت هستند . برخی موارد آنچنان محصول سیب زمینی زیاد می شود که آن را امحا می کنند ،  در موردی دیگر آنچنان محصول پیاز در بازار زیاد می شود که آن را امحا می کنند و در نهایت ممکن است در یک سال قحطی یکی از این دومحصول رخ بدهد.

وی خاطرنشان کرد: با بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی ، کشاورزان نابود شده اند.

علوی گفت: سوال ما این است که در سال 94 به چه دلیلی 3 میلیون تن گندم واردات صورت گرفت و امسال جشن خودکفایی گندم نداشتیم  ؛ دلیل این اتفاق این است که ما به امید خدا و باران کشاورزی می کنیم. وی تاکید کرد: برنامه ای که وزرا ارائه می دهند باید مدیریتی و استراتژیک داشته باشد. معتقدم در بخش کشاورزی با مشکل مواجه هستیم زیرا برنامه نداریم.

۹:۴۲ - حسینی در مخالفت با وزیری پیشنهادی جهاد کشاورزی:

زمین خواران حومه تهران مورد برخورد جدی وزارت جهادکشاورزی قرار نگرفتند/ عدم اجرای سیاست‌ها و نظارت دقیق موجب ورشکستگی دامداری‌‌ها شد

نماینده مردم تفرش و آشتیان گفت: وزارت جهاد کشاورزی ۸۰۰ میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده‌ ولی در جای دیگری مصرف شده است.  محمد حسینی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: با توجه به گستردگی حوزه وزارت جهادکشاورزی، این وزارتخانه بستری برای خلق ثروت از طریق تولید و اشتغال مولد است و 90 درصد ارزش مواد غذایی مورد نیاز و 19 درصد اشغتال مولد کشور را بر عهده دارد و می‌تواند نقش مهمی را در توسعه ملی ایفا کند.

وی افزود: امنیت غذایی با اتکای تولید ملی یکی از مفاد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که در سیاست های کلی بخش کشاورزی حاکم بر برنامه ششم و اصل 43 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم ضمن بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیازمند مدیری مدبر و با تجربه است که با در نظر گرفتن مشکلاتی مانند خشکسالی های اخیر و منابع آبی کشور و خشک شدن چاه‌ها و قنوات، فعالیت‌های کشاورزی را دچار تنگنا کرده و مشکلات آبی سبب شده بخش کشاورزی با ناپایداری مواجه شود.

حسینی متذکر شد: در گذشته سرمایه گذاری‌هایی در شبکه های آبیاری انجام شده ولی امکان بهره برداری از سرمایه گذاری‌ها را مختل کرده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با اشاره به سوابق حجتی، اظهار داشت:  سال گذشته جشن خودکفایی گندم را برگزار کرید، رکورد خرید 11 و نیم میلیون تن گندم را در سال های پس از انقلاب را تجربه کردید ولی وعده سر خرمن کشاورزان که از دیرباز در ذهن کشاورزان وجود داشت را بر باد دادید و به علت عدم پرداخت پول به موقع به جز یک بدهی چیزی برای کشاورزان نماند.

وی ادامه داد: قول دادید که 50 درصد از پول گندم را پس از 10 روز پرداخت کنید ولی متاسفانه بیش از 30 روز طول کشیده است.

حسینی با بیان اینکه خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت روستایی کشور به 25 درصد و رسیدن سن ساکنین روستایی به بالای 40 سال، سیاست مزرعه تا سفره شما سبب شده که این قسمت از جامعه  سفره هایشان کوچک تر شده، علی رغم اینکه خدمات خوبی به روستاها ارائه شده ولی به علت عدم درآمد مشکلات عدیده ای وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه با اجرای قانون اراضی ملی و اصلاحات بعدی و اجرای فرمان رهبری مبنی بر زمین خواری نه تنها مقابل زمین خواران حومه تهران، اوشان فشم، لواسانات، حاشیه رودخانه جاجرود و چالوس را نگرفته‌اید بلکه اگر سری به دادگاه های شهرستان های کوچک بزنید، کشاروزان را خواهید دید که به جای کار در مزرعه، در راهروهای دادگاه دنبال آرا قضائی هستند و عملکردشما موجب کوچ مردم به حاشیه شهرها شده است.

