۰ نفر

پوشش لحظه به‌لحظه جلسه رای‌اعتماد کابینه دوازدهم در مجلس؛

دومین روز بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم پایان یافت/ ادامه بررسی‌ها، ۸صبح فردا

۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۲۵
کد خبر: 212490
دومین روز بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم پایان یافت/ ادامه بررسی‌ها، ۸صبح فردا

به گزارش اقتصادآنلاین ،جلسه علنی نوبت عصر مجلس در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم پایان یافت. صبح فردا پنجمین جلسه بررسی برنامه‌های نمایندگان دولت برگزار خواهد شد.

۱۹:۴۶- پایان چهارمین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان چهارمین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت را به صدا درآورد.

مسعود پزشکیان پایان نوبت عصر نشست علنی امروز(چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 32: 19 اعلام کرد.

به گفته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه بعدی با دستور کار ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم ساعت 8 صبح فردا (پنج شنبه 26 مردادماه) برگزار خواهد شد.

۱۹:۲۹-حسن پور در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: حجتی پدر کشاورزی ایران است/مخالفان با انصاف در مورد عملکرد وزارت جهاد قضاوت کنند

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس با بیان اینکه حجتی پدر کشاورزی ایران است، گفت: ایشان فرمایش امام ( ره ) و رهبری را در عمل پیاده کرده است.

شهباز حسن پور بیگلری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر جهاد کشاورزی، گفت: بهتر بود امروز نماینده ای در مورد چهار وزارت خانه حساس کشور، اطلاعات، دفاع و جهاد کشاورزی با توجه به حساسیتی که راجع به مصالح قضایی وجود دارد به عنوان مخالف صحبت نکند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حجتی مرد عمل، بی ادعا، خستگی ناپذیر، کار و تلاش و رزمنده بی ادعای هشت سال دفاع مقدس، سنگرساز بی سنگر و بی حاشیه دولت است، تصریح کرد: ایشان فرمایش امام ( ره ) و رهبری را در عمل پیاده کرد نه در شعار.

وی افزود: سخن گفتن بسی سخت است و دشوار اما خوشحال هستم که بیان کنم قریب به اتفاق اعضای کمیسیون کشاورزی و اکثریت مجلس همه قبل از معرفی اعضای دولت نگران بودند چند چهره تاثیرگذار را در دولت دوازدهم نداشته باشیم که یکی از این چهره های به نام حجتی بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: مخالفان با انصاف در مورد ایشان قضاوت کنند زیرا در میدان عمل تجربه به کار آید نه برگ کاغذی.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس دهم، با بیان اینکه حجتی پدر کشاورزی ایران است، تصریح کرد: ایشان تجربه زیادی در این حوزه داشته و خدمات ایشان را باید از کشاورزانی که دست آنان پینه بسته است مطلع شد؛ آیا کسی است که در دورترین روستای کشور حجتی را نشناسند در استان کرمان که قریب به سی سال کار مدیریتی انجام می دهم کشاورزان بهتر از من نماینده ایشان را می شناسند؛ اگر خدمات صادقانه حجتی نبود در دهستان ها، بخش ها و روستاها امروز مشخص نبود وضعیت کود و سم چه مشکلاتی را در کشور به همراه داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: سال گذشته با حمایت بانک کشاورزی بیش از 4 هزار میلیون صادرات پسته داشتیم؛ اگر هماهنگی بین دولت،  حجتی و بانک کشاورزی نبود این امکان وجود نداشت؛ انتظار می رود حجتی از جوانان در وزارت خانه استفاده کند.

۱۹:۲۵- بدری در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: افزایش خسارات کشاورزان به علت ضعف مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی/مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت مردم شده است

صدیف بدری در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با محمود حجتی گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تبریک به مناسبت سالروز بازگشت افتخارآمیز آزادگان گفت: بنده ضمن تشکر از زحمات حجتی انتقاداتی به عملکرد وی در خصوص مدیریت بازار سلامت مواد غذایی، صیانت از کشاورزان و دامداران و رعایت عدالت و توسعه متوازن دارم.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بازار محصولات کشاورزی است، افزود: متأسفانه در تولید و بازار محصولات کشاورزی آشفتگی خاصی حاکم است و در طول 4 سال گذشته هیچ اقدام مناسبی و در برنامه ارائه شده هم چیزی نیامده است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به جز محصول کشاورزی گندم برای خرید تضمینی دیگر محصولات کشاورزی اقدام مناسبی نکرده است به طور مثال برای تولید سیب زمینی که سالانه حدود 5.2 میلیون تن بوده نه برای بازار داخلی و نه برای بازار خارجی آن برنامه‌ای وجود ندارد.

بدری خطاب به حجتی تصریح کرد: آیا خبر دارید در همین مدت مسئولیت شما در سال 94 قیمت فروش سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل کیلویی حتی 50 تومان هم نبود و چه خسارت جبران ناپذیری کشاورزان زحمتکش اردبیل متحمل شدند.

وی ادامه داد: برای تولید و بازار پنبه در دشت مغان استان اردبیل که زمانی سالانه حدود 15 هزار تن بوده هیچ کاری نکرده‌اید، آیا می‌دانید مواد اولیه پنبه کارخانه بزرگ سبلان پارچه اردبیل از چه کشور آسیای میانه وارد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آیا خبر دارید سال گذشته و امسال هندوانه تولیدی در مزارع دشت مغان در دست کشاورزان عزیز مانده و بیرون ریخته شده است.

بدری با بیان اینکه برای میزان کیفیت بازار عرضه داخلی و خارجی محصول کشاورزی به ویژه برای کشورهای همسایه هیچ برنامه مناسبی این وزارتخانه نداشته و ندارد، گفت: با وجود تولیدات مناسب داخلی متأسفانه به دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه و گاهی به دلیل ایجاد رانت برای افراد خاص نسبت به واردات محصولات کشاورزی و دامداری به ویژه در ایام برداشت تولیدات کشاورزی مجوز واردات از کشورهای خارجی داده می شود که نمونه آن در آستانه نوروز سال 96 بود و تعرفه 8 قلم محصول کشاورزی و دامداری برای واردات به کشور کاهش داده شد که از جمله انها می‌توان به پرتقال، نارنگی و گوشت قرمز اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای نگهداری محصولات کشاورزی جهت تنظیم بازار اقدام مناسبی برای ایجاد انبارهای مدرن توسط بخش خصوصی صورت نگرفته است که از جمله آن می‌توان به انبار سیب‌زمینی تولیدی در اردبیل اشاره کرد که از این طریق خسارات فراوانی به کشاورزان کشور وارد شد.

بدری با بیان اینکه واردات محصولات خطرناک تراریخته بدون ضابطه در حال انجام است که سلامت و امنیت غذایی کشور را نشانه رفته است، افزود: مصرف بی‌رویه کود و سموم شیمیایی باعث به خطر افتادن سلامت غذایی مردم و همچنین باعث عدم خرید توسط کشورهای هدف صادراتی به دلیل کیفیت پایین آنها شده است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: آیا خبر دارید که استان اردبیل یکی از قطب‌های اصلی ابتلا به سرطان روده و معده بوده و علت اصلی آن مواد غذایی است، شما چه اقدام موثری در مورد نقش کودهای شیمیایی مصرفی در اراضی کشاورزی و سموم در مزارع و مراتع انجام داده‌اید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول مستقیم حراست از منافع کشاورزان، دامداران و عشایر کشور هستید، گفت: شما در طول4 سال گذشته اقدام موثر و جدی در این مورد انجام نداده‌اید.

وی با بیان اینکه آیا می‌دانید که کشاورزان و دامداران به اندازه کارمند ساده که شاید سرمایه خاصی هم نداشته باشد ارج و قرب ندارد، گفت: حداقل بانک کشاورزی که تحت امر وزیر جهاد کشاورزی بوده باید ملزم به قبول اسناد ملکی کشاورزان باشد که متأسفانه هیچ برنامه‌ای هم در این رابطه ارائه نشده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در توزیع اعتبارات و فرصت ها متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی در 4 سال گذشته به ویژه برای استان‌های محرومی مانند اردبیل خوب عمل نکرده است.

۱۹:۱۵- لاهوتیدر مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: ۴۰۰ هزار تن کمبود برنج بهانه ای برای صاحبان منافع شده که سالی ۲ تن برنج وارد کشور کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: اولین مخالفت بنده با آقای حجتی مدرک تحصیلی وی است، برای من جای سوال بوده که آیا مهندس راه و ساختمان در بحث عمران که بتن، قیر و آسفالت می شناسد، می تواند بخش کشاورزی کشور را اداره کند، آیا قحط الرجال بوده و بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب دکتری رشته کشاورزی وجود ندارد که بخش کشاورزی را بشناسد که از آقای حجتی در این پست استفاده می شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید 4 محور تعهد، تخصص، تجربه و تعامل در رأی اعتماد وزرا در نظر گرفته شود، افزود: آقای حجتی در تعهد بالاترین نمره را دارند اما تخصص لازم در بخش کشاورزی را ندارند، وی سرپرست وزارت راه بوده و در یکی از هلدینگ های بنیاد مسکن و مدتی در جهاد سازندگی فعالیت می کرده که در آن زمان بسیار موفق بوده است اما در بخش کشاورزی موفق نبوده و رشته تحصیلی اش کشاورزی نبوده است.

وی با بیان اینکه وزرا نباید به مجلس برنامه ارائه دهند بلکه باید نحوه اجرای آن را مطرح کنند، ادامه داد: حجتی در بخشی از برنامه خود اظهار کرده که در برخی کشورها 50 درصد ارزش تولید را به عنوان یارانه پرداخت می کنند، این سوال پیش می آید که آیا مطالبات چغندرکاران، 5 هزار میلیارد پول گندمکاران و بدهی چایکاران که تمامی دست های آن ها پینه بسته و ترک خورده پرداخت شده است؟

لاهوتی اظهار کرد: آیا پول سرمازدگان برف را در مازندران و گیلان پرداخت کرده اند. خیر به جای آن به راحتی از کشوری همانند مصر پرتغال وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرده که در بخش گندم به خودکفایی رسیده ایم، افزود: آیا خودکفایی گندم واقعیت دارد. همه می دانند که برخی آدم های صاحب منافع که در دستگاه های دولتی نفوذ دارند و برخی افراد در دستگاه های دولتی که منافع داخلی را بر منافع ملی ترجیح می دهند گندم با قیمت پایین وارد کشور کرده و به وزارت جهاد کشاورزی فروخته اند.

لاهوتی با طرح سوالی مبنی بر اینکه سیلوهایی که با میلیاردها تومان سرمایه گذاری در بنادری همانند امیرآباد ساخته شده، ادامه داد: چرا این سیلوها خالی است اگر به خودکفایی رسیده ایم چگونه این سیلوها خالی از گندم است.

وی با بیان اینکه تعرفه برنج، موز، گوشت و حبوبات کاهش داشته است، یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی دلش برای منافع ایران می سوزد یا منافع واردکنندگان؟

لاهوتی با اشاره به اینکه در 10 تیر 96 ممنوعیت واردات برنج مصوب شد، افزود: 2 میلیون و 800 هزار تن سرانه مصرف برنج در کشور است که حدود 2 میلیون و 400 هزار تن آن در کشور تولید می شود و تنها در 400 هزار تن آن کمبود برنج داریم. 4 ماه بنده را وزیر جهاد کشاورزی کنند تا پرونده کمبود 400 هزار تن برنج بسته شود.

وی ادامه داد: 400 هزار تن کمبود برنج بهانه ای برای صاحبان منافع شده که سالی 2 تن برنج وارد کشور کنند، در حالی که این محصول با رنج فراوان و در دمای بالای 50 درجه در کشور تولید می شود.

لاهوتی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و تولید محصولات داخلی تصریح کرد: عده ای نمی گذارند400 هزار تن برنج در داخل کشور تولید شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته هزار و 100 تن تولید ابریشم در کشور وجود داشته است، اظهار کرد: اگر این میزان تولید در کشور چین بود، میزان آن افزایش می یافت اما در ایران نه تنها میزان آن افزایش نیافته بلکه به صد تن رسیده است و تعرفه واردات نخ ابریشم از 200 درصد به 50 درصد رسیده که در حال حاضر شرایط کشور اینگونه شده است.

۱۸:۴۵- آغاز بررسی صلاحیت  محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

بررسی صلاحیت محمود حجتی باصحبت های مخالفان وی آغاز شد.

 

علی ربیعی

حکایت جالب ربیعی از بحران در صندوق‌های بازنشستگی

"برای شوخی و خنده نمی‌گویم! این یک داستان واقعی است؛ پسری رفت خواستگاری. پرسیدند: شغلت چیست؟ گفت: بازنشسته!

۱۸:۲۲-علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در گذشته فرایند رفاهی کشور بدون هدفگذاری با سیاست‌های توزیعی ادامه داشت ولی با پاشیدن پول معضل اشتغال و فقر حل نمی‌شود.

علی ربیعی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای کارگر و بهزیستی که هیچ پدر و مادری چشم انتظار آن ها نبود، اظهار داشت: این وزارتخانه تعاملات گسترده‌ای با بدنه اجتماعی در کل کشور دارد و افراد پیش از تولد تا بعد از مرگ خانواده ه‌ای آن‌ها با این وزارتخانه ارتباط دارند و وزارت تعاون لبه تماس نظام سیاسی و تعامل دولت با مردم است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: رابطه دولت و ملت بیش از همه وزارتخانه ها به کار وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی بستگی دارد، در بیانات مسئولان دولتی و مقام معظم رهبری موضوعات مهمی بیان شد و 4 موضوع مهم از جمله بحران فقر مطلق، آسیب‌های اجمتاعی، بحران صندوق‌ها و بحران معظل بیکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط است.

وی افزود: چند موضوع مهمی که ساختار حاکمیتی کشور با آن روبه رو است به نحوی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

ربیعی در تشریح سیاست‌های خود، گفت: در گذشته فرایند رفاهی کشور بدون هدفگذاری با سیاست‌های توزیعی ادامه داشت و من سیاست‌های رفاهی را بر چند دسته جبرانی، صدقه‌ای و مبنتنی بر هدفمندی تقسیم می کنم و معتقدم پول را در این حوزه‌ها هزینه کردیم ولی با پاشیدن پول معضل اشتغال و فقر حل نمی‌شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم با بیان اینکه فرایند رفاهی همواره به درآمدهای نفتی وابسته بوده و این فرایند غیرطبیعی نامتوازن و غیرمستمر ادامه پیدا کرده است، گفت: وزارت تعاون صاحب نظریه و ایده است و باید توجه داشت که نظریه، بخش مهمی از کار برای رسدن به هدف است.

وی با بیان اینکه در زمینه سیاست‌های رفاهی وزارتخانه نظریه دارد و معتتقدم هیچ سیاست توسعه‌ای بدون داشتن سیاست رفاهی موفق نخواهد شد و شکست خواهد خورد، افزود: اگر مردم و پابرهنگان و محرومان از مواهب توسعه، بهرمند نشوند هیچ برنامه توسعه‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

ربیعی ادامه داد: برنامه ملی فقر زدایی و کاهش نابرابری، برنامه جامع حمایت با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی، برنامه اشتغال فراگیر با تاکید بر مناطق محروم روستایی، این برنامه بر اشتغال و منطقه گرایی مبتنی است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم گفت: توانمندسازی، مهارت افزایی فنی حرفه ای و توسعه مهارت انسانی، ارتقاء امنیت شغلی و صیانت از سرمایه انسانی و منابع مادی در جامعه کار و تولید با همکاری شرکای اجتماعی، پایدارسازی صندوق های بازنشستگی، تبدیل بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها به پیشران اقتصاد ملی ، توسعه تعاون، توسعه فرهنگ کار و برنامه نظام تامین اجتماعی چند لایه برنامه دهگانه ای بود که به رئیس جمهور و مجلس تقدیم کردم.

وی افزود: نخستین برنامه ما امحای فقر مطلق و تحقق نظام تامین اجتماعی چند لایه است که در سخنان مخالفان نیز بر آن اشاره شده و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

ربیعی بیان کرد: معتقدم نظام‌های حمایتی، تامین اجتماعی، بیمه‌ها، حمایت از گروه‌های هدف سازمان بهزیستی، صندوق‌های بازنشستگی، برنامه اشتغال فراگیر و مقابله با فقر از موثرترین کارهاست که با برنامه‍ریزی و سرمایه گذاری می‌توانیم فقر مطلق را امحا کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم با بیان اینکه من مسئول مقابله با فقر درآمدی، غذایی، سلامت، شناختی، حرکتی و عاطفی هستم و اقدامات لازم را در این انجام می‌دهیم، گفت: امحای فقر آرمان انقلاب بوده و آرزوی امام، تاکیدات رهبری و برنامه رئیس جمهور امحای فقر است.

۱۹:۲۵- در تذکر شفاهی:

موسوی لارگانی:‌ هیأت رئیسه نظم در جلسات بررسی برنامه وزرا مورد توجه قرار دهد

سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به ماده 24 بند 11 و ماده 113 آیین نامه داخلی مجلس گفت: این ماده از نوبت صبح امروز مجلس چندین مرتبه از سوی نمایندگان تذکر داده شده است، ضمن اینکه رئیس مجلس هم این تذکر را وارد دانسته اند اما متأسفانه در عمل به این تذکر هیچ توجهی نمی شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف صحبت می کنند باید در مخالفت و یا موافقت با برنامه پیشنهادی وزیر مسائل را مطرح کنند، اما در حال حاضر موافقان پاسخ مخالفان برنامه وزیر را می دهند.

وی خطاب به پزشکیان تأکید کرد: جناب عالی به عنوان رئیس جلسه و رؤسای دیگر باید نسبت به این موضوع دقت کنند زیرا ناطق اگر از موضوع مورد نظر خارج شود باید تریبون وی را قطع کرد.

موسوی لارگانی با اشاره به بند 11 ماده 24 گفت: جلسات بررسی برنامه های پیشنهادی وزرا به طور مستقیم از صداوسیما پخش می شود، بنابراین تجمعات نمایندگان و مسئولان در داخل صحن مجلس قابل قبول نبوده و باید نظم و انضباط مجلس از سوی هیأت رئیسه و رئیس جلسه مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه مسعود پزشکیان در پاسخ به این تذکر گفت: این تذکر پیشتر نیز از سوی نمایندگان مطرح شده و موافق و مخالف به طور حتم باید در موضوع مورد نظر صحبت کنند.

۱۹:۲۱- جبار کوچکی نژاد: ضرورت شفاف سازی دارایی های وزرا پیش از اخذ رأی اعتماد

در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با استناد به اصل 121 قانون اساسی گفت: رئیس جمهور در حضور نمایندگان مردم قسم یاد کرد که از قانون اساسی تبعیت و آن را اجرا کند، اما علی رغم اینکه این اصل تاکید دارد دارایی های رئیس جمهور، معاونان و سایر مسئولان مربوطه قبل از شروع کار باید ارائه شود، چنین کاری تاکنون انجام نگرفته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای شفاف سازی پیش از برگزاری رأی اعتماد می بایست لیست دارایی های وزرا و رئیس جمهور و خانواده آنها در قوه قضائیه ثبت و شفاف سازی شود.

مسعود پزشکیان در پاسخ به اخطار این نماینده یادآور شد: این اصلی است که باید رعایت شود، لذا طبق روال قانونی کارها انجام خواهد گرفت.

۱۹:۱۰- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای پیشنهادی در دولت دوازدهم براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی باید تکالیف خود را درخصوص برنامه ششم توسعه اعلام و تشریح کنند.

مسعود پزشکیان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: حاج بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی این سوال را مطرح کرد که کاندیداهای تصدی وزارتخانه در دولت دوازدهم براساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس باید تکالیف خود را درخصوص برنامه ششم توسعه اعلام و تشریح کنند.

رئیس جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزرای پیشنهادی باید این موضوع را بیان کنند که راهکارهای مدنظرشان درخصوص اجرای برنامه توسعه کشور به چه نحوی است.

لازم به ذکر است در ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس آمده است که سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهوری یا وزیر مربوطه داده خواهد شد.

۱۹:۰۷- غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی: ربیعی زیرساخت های نظام جامع تامین اجتماعی را فراهم کرده است.

 در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: واقعیت امر این است که وزارت تعاون و  کار به زندگی بازنشستگان، حقوق کارگران، درمان 50 درصد از مردم کشور و مقابله از آسیب های اجتماعی و حمایت از نیازمندان به آن متصل است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت تعاون مسئول عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار کم درآمد، احقاق حقوق کارگران و کارفرمایان، ساماندهی کودکان کار و مقابله با آسیب های اجتماعی است، وقتی کسی به اقشار آسیب پذیر جامعه خدمت می کند باید یکی از آنها باشد، نمی توانیم وزیر اتو کشیده را برای وزارت رفاه انتخاب کنیم.

وی با تاکید براینکه ربیعی کارنامه بسیار خوبی در وزارت تعاون ارائه کرده که قابلیت دفاع دارد، اظهار داشت: از سال 1393 تفاوت های فاحشی در حوزه وزارت تعاون شاهد بودیم، روند کاهشی نرخ مشارکت متوقف شد، جمعیت فعال کشور طی روند صعودی از 23 میلیون 800 هزار نفر در سال 93 به 25 میلیون 800 هزار نفر در سال 95 رسید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات عنوان کرد: نرخ مشارکت با روند صعودی 37.2 درصد در سال 93 به 39.4 درصد در سال 95 رسید که در سالهای اخیر بی سابقه بود، تفکیک جنسی نرخ مشارکت نشان می دهد روند نزولی نرخ مشارکت در زنان در دوسال اخیر متوقف شده است و تسهیل برای پیدا کردن شغل در بین زنان جامعه افزایش پیدا کرده، نرخ مشارکت زنان طی دوره دو ساله 93 تا 95 از 12درصد به 15 درصد رسیده است

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: توسعه کارآفرینی و اشتغال به عنوان یکی از دغدغه های اصلی کشور که جزوه ماموریت وزارت تعاون است که ربیعی دراین زمینه فعالیت خوبی داشته است، ربیعی طرح هایی چون  طرح توسعه و حمایت از مشاغل خانگی، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، طرح تامین منابع مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، توسعه اشتغال روستایی و طرح توسعه کسب و کار اشتغال پایدار را دنبال کرده است

وی گفت: در حوزه بهبود رفاه اجتماعی که یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید  است یکی از اقدامات انجام شده تشکیل پایگاه رفاه ایرانیان به عنوان یکی از زیرساخت های ضروری برای تجمیع آمار مورد نیاز بوده که طرح هدفمندسازی یارانه را بهبود داده و همین امر باعث صرفه جویی 3 هزار میلیارد تومان شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از دیگر اقدامات انجام شده اصلاح و بازنگری قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، تامین امنیت قضایی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم و کافی، افزایش یارانه بیماران خاص، بیمه کارگران ساختمانی، اجرای طرح بیمه همگانی و گسترش بیمه خدمات سلامت و پرداخت هزینه کمتر از جیب مردم بوده است.

جعفرزاده ایمن آبادی توضیح داد: طی سال های 91 تا 95، 52 درصدی خدمات اجتماعی، رشد 83 درصدی در میزان خدمات اجتماعی و مناطق حاشیه نشین را شاد بودیم، در حوزه روابط کار یکی از ماموریت های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری و تعامل موثر با نهادهای مدنی و تشکل های کارگری و نظارت بیشتر بر مسائل بهداشت و ایمنی بوده است.

وی  ادامه داد: باید به رشد 57 درصدی تاسیس تشکل های کارگری و کارفرمایی، گسترش برنامه های بازرسی کار و آموزش پیشگیری از حوادث ناشی کار اشاره کنم  این اقدامات در نوع خود کمک موثری به سالم سازی محیط کار و روابط کارگر و کارفرما به عنوان یکی از زیرساخت های کار کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برنامه ربیعی با هدف توانمندسازی اقشار و گروه های محروم فقیر و آسیب دیده اجتماعی تهیه شده است اظهار داشت: جامع نگری و داشتن رویکرد اجتماعی از جمله نکات برنامه ربیعی برای وزارت تعاون است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ربیعی کارنامه خوبی در چهارسال گذشته داشته و اشکالات با راهنمایی نمایندگان حل می شود، گفت: بزرگترین مشکل کشور که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید داشته اند نظام جامع تامین اجتماعی است که ربیعی در چهارسال وزارتش زیرساخت های آن را تامین کرده و در آینده نیز آن را محقق خواهد کرد.

۱۹:۰۳- رییس مجلس: وزرای پیشنهادی باید در زمان بررسی صلاحیت در صحن علنی حضور داشته باشند.

محمد دامادی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در تذکری شفاهی، گفت: براساس آئین نامه وزرای پیشنهادی باید در زمان بررسی صلاحیت در صحن علنی حضور داشته باشند، اما آنها هر وقت که می‌خواهند می‌آیند و می‌روند و حتی وزیری که بررسی صلاحیتش به اتمام رسیده را نمی‌توان در مجلس پیدا کرد که پاسخ به سوال نمایندگان را بدهد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در واقع برخی دیگر از وزرا از الان خود را وزیر می‌دانند و حتی دنبال گرفتن رای بالای 200 هستند که این روش به هیچ وجه درست نیست؛ چون مجلس جای بحث بوده و در این رابطه نیاز است دولت، رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهور از ابتدا تا انتهای جلسه در مجلس حضور داشته باشند.