وی با بیان اینکه می دانیم عملکرد شما مورد خرسندی رهبری است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، افزود: اما سوال این است که در اطراف شما به جز بازنشستگان نیروی کارآمد دیگری نبود تا از آن‌ها استفاده کنند؟ تیم مدیریتی شما یکی از علامت سوالات نمایندگان است و لازم است اصلاح شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی در راس آن فردی بی انگیزه قرار دارد، بیان کرد: پرونده‌های حقوقی در این سازمان برای خرید کلزا و ذرت از شرکت‌هایی مانند روغن کشی خاور دشت، کیان البرز، روغن نباتی یگانه خزر، روغن نباتی جهان وجود دارد که بالغ بر 50 میلیارد تومان است و این ضرور و زیانی است که به خاطر نبود تصضمین های لازم قابل وصول نیست.

حسینی گفت: به دلیل خرید تضصمینی، 40 هزار تن سیب زمینی و پیاز معدوم و امحا شده است، همچنین خرید گندم خارجی توسط عاملان این سازمان و فروش به داخل، یکی از کارهای این سازمان بوده است.

وی با بیان اینکه از یارانه کشمشش نیز خبری نست، افزود: تنظیم بازار میوه نیز بشکلی است که تنها راه حل آن را خرید میوه از خارج کشور می دانید، گفت: در زمان برداشت محصول تولید داخل، مازاد آن توسط این سازمان پوشش نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه صندوق محصولات کشاورزی، علی رغم کمک بوجه ای مجلس خسارت های لازم به کشاورزانی که دچار خشکسالی و سرمازدگی شده اند را پرداخت نکرده و در صورتی که 17 هزار میلیون ریال در سال 94 خسارت پدراخت شده که مخالف قانون بوده است.

حسینی با بیان اینکه در قانون بودجه سال 94 قرار بود که جریمه افراد کشاورزی که خشکسالی و سرما زدگی را تجربه کرده بودند و حق بیمه خود را پرداخت نکرده بود، گفت: تعداد این افراد یک میلیون و 500 هزار نفر است و وزیر جهاد کشاروزی هیچ کاری را انجام نداده است.

وی با اشاره به شرکت پیشتیانی امور دام، افزود: در سال 94 تنها از منابع موضوع خرید تصمینی جو و ذرت حدود 225 هزار میلیارد حق الزحمه و 239 میلیارد زیان پرداخت شده و در انبارگردانی که انجام شده 4 هزار و 600 تن کسری مواد غذایی به ارزش 74 میلیارد ریال گزارش شده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه از صندوق توسعه ملی حدود 800 میلیون یورو بابت واردات جو، ذرت و سویا دریافت کرده‌اید ولی در جای دیگری مصرف شده است، اظهار داشت: در خرید گوشت قرمز خارجی برای تنظیم بازار، ضمن پرداخت 900 هزار دلار جریمه، بابت واردات گوشت، جهت تنظیم بازار به دامداری ها ضربه وارد شد.

حسینی با بیان اینکه خالی شدن دامداری‌ها به علت عدم اجرای سیاست‌ها و نظارت موجب ورشکستگی دامداری‌‌ها شده است، متذکر شد: دامداری‌های فراهان، آشتیان و تفرش نمونه این ادعا هتسند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم گفت: در شرکت خدمات حمایتی که مسئول واردات کود و سموم می باشد، مبلغ 88 میلیون یورو بابت واردات کود از صندوق توسعه ملی دریافت کردید ولی تصفیه نشده است.

۹:۴۰ - خضری در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

در دوره حجتی حجم خرید تضمینی گندم افزایش یافت

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: در این دوره میزان خرید تضمینی گندم و ظرفیت سردخانه ها برای نگهداری محصولات کشاورزی افزایش یافت. «رسول خضری»   در سومین جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم، در موافقت با محمود حجتی گفت: رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 5.3 درصد بوده که رشد قابل قبول و چشمگیری بوده است.

خضری افزود: در این چهار سال تولیدات کشاورزی بالغ بر 21 میلیون تن افزایش یافته است؛ ما کمتر حوزه ای توانسته ایم با این شدت به جلو برویم.

وی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: حجتی با برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت خود و نیز برنامه های دقیق خود به خصوص در زمینه محصولات راهبردی کشاورزی مثل چغندر قند، گندم و جو و دانه های روغنی و بحث لبنیات و گوشت و مرغ و تخم مرغ قدم های بسیاری برداشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: 90 درصد ارزش موادغذایی در حوزه جهادکشاورزی است و 32.5 درصد ارزش افزوده حوزه کسب و کار را پوشش می دهد که با موفقیت عمل کرده است.

وی گفت: برخی می گویند که آقای حجتی مدرک مرتبط با حوزه کشاورزی ندارد؛ سال 79 که ادغام انجام شد، وی از وزارت راه و ترابری آمد و وزارت جهادکشاورزی را تشکیل داد و حتی مقام معظم رهبری اسم جهاد را بر کشاورزی برای این وزارتخانه مقدم دانستند.

وی تاکید کرد: آیا شخصی که بالغ بر 30 سال در حوزه کشاورزی کار کرده نمی تواند مدرک کشاورزی داشته باشد؟ تجربه های ارزنده حجتی بسیار بالاتر از مدارک تحصیلی وی است.

خضری، خودکفایی در تولید گندم را از جمله موفقیت های حجتی در وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: این موفقیت در دوره اول وزارت حجتی، تایید این توانمندی است که در دولت یازدهم نیز تکرار شد.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی کشاورزی اظهار داشت: برنامه های حجتی برای رسیدن به اهداف عالیه نظام باید در راستای برنامه ششم باشد که هست.

وی یادآور شد: در دوره حجتی خرید تضمینی گندم 140 درصد و ظرفیت سردخانه های کشور 1.3 میلیون تن افزایش یافته است؛ ظرفیت مواد خام کشاورزی 15 میلیون تن رشد کرده که یک حرکت رو به جلو است.

این نماینده مجلس در ادامه به موضوع آب و خاک اشاره کرد و گفت: حجتی در زمینه سامانه های آبیاری توانست 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به این سامانه های نوین مجهز کند.

وی ادامه داد: در آبیاری های فرعی، زهکشی و کانال کشی بالغ بر 370 هزار هکتار زمین در دوره حجتی تحت پوشش قرار داد.

خضری گفت: در حوزه تولید آبزیان بالغ بر 215 هزار تن افزایش تولید داشتیم که اینها حرکت های رو به جلو است که ما را در دفاع از این وزیر مصمم تر می کند.

این نماینده مجلس در عین حال به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم که حجتی در تولید شکر که 50 درصد افزایش یافته، با حمایت چغندرکاران، آنها را دلگرم کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای تقویت بخش کشاورزی یارانه حمایتی می پردازند، افزود: آمریکا، استرالیا، اندونزی، ترکیه ، چین و کره با روش های حمایتی توانستند به داد کشاورزان خود برسند.

خضری تاکید کرد: امنیت غذایی یک مقوله بسیار مهم است که آقای حجتی در این زمینه گام های بسیار موثری برداشته اند؛ ارزش زنجیره تولید از مزرعه تا سفره بسیار مهم است که در این زمینه حمایت از شرکت های فنی حوزه کشاورزی اهمیت می یابد که البته حجتی در دوره خود بسیار به این شرکت ها کمک کرده است.

این نماینده مجلس به صنایع تبدیلی بخش کشاروزی اشاره کرد و افزود: این حوزه می تواند اشتغالزایی بالایی را در بخش کشاورزی به دنبال داشته باشد که البته این موضوع در برنامه های اعلامی حجتی قید شده است و نمایندگان انتظار دارند با حمایت از این صنایع در دستور کار جدی وزیر جهادکشاورزی باشد.

خضری گفت: جهادکشاورزی در حوزه اشتغالزایی مولد 19 درصد سهم دارد که با توجه به صنایع تولیدی می تواند ضمن ایجاد اشتغال، به اقتصاد روستا و جلوگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها موثر واقع شود.

وی گفت: در حوزه خرید تضمینی گندم، ما انتظار داریم پرداخت کشاورزان با سرعت بیشتری انجام شود زیرا خرید تضمینی به منزله خرید قطعی است که باید به موقع پرداخت شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: شاید ما هم گلایه هایی از حوزه کشاورزی داشته باشیم اما اقدام های مثبت حجتی به کارهای انجام نشده بسیار پررنگ تر است و انتظار داریم نمایندگان با رای قاطع خود یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی حوزه بخش کشاورزی را تقویت کنند.

 محمود حجتی که به عنوان گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است، با پیروزی انقلاب اسلامی وارد جهاد سازندگی شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد. وی سال 1373 مجری طرح سد کرخه شد و از سال 1376 تا سال 1379 تصدی وزارت راه و ترابری را بر عهده گرفت.

حجتی در سال 1379 که قانون ادغام وزارت کشاوری و جهاد سازندگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مدیریت و هدایت وزارتخانه جدید را عهده دار شد.

خودکفایی گندم برای نخستین بار در دوران پنج ساله تصدی وی در وزارت جهاد کشاورزی رخ داد. در سال 1384 به عنوان رییس هیات مدیره هلدینگ عمران و مسکن بنیاد مستضعفان کشور منصوب شد.با تشکیل دولت یازدهم در سال 1392 به عنوان وزیرجهاد کشاورزی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. خودکفایی گندم و 21 درصد رشد تولیدات بخش کشاورزی در مقایسه با سال آغاز به کار دولت و رساندن آن به مرز 118 میلیون تن از دستاوردهای این دوره بود.