دامادی افزود: از سویی متاسفانه در بررسی صلاحیت وزرا برخی نمایندگان وقت مخالفان را می‌گیرند اما به  عنوان موافق صحبت می‌کنند؛ روندی که در مجالس قبلی وجود نداشته و مشخص نیست که چه مسائلی پشت پرده وجود دارد.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده با بیان اینکه وزرای پیشنهادی در زمان بررسی صلاحیت باید در مجلس حضور داشته باشند، تصریح کرد: این تذکر وارد است و تمامی وزرا باید در مجلس حضور داشته و مطالب نمایندگان را بشنوند.

رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ضرورت دارد وزرا با حضور در مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داده و نظرات خود را بیان کنند.

۱۸:۵۹- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نماینده ای وقت مخالفت با وزیر را گرفته، نباید به عنوان موافق وزیر صحبت کند.

حمیدرضا فولادگر در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با استناد به ماده 206 و بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: ریاست جلسه وقتی از وقت مخالفت یکی از نمایندگان به نماینده دیگر می دهد تا وی نیز به عنوان مخالف صحبت کند، اما اظهارات نماینده دوم در موافقت با وزیر باشد، ایراد و اشکال اساسی به آن وارد است.

دکتر لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: دقت لازم صورت می گیرد اما متاسفانه در برخی موارد این اشکال وجود دارد. مسائل منطقه و حوزه انتخابیه نیز در قالب دیگر باید مطرح شود، لذا تذکر شما درست است./

۱۸:۱۸-در تذکر آیین‌نامه‌ای:

امروز افراد به عنوان مخالف صحبت نکردند که به نوعی وهن مجلس است

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: امروز هیچ یک از افراد به عنوان مخالف صحبت نکردند که به نوعی وهن مجلس شورای اسلامی است.

  محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود با استناد به ماده 79 و 113 و 21، گفت: از آقای خجسته درخواست کردم بخشی از وقت خود را برای اظهار نظر بنده در خصوص مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کند که این امر محقق نشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: امروز هیچ یک از افراد به عنوان مخالف صحبت نکردند که به نوعی وهن مجلس شورای اسلامی است؛ اجازه نمی دهند گزارشی در خصوص  فضایی که در وزارتخانه مذکور است طرح شود لذا باید اذعان کرد که حتی یک روز هم به صلاح نیست آقای ربیعی در این وزارتخانه بماند.

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر پورابراهیمی، گفت: آقای خجسته از اختصاص بخشی از وقت خود به شما منصرف شد لذا توهینی صورت نگرفته که ماده 79 وارد باشد.

۱۸:۱۵-محمودی شاه‌نشین در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون:

نماینده مردم شهریار در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون گفت: اقدامات بی‌نظیر ربیعی در دوران ۴ سال خدمت در مسند وزارت تعاون باعث بهبود وضعیت افراد تحت پوشش این وزارتخانه بوده است.

محمد محمودی شاه نشین در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با معرفی علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت این وزارتخانه، گفت: زندگی بازنشستگان، مقابله با آسیب دیدگان اجتماعی، حمایت از نیازمندان، آموزش مهارت به جویندگان کار، درمان بیش از 50 درصد از مردم کشور در حوزه مسئولیت این وزارتخانه است.

نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مسئولیت عدالت اجتماعی، حمایت از اقشار کم درآمد، احقاق حقوق کارگران و کارفرمایان، ساماندهی کودکان کار، نظارت و مدیریت صندوق های ذخیره بازنشستگی و کارگری، ایجاد تعادل میان سهم درآمدی بیمه و هزینه درمانی مشمولان قانون کار از مواردی است که وزیر تعاون باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

وی افزود: باید دید ربیعی در ایفای این مسئولیت ها موفق بوده یا خیر که باید از سه منظر به آن نگریست نخست شخصیت وزیر پیشنهادی که بی شک مسئولیت پذیری، دلسوزی و حضور در صحنه ها و سنگرهای انقلابی و وقت گذاری بر کسی پوشیده نیست.

محمودی شاه نشین با بیان اینکه نوجوانی خود را در محله جوادیه تهران گذارنده است، گفت: این منطقه جنوبی ترین نقطه تهران بود که آقای ربیعی نیز در این منطقه ساکن بود لذا با پوست و گوشت و استخوان کار سخت در نوجوانی را چشیده است که هم اکنون من نماینده حاشیه استان تهران هستم و مشکلات زیادی را در این مناطق می بینم که عمده موکلین من مشمول بیمه اجتماعی هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم بر همین اساس تصریح کرد: در حال حاضر مراکز رسیدگی به معلولان ذهنی و حرکتی، کمپ های رسیدگی به آسیب های اجتماعی در این منطقه وجود دارد همچنین از منظر دیگر باید به عملکرد وی طی 4 سال گذشته نگاه کرد که شاهد اقدامات فراوانی بودیم.

وی ادامه داد: شاهد رشد خدمات بهزیستی، استانداردسازی مهدکودک و شیرخوارگاه تا مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و توسعه مراکز مهارت آموزی، جلب مشارکت بخش خصوصی و افزایش پرداخت سهم دولت بوده ایم و رشد 99 درصدی مراکز اورژانس اجتماعی، رشد 52 درصدی مراکز درمان اعتیاد، رشد 11 درصدی پایگاه های سلامت اجتماعی، رشد 53 درصدی پایگاه های خدمات اجتماعی، رشد 13.5 درصدی تعداد مراکز نگهداری کودکان کار خیابانی، تحویل 33 هزار و 522 واحد مسکونی از سوی بهزیستی به معلولان و مددجویان تحت پوشش، تحویل هزار و 161 واحد مسکونی به خانواده های حداقل دو معلول با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که در پروژه مهر صفادشت شاهد حضوری بودم.

محمودی شاه نشینی همچنین اضافه کرد: رشد 4 برابری اعطای وام ضروری با کارمزد 4 درصدی به بازنشستگان و افراد تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور که اگر امروز به عنوان موافق صحبت می کنم پاسخ به پیامک ها و بازنشستگان و کارگرانی است که بارها و بارها در این چند روز تماس گرفته اند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: اقدام بی نظیر ربیعی و تصویب نمایندگان در برنامه بودجه سال 96 یعنی سه برابری شدن مستمری مددجویان نهادهای اجتماعی و اختصاص 4 هزار میلیارد تومان به این بخش جای قدردانی دارد همچنین استفاده از فناوری در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به چشم می خورد.

وی با اشاره به مهم ترین اقدام ربیعی در مسند وزارت تعاون عنوان کرد: صدور شناسنامه اقتصادی الکترونیکی برای 23 میلیون خانوار، وزارت تعاون بر اساس 52 پایگاه اطلاعاتی برای همه خانوارهای ایرانی شناسنامه اقتصادی تهیه کرده و مشخص است که فرد استخدام دولت بوده یا خیر و خود یا خانواده وی بیمه تأمین اجتماعی هستند یا خیر، دارای مجوز صنفی هستند یا خیر، چه سند یا خودرویی دارند و این می تواند در تصمیمات حمایتی مؤثر باشد.

محمودی شاه نشین در ادامه با اشاره به حوزه تأمین اجتماعی در وزارت تعاون بیان کرد: ثبات در مدیریت تأمین اجتماعی صورت گرفته و یادمان نرفته که در دولت دهم ظرف 4 سال 5 مدیر سازمان مهم تأمین اجتماعی عوض کرد اما در حال حاضر طی 4 سال تنها یک نفر مسئولیت این سازمان را دارد که خود پاکدست بوده که حجم تلاش بالایی برای خروج از بحران ها به خصوص مالی داشته و این سازمان را از مقاطع بی هویتی عبور داده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مراکز خدماتی و درمانی به صورت 100 درصد برای 42 میلیون خانوار تحت پوشش بیمه خدمت می کند همچنین پوشش بیمه ای دندانپزشکی کودکان زیر 14 سال به عنوان کار نویی بود که انجام پذیرفت.

۱۸:۰۸-دکتر لاریجانی در نشست علنی مجلس:

نامه و یادداشت وزراء در پاسخ به اظهارات نمایندگان در دفاعیه آخر استفاده شود

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان مطالب وزراء پیشنهادی بهداشت و ارتباطات، گفت: نامه و یادداشت وزراء در پاسخ به اظهارات نمایندگان در دفاعیه آخر استفاده شود.

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت

علی لاریجانی صحن

دکتر علی لاریجانی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در حاشیه بررسی عملکرد کابینه دولت دوازدهم، با اشاره به یادداشت آقای قاضی زاده هاشمی، گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این یادداشت عنوان کردند در بیان مطالبشان طرح شده که حقوقشان بیش از 3 میلیون تومان است اما مقصودشان چنین بوده که علاوه بر حقوق هیات علمی، بیش از 3 میلیون اضافه به عنوان تصدی وزارت می‌گیرند لذا این یادداشت را برای رعایت بیان صداقت در گفتار مطرح کردند.

پاسخ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به قاضی پور

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز طی نامه‌ای در خصوص مطالب نماینده مردم ارومیه در مجلس اذعان کرده است مطالب عنوان شده توسط آقای قاضی پور در خصوص مجوز صوت و تصویر شرکت‌های ذکر شده مربوط به قبل از دستور رهبر انقلاب بوده و ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد و مربوط به وزارت ارشاد است.

وی ضمن تاکید بر اینکه بنایی برای اینکه چنین گفتگو‌هایی را در صحن مطرح کنیم، تصریح کرد: از این به بعد نیز اگر وزراء مطلبی داشتند در قالب یادداشتی به آقای جهانیگری ارائه کنند تا در دفاعیه آخر استفاده شود که البته خود آقای رییس جمهور می توانند دفاع کنند؛ سیستم آیین نامه مجلس به این شکل نیست که در واکنش به سخنان نمایندگان، وزیر پاسخ دهد.

۱۸:۰۵-سخنرانی علی ربیعی به منظور دفاع از برنامه‌های پیشنهادی  برای وزارت کار و تعاون دولت دوازدهم آغاز شد

۱۸:۰۷-موسوی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عملکرد اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قابل دفاع دانست و تصریح کرد: امروز اطلاعات ۷۰ درصد شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی در بورس قابل دسترسی است.

 سید فرید موسوی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نگاه ناصوابی به مأموریت‌های ویژه وزارت کار شکل گرفته است، گفت: وزارت کار که بزرگترین نهاد در وزارت اجتماعی کشور است به شکل یک وزارت اقتصادی مطرح می‌شود و از این رو حاشیه‌هایی همواره برای این وزارتخانه مطرح بوده است.

وی با بیان عملکرد و دستاوردهای حوزه اقتصادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تصدیق می‌فرمایید که نقد عملکرد و ارائه کارنامه اقتصادی تعاون بدون مد نظر قرار دادن وضعیت این وزارتخانه در سال 92 بی انصافی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واگذاری حجم عمده بنگاه‌های زیان ده با قیمت‌گذاری غیرواقعی و با پیش برآورد زیاد و واگذاری‌های ناقصی که بدون تکمیل فرآیندهای حقوقی و اداری که در قالب رد دیون در ماه‌های پایانی دولت دهم اتفاق افتاده بود را فراموش نمی کنیم.

وی افزود: حجم نیروهای انسانی مازادی که در واحدهای اقتصادی این مجموعه مشغول به فعالیت هستند یکی از چالش‌های جدی این حوزه است. همگان می‌دانند که پیش از دولت یازدهم در چه وضعیت اسفباری قرار گرفته و فساد در زیرمجموعه‌های اقتصادی و شرکت‌های تابعه صندوق‌ها حکم فرما بود.

ارتقای شفافیت یکی از مهم ترین اقدامات برای مبارزه با فساد است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ارتقای شفافیت یکی از مهم ترین اقدامات برای مبارزه با فساد است که امروز خوشبختانه یکی از مهمترین سامانه‌های هوش تجاری که فعل و انفعالات مالی برای تمام دستگاه‌های نظارتی و برای مدیران در دسترس باشد طراحی شده است و اطلاعات به روز قابل دستیابی است که این اقدام موثری در راستای ارتقاء شفافیت است.

با کوچکترین فساد اقتصادی در وزارت رفاه مبارزه می شود

موسوی در ادامه تصریح کرد: از سال اول وزارت جناب ربیعی موضوع دو شغله بودن اعضای هیأت مدیره شرکت‌های تابعه این وزارتخانه ممنوع شده است و با تخلفات به محض کشف،برخورد شده است و در این مدت شخص وزیر نزدیک به 30 دستور‌العمل و بخشنامه در خصوص مبارزه با فساد صادر کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز 70 درصد اطلاعات سرمایه شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی در بورس قابل دسترسی است و واحدهای حسابرسی و حسابرسان داخلی طی4 سال گذشته در کلیه شرکت‌ها مستقر هستند و کمیته صیانت از سرمایه‌های ذینفع در ستاد شستا جهت جلوگیری از هرگونه فساد فعال است.

وی ادامه داد: وزارت تعاون و مدیران آن بیش از هر کسی مدعی هستند که برای بازگرداندن اموالی که در گذشته مورد تاراج واقع شده بود تلاش کردند که حجم پرونده‌های دستگاه‌های قضایی در این خصوص خود سندی بر این مدعاست.

موسوی خاطر نشان کرد: فعال سازی بسیاری از بنگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل و خروج آنها از شمولیت ماده 141 قانون تجارت در دوره 4 ساله وزارت دکتر ربیعی شکل گرفته است. از صد شرکت بورسی کشور 33 شرکت جزو شرکت‌های تابعه وزارت اقتصاد است و افتخار می کنیم امروز اعلام کنیم جزو پیشگامان در اجرای قانون اصلاح مواد 5 و6 قانون سیاست‌های اصل 44 بوده که تمام صورت‌های مالی خود را در راستای ارتقای شفافیت در سامانه‌های بورس منتشر کند.

18 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای پروژه‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علیرغم تمام مشکلات موجود مجموعه‌های اقتصادی تابعه صندوق‌های بازنشستگی موفق شدند موتور توسعه محسوب شوند و بیش از 18 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های جدید در این 4 سال داشته‌اند؛ همچنین بالغ بر50 هزار میلیارد تومان نیز برای سال‌های آینده در دست اجرا دارند و نکته مهم اینجاست که بیش از 75 درصد این طرح‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در جریان هستید که چه رکودی بر اقتصاد کشور حاکم است، افزود: بازدهی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی امروز 300 درصد نسبت به 4 سال گذشته افزایش یافته است که این عملکرد اقتصادی و مدیریت اقتصادی است که در این وزارتخانه شکل گرفته است.

سود خالص تلفیقی مجموعه شستا 90 درصد افزایش پیدا کرده است

موسوی تأکید کرد: فروش تلفیقی گروه مالی شستا 136 درصد در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم افزایش را نشان می‌دهد و سود خالص تلفیقی این مجموعه حدود 90 درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می دهد این وزارتخانه در کنار دستاوردهای اجتماعی دستاوردهای چشمگیر اقتصادی را داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برای مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه حسب نگاه وزیر برای اولین بار برنامه‌های راهبردی 5 ساله تدوین شده است و این برای تمام صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های اقتصادی تابعه به صورت سالانه مشخص است و امروز تمام این شرکت‌ها می‌دانند که چه مسیری را باید طی کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: اگر به تیم دکتر ربیعی دوباره اعتماد کنیم با ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یقینا دستاوردهای حاصله برای کشور و مردم ملموس‌تر خواهد شد.

۱۷:۵۹-قوامی: برنامه وزرا باید نشان‎دهنده سازوکارها باشد نه تکرار برنامه ششم

نماینده مردم اسفراین در مجلس نسبت به خارج از موضوع صحبت کردن ناطقان، فرمت برنامه ارائه شده وزرا و نحوه بررسی آن‌ها از سوی نمایندگان در صحن علنی مجلس انتقاد کرد.

 هادی قوامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در تذکری شفاهی، گفت: اگر رئیس جلسه تشخیص دهد ناطق از موضوع خارج شده یا باید نطق وی را قطع کنند یا باید تذکر داده شود تا در موضوع صحبت کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس ماده 226 آئین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با برنامه پیشنهادی دولت دو بخش کلیات و جزئیات مطرح است که نمایندگان می‌توانستند در زمان بررسی کلیات کابینه با آن مخالفت یا موافقت کنند اما اکنون باید به جزئیات برنامه‌های هریک از وزرا بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین معاون نظارت گزارشی تهیه کردند که اگر وزیری برنامه خود را عینا مانند برنامه ششم یا وظیفه وزارتخانه را آورده باشد، این برنامه اشتباه است چراکه برنامه وزرا باید سازو کارها را نشان دهد، درواقع باید بگویند؛ چطور می‌توان بر اساس برنامه ششم توسعه یا قانون آن وزارتخانه از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم.

دکتر لاریجانی: فرمت ثابتی برای برنامه نویسی وزارتخانه‌ها وجود ندارد

دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: مگر آنکه فرمتی را از دولت بخواهیم که در زمان برنامه‌نویسی به این آن توجه کند در غیر این صورت از آنجا که فرمت مشخص و ثابتی ندارد البته ما توصیه کردیم در هنگام برنامه‌نویسی توجه به اسناد بالادستی و قانون برنامه داشته باشند.

۱۷:۵۰-خجسته در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی:

در شرایطی که ما در کشورمان ۶ تا ۷ میلیون نیروی آماده به کار بیکار داریم چرا باید ۳ میلیون نفر اتباع بیگانه در کارخانه ها و واحدهای تولیدی ما مشغول به کار باشند و لازم است این افراد تعیین تکلیف شوند.

امیر خجسته در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هدف از برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزرا انتخاب بهترین ها برای بهترین مردمی است که تاریخ به خود ندیده است، گفت: امروز طبق شاخص ها دولت و مجلس باید به افراد عملگرا، برنامه محور، مبتکر، قاطع و مدیر و مدبر رأی دهند تا به شکلی جهادی بتوانیم کشور را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار ما از وزرا و دولت این است که در استان ها مدیرانی سرکار بیایند که شایسته سالاری را بر رابطه ترجیح دهند، افزود: حقیقتا باید در دولت جدید مدیرانی در استان ها و ستاد مرکزی وزارتخانه ها سرکار بیایند که خواب بر چشمان آن ها حرام باشد.

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اشتغال را مهم ترین مسئله روز کشور برشمرد و تاکید کرد: شغل زمانی ایجاد می شود که عزم جدی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق وجود داشته باشد متاسفانه امروز شاهد هستیم 3 هزار و 300 کانتینر کالای قاچاق به کشور وارد می شود و تا زمانی که این مسئله ادامه داشته باشد نمی توان به ایجاد شغل امیدوارانه چشم داشت؛ قوه قضائیه و دستگاه های نظارتی در این زمینه باید به صورت جدی برخورد کنند.

وی مجموعه تحت مدیریت وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی را بسیار گسترده دانست و تصریح کرد: باید برای اقشار آسیب پذیر جامعه وزیر پیشنهادی برنامه داشته باشد و همچنین بگوید که برای بازنشستگان چه برنامه هایی خواهد داشت متاسفانه فشار اقتصادی موجود در کشور وضعیت اسفناکی را برای بازنشستگان ایجاد کرده است، در خارج از ایران زمانی که فرد بازنشسته می شود به سراغ تفریح و استراحت می رود اما در ایران بازنشستگان از اینکه بازنشسته شده اند عزا می گیرند.

خجسته تصریح کرد: در برنامه پیشنهادی شما چه توجهی به کارگران شده است. چشم امید این قشر عظیم جامعه تامین حداقل ها برای آن ها است.

وی اضافه کرد: یکی از موارد بازدارنده برای گشایش فضای کسب و کار طبق بررسی های کارشناسانه امر قوانین بازدارنده است که باید دکتر ربیعی در این زمینه توضیح دهد که چه اقداماتی انجام خواهد داد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس ارسال کرد و پیش از این که در دستور کار قرار گیرد آن را بازپس گرفت.

خجسته با اشاره به 14 میلیون نفر حقوق بگیر از صندوق بازنشستگی کشوری و وابستگی 40 میلیون نفر از اعضای خانواده های ایرانی در این صندوق گفت: طبق اظهارات معاون رئیس جمهور صندوق بازنشستگی کشوری یکی از 8 ابرچالش پیش روی کشور خواهد بود که باید توضیح داده شود برای مواجه با این چالش چه برنامه هایی در دستورکار وزارتخانه مذکور قرار دارد.

خجسته ادامه داد: یکی از ماموریت های مهم وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی حمایت از نیروی کار است و در این زمینه وزارتخانه باید توضیح دهد که با نظام جامع تامین اجتماعی چه کرده و این مهم که اجرایی می شود.

وی با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی بسیار و حساسیت مقام معظم رهبری در این خصوص توضیح داد: مجلس در برنامه ششم در این خصوص مواردی را طرح کرده که لازم است وزارتخانه مرتبط برنامه ارائه دهد که برای وضعیت کودکان کار بازمانده از تحصیل، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته چه برنامه ای دارد.

وی با انتقاد از اینکه همچنان در سطح کشور شاهد مناطقی هستیم که از حداقل ها محروم هستند، تصریح کرد: این وضعیت تنها در صورتی اصلاح می شود که برای سیل عظیم بیکاران برنامه داشته باشیم.

خجسته با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن 11 میلیون نفر در بیمه سلامت این اقدام را که با همراهی وزارت بهداشت صورت گرفته قابل تحسین برشمرد و عنوان کرد: برای توسعه و ادامه این مسیر چه برنامه هایی مدنظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به مشکلات ایجاد شده برای کارکنان و بازنشستگان معدن ذغال سنگ کرمان اشاره و اظهار کرد: این مورد از سوی نمایندگان به من تذکر داده شده بود که طرح کنم و لازم است شما به حجم وسیع این مطالبات پاسخگو باشید.  

خجسته در پایان تصریح کرد: در شرایطی که ما در کشورمان 6 تا 7 میلیون نیروی آماده به کار بیکار داریم چرا باید 3 میلیون نفر اتباع بیگانه در کارخانه ها و واحدهای تولیدی ما مشغول به کار باشند و لازم است این افراد تعیین تکلیف شوند.

۱۷:۴۴-حسنی جوریابی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: در دوران وزارت آقای ربیعی بیمه همگانی را برای ۱۱ میلیون نفر علی رغم مخالفت برخی افراد انجام داد.

محمدصادق حسنی جوریابی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با علی ربیعی گفت: روزی که داعش به مجلس حمله کرد، مثل همه قدر امنیت را فهمیدم، زمانی قدر چیزهایی را می دانیم که آنها را از دست داده باشیم. امروز از بازنشستگان فولاد و کارگران دیگر بخش ها در کنار مجلس اعتراض نمی کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کارگردان فیلم ماجرای نیمروز درخصوص فیلم خود گفته است که همیشه در ایران امنیت برقرار نبوده و ناامنی در دهه 60 همه جا را فرا گرفته بود، جوانان انقلابی این امنیت را به ما هدیه دادند؛ دکتر ربیعی از همان نسل است و خود را در جای جای ایران برای تامین امنیت به آب و آتش می زد و امروز نیز برای تامین اجتماعی مردم، شب ها در وزارتخانه می خوابد.

وی با اشاره به اینکه دولت دهم از هدفمندی یارانه ها و موضوع خوشه بندی ها در نیمه راه فرار کرد، اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید یارانه 4 میلیون نفر را علی رغم انتظاراتی که برای حذف یارانه افراد بیشتری وجود داشت حذف کرد، وضعیت کنونی بازنشستگان باعث شرمندگی ما است، اما عملکرد 4 سال اخیر را با 8 سال قبل مقایسه کنید، حداقل حقوق کارگران از 450 هزار تومان به یک میلیون و 100 تومان افزایش پیدا کرده.

حسنی با تاکید بر اینکه امروز مددجویان بهزیستی و کمیته امداد راضی تر هستند، بیان کرد: آیا مددجویان و نهادهای حمایتی به آقای ربیعی نمره قبولی می دهند یا خیر؟ ربیعی یک ضعف اساسی دارد و آن هم در معرفی کارهای خود بوده است. بیمه همگانی را برای 11 میلیون نفر علی رغم مخالفت برخی انجام داد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روند رشد تولید ناخالص کشور نشان می دهد که در سال 91 کشور در پایین ترین میزان رشد اقتصادی قرار داشت و به عدد منفی 6.7 درصد رسید و این رشد در سال 93 به مثبت 3 ارتقا یافت و همچنین در سال 95 به بالای 9.7 درصد رسید که به گفته بانک مرکزی بالای 10 درصد بود.

وی تاکید کرد: مهم آن است که توجه کنیم اشتغال پایدار مرتبط با رشد پایدار اقتصادی است. در دوره های پس از رکود، مسئله بیکاری خود را با تاخیر نشان می دهد و این مسئله مشکل را بدتر می کند.

این موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس گفت: کاهش شدید درآمد نفتی و غیرنفتی در ابتدای دولت یازدهم که متاثر از تحریم ها بود باعث کاهش تقاضا شد که نتیجه بدیهی آن این است که اشتغال ایجاد نمی شود.

حسنی با بیان اینکه سرمایه گذاری یکی از مولفه های تقاضای اقتصاد است که بر اشتغال اثر جدی دارد گفت: در دولت دهم و نهم منابع درآمدی کشور به جای سرمایه گذاری یا بد هزینه شد یا به هزینه های جای اختصاص یافت. 80 درصد درآمدهای دولت نهم و دهم به هزینه های جاری اختصاص یافته بود، وقتی درست سرمایه گذاری نشد، اشتغالزایی نیز صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: برای اینکه به درستی ببینیم در چهار ساله دولت یازدهم چه اتفاقی افتاد باید بگوییم در سال 84 جمعیت شاغل 20 میلیون و 800 هزار نفر بود که در سال 91 به 20 میلیون و 600 هزار نفر رسید، یعنی کاهش اشتغال وجود داشت، اما در پایان سال گذشته این میزان به 23 میلیون و 300 هزار نفر رسید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در سال های اخیر برای بیش از 600 هزار نفر شغل پایدار داشته ایم، اهمیت آن زمانی آشکار می شود که بدانیم ایران به رغم رشد جمعیت در دهه گذشته و افزایش نرخ مشارکت در سه سال اخیر اتفاق افتاده است. در سال 92 نرخ مشارکت 37 درصد بود ولی در حال حاضر به بالای 40.6 درصد رسیده است، یعنی جمعیت آماده به کار از 23 میلیون نفر به 26 و 600 هزار نفر رسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای 4 سال آینده برنامه کاملی ارائه شده و برنامه خوبی را به تصویب فرمانده اقتصادی و دولت رسیده که در آن به توسعه رشته های پراشتغال در سطح ملی و منطقه ای توجه ویژه ای شده است.

۱۷:۲۶-توضیحات قاضی‌پور درباره به کار بردن عبارت ضد ولایت فقیه در مورد وزیر پیشنهادی ارتباطات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مخالفتش با وزیر پیشنهادی ارتباطات در جلسه علنی مجلس، گفت: به کار بردن لفظ ضد ولایت فقیه برای عملکرد این وزیر پیشنهادی بوده نه اعتقاداتش و بنده هیچ مشکل شخصی با وی ندارم.

 نادره قاضی پور در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در حاشیه بررسی عملکرد کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه بنده در خصوص عمل به قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس قسم یاد کرده ام، گفت: مقام معظم رهبری به استناد اصل 110 قانون اساسی وظیفه تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارند که ایشان در تاریخ 22 شهریور 94 در نامه ای به آقای رئیس جمهور فرمودند که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا برعهده سازمان صداوسیما است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مخالفتش با وزیر ارتباطات در جلسه علنی مجلس، افزود: دلیل مخالفت بنده و به کار بردن لفظ ضد ولایت فقیه این است که وی بعد از حکم مذکور مجوزهایی در خصوص آپارات و غیره به افراد خاص داده که این برخلاف حکم حکومتی است.

قاضی پور با بیان اینکه من از باب این موضوع گفته ام که وزیر مذکور ضد ولایت فقیه است، تصریح کرد: بنده با وی هیچ مشکلی ندارم.

وی با تأکید بر اینکه بنده امروز صبح در موافقت با دولت و کابینه پیشنهادی صحبت کرده ام، گفت: من به این نتیجه رسیده ام که وزیر مذکور توانایی مدیریت آن وزارتخانه عظیم و وسیع را ندارد زیرا به فرامین رهبری و سیاست های کلی نظام توجهی ندارد بنابراین به همین دلیل کلمه ضد ولایت فقیه را به کار برده ام.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگر صحبت های بنده باعث ناراحتی نمایندگان و مردم شده است عذرخواهی می کنم، افزود: بنده طبق قسمی که یاد کرده ام به وظایفم عمل می کنم.

دکتر لاریجانی در پاسخ به توضیحات قاضی پور گفت: از اینکه مسائل را با حساسیت دنبال کرده و با عقیده خود صحبت می کنید تردیدی ندارم لیکن می توانستید با یک لسان دیگری این موضوعات را مطرح کنید، یعنی سوالی دارید که دستوری داده شده اما درست اجرا نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در هر حال با توضیحات فعلی مطلب خود را روشن کرده اید.

اعتراض شدید یک نماینده به روند حضور وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس

وزرا باید این چند روز کامل در مجلس باشند.

برخی وزرا فکر می‌کنند همین حالا انتخاب شده هستند! اصلا اینطور نیست.

۱۷:۱۴-رجبی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تقویت بخش تعاون گفت: بسیاری از تعاونی ها در کشور از وضعیت نابسامانی برخوردارند که باید از طریق اعمال حاکمیت مشکلات این بخش حل شود.

 فرج الله رجبی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم با گرامیداشت یاد شهید حججی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیامک های زیادی به دست بنده رسیده که در تائید و حمایت از شما حرف بزنم اما علیرغم تکثر پیام ها از سوی طیف کارگری و بازنشستگی این موضوع را می دانم که وزارتخانه تعاون از لحاظ امکانات و ساختار کم نظیر است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص مسائل وزارت تعاون با چند چالش اساسی روبه رو هستیم که البته به نظر بنده برخی از چالش های مذکور فرا وزارتخانه ای است و باید مجموعه دولت مساعدت کند تا چالش ها رفع شود.

رجبی افزود: یکی از مسائل مهم موضوع بیکاری است که با وجود با اهمیت بودن و رفع مشکل بیکاری، نمی توان رفع این معضل را تنها از وزارت کار تقاضا کرد به دلیل اینکه پارامترهای قابل کنترل و غیرقابل کنترل فراتر از حوزه کاری وزارت تعاون است اما نمی دانم چرا این وزارتخانه در رابطه با اشتغال زایی اصرار می کند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی به بخش تعاون توجه شده و برای جلوگیری از زیاده خواهی و برای دخالت دادن سرمایه ها در اقتصاد باید نقش بخش تعاون پررنگ تر شود و مسائل تعاونی ها رفع و زمینه رونق اقتصاد فراهم شود البته در این راستا باید دولت نقش حاکمیتی خود را ایفا کند به دلیل اینکه تعداد تعاونی هایی که از وضع نابسامان برخوردار هستند، زیاد است بنابراین باید در این راستا تقویت های لازم انجام شود.

رجبی افزود: رفع بعضی از آسیب های اجتماعی به وزارت تعاون ارتباط دارد که در این راستا باید یک تجدید ساختاری انجام شود و سازمان بهزیستی به یک معاونت تبدیل شود، همان کاری که در رابطه با سازمان فنی و حرفه ای صورت گرفت.

وی ادامه داد: چرا دولت دعوای بین وزارتخانه های تعاون و بهداشت را در زمان بررسی برنامه ششم رها کرد و به عنوان مرجع در این خصوص ورود نداشت. عدم ادغام صندوق های بازنشستگی باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و نکته دیگر اینکه باید به هزینه های پزشکی و بیمه ها توجه شود.

رجبی گفت: آیا وزارت تعاون بررسی لازم را در خصوص فعال شدن حوزه کاری شستا در استان ها انجام داده است؟ به دلیل اینکه احساس می شود منابع به سمت خاصی سوق داده می شود این در حالی است که باید به استان های محروم نیز توجه شود و نکته دیگر اینکه باید ابرچالش های کشور حل شود و برای انجام این مهم نیاز به برنامه ریزی و مدیریت صحیح درآمدها و هزینه ها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید مشخص شود چگونه مطالبات تامین اجتماعی از دولت اخذ می شود به دلیل اینکه موضوع حیاتی است باید قانون بازنشستگی پیش از موعد مورد بازبینی قرار گیرد و به دلیل اینکه در حال حاضر نیروهای توانمند پیش از موعد بازنشسته می شوند و حتی بی توجهی به موضوع مذکور باعث رشد بیکاری شده است.

رجبی گفت: در حال حاضر 500 هزار نفر مهندس در سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان مردم نهاد کار می کنند اما باید برنامه بیمه کردن آن ها مشخص شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در خصوص مسائل تامین اجتماعی، رفع آسیب های اجتماعی و اشتغال زایی باید اقدامات لازم انجام شود به دلیل اینکه در این راستا توقع وجود دارد و نکته دیگر اینکه باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا برنامه های آقای ربیعی بدون مشخص شدن زمان اجرایی شدن ارائه شده است.

۱۷:۰۲-با رأی مخالف نمایندگان؛

مجلس پنجشنبه در نوبت عصر جلسه علنی ندارد

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، با 48 رأی موافق، 157 رأی مخالف، 7 رأی ممتنع از مجموع 257 نماینده حاضر در جلسه با برگزاری نشست عصر روز پنج‌شنبه مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

دکتر علی لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس صبح روز پنج‌شنبه نشست علنی جلسه تشکیل می‌دهد، گفت: بر اساس قرار قبلی مقرر شده بود فردا مجلس در دو نوبت صبح و عصر برگزار شود اما با توجه به اینکه برخی نمایندگان اظهار کردند که برنامه‌هایی در حوزه انتخابیه دارند در خصوص برگزاری نشست عصر فردا رأی گیری می‌شود البته قصد اولیه مجلس این بود که موضوع رأی اعتماد به وزرا تا روز پنج‌شنبه پایان یابد که با این رویه تمام نمی‌شود.

وی افزود: اگر می‌خواستیم که رأی اعتماد  به وزرا تا پنج‌شنبه به اتمام برسد باید پس از ساعت 20 و 30 نشست علنی تشکیل می‌شد.اما با توجه به اینکه درخواست نمایندگان برای حضور در حوزه‌های انتخابیه تکرار شد لذا اگر نمایندگان رأی موافق دهند عصر فردا نیز جلسه تشکیل می‌شود در غیر این صورت ادامه بررسی برنامه‌های وزرا به روز شنبه موکول می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برگزاری جلسات پیاپی با صدای عجیب و غریبی که این مجلس دارد خسته کننده بوده و دقت نظر نمایندگان را پایین می آورد لذا بنده نیز مایل بودم که  در برگزاری جلسات فاصله بیفتد تا به نمایندگان نیز فشار مضاعف وارد نشود لذا مجلس روز شنبه تا شب جلسه تشکیل می‌دهد.

۱۷:۰۱-انتقاد جعفرزاده از انتساب اتهام ضدولایت فقیه بودن به برخی وزرای پیشنهادی/ دکترلاریجانی: مسائل با رعایت نزاکت مطرح شود

رئیس مجلس در پاسخ به انتقاد نایب رئیس فراکسیون مستقلین مبنی بر طرح برخی اتهامات نسبت به وزرای پیشنهادی در نطق مخالفان آنها، گفت: مسائل با ادبیات صحیح و رعایت نزاکت مطرح شود.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه 25 مرداد) در تذکر به هیئت رئیسه مجلس با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: لازم می دانم در ابتدا به خود متذکر شوم که در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنم که به برکت 230 هزار شهید و 500هزار جانباز و ایثارگر از مردم سالاری دینی برخوردار است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان دموکراسی در این سطح عالی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: امروز ملاحظه می کنید که پس از 38سال از سقوط نظام دیکتاتوری شاهنشاهی، وزیر مربوطه در پشت تریبون قرار می گیرد و نمایندگان ملت هر سوالی را از وی می پرسند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: در جلسات کمیسیون ها و فراکسیون ها از ریز زندگی وزرای پیشنهادی مطلع شدیم و ما برای این سطح از دموکراسی باید شاکر خدا و خون شهدا باشیم.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت:  ما نباید این مردم سالاری دینی و این حکومت نظام اسلامی را طوری لوث کنیم که خدای ناکرده برای آن شائبه ایجاد شود.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: از هیئت رئیسه انتظار می رود که در برخی موارد که عزیزان در پشت تریبون مواردی را طرح می کنند ، متذکر شود. چطور می شود که نماینده محترمی پشت تریبون قرار بگیرد و عزیزی که از خانواده شهدا است را متهم به ضدیت با ولایت فقیه کند.

وی بیان داشت: این نظام ولایتمدار مفتخر به حمایت مردمی است. حال دکتر روحانی رئیس جمهوری منتخب در پشت تریبون بیان داشتند که 50 سال با رهبرمعظم انقلاب رفاقت داشته اند. در این وضعیت مگر می شود وزیری در کابینه پیشنهادی مطرح شود که ضدیت با ولایت فقیه داشته باشد.

این نماینده مجلس دهم گفت: حال مشخص نیست که ترازوی برخی نمایندگان چیست که به برخی از وزرای پیشنهادی و مردم نسبت ضدیت با ولایت فقیه می دهند. از ریاست مجلس تقاضا می کنم که جلوی طرح این موضوعات گرفته شود.

وی در انتهای تذکر خود گفت: وزیری برنامه پیشنهادی خود را مطرح کرده است که باید مورد بحث کارشناسی قرار بگیرد نه این که با اتهام مواجه شود؛ نباید وارد مسائلی شویم که برای کشورمان هیچ نفعی ندارد.

نمایندگان در طرح موضوعات آزاد هستند

دکترعلی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: اصل این که مسائل با بیان صحیح و احترامات لازم بیان شود ، صحیح است. لذا  نباید بیان ما به گونه ای باشد که اتهامی برعلیه فردی طرح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این نکته را باید در نظر داشت که نمایندگان ملت در مورد وزرای پیشنهادی هر مطلبی که ذهنشان می رسد که دچار ابهام هستند باید طرح موضوع کنند.

وی در ادامه افزود: این موضوع از نکات برجسته دموکراسی در ایران اسلامی است که نمایندگان مجلس از آزادی عمل در بیان مطالب ولو برخورنده، برخوردار  هستند.

دکتر لاریجانی گفت: این مطلب که آقای جعفرزاده ایمن آبادی مطرح کردند که با ادبیات صحیح و رعایت نزاکت مسائل مطرح شود، صحیح است.

 

۱۶:۴۹-در تذکر آیین‌نامه‌ای:

خدری:وزرا مجاز به تقسیم وقت خود با نمایندگان در جلسه بررسی صلاحیت نیستند/دکترلاریجانی:وزرا می‌توانند وقت خود را فقط در اختیار رئیس‌جمهور بگذارند

نماینده مردم بوشهر در مجلس با اشاره به ماده ۲۰۶ آیین‌نامه معتقد بود وزرا می‌توانند بخشی از وقت خود را در اختیار نماینده قرار دهند که رئیس مجلس در پاسخ گفت: وزرا می‌توانند بخشی وقت خود را فقط در اختیار رئیس‌جمهور بگذارند.

عبدالحمید خدری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم با استناد به ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: بنا بر این ماده، رئیس جمهور یا افرادی که تعیین می کند به سوالات یا اظهارات مخالفان پاسخ می دهد یعنی رئیس جمهور می تواند وقت خود را هم به نمایندگان هم غیر از نمایندگان بدهد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روز گذشته چند تن از وزرا مقداری از وقت خود را در اختیار ما گذاشته بودند که شما گفتید خلاف آیین نامه است در حالی که ماده 206 آیین نامه می گوید رئیس جمهور می تواند وقت خود را در اختیار نماینده نیز قرار دهد.

وی افزود: شما گفتید در این مورد آیین نامه ساکت است، اگر ساکت هم بود باید برویم سراغ قواعد و اصول مسلم و پذیرفته شده حقوقی و اینکه هم حق قابل اسقاط و قابل واگذاری است یعنی وقتی که در اختیار وزیر است، وی هم می تواند واگذار کند هم ساقط کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته داشتیم و آیین نامه تصریح داشت که وزیر می تواند وقت خود را در اختیار نماینده قرار دهد و الان شک داریم و یقین سابق و شک لاحق این اجازه واگذاری وقت را می گیریم لذا وزیر باید بتواند مقداری از وقت خود را در اختیار نماینده قرار دهد.

لاریجانی: صرفا رئیس‌جمهور می‌تواند وقت خود را به افراد دیگر بدهد/ وزرا فقط می‌توانند بخشی از وقت خود را در اختیار رئیس‌جمهور بگذارند

دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در قسمتی که می گویید رئیس جمهور می تواند وقت خود را به کسانی که تعیین می کند بدهد مربوط به کلیات است و قسمتی که دیروز رئیس جمهور صحبت می کرد اگر به جای دو ساعت، یک ساعت صحبت می کرد می توانست به کسی بدهد که ایشان نیم ساعت وقت خود را به آقای جهانگیری داد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: شما می گویید چون رئیس جمهور می تواند در قسمت کلیات وقت خود را بدهد بنابراین وزیر هم می تواند این رفتار قیاسی است و شما که فقه خوانده اید ما در فقه قیاس نداریم و در قسمت دوم ابهام ندارد و صراحت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: می گوید وزیر در صورت صلاحدید رئیس جمهور می تواند وقت خود را به رئیس جمهور بدهد لذا نه ابهامی و نه خلائی وجود ندارد.

۱۶:۴۴-دکتر لاریجانی مطرح کرد:تماس مجلس با قوه قضائیه درباره اموال وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درباره اموال وزرای پیشنهادی در قوه قضائیه، با این قوه تماس می گیریم تا در صورت وجود نکته ای آن را به مجلس اعلام کنند.

علیرضا سلیمی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی با اشاره به اخطار اصل 142 قانون اساسی در خصوص رسیدگی به اموال مسئولان کشور توسط قوه قضائیه، اظهار داشت: در پاکدستی وزرای معرفی شده شکی نیست ولی موضوع بررسی اموال وزرای پیشنهادی مطرح است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم، بهتر بود که گزارشی برای شفاف سازی به نمایندگان ارائه می‌شد تا مردم اعتماد بیشتری داشته باشند و نمایندگان سریعتر تصمیم خود را اتخاذ کنند.

دکتر لاریجانی در پاسخ به این اخطار نماینده گفت: البته این موضوع اخطار نبود و توصیه بود. در قانون اساسی آمده که رئیس جمهور، وزرا و معاونین باید اموال خود را به رئیس قوه قضائیه بدهند که این کار انجام شده تا قوه قضائیه مراقبت کند که افزایش خارج از عرف نداشته باشند و این نص قانون اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این موضوع زودتر مطرح می‌شد، می‌توانستیم از رئیس قوه قضائیه گزارشی را بگیریم و در حال حاضر نیز تماس می گیریم تا اگر نکته‌ای دارند به مجلس اعلام کنند.

۱۶:۱۶-بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار و وفاه اجتماعی هم اکنون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

رجبی

کنایه رجبی به قاضی پور:بعد میگویند سلفی بد است،خب این کار هم بد است!

پیش از نطق رجبی، قاضی پور قصد تذکر داشت اما لاریجانی اجازه نداد.قاضی پور با فریادهای خود موجب قطع سخنان رجبی شد.

۱۶:۱۴-لاریجانی در تذکر به نمایندگانی که در ردیف جلو تجمع کرده بودند:

نمایندگانی که اطراف آقای جهانگیری تجمع کرده اند سر جایشان بنشینند تا ایشان کمی هوا بخورند.

لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت که سر جایشان بنشینند تا صحبت ها را خوب گوش دهند.

۱۶:۱۰-وزیر پیشنهادی بهداشت در صحن علنی مطرح کرد:

وزیر پیشنهادی بهداشت با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه سلامت گفت: مشکلات حوزه بیمه با تدابیر رئیس جمهوری برطرف می شود.

 سید حسن قاضی زاده هاشمی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با درود و رحمت بر شهیدان و خانواده آنان، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دوران دفاع مقدس، مدافعین حرم، جانبازان، ایثارگران و شهدای مجلس شورای اسلامی و شهدای جامعه پزشکی و پیراپزشکی گفت: رحمت الهی را برای همه کسانی که در 4 سال گذشته به ما کمک کردند خواستارم. 4 سال گذشته به رسم همه ادوار در محضر همه نمایندگان برنامه دولت یازدهم را ارائه نمودم برنامه ای که با همیاری جمعی از خردمندان و صاحب نظران حوزه سلامت تدبیر شده بود.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تصریح کرد: امروز نیز برای اخذ رأی اعتماد از محضر نمایندگان ملت با کارنامه 4 ساله توفیق حضور در مجلس را پیدا کردم. 4 سال گذشته با همه تلخی ها و شیرینی ها به سرعت سپری شد لذا به طور یقین شما حامیان سلامت به ویژه 76 نماینده که در دوره قبل حضور داشتند در پی استماع گزارش عملکرد اینجانب بوده و متعاقب آن همه نمایندگان مجلس دهم انتظار ارائه برنامه 4 ساله دوم را خواهند داشت.

وی افزود: دستاوردهای دوره گذشته که در قالب طرح سلامت و سایر برنامه ها و اقدامات اصلاحی و توسعه ای به واسطه تلاش جهادگران که بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رؤسا و مدیران دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های وابسته به پشتوانه امدادهای الهی و حمایت مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و رؤسای قوای مقننه و قضایی مراجع و بزرگان و ائمه جمعه و نمایندگان در مجلس و همدلی اعضای هیأت دولت جامعه خدمات پزشکی و پیراپزشکی حاصل شد در بسیاری از موارد کم نظیر و به عنوان تجربیات موفق نظام سلامت قابل ارائه به جامعه جهانی است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از چهره رنجور بهداشت و درمان زدوده شد در حوزه سلامت به گفتمان قالب و اولویت دار دولت و برگ حاکمیت توجه شد تا جایی که علیرغم کاستی ها می توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور نامید.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با اشاره به بخش هایی از کارنامه 4 ساله قریب به 500 هزار زن و مرد تلاش گر و خستگی ناپذیر را در دومین وزارتخانه پرجمعیت کشور که بیش از سایر وزارتخانه ها کار و تنوع برای ارائه خدمت دارد، گفت: این وزارتخانه مسئولیت خطیر سلامت ایرانیان را بر دوش دارد در طول 4 سال گذشته با حفظ و ارتقاء سلامت مردم ایران و امانتداری صادق بودیم لذا با مطالعه و مشورت برای اجرای قانون برنامه پنجم و با وقت گذاری و پاکدستی و انجام کار حرفه ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط سبب ارتقاء شاخص های درمانی کشور شده ایم و سلامت مردم را در همه زمینه ها طلب کردیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد پرداخت بیش از 56 درصد هزینه های سلامت از جیب مردم کشور را در زمره 40 کشور دنیا قرار داد در حالی که این شاخص در 2 برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد حمایت قانونگذار قرار گرفته و بهبود آن را تا 30 درصد به دولت های وقت تکلیف کرده بودند.

وی ادامه داد: اینک به استناد بررسی های مرکز آمار ایران مفتخریم این رقم به کمتر از 39 درصد کاهش یافته است لذا کاهش 16 درصدی از میزان پرداخت مستقیم مردم طی کمتر از 3 سال در هیچ جای دنیا سابقه ندارد به ویژه زمانی که متوجه شویم برای کاهش هر یک درصد 790 میلیارد تومان باید هزینه شود که این دولت توانست با کمتر از یک سوم به این توفیق دست یابد.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان یادآور شد: با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قریب به 11 میلیون نفر با پرداخت حق بیمه توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و امروز می توان ادعا کرد که هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرف نظر از توانایی پرداخت بیمه می تواند تحت پوشش قرار گیرد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر وضعیت بحرانی بیمه ها گفت: این وضعیت مرتبط با بیمه همین بخش است زیرا 11 میلیون نفر بیمه شدند و طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به 85 درصد درآمد این افراد کمتر از یک میلیون تومان بود.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مشکلات بیمه ها غیر از تأمین اجتماعی، از سال جاری در بودجه سالیانه سرانه برای این افراد در نظر گرفته شده بدین معنی که سفره ای در طول 2 سال و نیم گذشته بدون سرانه پهن شده بنابراین کاملا روشن است که صورتحساب ها با مشکل روبه رو می شود البته یقین دارم در دولت دوازدهم با تدابیر پیش بینی شده رئیس جمهور این وضعیت ادامه نخواهد داشت.

عملکرد مثبت وزارت بهداشت در ایجاد 24 هزار تخت بیمارستانی

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان ادامه داد: در مدت اخیر زیرساخت های بهداشتی در قالب ساخت خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشت و 24 هزار تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفته است فرصت های بی نظیری برای خرید راهبردی و نظام ارجاع فراهم شده است.

قاضی زاده هاشمی افزود: در حیطه آموزش و پژوهش با هدف مرجعیت علمی در منطقه و به لطف بهره مندی و همکاری برجسته هیأت های علمی و با طراحی و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشم گیری عاید ما شد. توسعه راهبردی و هدفمند و مأموریت گرا شدن دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی پزشکی، اجرای برنامه آمایش سرزمینی، تمرکززدایی و ارتقاء توانمندی دانشگاه ها، بین المللی سازی آموزش در حوزه پزشکی، توسعه آموزش عالی و افزایش 30 درصدی ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندان پزشکی و تخصصی از جمله این توفیقات است.

ایران در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی را دارد

وی یادآور شد: بومی گزینی در کنکور سراسری با اولویت مناطق محروم و روستاها و استقرار نظام ثبت بیماری های برای بیش از 40 برنامه ملی از بزرگ ترین توفیقات دولت از 4 سال گذشته است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی را دارد و در استنادات علمی رتبه اول را کسب کرده است، همچنین در 4 سال گذشته 30 درصد به تعداد مقالات ایرانی اضافه شده است البته شاید نمایندگانی که در دوره قبل در مجلس حضور داشتند سردرگمی و مراجعات مکرر مردم برای دریافت داروهای ضروری در سال های 90 و 91 را دیده باشید.