 

۹:۳۸ - محمودزاده در موافقت با وزیری پیشنهادی جهاد کشاورزی:

تراز تجاری بخش کشاورزی ارتقاء یافته است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشاورزی به دلیل مسائل فرابخشی است، گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی ارتقاء یافته است.

 جلال محمودزاده در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تبریک سالروز ورود آزادگان قهرمان به کشور گفت: آقای حجتی از سابقه بالای کار در وزارتخانه جهاد کشاورزی برخوردار است و در 3 مقوله رزومه، عملکرد و برنامه، اقدامات وی قابل تشریح است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای حجتی از سوابق مدیریتی برخوردار است و 6 سال در استانداری مسئولیت داشته و اجرای طرح های عظیمی مانند سد کرخه در زمان تصدی وی صورت گرفته است و پس از ادغام وزارتخانه های جهاد سازندگی و   کشاورزی وزیر موفقی بوده است.

محمودزاده با بیان اینکه کشور نیازمند مدیران پاکدست است، گفت: در سال های گذشته کشور با مشکلاتی مانند خشکسالی و کم آبی روبه رو شده که این موضوع با امنیت غذایی کشور در ارتباط است بنابراین باید با اتخاذ تصمیمات صحیح تلاش کرد تا استقلال کشور در همه زمینه ها حفظ شود.

وی ادامه داد: حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی علاوه بر مسائل فنی به مباحث فرابخشی در تولید توجه دارد و بنده به عنوان کسی که از تجربه کاری در حوزه جهاد کشاورزی برخوردارم از عملکرد حجتی در وزارتخانه جهاد کشاورزی دفاع می کنم.  

محمودزاده تصریح کرد: این موضوع را مخالفان اشاره می کنند که مدرک تحصیلی حجتی در رشته متفاوت با کشاورزی است، این در حالی است که احداث سد و بتن ریزی کانال و صدها مورد دیگر به رشته کارشناسی عمران ارتباط دارد و نکته دیگر اینکه حجتی از سوابق فراوانی برخوردار است که این سوال را مطرح می کند که آیا این سوابق ارزشمند به اندازه یک مدرک لیسانس دانشگاهی نیست.

وی ادامه داد: حجتی قانونی را ابلاغ کرده که در زمینه رفع تداخلات کاری است، زمینه اصلاح سندهای زمین های کشاورزی فراهم شده بنابراین باید عادلانه درباره عملکردها قضاوت کرد و این موضوع نباید فراموش شود که بخشی از مشکلات در حوزه کشاورزی مربوط به مسائل فرابخشی است.

وی ادامه داد: در قانون رفع موانع تولید و برنامه ششم توسعه این موضوع مطرح شده که حدود یک هزار و 350 میلیارد تومان دولت به صندوق بیمه کشاورزی اعتبار هدیه دهد اما اینکه چند ریال پرداخت شده جای سوال دارد، آیا این مشکل به حجتی ارتباط دارد به دلیل اینکه وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه 30 مکاتبه را داشته است.

محمودزاده افزود: همه محصولات تراریخته در کشور که با مشکل روبه رو نیست در این رابطه علم جدیدی برای تولید محصولات تراریخته وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد، همچنین بحث مصرف بهینه کود در برنامه های حجتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در 4 سال گذشته رشد اقتصادی بخش کشاورزی از حدود 3.7 درصد در سال 91 به 5.7 درصد در سال 95 ارتقاء یافته و تولید گندم حدودا از 9.3 میلیون تن به 14.6 میلیون تن افزایش یافته که بیانگر 57 درصد پیشرفت است، در بحث خرید تضمینی گندم از 2.14 میلیون تن به 11.5 میلیون تن افزایش یافته و همچنین نرخ رشد تولید محصولات کشاورزی و دامی 7 درصد بوده و تراز تجاری بخش کشاورزی با 5 میلیارد دلار رشد روبه رو شده و تسهیلات مکانیزاسیون با ارتقاء روبه رو شده و همچنین به مسئله استفاده بهینه از آب توجه شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: با مدیریت حجتی به ترویج نوین کشاورزی در مراکز ارائه خدمات کشاورزی توجه شده و امیدوارم کارگزاران بیمه کشاورزی نیز در بدنه بخش کشاورزی جذب شوند، در هر صورت امیدوارم با توجه به تجارب مفید حجتی نمایندگان به وی رأی اعتماد بدهند تا زمینه مقابله با بحران های کشاورزی، منابع طبیعی فراهم شود.

 

۹:۱۶ - محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس

۵۰درصد از پول گندم‌کاران پرداخت شده است/افزایش تولیدات کشاورزی به ۱۱۸ میلیون تن

وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی، گفت:  امروز ۵۰ درصد از پرداخت پول گندم‌کاران به روز است و اگر موردی خلاف این وجود دارد گفته شود.  محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بنده دفاع یا پاسخی می دهم خدای ناکرده این امر تداعی نشود که نقاط ضعفی وجود ندارد و امیدوارم اگر تقدیر بود با حمایت دولت و مجلس بتوانیم قدمی در راه رفع مشکلات فراگیر بخش کشاورزی و کشاورزان برداریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه برنامه تقدیم شده دو بخش دارد، ادامه داد: بخش اول شامل رویکردها و مسیرها است و بخش دوم پروژه های اقتصادی و آورده شده در برنامه ششم توسعه در راستای اقتصاد مقاومتی که شرط وقوع آنها تامین منابع مالی است، با توجه به ظرفیت ها در بخش عملکرد مشکلی وجود نداشته اما امیدواریم در آینده  از کمبود منابع مالی رنج نبریم.

وی با اشاره به اینکه در دوره سه ساله تا پایان سال 95 موفق شده ایم تولید را از 97 میلیون تن در سال به 118 تن برسانیم و همچنین تراز غذایی کشور را از منفی 8.1 میلیارد دلار علی رغم افزایش جمعیت و غذا در سال 95 به منفی 3.1 برسانیم، اضافه کرد: این ارقام نشان می دهد 5 میلیارد دلار یا صادرات بیشتر داشته ایم و یا واردات کمتر؛ که البته بخش مهمی از آن به افزایش میزان تولید باز می گردد.

این وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم ادامه داد: هیچگاه از کودکی تا به الان از کشاورزی فاصله نداشته ام و کشاورز نیز بوده ام، داشتن لیسانس عمران در میزان فعالیت در عرصه های مختلف این بخش تاثیری ندارد، مگر قرار است کار تخصصی، ریز و بالینی انجام دهم، این امورات کار معاونین و کارشناسان است و نتیجه عملکرد آنها را نیز باید در شاخص‌ها پیگیری کنیم.

حجتی با تاکید بر اینکه ما هم دغدغه پول کشاورزان را داریم، گفت: از ابتدا امر دغدغه و دلهره کار وجود داشته است، 8 هزار میلیارد تومان پول کشاورزان در ردیف های  پیش بینی شده که همه ما از وضعیت خزانه مطلع هستیم و بخش دیگری از آن نیز باید توسط بانک ها و بخش دیگر آن از فروش گندم تامین می شد؛ امروز 50 درصد از پرداخت ها به روز است و اگر موردی خلاف این وجود دارد گفته شود آرام آرام برگشته‌ایم و در حال پرداخت 50 درصد دوم  هستیم.

۴۸: ۸ - نماینده موافق و مخالف برنامه وزرا با قرعه کشی مشخص می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی نحوه انتخاب نماینده موافق و مخالف برای بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی را برای مردم توضیح داد.

 دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت:از آنجایی که مردم عزیز از تلویزیون برنامه رسیدگی به بحث رای اعتماد وزرا را در مجلس مشاهده می کنند و می شنوند، باید در خصوص انتخاب نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی توضیح داد.

وی توضیح داد: از آنجایی که تعداد محدودی به لحاظ زمانی می توانند در جریان بررسی رای اعتماد در قابل موافق و مخالف صحبت کنند، برای این منظور قرعه کشی صورت می گیرد بنابراین همه نمایندگان نمی توانند صحبت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس، برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد هر وزیر پیشنهادی دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف آن هم بر اساس قرعه کشی فرصت اظهار نظر دارند.

۸:۱۵ - مجلس از روز سه شنبه وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی شده و این جلسات حداقل تا روز شنبه ادامه خواهد یافت.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب

1- وزارت جهاد کشاورزی آقای محمود حجتی

2- وزارت دادگستری آقای علیرضا آوایی

3- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آقای امیر حاتمی

4- وزارت راه و شهرسازی آقای عباس آخوندی

5- وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای محمد شریعتمداری

6- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای سید عباس صالحی

7- وزارت کشور آقای عبدالرضا رحمانی فضلی

8- وزارت نفت آقای بیژن نامدار زنگنه

9- وزارت نیرو آقای حبیب الله بیطرف

10- وزارت ورزش و جوانان آقای مسعود سلطانی فر

لازم به ذکر است که رای گیری جداگانه برای هریک از وزرای پیشنهادی صورت می گیرد.