کاهش 400 میلیون دلاری واردات دارو در دولت یازدهم

قاضی زاده هاشمی افزود: امروز تعداد داروهای کمیاب به کمتر از 30 قلم در کشور رسیده است، همچنین میزان واردات دارو به رقم یازده میلیون بیمه شده در این دولت نسبت به قبل 400 میلیون دلار کاهش پیدا کرد از سوی دیگر سهم داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی که حدود 60 درصد در سال 91 بود به 70 درصد در سال 95 افزایش پیدا کرد، همچنین میزان صادرات به 2 برابر افزایش پیدا کرد بنابراین به طور میانگین در هر ماه 2 داروی جدید وارد بازار شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همیشه حرف و حدیث هایی وجود داشته است بنابراین هر فردی هر مدرک و سندی در این خصوص دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد بنابراین ما در برابر قانون تابع هستیم باید تاکید کنم که در طول 2 سال گذشته حاشیه سازی در این حوزه بسیار زیاد بود، در همه دولت ها چندین مسئول در حوزه غذا و دارو تغییر پیدا می کردند اما در این دولت شاهد موفقیت های فراوانی در این حوزه بوده ایم.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نسبت به فساد حساس هستم و اگر کسی در این خصوص مدرک و سندی دارد می تواند ارائه کند هرچند که اشکالات مدیریتی در این حوزه وجود دارد که امیدواریم این اشکالات در دولت دوازدهم مرتفع شود.

قاضی زاده هاشمی در خصوص تعارض منافع و سوالات مطرح شده نمایندگان در این باره افزود: این موضوع به آن معنا است که در بخش بهداشت و درمان از مهندس و در وزارت دادگستری از یک پزشک استفاده شود یا اینکه در حوزه راه و ساختمان از یک متخصص علوم سیاسی استفاده گردد اما مهم این است که از فساد جلوگیری شده و خوشبختانه در حال حاضر در هر وزارتخانه یک فرد مرتبط با حوزه کاری خود تعیین شده است.

عملکرد متولیان حوزه سلامت در طول تاریخ ایران بی نظیر است

وی با اشاره به موضوع شایسته سالاری در اظهارات مخالفان گفت: شایسته سالاری به معنای آن است که هر فردی در جایگاه خود فعالیت کند، افتخار می کنم که در این دولت افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می کردند در طول تاریخ ایران به لحاظ علمی بی نظیر هستند، همچنین از وزرای دولت قبل آقایان فاضل، ملک زاده و دانش جعفری در این دوره کمک های بسیاری به وزارت بهداشت و درمان کردند.

قاضی زاده هاشمی در خصوص بحث سپرده گذاری در حساب های دانشگاه ها تصریح کرد: برخی نمایندگان صحبت از سپرده گذاری 400 میلیون تومانی در حساب های دانشگاه ها می کنند، در حال حاضر 625 بیمارستان در کشور فعالیت کرده که حدود 120 هزار پرسنل در این بیمارستان ها کار می کنند که متاسفانه هیچ ردیف پرداختی ندارند بنابراین اگر حقوق یک ماه این افراد را حساب کنیم مبلغی به میزان 350 میلیارد تومان می شود که بیمارستان برای اداره امور خود باید میزانی را به عنوان سپرده در حساب های خود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مسئولیت های هیات امنا با قدرت پیگیری شده و برخی شرکت ها در دولت گذشته درست شده و در حال حاضر فشارهایی به برخی افراد فاسد و در پشت پرده این شرکت های تجهیزات پزشکی وارد شده و در این شرایط از هیات امنای ارزی شکایت می کنند مگر این هیات امنا مصوب مجلس نیست؟ مگر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص اظهار نظر دیوان محاسبات تاکید نکردند که این دستگاه علیرغم همه گستردگی و با دارا بودن صندوق های بسیار جزء پاک ترین ها بوده است.

وی گفت: هیات امنا نه تنها حیاط خلوت نیست، همچنین باید تاکید کرد که برخی مطالب مخالفان از روی اطلاع نیست و باید گفت که حقوق پرداخت شده به بنده در این دولت از دانشگاه و حدود 3 میلیون و 270 بوده است، در عین حال به هیچ کار اقتصادی جز حرفه اصلی خودم در طول سالیان گذشته نپرداخته ام، نه شرکت نه زمین نه ساخت و ساز و نه هیچ چیز دیگری در فعالیت های بنده وجود ندارد. فرزندان من هنوز راه وزارت بهداشت را بلد نیستند و از میان برادران، خواهران و فامیل من و تنها یکی از برادرانم سه نوبت و کمتر از یک ساعت در وزارتخانه حضور داشته است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نامه حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر، گفت: در مطلع این نامه آمده است "ای مالک بدان که تو را به بلادی فرستادم که پیش از تو دولت ها دیده، برخی دادگر و برخی ستمگر و مردم در کارهای تو به همان چشم می نگرند که تو در کارهای وادیان پیش از خود می نگری و درباره تو همان گویند که تو درباره آنها می گویی و نیکوکاران از انچه خداوند درباره انها بر زبان مردم جاری ساخته می توان آنها را شناسخت. باید بهترین اندوخته ها در نزد تو اندوخته کار نیک باشد" لذا با علم به مشکلات و سختی راه در صورت کسب اعتماد نمایندگان مردم تلاش خواهم کرد تا رضایت مردم شریف ایران اسلامی فراهم شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: خداوند می داند برای کسب مقام و موقعیت و هوای نفس دوباره به میدان نیامده ام و برای دین خداوند و خدمت به برگزیده ترین مخلوقات آماده تلاش هستم.

۱۶:۰۹-سخنرانی قاضی زاده هاشمی به منظور دفاع از برنامه‌های پیشنهادی  برای وزارت بهداشت دولت دوازدهم آغاز شد

۱۶:۰۴-تاجگردون در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت:

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برنامه قاضی زاده هاشمی به طور کامل منطبق با اسناد بالادستی، احکام و سیاست های کلان برنامه ششم، بودجه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

غلامرضا تاجگردون در نشست علنی  امروز ( چهار شنبه، 25 مردادماه ) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت ودرمان در موافقت با ایشان، گفت: از باب وظیفه ساختار سازمانی در مجلس یادآور می شوم که طرح تحول سلامت که توسط هاشمی اجرا شد، توسط مجلس تدوین شد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با آغاز کار دولت در مجلس گذشته مجلس با قوت در برنامه ششم، احکام دایمی و سایر فعالیت ها به ویژه در بودجه طرح مذکور را ادامه دادیم.

وی افزود: روزی که طرح را تصویب و برای اجرا به دولت ارائه کردیم یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را اضافه کردیم تا دولت بتواند این طرح عظیم را اجرا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: زمانی که این طرح را تصویب کردیم آگاه بودیم که این طرح نیاز جامعه بوده و مناطق محروم کشور و مردم چه سهمی از درآمد خود را صرف بهداشت و درمان می کنند و این سهم توسط سایردرآمدها قابل جبران نبود بنابراین ناگزیر بودیم همکاری لازم را با مردم داشته باشیم.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم، یادآور شد: زمانی که سهم مردم در بستری قریب به 20 تا 25 بوده امروز  نزدیک به 5 درصد رسید باید همیشه این موضوعات را به یاد داشته و امروز نباید به دلیل مشکلات کوچک این طرح عظیم را که بسیاری از کشورهای پیشرفته در اجرای آن موفق نبوده اند را زیر سوال برد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود: درآمدهای پایدار بسیار مناسبی را از یک درصد و 5 درصد تصویب کردیم و دولت نیز علی رغم تمامی کاستی ها در منابع همکاری مناسبی را به عمل آورد و آن را اجرا کرد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: امروز خوشحال هستم که حتی یک درصد خطا در برنامه قاضی زاده هاشمی وجود نداشته و این برنامه به طور کامل منطبق با اسناد بالادستی، احکام و سیاست های کلان برنامه ششم، بودجه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: افتخار می کنم که در گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 94 خطایی را از حیث عملکرد در این حجم سنگین منابع در بحث بهداشت و درمان نداشتیم.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم، ادامه داد: هماهنگی بین اسناد بالادستی از جمله افتخارات قاضی زاده هاشمی در بحث بهداشت و درمان و طرح تحول سلامت بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اختلافات  میان وزارت تعاون و وزارت بهداشت، گفت: انتظار می رود اختلافات میان این دو وزارتخانه رفع شود تا بدون دغدغه بتوان طرح های حوزه سلامت را به پیش برد.

وی با بیان اینکه قاضی زاده هاشمی به خوبی می تواند مشکلات را شناسایی و رفع کند، گفت: اعتراف می کنم در این چند سال اخیر که به عنوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس خدمت می کنم قاضی زاده هاشمی به طور مداوم دنبال رفع مشکلات بودجه ای وزارت خانه بود.

رفتار حسنه قاضی زاده هاشمی در برخورد با مستضعفان و محرومان و دردکشیده ها قابل ستایش است

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم، با بیان اینکه رفتار حسنه قاضی زاده هاشمی در برخورد با مستضعفان و محرومان و دردکشیده ها قابل ستایش است، تصریح کرد: به دلیل خوشنود کردن محرومان امروزه ما از شما خوشنود هستیم زیرا آنچه که برای مهم است خوشنودی و رضایت مردم است نه خوشنودی خواص و از اینکه فعالیت ایشان موجب شد که عموم مردم خوشنود شوند و سهم درمان از جیب مردم کاهش یابد سپاسگزاریم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سهم واردات دارو به شدت کاهش یافته است، گفت: دارو و کالاهای پزشکی رتبه بندی شده و کسی به راحتی نمی تواند اقدام به واردات دارو کند.

۱۶:۰۰-خاتمی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت:

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: برابر با بررسی معاونت نظارت مجلس ۹۵ درصد از محورهای برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت منطبق و همسو با شرح وظایف، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه است.

 سید مرتضی خاتمی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت وظایف مختلفی از جمله نظارت، سیاست‌گذاری، ارائه خدمات و خرید خدمت را بر عهده دارد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیار خوشحالم در دفاع از شخصیتی صحبت می‌کنم که از نظر علمی ممتاز و در سطح بین‌المللی با بیش از 100مقاله شناخته شده است، گفت: در مورد وزیری حرف می زنم که کارنامه‌روشن چهار ساله  و تجربه گران سنگ  وزارت را کسب کرده است و در یک کلام آقای قاضی زاده طرح تحول سلامت را در کشور به اجرا درآورده اند که بر اساس آن بار بزرگی از زندگی مردم برداشته شده و زیرساخت های بهداشتی و درمانی ارتقاء یافته است و همچنین برابر با یک چهارم تخت‌های بیمارستانی موجود در طرح تحول سلامت به تخت‌های بیمارستانی اضافه شده، مراکز بهداشتی و درمانی تجهیز و پرداخت هزینه از جیب مردم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قاضی زاده هاشمی بالغ بر 300 سفر کاری به بیش از 600 شهر و روستا داشته‌اند که اولا معنی آن تحرک، نشاط، انگیزه و ثانیا ریشه در اعتقادات او دارد، تصریح کرد: قطعا کسی که صاحب این اعتقاد است باید اینچنین انگیزه داشته باشد و همیشه در جایی بوده است که باید باشند یعنی در مرکز و کانون عملیات درسی که باحضور 33ماه حضور داوطلبانه در جنگ آموخته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه این سفرها ضمن ایجاد شناخت دقیق، کم کاری برخی مسئولان در سفر به مناطق محروم را جبران می‌کرد و همچنین با حضور در مناطق محروم فرهنگ پرداخت زکات علم را نهادینه کرده است، بیان کرد: برابر با بررسی معاونت نظارت مجلس 95 درصد از مواد برنامه وزیر منطبق و همسو با شرح وظایف، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه است.

خاتمی با بیان اینکه مولفه نظامات سلامت، برنامه ریزی، سیاست گذاری از رأس نظام سلامت تا رده‌های پایین‌تر است، گفت: خوشبختانه در برنامه ارائه شده قاضی زاده هاشمی به این موارد توجه شده که ضمن پایه‌گذاری در گذشته در برنامه آینده نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مهمترین شاخصه‌های بهداشتی در دنیا تقویت و پیشگیری از بیماری، توجه به محرومان،عدالت در سلامت، توسعه منابع انسانی و ارتقاء سطح سلامت است که در این خصوص  گام های مهمی در طرح تحول سلامت برداشته شده به گونه‌ای که در سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به ایران، کشور را در مسیر سلامت دانست و اظهار داشت طرح تحول سلامت  قابلیت عرضه به دنیا را دارد.

خاتمی با اشاره به اینکه از مهمترین روش‌ها در کاهش بزهکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ارتقاء سطح مهارت‌های زندگی است که در قالب یکی از بندهای طرح تحول دیده شده ، اضافه کرد: توجه به تکنولوژی‌های نوین، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده از جمله حلقه‌های مفقوده نظام سلامت بوده که خوشبختانه با فراهم آوردن زیرساخت‌های آن در 4 سال آینده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور بهبود سطح سلامت چندین سند ملی در ارتقاء سلامت وجود دارد که در برنامه‌های آقای قاضی زاده هاشمی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروزه در منابع علمی بیشترین علت بیماری‌ها را استرس می‌دانند، بیان کرد: مهمترین راه مقابله با اصلاح روش زندگی است که خوشبختانه در برنامه وزیر وجود دارد، همچنین تقویت نظارت اولویت بهداشت و درمان، تمرکز تقویت تولیت فوریت‌های پیش بیمارستانی در 4 سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

خاتمی با تاکید بر اینکه تدوین برنامه های عملیاتی ایشان برگرفته از مولفه‌های علمی روز دنیا، قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه است، خاطرنشان کرد: جایگاه بخش سلامت توسط آقای قاضی‌زاده هاشمی 10 رتبه ارتقاء یافته و با کوله باری از تجربه قدم به میدان مسئولیت گذاشته‌اند؛ ایمان دارم که یکی از 5 رکورددار دریافت رأی اعتماد در دوره‌های گذشته این بار نیز با رأی بالایی توفیق خدمت به مردم ایران را کسب می‌کند.

۱۵:۵۸- علیرضابیگی در مخالفت با وزیر بهداشت:

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با انتقاد از حضور مسئولان وزارت بهداشت در بخش خصوصی، گفت: حضور بخش‌خصوصی در وزارت بهداشت تعارض منافع شخصی و عمومی را ایجاد کرده است.

 احمد علیرضابیگی  در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با سید حسن قاضی زاده هاشمی ضمن تقدیر از تلاش های خیرخواهانه و امور خیریه وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: بنده ضمن ارادت به وزیر بهداشت انتقاداتی را مطرح میکنم این سخنان فارغ از این است که وزیر پیشنهادی رأی بیاورد یا نیاورد.

وی با استناد به برنامه پنجم توسعه، گفت: با توجه به اینکه 4 سال از دوره وزارت دکتر قاضی زاده هاشمی در برنامه پنجم توسعه سپری شد، وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد که چه اقداماتی برای پیشبرد مواد قانون برنامه انجام داده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس بند (د) ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید تا پایان سال برنامه نظام درمانی کشور را در چارچوب یکپارچگی بیمه پایه درمان، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای درمانی، اورژانس‌های پزشکی، تشکیل هیات امنا و بیمه های تکمیلی تهیه و جهت تصویب به هیات وزیران ارائه نماید که چنانچه این بند، مقدم بر طرح سلامت اجرایی می‌شد، اکنون بدهی 12 هزار میلیارد تومانی که کمر دولت و بیمه‌ها را شکسته است، شاهد نبودیم.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت و با اشاره به بندی دیگر از برنامه پنجم، گفت: آقای وزیر؛ آیا امکان دارد که قاضی صبح در دادگستری قضاوت کند و بعدازظهر برای همان پرونده به کار وکالت بپردازد؛ قاعدتاً چنین موضوعی پذیرفته نیست و شما باید پاسخگو باشید در اجرای مسئولیتی که در این رابطه در قانون برنامه به وی سپرده شده، چه اقداماتی انجام شده است.

علیرضابیگی انجام فعالیت های غیرمرتبط و تشکیل غیرقانونی شرکت‌های متعدد خصولتی را دیگر از تخلفات وزارت بهداشت در 4 سال گذشته عنوان و اظهار کرد: نخستین اشکال که به این اقدام غیرقانونی وارد است این بوده که چنین تصمیماتی بدون تصویب مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده است و اما معاون توسعه وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها اجازه داده است که با ترک تشریفات و بدون برگزاری مناقصه، نسبت به عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی اقدام کنند، در حالی که مدیران گرداننده این شرکت‌ها همان مدیران وزارت بهداشت هستند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیوان محاسبات نیز نسبت به این اقدام، گزارشی تهیه و این شرکت ها را غیرقانونی خوانده و معاملات آنها را باطل اعلام کرده است.

وی یکی دیگر از تخلفات وزارت بهداشت را انجام سپرده گذاری در بانک های مختلف به جای پرداخت بدهی به سازمان های خصوصی و دولتی خواند و افزود: وزارت بهداشت با وجود اعلام کسری بودجه در سال های گذشته 400 میلیارد تومان در بانک های مختلف ظرف 4 سال گذشته سپرده گذاری کرده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیات امنای وزارت بهداشت نسبت به واردات اقدام می‌کند که این تخلفات نیز موجب ایجاد حیات خلوت در وزارت بهداشت شده است. در حال حاضر سازمان غذا و دارو، خود واردکننده و فروشنده دارو در کشور است که در این صورت امکان فساد وجود دارد. این موارد در کمیسیون بهداشت به مسئولان ذی ربط اطلاع داده شد و آنها قول برخورد دادند. پشت این افراد به چه کسانی گرم است که هیچگونه برخوردی با آنها نمی شود؟

علیرضابیگی اضافه کرد: بسیار علاقه مندم از زبان دکتر قاضی زاده هاشمی بشنوم که نمایندگی انحصاری لنزهای داخل چشم آمریکایی آلکان متعلق به چه کسی است.

وی تاکید کرد: یکی از اصول حاکمیتی در دنیا این است که مسئولان حاکمیتی در بخش خصوصی ذی‌نفع نباشند و حضور بخش خصوصی در وزارتخانه‌ها و دولت یکی از مصادیق برجسته تعارض منافع را ایجاد می کند که این مسائل در وزارت بهداشت وجود دارد.

۱۵:۱۵-صفاری در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت:

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس نظرسنجی از دستگاه های مختلف، بالاترین رضایتمندی مربوط به عملکرد وزارت بهداشت است.

 مرتضی صفاری نطنزی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: قاضی زاده هاشمی شایسته وزارت است و عملکرد او بیانگر این موضوع است.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام علی (ع) در نامه ای به مالک اشتر فرمودند تو را نزد خداوند جایگاهی است که بر زبان مردم جاری است. این جمله معیاری برای ارزیابی عملکرد مسئولان بوده تا میزان موفقیت مسئولان در جامعه مورد سنجش قرار بگیرد. رضایتمندی از عملکرد قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت مشهود است.

صفاری تصریح کرد: براساس نظرسنجی ها از دستگاه های مختلف، مردم از عملکرد وزارت بهداشت رضایت دارند که این دستاوردهای موفقیت آمیز در وزارت بهداشت بیانگر این است که پیگیری های لازم از سوی وزیر بهداشت در 4 سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: نباید فراموش شود که دغدغه و مطالبه مقام معظم رهبری و مردم از مسئولان کاهش هزینه ها در بخش درمان و پیگیری ها و اجرای طرح تحول سلامت در این راستا بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: راه اندازی 128 کلینیک در شهرهای محروم، ساخت مراکز درمانی، افزایش یک هزار تخت بیمارستانی، پوشش 85 درصدی هزینه های ناباروری و ایجاد 17 مرکز برای رسیدگی به ناباروری و همچنین احداث 122 بیمارستان جدید با پتانسیل 21 هزار تخت و احداث خانه های بهداشت و همچنین احداث پایگاه های سلامت شهری و ایجاد 198 شبکه بهداشت و درمان از اقدامات قاضی زاده هاشمی بوده است.

صفاری گفت: قاضی زاده هاشمی در دوران وزارتش 270 بار به استان ها و مناطق محروم سفر داشتند و با اخلاقمداری به مسائل مردم رسیدگی کردند و حتی در سفرها وقت برای معالجه مردم اختصاص می دادند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سوابق علمی قاضی زاده هاشمی افزود: تالیف 10جلد کتاب و ارائه مقالات علمی معتبر و اشراف و تسلط به مسائل حوزه سلامت از ویژگی های آقای هاشمی است و همچنین می توان عنوان کرد دکتر هاشمی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب می شود، بنابراین بیایید با رأی قاطع به ایشان زمینه پیشرفت بیشتر در کشور را فراهم کنیم.

۱۵:۱۳- بیگدلی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان:

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دوران وزارت خود تخلف و زیرمیزی را در حوزه درمانی از بین برد، گفت: طرح تحول سلامت شاخص ترین اقدام وی در حوزه بهداشت است.

 احمد بیگدلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اینکه ما می خواهیم اگر کسی در خانواده اش مریض شد به جز درد و رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد، گفت: 4 سال قبل اکثر مراجعات و مطالبات مردم از نمایندگان در حوزه های انتخابیه در خصوص موضوعات بهداشتی و درمانی بود، متاسفانه تمهیدات و تقویت های اعتباری و مالی انجام نشده بود و مردم به بخش دولتی در بخش بهداشت و درمان اعتماد نداشتند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته اگر مردم به مراکز درمانی مراجعه می کردند اگر وضعیت مالی بدی داشتند نه بیمارشان درمان می شد و نه جنازه متوفی به خانواده اش تحویل داده می شد، افزود: حدود 5 الی 6 میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه درمانی بودند و بیش از 75 درصد هزینه های درمانی بر عهده مردم بود.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته مردم در تهیه حدود 350 قلم دارو مشکل داشتند، تصریح کرد: مردم باید تمام ملزومات و تجهیزات را از خارج از بیمارستان و با هزینه شخصی تهیه می کردند، در آن روز کمبود منابع مالی علت اصلی چالش های بهداشت و درمان نبود بلکه مشکل در مدیریت برنامه بود و هیچ چشم انداز شفاف و قابل اندازه گیری برای حقوق و سلامت مردم در این حوزه وجود نداشت.

بیگدلی ادامه داد: با این اوضاع حوزه بهداشت و درمان و کاهش شدید اعتماد مردم آقای دکتر هاشمی طبق اعتقادی که به فرمایش مقام معظم رهبری داشتند، تفکر و تلاش خود را بر این اساس شکل داده و عملیاتی کرد و رفاه و راحتی و آسایش شخصی خود و خانواده خود را کنار گذاشته و با روحیه جهادی وارد محیط پراضطراب وزارت بهداشت شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دکتر قاضی زاده هاشمی مانند تمام نمایندگان طبق اصل 29 قانون اساسی سلامت را حق همگانی همه مردم می دانند، گفت: انسان سالم از نظر وزیر بهداشت محور توسعه پایدار بوده و رشد اقتصادی و سیاسی و فرهنگی پایدار بدون داشتن انسان های سالم را امکان پذیر نمی داند.

وی با بیان اینکه آقای دکتر قاضی زاده هاشمی به دنبال تحول اساسی در نحوه مدیریت پر جمعیت ترین و تخصصی ترین وزارتخانه هستند، گفت: وعده بیمه فراگیر با عمق و کیفیت مناسب برای همه آحاد مردم و همچنین تقویت نظام شبکه های بهداشتی و درمانی و تامین نیروی انسانی متخصص برای مناطق محروم از جمله وعده های وی قبل از تصدی بر وزارت بهداشت و درمان بوده که بخشی از آن ها عملیاتی شده است.

بیگدلی با بیان اینکه تقویت بیمارستان های دولتی از جمله برنامه های آقای دکتر قاضی زاده هاشمی بوده است، افزود: وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مقام 19 چشم پزشکی دنیا را داشته و 350 مقاله بین المللی و 10 کتاب بین المللی و رفرنس تالیف کرده است.

وی ادامه داد: با تلاش های شبانه روزی آقای دکتر قاضی زاده هاشمی رتبه ایران در بین 210 کشور جهان در وزارتخانه های کشورهای دنیا 19 شد و کمبود دارو از 350 قلم به 30 قلم رسید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تنها 3 درصد بیماران پس از تصدی دکتر قاضی زاده هاشمی بر وزارت بهداشت و درمان برای تهیه نیازهای خود به خارج از بیمارستان ارجاع داده می شوند، تصریح کرد: با تصدی وی بر این وزارتخانه 128 کلینیک تخصصی در مناطق شهرهای مختلف، 32 پایگاه اورژانس هوایی تاسیس و هزار و 500 تخت بیمارستانی افزوده شد.

وی با تاکید بر اینکه آقای دکتر قاضی زاده هاشمی مسائل زیر میزی پزشکان را از بین برد، افزود: هزار و 800 واحد اختصاصی زایمان و تکمیل و بهره برداری 4 هزار و 388 تخت در قالب طرح تحول سلامت از دیگر اقدامات وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدوارم نمایندگان با رأی بالا زمینه فعالیت مجدد آقای دکتر قاضی زاده هاشمی را فراهم کنند تا خدمت رسانی به مردم همچنان ادامه داشته باشد.

۱۵:۱۰-ولی ملکی در مخالفت وزیر بهداشت:

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس گفت: به علت عدم اجرای مدیریت اصولی بر منابع مالی و توجه ویژه به جیب کسانی که درآمدهای ماهیانه میلیاردی دارند با تأخیر در پرداخت بیمه سلامت و تأمین اجتماعی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد بدهی در وزارت بهداشت ایجاد شده است.

 ولی ملکی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: در این موضوع که قاضی‌زاده هاشمی وزیر توانمند، تخصصی و علمی است شکی نیست اما مواردی گوشزد می‌شود که زیبنده یک کارگزار اسلامی نیست.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اثر نظرسنجی از 4 هزار و 417 نفر، 89 درصد متخصصان پزشکی موافق عملکرد قاضی زاده هاشمی نبوده اند، افزود: یکی از اصول مدیریت کارآمد و موثر جلب رضایت ذینفعان است که وزیر بهداشت در این بخش ناکام بوده است.

وی ادامه داد: وزیر از لحاظ علمی و مادی بی‌نیاز بوده و با منت وزیر شده است اما ابزار ریاست سعه صدر است که قاضی‌زاده هاشمی تحمل نظر مخالف را ندارد و این موضوع بر اساس شواهد از کانال‌های مختلف اثبات شدنی است.

ملکی با بیان اینکه قضاوت و واکنش سریع در برابر کسانی که مسائل و مشکلات خود را بیان می‌کنند از جمله مشکلات قاضی‌زاده هاشمی بوده که زیبنده یک کارگزار اسلامی نیست، یادآور شد: اگر این موضوع اصلاح شود قطعاً در کنار توفیقاتی که بوده وزیر می‌تواند موثرتر عمل کند چرا که کار پزشکی با افرادی ارتباط دارد که یا بیمار هستند و یا بیمار دارند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: حرمت شکنی در جامعه پزشکی به دلیل اعمال مدیریت غیراصولی و عدم تعادل در رفتار با پزشکان مراجعه کننده و همکار از جمله ایرادات قاضی زاده هاشمی بوده که گزارش‌های آن موجود است در حالی که پیامبر اکرم (ص) محور اکمال رسالت خود را اخلاق‌مداری قرار داده است.

وی ادامه داد: وجود تبعیض آشکار در وزارتخانه و عدم توجه به شایسته‌سالاری مخصوصا کسانی که در امتحانات و گزینش‌های علمی قبول شده‌اند در وزارت بهداشت به چشم می‌خورد.

ملکی اظهار کرد: زمانی که رتبه‌های اول در تخصص و یا فوق تخصص کنار زده می‌شوند به دلیل اینکه هیأت علمی در رده بالاتری قرار بگیرد تبعیض آشکار است و افرادی هستند که چند سال نفر نخست آزمون شده اند اما بدون محاسبه کنار گذاشته شده اند که بسیار ناپسند است؛ اگر شایسته‌سالاری در سیستم حاکم شود حق نفرات نخست است که در آزمون‌ها شرکت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تاکنون نظام ارجاع به صورت کامل اجرا نشده است، افزود: برای جلوگیری از سرگردانی بیماران و عدم تحمل قانون نظام ارجاع به تصویب رسیده است اما وزارت بهداشت با رفتار سلیقه‌ای از اجرای کامل آن سر باز زد و از این طریق ضمن هدررفت وقت و عمر بیماران و همراهان سبب تحمیل هزینه‌های فراوان به کشور شده است.

وی با انتقاد از عدم اجرای کامل پزشک خانواده ادامه داد: برای ریشه‌یابی و تعیین پرونده برای افراد از مبادی اولیه تا پایان پزشک خانواده مطرح شد اما به اجرای آن توجه نشد و کنار گذاشته شد اما مطالبه مجلس این بوده که این قانون اجرا شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: به علت عدم اجرای مدیریت اصولی بر منابع مالی و توجه ویژه به جیب کسانی که درآمدهای ماهیانه میلیاردی دارند با تأخیر در پرداخت بیمه سلامت و تأمین اجتماعی نزدیک به 20 هزار میلیارد بدهی در وزارت بهداشت ایجاد شده است که در برنامه ششم توسعه مجلس برای جبران آن از طریق اوراق قرضه به وزارت بهداشت مجوز داد.

وی ادامه داد: چرا بدون پشتوانه مالی کشور را بدهکار کرده و 8 هزار میلیارد تومان بیمه سلامت و 8 هزار میلیارد تومان برای بیمه تأمین اجتماعی هزینه شد و چرا از جیب کارگری که ماهیانه یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌شود به جیب کسانی که درآمد یک میلیاردی دارند ریخته شد و تأمین اجتماعی از این طریق زمینگیر شد.

ملکی با بیان اینکه درآمد یک میلیارد تومانی مساوی با درآمد هزار کارگر با حقوق یک میلیون تومانی بوده که در این موضوع اهمال صورت گرفته است، اظهار کرد: چرا راهنمای بالینی اجرا نشده است در حالی که در برنامه ششم دولت موظف شد که این قانون را اجرایی کند البته از گذشته این قانون وجود داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه تأخیر یک ساله در پرداختی پزشکانی که در مناطق محروم خدمت می کردند، رخ داده است، افزود: این مسئله برای کسانی که در وزارتخانه درآمدهای آنچنانی دارند اتفاق نیفتاده اما برای کسانی که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند وجود دارد که این مسئله تبعیض آشکار است.

وی با بیان اینکه ممکن است کسانی که درآمد مکفی دارند به تأخیر پرداختی‌ها توجه نکنند، ادامه داد: افرادی که در مناطق محروم با حدود 4 الی 5 میلیون حقوق زندگی می‌کنند چگونه می‌توانند با عدم دریافت یک ساله حقوق زندگی خود را تأمین کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تبدیل مجموعه وزارت بهداشت به وزارت با شائبه ویژه‌خواری و رانت خواری و رابطه ای گوشه‌ای از مسائل و مشکلات وزارت بهداشت و درمان است که اگر قاضی‌زاده‌هاشمی رأی آورد رفع این مشکلات را باید سرلوحه کار خود قرار دهد./

۱۵:۰۷-متن نامه وزیر پیشنهادی ارتباطات به رئیس مجلس

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که بر مدار پاسخگویی به مجلس خواهم ماند.

 محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی از نامه ارسالی به مجلس تاکید کرد: اینجانب خود را در برابر مجلس و سوالات نمایندگان محترم پاسخگو دانسته و همواره بر این مدارم خواهم بود به فضل الهی.

لازم به ذکر است که دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی  توضیحات وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را مطرح کرد./

۱۵:۰۶-دکتر لاریجانی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:

رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را در جلسه علنی مجلس قرائت کرد.

دکتر علی لاریجانی در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه،24 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: آقای آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرو سئوالاتی که از وی مطرح شده بود نامه ای نوشته و توضیحاتی را ارائه کردند، مبنی بر اینکه در روز گذشته به دلیل ضیق وقت امکان پاسخ گویی به برخی از سئوالات نمایندگان فراهم نشد که پس از کسب اجاره از دکتر پزشکیان رئیس جلسه مقرر شد پاسخ ها را مکتوب بدهم و بنده خود را نسبت به مجلس پاسخ گو می دانم و پاسخ ها را مکتوب کرده ام.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاسخ وزیر پیشنهادی ارتباطات به سئوالات نمایندگان را در اختیار آن ها قرار می دهیم، تاکید کرد: مقصود این است که آقایان تجاوب کردند، لکن از این به بعد نیز افرادی که به عنوان وزرای پیشنهادی صحبت می کنند، به سئوالاتی که نمایندگان مطرح می کنند، پاسخ دهند که جلسه روشن بوده و محتوای آن غنی باشد.

 

۱۵:۰۳-هاشمی پور در تذکر شفاهی مطرح کرد:

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع مالی دولت محدود است، گفت: باید با همدلی و همکاری به دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه رسیدگی کرد.

عدل هاشمی پور در نشست علنی امروز(چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با آرزوی موفقیت برای وزرای پیشنهادی در تذکر شفاهی خود گفت: همه ما متوجه دغدغه های مقام معظم رهبری و مردم در موضوعات اقتصادی و فرهنگی هستیم.

نماینده مردم کهکیلویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع مالی دولت محدود است و عقب ماندگی در استان های توسعه نیافته کشور، زیاد است بنابراین باید با همدلی و همکاری به دولت کمک کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید نظارت های مجلس را جدی بگیرد، یادآور شد: باید با همکاری و تعامل با دولت زمینه ای فراهم کرد که به دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه رسیدگی شود.

احمد بیگدلی

احمد بیگدلی نماینده موافق وزیر بهداشت:قاضی‌زاده هاشمی نوزدهمین چشم پزشک دنیاست.

۱۵:۰۲-سعیدی در تذکر شفاهی مطرح کرد؛

نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر لزوم ارسال لایحه نظام بانکی به مجلس گفت: کمر تولید داخلی زیر چرخ سودهای سنگین بانکی به طور کامل شکسته می‌شود.

 محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی به رئیس جمهور درباره لزوم اصلاح نظام بانکی کشور، گفت: نیاز است لایحه اصلاح نظام بانکی در این شرایط حساس برای رفع موانع تولید و حل مشکل سرمایه‌گذاری در این بخش به مجلس ارائه شود چرا که دولت اگر بیش از این غفلت کند کمر تولید داخلی زیر چرخ سودهای سنگین بانکی به طور کامل شکسته می‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار توجه به رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی کشور شد و افزود: اگر امروز این موضوع علاج نشود فردا دیر بوده و ایران نیز گرفتار مشکلاتی می‌شود که کشورهای اروپایی هم اکنون گرفتار آن هستند.

وی در ادامه خواستار توجه به هم ترازی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد و ادامه داد: بارها همسان سازی حقوق بازنشستگان قول داده شده اما به آن عمل نشده است.

سعیدی یادآور شد: کمربندی ایلخچی از توابع شهرستان اسکو با توجه به اینکه در مسیر استان‌های آذربایجان غربی و کردستان قرار گرفته است هر روز شاهد ترافیک سنگین، راهبندان شدید بوده که باید سریعا برای رفع آن اقدام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر لزوم تسریع در اجرای فازهای متوقف شده بزرگراه تبریز- ارومیه تأکید کرد.

وی در تذکری به وزیر نیرو خواستار توجه جدی به تأمین آب کشاورزی کشاورزان و باغداران شهرهای واقع در حاشیه آذرشهر، اسکو و دریاچه ارومیه که به شدت مشکل دارند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پایان بر لزوم تعیین تأمین اعتبارات تأسیسات فاضلاب شهرهای دریاچه ارومیه و تبریز که تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است، تأکید کرد.

 

۱۴:۵۹- سیلمی در تذکر شفاهی:

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس گفت: دست کاری آمار نمی تواند واقعیات را پنهان کند، کشورمان با خیل عظیم بی کاران مواجه است. انتظار مجلس این است برای رفع مشکل بی کاری اقدامات جدی دولت صورت بگیرد.

 علیرضاسلیمی در ابتدای جلسه علنی عصر امروز( چهارشنبه 25 مرداد) در تذکر شفاهی گفت:گرانی گوشت و اقلام خوراکی این روزها اوج گرفته و متاسفانه مردم را در مضیقه قرار داده است که هرچه سریع تر وزیر صنعت ، معدن و تجارت باید اقدام جدی در رفع این مشکل انجام دهد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: جهش دوبرابری قیمت میلگرد باعث افزایش هزینه ساخت و ساز خانه می شود که آسیب آن مستقیما متوجه مردم به ویژه جوانان جویای مسکن می شود.

وی بیان داشت: دست کاری آمار نمی تواند واقعیات را پنهان کند، کشورمان با خیل عظیم بی کاران مواجه است. انتظار مجلس این است برای رفع مشکل بی کاری اقدامات جدی دولت صورت بگیرد.

سلیمی گفت: بودجه نوسازی مدارس پرداخت نشده است.  بسیاری از مدارس با مشکل مواجه بودند و فصل تابستان فرصت خوبی برای نوسازی مدارس بود اما شاهدیم که اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه، بخشی از درآمد فروش معادن برای اصلاح زیرساخت های منطقه باید هزینه شود ولی متاسفانه این مصوبه اجرایی نشده است.

این نماینده مجلس دهم گفت: اجاره مسکن به شدت افزایش یافته است که به مردم و زوج های جوان تحت فشار قرار گرفته اند.

وی با اشاره به استعفای نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها گفت: عدم پرداخت بودجه به نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد.

سلیمی ضمن تاکید بر توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای، گفت: رئیس جمهوری باید توجه داشته باشند که بر اساس بند 3 قانون اقدام متقابل گفته شده است که در صورت وضع تحریم جدید علیه ایران ، در طول 2 سال باید به 190 هزار سو دست پیدا کنیم. مسئولین باید در اجرای این قانون باید اقدام جدی انجام دهند.

۱۴:۳۴- آغاز چهارمین جلسه علنی مجلس برای بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

*******

بررسی صلاحیت پنج وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی پایان یافت

نوبت دوم جلسه امروز ساعت ١٤:٣٠ آغاز خواد شد.

۱۳:۵۴-عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان:

نماینده مردم بوکان در مجلس معتقد است تعادل در پرداخت حقوق و دستمزد در بدنه وزارت بهداشت رعایت نشده است.

محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مخالفت با معرفی سیدحسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علیرغم عملکرد مثبت ایشان، باید توجه بیشتری به بدنه وزارت بهداشت شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: رعایت تعادل در پرداخت حقوق و دستمزد در بدنه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت نگرفته و هرچند پزشکان نقش اول را در درمان دارند نباید فراموش کرد که درمان فرایندی است که تنها بخشی از آن را پزشکان انجام می دهند؛ پرستاران، پیراپزشکان و سایر افراد در مراکز درمانی در درمان افراد نقش دارند لذا پرداخت به این حوزه ها باید نسبت به پزشکان تعدیل و اصلاح شود تا رضایتمندی مجموعه افراد منجر به رضایتمندی مضاعف مردم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حل این مشکل نیاز به تأمین مالی دارد، عنوان کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت منابع مالی برای تعادل بخشی در پرداخت های بدنه این وزارتخانه دیده نشد.

عثمانی با تأکید بر اولویت دهی به حوزه بهداشت پیش از درمان، اظهار داشت: تعداد تخت های بیمارستانی در دوره قاضی زاده 25 درصد افزایش داشته اما در بخش بهداشت گلایه مندی وجود دارد چرا که آن میزان موفقیتی که در حوزه درمان بوده در بخش بهداشت وجود ندارد و در برنامه ها دیده نمی شود که در 4 سال آینده چگونه بخش بهداشت را همچون درمان متحول می کنند و برای تأمین مالی تحول در بخش بهداشت چه منابعی در نظر گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به افزایش ظرفیت دانشگاه ها در گروه پزشکی و پیراپزشکی تصریح کرد: جوانان کشور عازم کشورهای منطقه می شوند و چند ترم درس می خوانند و باز می گردند چرا این ظرفیت را خودمان ایجاد نمی کنیم.

وی افزود: بخش زیادی از حوزه وزارت بهداشت فرابخشی است چنانچه بیمه ها به حوزه وزارت بهداشت مربوط نمی شود و این وزارتخانه را اذیت می کنند یعنی خدمات داده می شد اما بیمه ها به موقع پرداخت را صورت نمی دادند لذا باید هماهنگی میان این حوزه های فرابخشی ایجاد شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت رفاه برای بخش بیمه باید همراهی با وزارت بهداشت داشته باشد چرا که تضادها باعث می شود ارائه خدمات با تأخیر مواجه شود لذا وزیر بهداشت باید این مسائل را در برنامه خود بگنجاند.

۱۳:۴۹-بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان:

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تامین مالی طرح تحول سلامت در هاله ای از ابهام است.

 سید هادی بهادری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:انصافا مخالفت صحبت کردن در خصوص دکتر قاضی زاده هاشمی شاید درست نباشد، باید از مجموعه زحماتی که وزارت بهداشت و درمان در مدت چهارسال گذشته کشیده اند تقدیر کرد چرا که یکی از شاهکارهای دولت یازدهم طرح تحول سلامت است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما بی عدالتی در مجموعه نظام پزشکی و حوزه بهداشت و درمان  باعث شد که بنده در مخالفت با قاضی زاده هاشمی ثبت نام کنم، تفاوت حقوق پزشکان با سایر کادرهای پزشکی از جمله پرستاران و همکاران پزشکان بسیار قابل توجه است. حتی تفاوت بین پزشکان در تخصص های مختلف قابل توجه است.

وی با بیان اینکه  در خصوص طرح تحول سلامت نگرانی هایی وجود دارد گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت براساس سیاست ها کلی ابلاغی مقام معظم رهبری متولی سلامت و بهداشت شناخته می شود اما امروز تامین مالی ادامه این طرح تحول سلامت در هاله ای از ابهام است.

این نماینده با تاکید براینکه بیمه ها وضعیت مناسبی ندارند، تصریح کرد: ما حقیقتا نسبت به ادامه طرح تحول سلامت نگران هستیم، در برنامه پیشنهادی قاضی زاده مطلبی در خصوص نحوه تامین مالی در ادامه طرح تحول سلامت دیده نشده است.

بهادری با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، اظهار داشت: توجه به موضوع پیشگیری و بهداشت باید پیش از بیش در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد، هدایت مریض به سمت بخش های پر هزینه مانند بستری، انجام آزمایش های مختلف و عکس برداری ها و مسائل مرتبط با آن هزینه بر است بنابراین باید طرح پزشک خانواده به طور جد در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه پیش از تاسیس دارالفنون در کشور، مدرسه طب در ارومیه تاسیس شده است، عنوان کرد: وقتی شهری با این قدمت در حوزه پزشکی وجود دارد امروز برازنده نیست اسم دانشگاه علوم پزشکی ارومیه جز بیست دانشگاه  اول بهداشت و درمان کشور نباشد.

وی با انتقاد از وضعیت سلامت در استان آذربایجان غربی گفت: استان آذربایجان غربی در رتبه 31 شاخص سلامت قرار دارد انتظار داریم در دوره جدید وزارت بهداشت و درمان نگاه ویژه ای به منطقه محروم در شمال غرب کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملیات اجرایی بیمارستان 450 تخته خوابه ارومیه پیشرفتی نداشته است، بیان داشت: در چهارسال گذشته یک تخته خواب به بیمارستان های ارومه افزوده نشده و متاسفانه به دلیل نداشتن بیمارستان سوانح سوختگی بیماران این حوزه برای درمان باید به اصفهان منتقل شوند.

این نماینده مجلس درخواست کرد که در دوره جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ظرفیت گردشگری سلامت استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای  همسایه  توجه شود./

تصاویر عبدالله سامری در حال اعتراض به ظریف

سامری

توضیح نماینده‌ای که در هنگام سخنان ظریف در مجلس به وزیرخارجه ناسزا گفت

 عبدالله سامری درباره خبر توهین و ناسزاگویی‌اش به ظریف گفت:

من فحاشی نکردم چنین نبود! من به آماری که وزیر داشت ارائه می داد اعتراض کردم که این آمار کذب است و درست نیست. من مگر بچه ام که فحاشی کنم.

(در واکنش به اینکه خبرنگاران صدای ناسزاگویی وی را شنیده‎اند و دیده اند که دلخوش جلوی دهان وی را گرفته است) من اعتراض کردم، فحاشی نکردم!

 (برخی نمایندگان به صحبت های وزیر پیشنهادی امورخارجه احسنت احسنت می گفتند) چه احسنتی او دارد؟ در خرمشهر اتفاقی اتفاق افتاد و من سه بار به وزیر مراجعه کردم اما هیچ کاری انجام ندادند. امروز در خرمشهر کشتی ها متوقف است، مردم کشتی ها را تکه تکه می کنند و می فروشند. کاری آنجا وجود ندارد. در شلمچه کارها متوقف است. این آمارها کذایی و دروغ است که وزیر خارجه در مجلس به نمایندگان ارائه می دهد.

 الان مرز شلمچه با طرف عراقی مشکل پیدا کرده است. هیچ کسی نتوانست در استان و شهرستان مشکل را حل کند چون حل موضوع به پایتخت و وزارتخانه ها بر می گردد. ایشان این موضوع را می داند، ما رفتیم صحبت کردیم، نامه دادیم و حرف زدیم. ایشان می گوید مشکل بانک ها را حل کردیم! اینها دروغ و کذب است چون می خواهد از مجلس رأی بگیرد!

فحاشی به ظریف در مجلس!

 در حین سخنان ظریف در صحن مجلس، عبداله سامری نماینده خرمشهر فریادزنان شروع به فحاشی به او کرد.

 پس از چند دشنام، برخی نمایندگان جلوی دهان او را گرفتند و به بیرون از صحن مجلس بردند.

ظریف هم از نمایندگان خواست صلوات بفرستند و پس از آن به سخنان خود ادامه داد.

۱۲:۳۷-محمد جواد ظریف، وزیر پیشنهادی امورخارجه  در صحن علنی مجلس

 وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به اینکه منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی را می گذراند، گفت: اصل برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است.

 محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم گفت: خدا را شکر می کنم که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم، شجاع و باوفای ایران به این بنده حقیر عطا شد، مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با ایثار و فداکاری، دانش و بینش و مقاومت و صبوری نظامی با ثبات و پیشرفته در منطقه ای ناامن و بی ثبات بنیان نهادند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: در حالی مردم با مشارکت با شکوه بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریندند که در کشورهای پیرامونی برای اداره یک شهر یا روستا ماه ها کشتار و خون ریزی صورت می گیرد.

وی تأکید کرد: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانب داری از مظلومین در برابر ستم گران که به معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشورمان است.

ظریف ادامه داد: امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدرقدرتی در جهان جز خداوند وجود ندارد و تمامی قدرت های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت ها سر تعظیم و تسلیم فرود آورند چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت امور خارجه در پاسداری از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجموعه ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم برنامه های کشور را در حوزه های سیاست خارجی مشخص می کند، از طرف دیگر فراز راهبردی مقام معظم رهبری درباره رعایت عزت، حکمت و مصلحت، بر دوگانه اندیشه و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد.

ظریف گفت: بین ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار عقلانی رابطه ای منطقی و ماهوی وجود دارد، بی تردید اصل برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند دولت بزرگ خلاصه نمی شود، کنشگران متعدد و متکثر شدند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده است.

وی تأکید کرد: قدرت و ثروت در جهان در حال جابه جایی است، هرچند که عناصر سخت افزاری قدرت کماکان مؤثرند اما عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه ید طولایی دارد، قدرت و ارزش راهبردی یافته است منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی را می گذراند برخی از کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند و با اتکا فزاینده به قدرت های منطقه ای خشونت و افراط بر اعتدال و تعامل پیشه گرفته است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران به لطف الهی و بر اثر 4 دهه مقاومت مردم از ثبات استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر انقلاب اسلامی ایران است آنچه که به کشور ما قدرت بخشیده علاوه بر توان نظامی، صنعتی، علمی سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی مردم و مسئولین کشور را به خودباوری باورمند ساخته است.

ظریف ادامه داد: ایران امنیتش را از درون کشور خود و مردم می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با اخم هیچ کشوری خوشحال و مضطرب نمی شود، جمهوری اسلامی قدرت اقتصادی خود را نیز از درون می گیرد، ایران به مسئولیت منطقه ای خود آگاه بوده و به دنبال منطقه ای قدرتمند پیشرفته و با ثبات است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم قدم های خوبی برداشته شده که مهم ترین آن گذر از پرونده هسته ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته است.

ظریف ادامه داد: موانع بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت امور خارجه برداشته شد، بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند، لذا لازم می‌دانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی و به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی در روند مذاکرات، تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت از دستگاه‌ دیپلماسی است، تشکر کنم.

حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف نمادی از اقبال جهانی است

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات امریکا، گفت: این مصوبه تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم‌افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه برای دفاع از منفع و مقابله با بدعهدی‌ها ایجاد کرد. دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هسته‌‌ای نیست؛ قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف نمادی از این اقبال جهانی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه، تصریح کرد: حضور 30 هیات از اروپا شامل 10 هیات به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیات از آسیا با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیات از افریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه، 9 هیات از قاره امریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه که در هیچ مراسمی از آغاز پیروی انقلاب با شکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته است و مجلس را این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.

ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی از توفیقات وزارت امور خارجه دولت یازدهم

ظریف گفت: سیاست‌خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی‌های پر فساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصله، باز شدن تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی به دنبال داشته و طبق آخرین آمار بانک مرکزی 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم که قبل از تحریم سرمایه‌گذاری خارجی در دولت نهم 3/4 دهم میلیارد دلار و در دولت دهم 3/9 دهم میلیارد بوده، وارد شده است.

وی ادامه داد: همچنین افزایش گردشگری، عقد قراردادهای متعدد اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری من جمله همکاری هسته‌ای جزء دستاوردهای بزرگ ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد، دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نشمارید.

ملاحظات جناحی و شتاب‌زدگی در تحلیل شرایط از موانع درونی سیاسیت خارجه

این وزیر پیشنهادی پیوند با ایرانیان خارج از کشور را یادآور شد و گفت: علیرغم کمبودهای مالی ارتباط با ایرانیان خارج از کشور از پیش گسترده‌تر و عمیق‌تر شد که جلوه‌ای از آن در صف‌های طولانی هم‌وطنان مقیم خارج از کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم که بطلان ادعاهای معاندین نظام را به بهترین وجه ثابت کرد، البته در 4 سال گذشته با موانعی از درون و بیرون کشور هم روبه‌رو بوده‌ایم. ملاحظات جناحی، شتاب‌زدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های گونانون سیاسی و اقتصادی چالش‌های عمده سیاست خارجی بوده که در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و هم‌‌افزایی مرتفع شود.

وی در پاسخ به محمد جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، گفت: آیا بنده آخرین نفری خواهم بود که در این کشور بخواهم در حوزه سیاست‌خارجی تک صدایی ایجاد کنم؟ حتما چنین خواسته‌ای ندارم و نخوام داشت چراکه تعدد گفتمان‌ها در کشور را عامل قدرت و قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم.

ظریف یادآور شد: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی از کنش‌گران منطقه‌ای مهم‌ترین چالش خارجی پیش‌روی سیاست خارجی و منطقه و جهان بوده است،  آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام ( که به عنوان سند افتخار مردم ایران باقی خواهد ماند) به کار بستند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها، فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کرده و از تغییرات ایلات متحده برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند.

وزیر پیشنهادی سیاست امور خارجه، افزود: گرچه این کشورها و گروه‌ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شدند اما این واقعیت و چالش ها وظیفه سیاست خارجی است که به سامان رساندن این منطقه را سنگین‌تر می‌سازد.

لفاظی دولتمردان امریکایی علیه ایران ناشی از توهم و کج فهمی آنهاست

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم افزود: تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده رخ داده است و به دنبال آن لفاظی هایی که از جانب دولتمردان این کشور بر ضد ایران انجام می گیرد ناشی از توهم و کج فهمی توأمان است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم‌افزایی هوشمندانه سایر نهادها انجام می شود نه با سکوت آنها، افزود: تقویت این باور در نخبگان سیاسی ایالات متحده که ایران ستیزی سکه ای از رونق افتاده است و در بازار جهانی خریدار ندارد، وظیفه سنگین وزارت خارجه است؛ این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی ها از یک سو و نیز گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته ایم.

ظریف یادآور شد: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانونمندی از یک سو و انتخاب های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان ایالات متحده تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه های شکست خورده قبلی نتیجه ای جز نگرانی افزون تر و انزوای بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.

جمله به جمله برجام حاکی از بی‌اعتمادی جدی ایران نسبت به سیاست ایالات متحده است

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم با بیان اینکه برجام حاصل اعتماد به امریکا نیست، تصریح کرد: جمله جمله برجام نشان دهنده بی اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست های ایالات متحده از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است.

وی تصریح کرد: اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورت غیرقابل انکار دست یابی به این هدف بوده و باید با اجماع و هماهنگی این واقعیت را برای نخبگان سیاسی آمریکا برجسته کرد که دولت های قبلی آمریکا نیز پس از سال ها تجربه تحریم به میز مذاکرات آمده و اکنون نیز نه تنها آمریکا به عنوان یک عضو برجام نمی تواند تعهدات خود را فراموش کند و با عهدشکنی یک توافقنامه بین المللی را نادیده بگیرد بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که رییس جمهور در سخنرانی دیروز اعلام کردند باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام دیده شده و این نشانه بی اعتمادی ما در دوران مذاکره به آمریکا است.

ظریف افزود: برای رسیدن به این منظور، بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش ها و ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، ادامه داد: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور و توانمند ملی از یک سو نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور از مهمترین قدرت های معنایی و مادی جمهوری اسلامی ایران است که با تلاش و کوشش و کمک شما و بودجه ای که برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار خواهید داد اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مجلس به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش برجسته ای در تقویت قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران دارد، تصریح کرد: بهره گیری از دیدگاه ها و راهنمایی های نمایندگان مجلس در کمیسیون ها از یک سو و نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولفه ملی اقتدار ملی و سیاست خارجی است.

ظریف افزود: در صورتی که اقتدار تداوم خدمت با رای نمایندگان را پیدا کنم با توجه به چالش های موجود دو اَبـَـراولویت تقویت روابط با همسایگان وحل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را پیگیری خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، با بیان اینکه حل مشکلات منطقه ای و گسترش روابط مطلوب با همسایگان زمینه های بی ثباتی، تنش و درگیری را در حوزه های پیرامونی کاهش داده و بستر مناسبی برای دست یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد.

وی افزود: هسایگان بهترین و مهمترین شرکای ما هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد جهت تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشغال داخلی است.

ظریف خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه با یاری و همفکری شما سیاست های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد، تصریح کرد: حمایت های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت. گسترش شبکه های همکاری های دوجانبه وچند جانبه از سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی در منطقه تا اعتماد سازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و باثبات چه در منطقه و چه در داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر بوده و این ضرورت را  هم در برنامه ها و هم در ساختار وزارت خارجه دیده ایم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، افزود: در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه ای به ویژه مجمع گفت و گوی منطقه ای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد منطقه ای در مبارزه با افراط تروریسم مهمترین دستور کار سیاست خارجی را شکل می دهد.

وی یادآور شد: همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام هدف منطقه ای ما است.

ظریف افزود: در حوزه دیپلماسی اقتصادی راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است؛ تحقق این امر مهم در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی متبلور می شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم، ادامه داد: دیپلماسی اقتصاد محور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی؛ بنگاه ها و دستگاه های دولتی و غیردولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است.

وی یادآور شد: وزارت امور خارجه با تقویت جهت گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارت خانه ها و با ایجاد انگیزه و آموزش های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارت خانه ها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت و در این مسیر حمایت از ورود به بازارهای جهانی و منطقه ای برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل تامین منابع مالی و جذب سرمایه فن آوری و گردشگر، ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت.

ظریف یادآور شد: ایجاد زمینه های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور و به ویژه بخش خصوصی در زنجیره ارزش جهانی، توسعه روابط اقتصادی با همسایگان، قدرت های نوظهور و تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در پروژه های بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیت های بازارهای جهانی جدید برای اطمینان و دست یابی به اهداف بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه اجتناب از تصمیمات و حرکت های شتاب زده، خودباوری، اتکاء به خرد جمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، راستگویی در ارتباط با مسئولین و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات، راهنمای جهت گیری اجرایی وزارت امور خارجه طی 4 سال آینده خواهد بود، گفت: باید اذعان کرد که پایه های اقتدار دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر انسجام داخلی، مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توان علمی و فناوری، رشد و پیشرفت اقتصادی و قدرت بازدارندگی کشور استوار است.

وی تصریح کرد: برای حضور فعال در عرصه منطقه ای و جهانی باید توانمندی ها و مزیت های نسبی کشور شناسایی و مورد بهره برداری قرار بگیرد و فرصت های موجود و ظرفیت های مورد نیاز تولید شوند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد در صورتی که مجددا از رای ارزشمند نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخوردار شوم، با توکل به خداوند قادر و متعال، توسل به معصومین (ع)، تمسک به عنایات ولی عصر (عج) و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.

 

۱۳:۳۶-آغاز سخنرانی محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه، برای دفاع از برنامه های پیشنهادی خود، در مجلس

 

۱۲:۳۵-سیاوشی شاه عنایتی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه؛

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: وزارت امور خارجه کشورمان توانسته با در اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور ، نظام مقدس جمهوری اسلامی را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد.

 طیبه سیاوشی شاه عنایتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با محمدجواد ظریف گفت: در ابتدا لازم می دانم اقدامات و تلاش های کم سابقه و اثربخش دولت یازدهم را مورد تقدیر قرار دهم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات دولت یازدهم در دستیابی به توافق هسته ای و خروج از قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قابل تقدیر است، افزود: دولت یازدهم موجب خروج ایران از انزوای بین المللی را فراهم ساخت.

وی با تاکید بر اینکه انزوای ایران در عرصه بین المللی، مشکلات بسیاری را در امور داخلی کشور نیز به وجود آورده بود، تصریح کرد: انزوای ایران در عرصه بین المللی مایه خرسندی منطقه ای و بین المللی بود.

سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: با وجود قرار گرفتن کشورمان در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و تحولات عمیق در جهان عرب و محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدات ایجاد شده توانست با حداکثر سازی فرصت پدید آمده برای ایران، توفیقات خوبی را در رابطه با کشور عراق در زمینه تعاملات سیاسی و اقتصادی پیش بگیرد و همچنین روابط بحرانی با کشور عربستان را به خوبی مدیریت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به گسترش همکاری های سازنده با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، گفت: این روابط ایران را تبدیل به یک بازیگر صلح ساز و شریک در حل سیاسی بحران ها در عرصه سیاست منطقه کرده است.

وی ادامه داد: در عرصه بین المللی وزارت امور خارجه به ریاست دکتر ظریف توانست روابط در حال سکون با کشورهای اروپایی را به تحرک تبدیل کرده و با دستیابی به توافق هسته ای، عرصه سیاست بین الملل شاهد حضور فعال ایران در روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی باشد.

سیاوشی شاه عنایتی گفت: با وجود چالش های فراوان در عرصه سیاست خارجی به ویژه پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، وزارت امور خارجه به صدارت دکتر ظریف با به کارگیری توان دیپلماسی خود همچنان در مقابله با عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه، ابتکار عمل را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه مخالفت با توافق هسته ای، وجه مشترک میان کشورهای معاند با جمهوری اسلامی ایران است، افزود: کشورهایی که در جهت بازگرداندن ایران به انزوای بین المللی با طرح مسائلی مانند ایران هراسی و شیعه هراسی، دست به اقدامات تخریبی زدند به رغم فضای سنگین عدم اعتماد و موج فرقه گرایی در بین کشورهای منطقه ، جمهوری اسلامی ایران در سایه تدابیر دستگاه سیاست خارجی توانسته حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تنش و با کاربرد همه ابزارهای دیپلماتیک حفظ کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان به ریاست دکتر ظریف توانسته با در اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد.

وی با اشاره به ائتلاف کشورها به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان تصریح کرد: دکتر ظریف توانسته است این ائتلاف را برهم زده و در راستای منافع ملی حرکت کند.

سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: مشی تدبیر و اعتدال به لطف توانایی دکتر ظریف و تیم قدرتمند دستگاه سیاست خارجی کشورمان، گفتمان جدیدی را وارد عرصه بین المللی کرد، مشی و رویکردی که ناشی از خودباوری و اتکا به همه توانمندی های داخلی با هدف دوری کردن از تهدیدات خارجی است تا بدین ترتیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کمک این سربازان فداکار، پویاتر از گذشته، تعاملات سازنده و موثر با جهان خارجی را محقق سازد.

وی با اشاره به تاکید موکد دکتر ظریف در برنامه پیشنهادی خود مبنی بر تقویت طرح دیپلماسی اقتصادی مقاومتی و اقتصادمحور کردن سیاست خارجی گفت: بازطراحی ساختار وزارت امور خارجه ضمن چابک سازی و پاسخگویی به نیازهای جدید از جمله تقویت دیپلماسی اقتصادی نشان از دیدگاه وی نسبت به اوضاع داخلی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دکتر ظریف گفتمان تعامل، گفت وگو و تفاهم را مبتنی بر اصول عزت و مصلحت بنا کرده که معتقد است فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وی گفت: دکتر ظریف از تقابل یا همکاری بدون قید و شرط فاصله گرفته تا منافع حداکثری نظام مقدس را در بازی برد-برد سیاست خارجی محافظت کند، علاوه بر این ضروری می دانم به یک رویکرد تقدیرآمیز دکتر ظریف درخصوص توجه به مشکلات زیست محیطی موجود و تلاش در راستای حل و فصل این مشکلات در چارچوب سازمان های بین المللی که امیدواریم در دولت دوازدهم نیز پیگیری شود، اشاره کنم.

سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه دکتر ظریف برای مقابله با تبلیغات منفی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در رابطه با حقوق بشر، زنان و اقلیت ها می تواند سفرای موفقی برای نشان دادن چهره واقعی نظام باشند، گفت: در ابتدا بر خود فرض می دانم در مقابل انتظارات ذکر شده نمایندگی های خارج از کشور، به موضوعاتی درخصوص اینکه دیپلمات های ما در قیاس با دیپلمات های همسطح در سطح جهان بسیار پایین است اشار کنم.

وی گفت: حقوق کارمندان وزارت امور خارجه در داخل کشور کمترین حقوق در بین کارکندان دولت بوده که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با توجه به انتظاراتی که از دستگاه های مختلف وزارت امور خارجه و به ویژه نمایندگی های ایران در خارج از کشور دارد، به این مورد توجه ویژه داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید تاکید کنم که رأی بالای نمایندگان به دکتر ظریف تاثیر مهمی در تداوم قاطع سیاست خارجی دولت دوازدهم دارد.

۱۳:۳۴-ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه؛

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم با توجه به حمایت‌های موجود تیم دیپلماسی و سیاست خارجی خود را تغییر می‌دادم.

سید محمدجواد ابطحی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اگر سخنان روز گذشته رئیس جمهوری نبود امروز به عنوان مخالف وزارت آقای ظریف سخنرانی نمی‌کردم؛ آقای روحانی سخنانی را در دفاع از وزیر امور خارجه وتفاهم برجام بیان کرد که نمی‌توانستم سکوت کنم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های آقای ظریف به گونه‌ای بود که به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی نمی‌توانستم سکوت کنم. وزیر خارجه پیشنهادی برای دولت دوازدهم در نشست کمیسیون اشاره داشتند که باید سیاست خارجی در یک دایره قدرت تصمیم‌گیری لحاظ شود و افراد غیرمسئول در این حوزه اظهارنظر نکرده و حق دخالت نداشته باشند. بنا به گفته ایشان جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاست‌سازی، سیاست‌گذاری، اجرای سیاست‌های منسجم و یکپارچه، ایجاد ساز و کار قانونی پیشگیری از مداخله مقامات غیرمسئول در سیاست خارجی دنبال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: نکته‌ای که آقای ظریف در پی آن هستند بر همگان روشن است که ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی، موانع قانونی برای اظهارنظر افراد بوده و تنها برای خود و دیپلمات‌های وزارت امور خارجه حق اظهارنظر داشته باشد؛ این پیام خوبی نیست. مسئله این است که سیاست خارجی موضوع نیست که تنها در یک وزارتخانه تعیین شود. حساسیت و اهمیت این حوزه از آن رو است که با امنیت روابط کشور با محیط پیرامونی، اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست داخلی در بخش‌های کلان توسط نهادهای بالادستی و رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شود.

ابطحی گفت: به نظر می‌رسد ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی پرونده‌های سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاست‌های دولت در حوزه سیاست خارجی در ایده آقای ظریف بی‌تأثیر نبوده است. نمود بارز این موضوع را می‌توان ورود مجلس به بررسی کامل تفاهم برجام، نمایان کردن ایرادات این توافق و مصوبه نمایندگان برای تعارض قانونی آن و جایگاه مجلس است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر قرار باشد افراد غیرمسئول در حوزه سیاست خارجی ورود پیدا نکرده و حق اظهارنظر نداشته باشند؛ به جز آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دیگر نمایندگان نمی‌توانند در این حوزه وارد شوند. ائمه جمعه نیز بر این اساس دیگر حق اظهارنظر در رابطه با سیاست خارجی را نخواهند داشت. امیدوارم برداشت من از سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه اشتباه بوده باشد.

وی در ادامه گفت: تجربیات تاریخی نشان می‌دهد؛ دولت نیازمند همراهی مجلس است. قرارداد قوام- سادچیکف را همگان می‌دانند که اگر مجلس به کمک قوام می‌آمد؛ آن قرارداد اجرا نمی‌شد و آذربایجان از ایران جدا نمی‌شد.ان شاء الله آقای ظریف تصدیق خواهند کرد که برداشت ما اشتباه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سخنان روز گذشته روحانی در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهوری بیان داشتند که ایران برجام را نه تهدید علیه کشورهای دیگر و نه تسلیم در برابر کشورهای دیگر بلکه توافقی برد- برد و متوازن می‌دانند. ایشان گفتند که وزیر امور خارجه، ارتباطات را با جهان گشوده‌اند. روحانی مدعی شد که برجام الگوی تحفظ صلح بر جنگ با چندجانبه‌گرایی بوده و برجام موجب حصول اطمینان از فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران شده است. این کلمات بدین معناست که سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای تعهدات توسط ایران در نهایت این اطمینان برای دنیا ایجاد شود که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صرفاً صلح آمیز بوده است یعنی ایران حتی از حقوق عادی خود در NPT محروم شده است.

ابطحی در ادامه گفت: مطابق ماده (4) NPT کشورها می‌توانند فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز شامل تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای را داشته باشند اما در توافق برجام پذیرفته شد که اجرای برنامه به عنوان معیاری برای صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تلقی گردد. برخلاف سخنان روحانی، برجام را باید یک مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران دانست که متأسفانه توسط تیم وزارت امور خارجه پذیرفته شده است. بر اساس این مکانیزم نظارت است که خط قرمز یکسان گریز هسته‌ای از جانب آمریکا به عنوان اعطای اجازه به ایران برای هر یک از فعالیت‌هایش تعیین می‌گردد. آیا آقای روحانی و ظریف این توافق دیپلماسی بر جنگ است؟

وی بیان داشت: بر اساس یکی از احادیث امام صادق (ع) که به نقل از لقمان حکیم بیان می‌کردند، در جلب منفعت بسیار را اندک و در زیان کوچک را بزرگ بشمار. جای تأسف است که دشمن ما به این دستور‌العمل توجه کرده و طوری رفتار می‌کند که به خاطر اعطای چند وعده نسیه متضرر شده‌اند. در این وضعیت برخی دوستان آنچنان شعف و شادی از این قرارداد ابراز کردند که دشمن فهمید می‌تواند قیمت را هر چقدر که می‌خواهد بالا ببرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دونالد ترامپ یک تاجر است؛ چرا به قراردادی متعهد بماند که هر چه امتیاز خواسته به دست آورده و حالا می‌تواند با نقض آن از همان وعده‌های نسیه شانه خالی کند. آقایان ظریف و روحانی بارها بیان کردید که در صورت نقض برجام توسط آمریکا اقداماتی انجام خواهید داد اما سوال من این است که آمریکا چه کاری باید انجام دهد که شما بپذیرید توافق برجام نقض شده است.

ابطحی تصریح کرد: گفته‌اید که نباید اقدامی انجام دهیم که نقض برجام به هزینه ایران باشد حتی گفتید که این کار هدیه‌ای نیست که ما به ترامپ بدهیم. آمریکا و ترامپ هر قدر که بخواهند می‌توانند تحریم پشت تحریم بر علیه ایران وضع کنند و مطمئن باشند که ایران به تفاهم برجام وفادار خواهد ماند و ما هیچ اقدام متقابلی را انجام نخواهیم داد. آنها وقتی که می‌توانند هر هزینه‌ای را به ایران تحمیل کنند اقدام به گسترش تحریم‌ها خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: آقای برجام[1] شما را به دیانت، امانت و غیرت توصیف کرده‌اند ما نیز چنین می‌کنیم اما رئیس جمهوری در همان بیان گفتند که انتقاد را محترم بشمارید و به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید. اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم بزرگترین دستاورد تفاهم برجام بوده است. یک مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود؛ آمریکایی‌ها که در کارنامه‌شان 400 قرارداد با سرخپوستان بومی قاره آمریکا امضا کرده‌اند همه را نقض کردند. ایالات متحده به کسی وفادار نمی‌ماند و تفاهم برجام را نقض می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری علیرغم حمایت صریح از تیم مذاکره کننده هسته‌ای فرمودند که ای کاش آنها عجله نمی‌کردند. آیا تیم مذاکره کننده نمی‌توانست توافقی بهتر از این انجام دهد، بنا به اذعان خودشان بله، می‌توانستند. عجله تیم مذاکره کننده هسته‌ای این بود که هنوز تعهدات آمریکا عملی نشده است. سوئیفت باز شده اما برای واردات شکر، آب معدنی باز شده است. وضعیت پیش آمده به اینجانب به عنوان نماینده مجلس نشان می‌دهد که باید به سیاست خارجی کمک کنم و بگویم مجلس با تمام قوا در اختیار شما است. مصوبه مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا در مجلس شورای اسلامی حتی یک رأی مخالف هم نداشت.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه دیپلماسی که پشتوانه قاطع ملت را در پشت خود دارد باید در مقابل آمریکا و دشمنان ایران محکم‌تر بایستد. سیاست دونالد ترامپ این است که تنش و بحران را بالا ببرد، هزینه جنگ را تحمیل کند تا طرف مقابل وادار به مذاکره شود. در بحث کره شمالی شاهد بودیم که ترامپ از یک طرف تهدید کرد اما از طرف دیگر با چینی‌ها تماس گرفت که راهی برای مذاکره با پیونگ یانگ پیدا کند. در مورد توافق تغییرات اقلیمی پاریس نیز دیدیم که آمریکا در ابتدا خارج شد اما سپس اعلام کرد که یک سال در توافق تغییرات اقلیمی باقی خواهد ماند ولی درباره آن با کشورهای دیگر مذاکره خواهد کرد.

ابطحی گفت: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تمام ارکان حکومت جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا یکپارچه متحد هستند و پشتوانه دستگاه دیپلماسی هستیم. من اگر جای آقای روحانی بودم با توجه به حمایت‌های موجود تیم دیپلماسی و سیاست خارجی خود را تغییر می‌دادم. ظریف تعهداتی داده است که ما قدردان زحمات ایشان هستیم ولی در این موقعیت دولت دوازدهم نیازمند یک تیم دیگر و ادبیات متفاوت در سیاست خارجی است. به قول قوام سیاست را کشتیبانی دیگر آمد؛ در این وضعیت باید کشتیبانی دیگر در سیاست خارجی ایران حضور پیدا کند.

وی بیان داشت: رئیس جمهوری بیش از آنچه به خودشان زحمت دهند باید کار را در سیاست خارجی به دیگران بسپارند. قرآن کریم به عنوان آخرین نسخه نجات بخش الهی راه‌ها را برای ما گشوده است و در سیاست خارجی نیز نمودهای بارزی دارد. روحانی کافی است کتاب ارزنده استاد علوی در این زمینه را بخوانند. تمام آیات در رابطه با موضع‌گیری در مقابل دولت‌های خارجی مورد نقد و کنکاش قرار گرفته است. آیات فراوانی داریم که اشاره می‌کند چگونه قرارداد و تفاهم خارجی امضا کنیم حتی نوع واکنش به نقض قرارداد توسط طرف مقابل با صراحت بیان شده است.

۱۲:۳۰-دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر رحیمی:

وزرای پیشنهادی باید در زمان تشریح برنامه به سوالات نمایندگان پاسخ دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نمایندگان سوالاتی را از وزیر پیشنهادی مطرح می کنند، باید به آن سوالات پاسخ داده شود و به‌جای دیگر حواله داده نشود.

علیرضا رحیمی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در تذکری با استناد به ماده 206 آئین‌نامه داخلی مجلس ضمن تشکر از مدیریت دکتر لاریجانی و صبر و حوصله همکاران گفت: دیروز در وضعیتی که وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات دفاع می‌کردند اتفاقی افتاد که موجب ناراحتی همکاران شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، سوالاتی که نمایندگان از وزرا به صورت کتبی مطرح کردند، نه تنها جواب داده نشد بلکه آقای جهرمی به جواب مکتوب حواله دادند؛ چیزی که هرگز در آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است.

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس خطاب به دکتر لاریجانی تصریح کرد: بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس سوالات نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است، از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوطه داده خواهد شد، اینکه وزیری در مجلس حضور پیدا کند و تصور وی براین باشد که به سوال جواب ندهد، اقدامی ضد رأی است و ناراحتی نمایندگان حتما در تصمیم و رأی آنها منعکس خواهد شد.

دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر رحیمی گفت: البته آن بحث دیگری است اما تذکر شما تذکر به جایی است؛ اگر نمایندگان سوالاتی را به وزیر پیشنهادی می‌دهند، وزرای پیشنهادی باید به آن سوالات پاسخ دهند و به جای دیگر نباید حواله دهند، این سوال مطرح شده و باید به آن سوال جواب دهند، تذکر شما بسیار به‌جا است.

۱۲:۲۵-رضازاده در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه مطرح کرد:

نماینده مردم کازرون در مجلس معتقد است تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و پرهیز از ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی به‌ویژه در سطح رسانه‌ها است.

حسین رضازاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مهم ترین دفاع از عملکرد ظریف نگاه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که خود حکایت از دیپلماسی قوی همراه با منطق، اخلاق و ادب ایشان دارد چرا که روزها و ماه‌ها بحث با نمایندگان کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار و خنجر از پشت زدن دارند، کاری بس دشوار و طاقت فرسا بوده که وی با اقتدار از سد آنها گذشت.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده همیشگی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست خارجی را شاهد بودیم که رهبری فرمودند احساس قدرت و نشستند مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت از حضور و وجود خود به طرف های مقابل و همچنین تدین، شجاعت، ایستادگی و با منطق صحبت کردن، دلسوز، غیور و انقلابی بودن، پرتلاش و زیر بار زور نرفتن، از نقاط قوت ظریف است.

وی افزود: اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف بزرگ ترین نعمت الهی برای وی و مهم ترین دلیل برای بنده و نمایندگان برای دفاع از ایشان است و برای اینکه عملکرد وزیر خارجه در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه را ترسیم کنیم.

رضازاده ادامه داد: ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، طرح ابهامات مختلف درباره ابعاد نظامی و اجتماعی پرونده هسته ای، اجماع جهان علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای منزوی کردن کشور، معرفی پرونده صلح آمیز هسته ای به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، افزایش بی سابقه ایران هراسی، اتحاد قدرت های بزرگ در برابر ایران، تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی وضعیتی بود که در حوزه بین الملل داشتیم که باعث بروز برخی اشکالات شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به برخی اشکالات که در شاخصه های اقتصادی کشور به خاطر سیاست غلط خارجی در گذشته روی داده بود اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شدید نرخ ریسک سرمایه گذاری خارجی، تحریم های شدید در بخش های حیاتی اقتصادی به خصوص نظام بانکی، رشد منفی 6 درصدی، تورم 45 درصدی، کاهش صادرات و افزایش بی رویه کالاهای مصرفی، کاهش شدید درآمدهای نفتی، افول وضعیت کسب و کار به رتبه 145 جهانی از جمله این ایرادات بود.

وی افزود: راهبردهایی برای تغییر بنیادین و بهبود وضعیت های دوجانبه ازسوی وزارت خارجه در دولت یازدهم اتخاذ شد که دیپلماتی کارکشته و حرفه ای این وضعیت را بر عهده گرفت که گفت و گوهای هسته ای و توافق برجام اولین آزمون ظریف بود که با موفقیت و اقتدار پشت سر گذاشت و در کنار آن برد مذاکره هسته ای، اتخاذ رویکرد منطق تعامل و گفت و گوی سازنده با دنیا منجر شد گشایش هایی در روابط خارجی پدید آید.

رضازاده در ادامه به سایر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در دوران صدرات ظریف اشاره و بیان کرد: خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد، تثبیت نظام جمهوری اسلامی در فضای بین المللی با عنوان یک کشور اهل تعامل و مسئولیت پذیر، آشکار شدن قدرت دیپلماسی و ابتکار عمل ایران در مقابل قدرت های بزرگ، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران، رفع بسیاری از تحریم ها در حوزه های کلیدی انرژی، بانکی، مالی و حمل و نقل، باز شدن فضای بین المللی کشور و خارج شدن ایران از انزوای تحمیلی، برهم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت های بین المللی در مقابله با ایران، تغییر روند منفی رشد اقتصادی و ارتقای آن به 6 درصد، ایجاد فضای مطلوب جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید و فروش نفت خام و بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی از جمله این اقدامات بود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور و فضای اقتصادی و همکاری بین المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف است و فضای بین المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود اما امروز همکاری با ایران یک افتخار و غنیمت برای کشورها است.

وی با بیان اینکه از لحاظ مسائل منطقه ای و بین المللی کشور در شرایط خطیری به سر می برد، عنوان کرد: علیرغم موفقیت های قابل توجه در دستیابی به بسیاری از اهداف طی این 4 سال، چالش ها و موانع بسیاری پیش رو وجود دارد که برخی از این چالش ها عبارت است از: نابسامانی درونی حزبی نظام سیاسی آمریکا و سیاست های مبتنی بر تهدید، تحریم، بازخواهی و مقابله با جمهوری اسلامی، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و تلاش برای بی اثر کردن برجام، تلاش این دولت ها برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و شیعه هراسی و امنیتی کردن ایران از طریق موضوعات منطقه ای، تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب رژیم سعودی که برای غلبه بر این چالش ها کسب حداکثر منافع و امنیت ملی مستلزم هماهنگی در سیاست خارجی و امنیتی کشور و سپردن امور به دست وزیر کاربلد و دیپلمات برجسته ای همچون آقای ظریف است.

رضازاده در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و فرصت ها و چالش ها و پرهیز از ترجیح گاه و بی گاه منافع جناحی بر منافع ملی به ویژه در سطح رسانه ها است، خاطرنشان کرد:  پرهیز از سیاست های متفرق و متعارض در حوزه های اقتصادی، پرهیز از اقدامات و سخنان متضاد یا خنثی کننده در موضوع واحد از سوی دستگاه های رسمی، پرهیز از اقدامات تخریبی گروه های خودسر در داخل مثل حمله به سفارتخانه ها از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با یادآوری این مطلب که نخستین زن را به عنوان معاون و سخنگوی وزارت خارجه و حتی سفیر جمهوری اسلامی ازسوی ظریف انتخاب شد، بیان داشت: نخستین سفیر از اقلیت های قومی و مذهبی در وزارت ظریف منصوب شد و وی مصمم است تا ساختارهای قدیمی به جا مانده از دوران گذشته را شکسته و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای رهنمودهای برنامه ششم توسعه رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی تقویت کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: ظریف در هدایت دستگاه دیپلماسی موفق بوده و کسی صالح تر از وی برای ادامه مسیر نمی شناسیم که رأی قاطعی به انتخاب ایشان می دهیم.

۱۲:۲۱- پارسایی در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه:

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی گفت: همراهی تیم‌های اقتصادی در سفر‌های ظریف گویای این است که موضوعات اقتصادی در وزارت امور خارجه پررنگ دیده شده است.

 بهرام پارسایی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه، اظهار داشت: مخالفان صحبت‌هایی را مطرح کردند که من در آن مخالفت خاصی مشاهده نکردم و این موضوع اقتدار دستگاه دیپلماسی کشور را مشخص می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظر مخالفان در خصوص موقعیت تضعیف شده ایران در عرصه بین‌المللی، بیان کرد: بازگرداندن عزت به دیپلماسی ایران و بازگرداندن عزت ملی و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی خارجی بیانگر این واقعیت است که موقعیت ما در جهان بسیار تقویت شده است.

وی با بیان اینکه در بین کشورهای همسایه ایران، اثرگذارترین کشور است و این موضوع نشان می دهد که دستگاه سیاست‌خارجی و دیپلماسی کشور زحمت کشیده‌اند، افزود: دربخش اقتصادی سفیران ما کارآمد و توانمند هستند و برای نمونه سفرایی مانند آقایان آهنی در فرانسه، ماجدی در آلمان، انصاری در هند و وهاجی در استرالیا عملکرد خوبی داشته‌اند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه همراهی تیم‌های اقتصادی در سفر‌های ظریف گویای این است که موضوعات اقتصادی در وزارت امور خارجه پررنگ دیده شده است، ادامه داد: در برنامه ششم ما دست انتخاب وزارت خارجه از چینش اقتصادی را کوتاه کرده‌ایم و به وزارت صنعت واگذار کرده‌ایم.

پارسایی با بیان اینکه انتظار داریم که سفرا و وزارت امورخارجه در مبارزه با دشمن به خوبی وارد میدان شوند، اما این سربازان و سرداران را در کشور مورد بی حرمتی قرار می‌دهیم، متذکر شد: اگر انتظار مبارزه با استکبار را داریم باید ادبیات خود را در داخل کشور با این عزیزان همراه کنیم.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همانند رهبر انقلاب، مردم این سرزمین به آقای ظریف اعتماد می‌کنند و نام شما در زمره وزرایی که توانستند در فضای پسابرجام منافع ملی را برگردانند، ماندگار خواهد بود، گفت: دفاع از شما راحت است زیرا عملکرد خوبی داشتند، نمایندگان از شما حمایت می‌کنیم.

۱۲:۱۷-پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت دپیلماسی اقتصادی تاکید کرد که برای تغییر ساختار وزارت امور خارجه باید اساسنامه آن تغییر کند.

 محمدرضا پور ابراهیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه ، اظهار داشت:  دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحثی که در سالهای گذشته در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده ام، این موضوع را قبل از وزارت ظریف در وزارت امور خارجه از آقای صالحی پرسیده ام و تا امروز هنوز شاهد اقدام قابل قبولی دراین زمینه نبوده ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته بعد از طرح این سوال و ورود آقای لاریجانی شاهد شکل گیری فضای مثبتی برای تغییر در ادبیات جدید وزارت امور خارجه بودیم و دیپلماسی اقتصاد در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.

وی گفت: با این حال اختلاف نظر جدی در زمینه اجرای دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختار بین بنده و دکتر ظریف وجود دارد، زمانی که از وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی اقتصادی سوال شد، ظریف قول تغییر در ساختار وزارت خارجه را داد و مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت برای این منظور فرصت سه ماهه به وزیر داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به فیلم آن جلسه علنی دسترسی ندارد تا نشان دهد وزیر امور خارجه چه حرف ها و قول هایی داده است، تصریح کرد: ظریف تاکید داشت که با خلاء جدی در این زمینه موافق است اما دست او در این زمینه بسته است و قرار شد در قوانین و مقررات این موضوعات لحاظ شود، به همین جهت در بررسی برنامه ششم توسعه مجلس تلاش کرد دراین زمینه گامی بردارد اما وزارت خارجه پیشنهادی در برنامه ششم ارائه نکرد.

پورابراهیمی با تاکید براینکه باید اساسنامه وزارت امور خارجه با مفهوم تغییر ادبیات در ساختار تدوین شود، عنوان کرد: مسئله این است که اگر بعد از ظریف، وزیری برای تصدی وزارت امور خارجه انتخاب شود و اعتقادی به دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختارها نداشته باشد، امکان استمرار برنامه های پیشنهادی وجود ندارد و گذشته وزارت خارجه مجدد تکرار خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیات وزیران در سال گذشته عنوان کردند که سفرا از حضور فعالان اقتصادی در خارج از کشور مطلع نیستند، این در حالی است که سفیر کشوری مانند کره وقتی استوارنامه خود را تحویل می دهد اولین جلسه خود را با نمایندگان ال جی در ایران در نظر می گیرد، امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است اما سفرای ما در این زمینه هیچ دانشی ندارند.

وی با بیان اینکه موضوع دیپلماسی اقتصادی را دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده است، اظهار داشت: اگر تغییر ساختار در وزارت امور خارجه به مفهموم تغییر در اساسنامه وزارت امور خارجه نباشد برنامه های پیشنهادی ظریف تاثیر بلند مدتی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین اگر اصلاح ساختار به مفهموم اصلاح اساسنامه باشد به ظریف رای می دهم اما اگر چنین نباشد حضور ایشان در وزارت امور خارجه  را مناسب نمی دانیم.

۱۲:۱۰-پورمختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.

 محمدعلی پورمختار در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با محمدجواد ظریف گفت: ابتدا پیش از اظهارنظر درخصوص عملکرد وزیر امور خارجه باید نسبت به اظهارنظر رئیس جمهور طی دوره گذشته یادآوری کنم که حوزه بانک ها نیازمند ساماندهی و تعیین تکلیف هستند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با اشاره به وجود نقدهای جدی درخصوص عملکرد ضعیف سفارتخانه ها اظهار کرد: باید امور سفارتخانه ها سامان یابد، زیرا کارکرد نسبتاً ضعیفی در دوره گذشته داشته اند و این مهم در کمیسیون اصل 90 طی دوره گذشته براساس گزارش های دریافت شده بررسی شده است.

وی تصریح کرد: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.

پورمختار با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه می تواند برخی مشکلات در حوزه اقتصادی را سامان دهد، افزود: اگر در حوزه صادرات و حتی واردات با مشکلاتی مواجه هستیم، می توانیم از ظرفیت امور خارجه برای رفع آنها استفاده کنیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مباحثی مانند حل مشکلات بازاریابی، حل مشکلات تجار و افرادی که مراودات مالی خارجی دارند در گرو تلاش سفرا است، افزود: امروزه مشکلاتی برای برخی واردکنندگان وجود دارد و در این زمینه گلایه های زیادی درخصوص نوع همکاری سفرا داشته اند. به عبارتی دیگر می توان گفت در طول 4 سال گذشته سفارتخانه ها برنامه ای برای رفع مشکلات مذکور نداشته اند.

وی ادامه داد: بر این اساس وابستگان اقتصادی مشخص شده اند اما عملکردشان مشخص نشد و حتی مجبور شدیم در قانون برنامه توسعه ششم، دولت و وزارت امور خارجه را ملزم کنیم که این وابستگان اقتصادی حتما از افراد اقتصادی یا فارغ التحصیلان این حوزه انتخاب شوند.

پورمختار با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی امور خارجه قول راه اندازی معاونت اقتصادی را داده است، اظهار کرد: اما باید اذعان کرد 4 سال گذشته را در حوزه توجه به مسائل اقتصادی از دست داده ایم و می توان این موضوع را یکی از نقاط ضعف در عملکرد وزارتخانه مذکور دانست.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سفارتخانه ها در حمایت از اتباع ایرانی عملکرد ضعیفی داشته اند، در این راستا شکایات زیادی از اتباع ایرانی که با مشکل مواجه شده و نیاز به همکاری داشته اند، واصل شده است که مجبور شدیم بر این اساس جلساتی را با آقای قشقاوی برگزار کنیم، حتی در برخی از موارد، حل برخی از مشکلات نیاز به مساعدت داشت که مسئولان در پاسخ عنوان کردند که با کمبود بودجه مواجه بودند، اما چنین دلیلی موجه نیست.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ضعف دیگر وزارت امور خارجه اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم تنفیذ اشاره کردند که ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیعی است، اما ایجاد چنین روابطی توسط چه کسی جز سفرا باید محقق و سامان یابد. سفرا باید اطلاعات واقعی در مقابل اقدامات رسانه ای شبکه های معاند به کشورهای خارجی ارائه دهند و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر از بی توجهی سفارتخانه ها و ایرادات این مجموعه ها بگذریم، باید اذعان کرد بیشتر به مسائل مادی که البته در خصوص تعداد معدودی از سفارتخانه ها صدق می کند، توجه می شود و این موضوع واقعیت تلخی است که وجود دارد، مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال کارهای خود و راه اندازی کاسبی، تحصیلات و... باشد، لذا چنین رویکرد پذیرفته نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته شاهد تضعیف شدن روابط مان در برخی از نقاط جهان بوده ایم، افزود: به عنوان مثال در آمریکای لاتین که ظرفیت بسیار خوبی از لحاظ فکری و همراهی سیاسی با کشورمان وجود دارد، دچار تضعیف روابط بوده ایم که از دیگر نقاط ضعف وزارت امور خارجه بوده است. همچنین در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز نیاز به تدبیر قوی تری برای افزایش سطح روابط داریم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه نتوانسته درخصوص اتهامات ضدحقوق بشری برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس، اجماعی را ایجاد کند، بیان کرد: در این راستا نتوانسته برای مقابله با این اقدامات قطع نامه هایی را از سوی مراجع ذی ربط صادر کند.

پورمختار خاطرنشان کرد: هم اکنون در این حوزه شاهدیم قطع نامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه کشورمان به طور مکرر صادر می شود، اما مشاهده نشده که وزارت امور خارجه چرایی این قضیه را تحلیل کند و دلیل این موضوع را مشخص کند.

لبخند ظریف هنگامی که ابطحی نماینده مخالفش او را "آقای برجام" خطاب کرد

محمدجواد ظریف

۱۱:۵۰- بررسی صلاحیت وزیر یشنهادی امور خارجه هم اکنون آغاز گردید

مخالفت نمایندگان مجلس با ادامه جلسه تا پس از نماز مغرب

 نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با برگزاری شیف سوم صحن علنی به منظور بررسی برنامه‌های کابینه دولت دوازدهم با 76 رای موافق و 150 رای مخالف از مجموع 261 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

بنابراین گزارش دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تا این لحظه 4 وزیر و مخالفان و موافقان آن صحبت کردند و اگر می‌خواهیم فردا(پنج‌شنبه 25 مردادماه) کار بررسی و رای گیری کابینه تمام شود باید امروز بعدازظهر پس از نماز مغرب نیز 2 ساعت به کار ادامه دهیم که این مهم نیاز به رای‌گیری دارد.

وی در پی این رای‌گیری گفت: احتمالا این برنامه تا شنبه و یکشنبه به طول خواهد کشید مگر آنکه وزرا و مخالفان و موافقان آن‌ها خلاصه‌تر صحبت کنند.

۱۱:۳۰-کرباسیان در تشریح برنامه‌های خود:

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: در گذشته اشکالات زیادی در اجرای اهداف رشد اقتصادی وجود داشت که طی ۴ سال گذشته شاخص‌ها بهبود یافت و باید به‌مراتب در چارچوب برنامه موفق‌تر عمل شود.

 مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در تشریح برنامه‌های خود گفت: معتقدیم سیاست های اقتصاد مقاومتی و شعار سال مقام معظم رهبری راهگشای اصلی ترین مشکل اقتصادی مردم یعنی ضعف بنیه تولیدی رقابت پذیر و بیکاری گسترده است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در ادامه با بیان اینکه مشکلات اساسی و دیرینه اقتصادی در 4 مشخصه مهم ساختاری-تاریخی اقتصاد ایران جای دارد، عنوان کرد: نفتی بودن اقتصاد ایرانی، دولتی بودن اقتصاد کشور، رانتی و غیرشفاف بودن و سیاست زدگی از اهم این مشکلات است پس اگر بخواهیم شاهد افزایش تولید داخلی و افزایش اشتغال برای جوانان خود باشیم چاره ای نداریم جز آنکه دست به اصلاحات ساختاری برای رفع مشکل تاریخی و دیرپای اقتصاد بزنیم.

وی در ادامه اصلاحات ساختاری نظام اقتصادی را کاری بزرگ و خطیر دانست و افزود: این کار در دولت یازدهم شروع شده و باید با شتاب بیشتر و قاطعانه ادامه پیدا کند و معتقدم مأموریت اصلی وزارت اقتصاد در 4  سال آتی عملیاتی کردن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که در برنامه ششم تجلی یافته و حاصل تجربه درازمدت ملت ایران در آسیب شناسی اقتصاد کشور و راه های رفع آنها بوده و برنامه ششم توسعه برنامه ای میان مدت در چارچوب سیاست های بلندمدت و همگی در برنامه اقتصادی دولت دوازدهم که از سوی رئیس جمهوری ارائه شده است، تجلی یافته است.

کرباسیان ادامه داد: با حضور در اصلی ترین مجامع اقتصادی کشور و تجربه بیش از 3 دهه حضور در عرصه های مدیریت اقتصادی باعث شده تا برنامه ای عملیاتی با اهداف کمی و اقدامات زمانبندی شده داشته باشم و تلاش خود را برای اجرایی کردن آنها متمرکز کنم.

آمده ام تا برنامه های مصوب برای گسترش تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کنم

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اضافه کرد: آمده ام تا برنامه های مصوب برای گسترش تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کرده و آمده ام تا سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه را اجرایی کنم که این امر با یک عزم عمومی و مشارکت نمایندگان مجلس امکان پذیر است.

وی با اشاره به اهداف کمی خود تصریح کرد: سند برنامه و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که ازسوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده که بر مبنای اقتصاد مقاومتی ذکر شده، شاخص های کمی را دارد و چیزی جدا از این قضیه نباید داشت؛ رشد 8 درصد، سپرده گذاری ارزی، ضریب جینی، شاخص های مهم کلان، متغیرهای اقتصادی، منابع مالی و سایر این قضایا را محاسبه کرده ایم.

کرباسیان با اشاره به نظر معاونت نظارت مجلس که معتقد است درجه انطباق برنامه وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد با برنامه ششم بسیار بالا است، ادامه داد: اگر اعضای کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصادی معتقدند انحرافی وجود دارد حتما اصلاح می کنیم تا به میانگین سالانه 8 درصد رشد و تک رقمی شدن بیکاری و رسیدن به 8.6 درصد در سال های پایانی برنامه و نرخ تک رقمی 8.8 را هدف گذاری کرده اید برسیم و مکلف هستیم تمام تلاش خود را انجام داده تا چنین اهداف بلند و دشواری محقق شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی بر همین اساس تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم باید بهره وری سالیانه 2.8 رشد کرده و سرمایه گذاری 21.4 درصد رشد داشته باشد که سوال درباره نحوه آن است، در گذشته اشکالات زیادی در اجرای اهداف وجود داشت که در 4 سال گذشته شاخص ها بهبود زیادی داشته که باید به مراتب در چارچوب برنامه موفق تر عمل شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه برای رسیدن به این سطح از سرمایه گذاری و بهره وری، سیاست ها روشن است به برخی از این برنامه ها اشاره و بیان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی، اصل 44، سیاست های برنامه ششم توسعه، قانون مالیات های مستقیم، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار وجود دارد که مهم نحوه اجرای آن است که در متن برنامه پیشنهادی به تفصیل توضیح داده شده است که یکی از آن مردمی سازی اقتصاد است که برای تحقق آن بهبود محیط کسب و کار در اولویت قرار دارد و دولت و بخش های عمومی باید از عرصه تصدی گری اقتصاد بیرون رود.

بخش خصوصی تعاونی باید به تنها متصدی فعالیت اقتصادی تبدیل شود

کرباسیان ادامه داد: بخش خصوصی تعاونی باید به تنها متصدی فعالیت اقتصادی تبدیل شود جلوه دیگری از مردمی سازی اقتصاد اجرای کامل طرح توزیع سهام عدالت است به زودی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه های واگذار شده بهره مند خواهد شد و برای اصلاح و تکمیل این طرح برنامه ی دقیقی تدوین شده که با اجرای آن مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکان خود بهره مند خواهند گردید.

وی با بیان اینکه کمک خواهم کرد شورای رقابت تقویت شود، تصریح کرد: تقویت شورای رقابت برای تنظیم فعالیت های انحصاری و مانع‌ تنگ کردن عرصه رقابت برای بنگاه های خصوصی و تعاونی توسط آن ها است لذا رقابت مثبت باید گسترش یابد تا اقتصادی توانمند داشته باشیم.

کرباسیان معتقد است: برای مردمی سازی اقتصاد اولویت اصلی با بهبود ملموس محیط کسب و کار است دستاوردهای نوین دانش اقتصاد نشان داده که بهبود محیط کسب و کار حتی اولویت اهمیت بیشتری نسبت به واگذاری بنگاه های دولت دارد از این رو برای بهبود محیط کسب و کار نظام مالیاتی باید اصلاح و کارآمد شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه فرایند واردات و صادرات باید با تجمیع خدمات تمام سازمان ها در یک پنجره واحد آسان شود، یادآور شد: حفاظت از حقوق مالکیت، کم هزینه و کارآمد شود مقررات مخل کسب و کار نیز باید لغو و اخذ مجوزهای لازم برای شروع کسب و کار تسهیل و گفت و گو به صورت فعال در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات مذکور قابلیت اجرا دارد، ادامه داد: فناوری های نوین، ارتباطات زمینه را برای جهش های توسعه ای فراهم کرده و راه ما را کوتاه و کم هزینه. البته این موضوع را در عمل نشان داده ام در گمرک توانستم ظرف 3 سال با بهره گیری نیروهای نخبه دانشگاهی و همکاران گمرکی سامانه ای را اجرا کنند که در قالب چند جلد کتاب نیز مکتوب شده است.

کرباسیان در توضیح اقدامات انجام گرفته گفت: هزینه مبادله کاهش و تشریفات از 26 روز به 3 روز واردات کاهش پیدا کرده است با همکاری رئیس جمهور، معاونانش و وزیر اقتصاد دولت یازدهم توانستیم 7 روز تشریفات صادرات را به 1 روز کاهش و هزینه های تجارت رسمی را بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در سال کاهش دادیم.

وی افزود: کار برای قاچاق چیان مشکل و فساد و تخلفات گمرکی به حداقل رسید برآورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مرجع تعیین آمار از 25 میلیارد به 16 میلیارد کاهش دادیم همچنین در حوزه مبادی رسمی از 6 میلیارد دلار سال 92 به 950 میلیون دلار رسید در واقع گمرک به نوعی عمل کرد که از 15 کیلو کشفیات پیش ساز موادمخدر و خود موادمخدر در سال 91 به 300 هزار کیلو کشفیات رسیدیم لذا مجموع این عوامل سبب شد در سال گذشته گمرک ایران در مبارزه با قاچاق موادمخدر رتبه 1 دنیا و در زمینه قاچاق و تخلفات رتبه 2 دنیا قلم داد و به عنوان نمونه مطلوب در ایجاد سامانه در سازمان جهانی گمرک معرفی شویم.

کرباسیان یادآور شد: علیرغم کاهش واردات درآمد 8 هزار میلیارد تومانی به 18 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است طراحی و پیاده سازی برنامه یکپارچه و الکترونیکی گمرکی نمونه کار عملیاتی در همین دوره است که برای ما افتخار است گمرک ایران در حضور فرمانده مقاومت اقتصادی از سوی دولت به عنوان سازمان برتر در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی در سال گذشته معرفی شدیم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم تأکید کرد: برنامه ارائه شده قطعا عملیاتی خواهد شد لذا دومین محور مبنی بر برون گرایی هوشمندانه و تقویت روابط اقتصادی خارجی هدفمند در دستور کار قرار خواهد گرفت یعنی همان چیزی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تحت عنوان برون نگری از آن نام برده شده لذا با جذب سرمایه های خارجی براساس میزان تعیین شده در سند برنامه ششم دستیابی به فناوری روز و بازار صادراتی را تسهیل کنیم.

وی تصریح کرد: منابع تأمین سرمایه گذاری در برنامه ششم توسعه مشخص است بیش از 70 درصد این منابع داخلی است که 27 درصد آن منابع بانک ها را شامل می شود و مابقی آن تملک دارایی های سرمایه ای است که مالیات ها را شامل می شود مابقی منابع از طریق منابع خارجی در قالب فاینانس، سرمایه گذاری خارجی و مشارکت یا روش های دیگر منظور است لذا در این زمینه همراه وزارت امور خارجه خواهیم بود.

کرباسیان با اشاره به اصلاح و کارآمدی نظام تأمین مالی دولت و بنگاه های اقتصادی گفت: در سال های اخیر حرکت خوبی برای کاهش وابستگی منابع بودجه به درآمدهای نفتی صورت گرفت این حرکت باید استمرار و شتاب داده شود بخشی از اصلاحات نظام مالیاتی انجام گرفته و بخش مهمی از آن باقی مانده لذا در کنار افزایش سرعت طرح جامع مالیاتی، تکمیل اجرای قانون مالیات ارزش افزوده و شتاب بخشی به فرآیند رسیدگی و استرداد مالیات برارزش افزوده در دستور کار خود قرار داده تا بار مالیات برارزش افزوده از دوش تولیدکننده ها و صادرکننده ها برداشته شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی ادامه داد: لایحه مالیات برارزش افزوده تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است نظرات و انتقادات نمایندگان نیز باید به کمیسیون ارائه شود تا به واقعیت مالیات برارزش افزوده نزدیک شویم.

وی افزود: از تمام ظرفیت برای ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب برای جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده خواهم کرد همچنین برای تحقق مالیاتی با فرار مالیاتی قاطعانه برخورد خواهم کرد در حوزه تأمین مالی، مشارکت در اصلاح نظام بانکی فوری ترین برنامه را در دستور کار خود قرار داده  ام از سال 62 که به مدت 13 سال عضو شورای پول و اعتبار و شورای عالی بانک ها بوده ام با مسائل نظام بانکی و سیاست پولی آشنایی دارم لذا متناسب با شرایط کنونی و به ویژه وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری و نگرانی سپرده گذاران برنامه های عملیاتی دقیق طراحی شده را به سرعت به اجرا برخواهم آورد.

برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی، وزارت اقتصاد از تمامی ابزارهای خود بهره خواهد برد

کرباسیان گفت: برای خروج نظام بانکی از چالش کنونی، وزارت اقتصاد از تمامی ابزارهای خود بهره خواهد برد و حداکثر توان خود را برای بررسی لایحه اصلاح قانون نظام بانکی به کار خواهد بست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: برای رونق بخشی به تولید باید توان تسهیلات دهی بانک ها را ارتقاء داده و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهم کرد. توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در تامین مالی بنگاه های تولیدی از اقدامات دیگری است که برای اصلاح و کارآمدی نظام بانکی پیگیری خواهم نمود.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه در ایران ظرفیت بالقوه بالایی دارد که هنوز به بالفعل تبدیل نشده است در دولت یازدهم بازار سرمایه توسعه یافت اما هنوز یک بازار عمیق و با ابزارهای متنوع فاصله دارد. برنامه عملیاتی توسعه بازار سرمایه تهیه شده و به طور حتم با مشورت مجلس این برنامه اجرایی خواهد شد.

کرباسیان ادامه داد: برنامه دیگر انتقال اقتصاد به اتاق شیشه ای است، یکی دیگر از مشکلات مزمن اقتصاد در حال حاضر ضعف در شفافیت و انضباط اقتصادی است. استقرار و ساز و کار حاکمیتی در بنگاه های بزرگ اقتصادی، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حوزه اقتصاد، انتشار صحیح آمار اقتصادی و همکاری در اجرای سامانه فراگیر تدارکات الکترونیکی دولت، همچنین افزایش شفافیت مالی دولت و اجرای قوانین کامل مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم از برنامه های این وزارتخانه می باشد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: در اولین سال اجرای برنامه باید به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کرد، این برنامه ها در راستای سیاست های مصوب و با هماهنگی کامل میان دولت و تیم اقتصادی سامان پیدا خواهد کرد.

کرباسیان گفت: بیش از 40 معاونت، سازمان، شرکت، بانک و بیمه زیر نظر وزیر اقتصاد است به دلیل تجربه کاری طولانی در این وزارتخانه و آشنایی با بخش های مختلف به طور حتم از سابقه طولانی حضورم در مجامع تصمیم گیری و مدیریت اجرایی بهره خواهم برد. رأی اعتماد مجلس بار سنگین یک مسئولیت دشوار را بر عهده من می گذارد، بنده مشکلات مردم را از نزدیک درک کرده ام.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: نمایندگان آگاه هستند که مشکلات معیشتی مردم در چه حدی می باشد، می دانید جوان بیکار داشتن به چه معنایی است و چه بار سنگینی را بر او و خانواده اش تحمیل می کند بنابراین پس از رأی اعتماد از تمام تجربه و دانشم و ارتباط مستمر با مجلس برای حل مشکلات استفاده خواهم کرد.

۱۱:۲۰-خدری در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:

نماینده مردم بوشهر گفت: کرباسیان با روحیه اخلاق مداری و تعاملات مناسب می تواند ضعف های اقتصادی کشور را برطرف کند.

عبدالحمید خدری در نشست علنی  امروز ( چهار شنبه، 25 مردادماه ) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی در موافقت با ایشان، گفت: رشد اقتصادی و توجه به معیشت جامعه نقش به سزایی در کاهش آسیب های اجتماعی هر جامعه دارد تا آنجا که رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری تاکیدات خاص و مکرری در این زمینه داشته از این رو کوشش و تلاش در این راستا تکلیف محسوب می شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه های کرباسیان بیانگر این مطلب است که دغدغه های دلسوزان نظام در مباحث اقتصادی را برطرف می کند، گفت: فراهم سازی شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، برون گرایی هوشمندانه و تقویت روابط اقتصادی خارجی به صورت کاملا هدفمند، مشارکت در بهبود و عدالت اجتماعی و ارتقای بهره وری، ایجاد شفافیت در اقتصاد، مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی تنها گوشه ای از برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم است.

وی با بیان اینکه نقطه عطف تجربیات وزیر پیشنهادی اقتصاد اصلاحات چهار سال گذشته در ساختار گمرک است، تصریح کرد: با ایجاد سامانه گمرک و سیستم آی تی در گمرک تحول جدی ایجاد کردند؛  ازایشان درخواست داریم که این سیستم را در امور مالیاتی و بودجه ای  پیاده سازد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد، افزود: شما که استناد کردید به آمار و ارقام قاچاق در گمرک؛ ای کاش آمار قبل از تصدی کرباسیان را به یاد می آوردید و بعد قضاوت می کردید؛ باید انصاف داشته باشید.

خدری افزود: یک لحظه احساس کردم در جلسه استضیحاح وزیر اقتصاد هستم زیرا آماری که شما اعلام کردید مربوط به ایشان نمی باشد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سابقه درخشان کرباسیان در نهاد سرمایه گذاری شهرداری ها بیانگر نوع نگاه ایشان به جریان سرمایه گذاری است، ادامه داد: با توجه به اینکه این خلاء در اقتصاد کشور دیده می شود ایشان می تواند کمک شایانی به جریان سرمایه گذاری کند؛ کرباسیان سال های متمادی در وزارت خانه ها و سازمان های مختلف اقتصادی خدمت نموده و اگر گوشه ای از تجارب ارزشمند خود را در وزارت اقتصاد به کار گیرد به طور قطع موفق خواهد شد.

وی یادآور شد: از ضعف های موجود ستاد اقتصادی دولت ناهمانگ بودن اعضای ستاد بوده که بی شک روحیه اخلاق مداری و تعاملات خوب  کرباسیان می تواند این ضعف ها را برطرف کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: با توجه به اینکه حوزه انتخابیه از جمله بنادر فعال و دارای گمرکات فعال است از نزدیک با کرباسیان آشنا هستم؛ یک مدیر موفق در دنیای بسیار متغیر کنونی در هر سطحی باید دارای دو خصیصه، مدرن و پیچیده بودن باشد و مفهوم مدرن بودن بر کسی پوشیده نیست اما شاید نیاز باشد پیچیده بودن را اندکی تاویل نمایم.

خدری ادامه داد: این خصیصه تعیین کننده برمی گردد به قدرت درک و  کشف زوایای پنهان پدیده ها و کنترل مناسب بحران ها و به زبان عامیانه زیرک بودن که این دو خصیصه در سطح بسیار عالی در کرباسیان وجود دارد و همچنین به آنها می توان دو ویژگی شخصیتی ایشان یعنی حافظه بسیار قوی و  انرژی بسیار بالا را اضافه نمود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سن تقویمی با سن فیزیولوژیکی متفاوت است، تصریح کرد: به جرات می توانم شهادت دهم که کرباسیان را از نظر انرژی و خستگی ناپذیری در سطح یک جوان سی و چند ساله می دانم که مجموعه این ویژگی ها به علاوه قاطعیت در تصمیم گیری از ایشان یک مدیر اجرایی بسیار توانمند ساخته است.

۱۱:۰۷-بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد:

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر اقتصاد دولت دوازدهم باید مدار اقتصاد را از زیر چرخ های سیاست خارج کند.

سید هادی بهادری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی با اشاره به وضعیت برخی شاخص های اقتصادی کشور گفت: دولت یازدهم در بخش کسب و کار رتبه 152 را به رتبه 120 رسانده که این رتبه قابل قبول نیست و ایران در بخش آزادی اقتصادی رتبه 155 مباحث مرتبط با کارآفرینی رتبه 85 و در بخش فلاکت اقتصادی هجدهمین کشور دنیا معرفی شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آسیب های حوزه اقتصادی عمدتا در 4 بخش مطرح شده است، افزود: این 4 بخش شامل نفت زدگی، رانت زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی است که یکی از انتظاراتی که مجلس از وزیر اقتصادی کابینه دولت دوازدهم دارد این بوده که مدار اقتصاد را از زیر چرخ های سیاست خارج کند که ان شاءالله با تداوم سیاست های اقتصادی مستحکم بتوان شاهد بهبود شاخص های اقتصادی در آینده بود.

وی با اشاره به اینکه برای اقتصاد به تئوری و مدل نیازمند هستیم، ادامه داد: در اقتصادهای مختلف و اقتصادهای نوظهور همانند ترکیه، برزیل، چین و مالزی شاهد این هستیم که عمدتا از تئوری ها و مدل های مشخصی پیروی می کنند که اقتصاد ایران نیز باید بر مدار این مدل های مشخص حرکت کند که با سیاست زدگی دچار بحران نشود و بار دیگر رشد اقتصادی کشور به منفی 6.8 تجربه شود.

بهادری با بیان اینکه کرباسیان باید با یک تیم مشاوره قوی و هماهنگ بسترهای لازم برای جبران ضعف های تئوریک اقتصادی کشور را فراهم کند، یادآور شد: هماهنگی تیم اقتصادی دولت دوازدهم بسیار مهم است که مرکز ثقل آن وزیر اقتصاد است و وزیر اقتصاد از سوی مجلس مورد سوال و استیضاح قرار می گیرد لذا انتظار مجلس از وزیر اقتصاد این بوده که نقش هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را ایفا کند و با همکاری این دو نهاد بتواند اقتصاد کشور را به شرایط مطلوب تر هدایت کند.

وی افزود: هماهنگی سایر وزارتخانه ها همانند وزارت نفت، کار، راه، نیرو و جهاد از وزیر اقتصاد انتظار می رود که در گذشته این ناهماهنگی ها یکی از دلایل عدم توفیقات اقتصادی کشور بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بحث قاچاق و عدم شفافیت ها یکی از موضوعاتی بوده که انتظار می رود دولت در کابینه دوازدهم بیشتر به آن توجه کند، ادامه داد: اهداف کمی این موضوع برای مجلس مبهم است و در برنامه از لحاظ آمار و ارقام مشخص نشده که قرار است موضوع قاچاق چه میزان کاهش یابد.

وی اظهار کرد: بحث حقوق های نجومی تا حدودی حل و فصل شد اما درخواست مجلس این بوده که در اجازه همکاری مدیران دولتی در هیات های مدیره شرکت ها محدودیت هایی ایجاد شود و به بخش تاسیس پنجره واحد گمرکی بیشتر توجه شود.

بهادری با بیان اینکه وزارت اقتصاد دولت دوازدهم باید به تسهیل صادرات بیشتر توجه کند، افزود: شفافیت گمرکی و مسائلی که در گمرکات باقی مانده و اظهاراتی که در این زمینه صورت می گیرد باید حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات دیگر اقتصاد در صحنه بین الملل است، ادامه داد: فضایی که امروز پس از برجام به وجود آمده یک فضای بسیار خوب بوده که بتوان ظرفیت وزیر اقتصاد به عنوان یک وزیر بین المللی مطرح شود و ارتباط تنگاتنگ وزیر اقتصاد با وزیر امور خارجه و دیپلماسی اقتصادی در کابینه آینده از انتظارات مجلس است.

بهادری در خصوص موازنه رکود و تورم یادآور شد: سالیان سال ایران دچار تورم بسیار بالا و رکود کم بود و سیاست های اقتصادی به سمتی حرکت کرد که رکود افزایش یافته و تورم کاهش یافت که این سیاست ها باید با یک روش و مدل سنجیده و صحیح اقتصادی ادامه پیدا کند چرا که برای مردم و بازار بالا و پایین رفتن این سیاست ها محل سوال است.

وی افزود: به نظر می رسد به طور مستمر باید سیاست کاهش نرخ سود بانکی پیگیری شود چرا که با سود بانکی دو رقمی تولید واقعی در کشور شکل نمی گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با همکاری بانک مرکزی باید موضوع موسسات مالی و اعتباری برای همیشه جمع شود، ادامه داد: هدایت سرمایه های بانک ها به سمت کارهای تولیدی مولد سوق پیدا کند و بانک های مشترک با همسایگان به مرور شکل بگیرد و شعب بانک های خارجی در کشور ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه عدالت اقتصادی در کشور برای مجلس و نمایندگان بسیار مهم است، تصریح کرد: در استان های مختلف شاهد نابرابری های اقتصادی هستیم و درآمد سرانه استان های مختلف بسیار با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال استان آذربایجان غربی درآمد سرانه آن 43 درصد از میانگین درآمد سرانه کشور پایین تر است و استان 26 کشور به حساب می آید چرا این کشورها عقب مانده اند.

بهادری با بیان اینکه زمانی که با دلار هفت هزار تومانی در برخی مناطق کشور سرمایه گذاری و کارخانه تاسیس می شد مناطق مرزی با جنگ ها و ناامنی ها درگیر بوده اند، افزود: وزارت اقتصاد باید برای پرکردن این شکاف برنامه داشته باشد تا این شکاف های موجود پر شود و نسبت به مالیاتی که از استان ها اخذ می شود، باید نسبت به درآمد سرانه استان ها باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت دارایی و مالیات اخذ شده تناسب زیادی با درآمد سرانه استان ها ندارد.

بهادری با بیان اینکه در بحث مناطق آزاد و ویژه به نظارت بیشتری نیاز است، یادآور شد: مجلس به دنبال تسریع در تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه است تا مناطق آزاد تصویب شده به سرعت شکل بگیرند.

وی با بیان اینکه نظام تامین مالی کشور دچار آینده فروشی شده، افزود: در حال حاضر منابع سال های آینده هزینه می شود و وزارت اقتصاد باید در این زمینه برنامه شفافی ارائه کند و در بخش اقتصاد مقاومتی باید پروتکل ها و شیوه نامه های آن تدوین شود و از برخوردهای سلیقه ای دوری شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم با اشاره به اینکه بخش خصوصی از وزارت اقتصاد دولت دوازدهم انتظاراتی دارد، ادامه داد: یکی از انتظارات بخش خصوصی یکسان سازی نرخ ارز بوده و مشکلات مالیاتی فراوانی در واحدها وجود داشته و واحدهای تولیدی گلایه های زیادی از بحث مالیات دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه دولت مطالب خوبی بیان شده اما فاقد اهداف کمی است، تصریح کرد: اگر برنامه به صورت یک نقشه راه 4 ساله با ذکر شاخص ها بیان شود، می توان به راحتی کنترل کرد و کرباسیان به عنوان یکی از مدیران خوش سابقه و خوشنام برای اینکه پس از رأی اعتماد مجلس موفقیت خوبی در کابینه داشته باشد باید این ضعف ها را پوشش داده و با یک تیم هماهنگ وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد.

مسعود کرباسیان

مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد:برای رفع نگرانی سپرده‌گذاران بانک‌ها و موسسات مالی برنامه‌هایی دقیق تدوین شده که به سرعت اجرا خواهد شد.

۱۰:۵۹ -شهریاری در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت دوازدهم اولین کسی بود که دروازه ورود دلارهای غیرنفتی به کشور را باز کرد.

سید کمال‌الدین شهریاری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با مسعود کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: ابتدا لازم می‌دانم موفقیت دکتر روحانی رئیس جمهور را در کسب اکثریت آراء مردم میهن اسلامی برای تصدی ریاست جمهوری تبریک عرض کرده و برای دولت دوازدهم آرزوی موفقیت کنم.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: البته بنده برای دفاع از 11 وزیر پیشنهادی دولت ثبت‌نام کرده بودم اما به قید قرعه مقرر شد این دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی باشد.

وی با بیان اینکه آنچه که بنده راجع به دکتر کرباسیان می‌گویم حاصل 25 سال شناخت از وی در حوزه عمل، کار و تجربه است افزود: از دوره سوم مجلس توفیق همکاری با رئیس جمهور، معاون اول و تعدادی از وزرا را در مجلس و دولت داشتم و در دوره مجلس سوم و چهارم در خدمت خانه ملت بوده و بعد از دوره نمایندگی نیز در دولت خدمت کرده و شناخت کاملی از وزرای پیشنهادی به خصوص دکتر کرباسیان دارم.

شهریاری تصریح کرد: البته کرباسیان درباره برنامه‌ها، خط مشی‌ها و استراتژی‌هایی که ارائه کرده‌اند خودشان از این تریبون توضیحات لازم را به نمایندگان خواهند داد اما لازم است بگویم گزارش کارشناسانه‌ای که معاونت نظارت مجلس در خصوص تطبیق برنامه وزرای پیشنهادی با وظایف قانونی وزارتخانه‌ها و اسناد بالادستی نشان می‌دهد که کمترین انحراف در این گزارش مربوط به برنامه‌ها و خط مشی‌های برنامه اعلام شده از سوی وزیر پیشنهادی اقتصاد بوده است و این به معناست که وی در ارائه برنامه از خود چیزی خلق نکرده است.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی مجری قوانین هستند و این ما نمایندگان مجلس هستیم که به آنها می‌گوییم چه کاری انجام داده و چه کاری انجام ندهند از این رو نمایندگانی که به عنوان مخالف با وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کردند که در برنامه دکتر کرباسیان چیزی ندیدیم باید بدانند که برنامه دکتر کرباسیان سند چشم‌انداز، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و بودجه‌های سالانه مصوب مجلس است و قرار نیست وی برنامه‌ای خارج از این مصوبات در برنامه‌های خود بگنجاند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به سوابق مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: وی از سال 60 در دولت شهید رجایی قائم مقام معاونت برنامه و بودجه بوده و در دولت مقام معظم رهبری معاونت وزارت صنایع سنگین را برعهده داشته و در تمام دولت‌ها از جمله دولت کارگزاران، اصلاحات و اعتدال کار کرده است که این نشانگر شخصیت وی است که بدون وابستگی به هیچ  حزب و گروه و خط سیاسی تنها برای کشور کرا کرده و نه ادعا داشته و نه حاشیه.

وی افزود: اینکه مخالفان وزیر پیشنهادی راجع به گذشته و عملکرد دکتر کرباسیان در 30 سال اخیر به نکته‌ای منفی اشاره نکردند نشان از انصاف آنها دارد چرا که کرباسیان در دوران خدمت خود جز خدمت به نظام جمهوری اسلامی در همه دولت‌‌ها نه در جناح و نه خط سیاسی، سیاسی کاری داشته است و این برای اقتصاد ما یک ضرورت است چرا که اقتصاد کشور گاهی اوقات گرفتار مسائل سیاسی می‌شود و هرگاه اقتصاد سیاست‌زده شد دولت و کشور ضربه می‌خورد و ضرر می‌کند اما کرباسیان چهره‌ای است که اقتصاد را آلوده به خطوط سیاسی نکرده و نمی‌کند که این برای اقتصاد کشور ضرورت و نعمت است.

شهریاری خاطر نشان کرد: کرباسیان در دوران 30 ساله خدمت خود در وزارت نفت، وزارت بازرگانی، وزارت صنایع سنگین، وزارت اقتصاد و در بسیاری از وزارتخانه‌هایی که جزو وزارتخانه‌های اقتصادی بوده کار کرده است و از آنجایی که تنها در یک وزارتخانه حضور نداشته جامع‌الاطراف است و اقتصاد کلان و خرد و اقتصاد داخلی و خارجی را تجربه کرده است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی اقتصاد نه تنها در دستگاه‌های دولتی که در نهادهای عمومی غیردولتی نیز خدمت کرده است و خدمات ارزنده وی در ستاد هماهنگی اقتصاد خارجی که در زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در وزارت امور خارجه تشکیل شده بود فراموش نشدنی است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس با بیان اینکه کرباسیان در این ستاد سالها به صورت فعالانه در صدور کالای داخلی به خارج از کشور فعال بوده است، تصریح کرد: کرباسیان تنها کسی است که دروازه ورود دلارهای غیرنفتی را به کشور باز کرد این موارد را وی نمی‌تواند خودش بگوید اما بنده که شاهد فعالیت وی بوده‌ام از این تریبون اعلام می‌کنم.

شهریاری تصریح کرد: کرباسیان یکی از چهره‌های موفق دولت بوده است و امروز امیدوارم که وی با رأی بالا مشابه رأیی که در مجلس نهم به دکتر طیب‌نیا داده شد به عنوان وزیر موفقی در خدمت دولت باشد.

۱۰:۱۸ -خضری در  مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد:

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه هم اکنون رکود کاری کرده است که مردم دلشان برای تورم تنگ شده است، گفت: بحث مؤسسات مالی زبانزد عام و خاص است.

 رسول خضری در نشست علنی امروز(چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصادی و امور دارایی،گفت: بحث حوزه اقتصاد جزء مواردی بود که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکرار  نامگذاری  در طی سال   های 95 -96 بنام اقتصاد مقاومتی نشان دهنده توجه ویژه مقام معظم رهبری به این مقوله است، تصریح کرد: من آقای کرباسیان را از سال های خیلی دور می شناسم و ارادت ویژه ای نسبت به ایشان دارم اما یک سری ابهامات و نقدهایی وجود دارد که باید مطرح شود.

وی ادامه داد: هم اکنون رکود در بازار و عرصه کار موجب شده که دل مردم برای تورم تنگ شود یعنی این وضعیت قابل قبول نیست و  ما باید درفکر رفع این رکود باشیم.

خضری افزود: بحث مؤسسات مالی هم اکنون زبانزد عام و خاص است ما در سال 90 و 91 که قبل از تشکیل دولت بود یک سری اختلاس های 3 هزار میلیارد دلاری درغرب و شمال کشور اتفاق افتاد در استان آذربایجان غربی و کردستان همچنان بلاتکیف است.

نماینده سردشت  در مجلس تصریح کرد: در خصوص پیگیری مطالبات به حق مردم انتظار داریم که کرباسیان به صورت شفاف بفرمایند چقدر می توانند پیگیر این قضیه باشند، البته نهادهای نظارتی پولی کشور خیلی ضعیف عمل کردند و مؤسسات ثامن الحجج، آرمان، فرشتگان، کاسپین و غیره با تابلوی بانک مرکزی و اعتمادی که مردم به نظام بانک مرکزی دارند سپرده می گذارند و متأسفانه سرشان بی کلاه می ماند.

وی ادامه داد: انتظار داریم در بخش سیاست های  که بانک مرکزی به صورت انقباضی  نگاه می کند به سیاستهای مالی  اش  در واقع برنامه و بودجه و  مجموعه سازمان برنامه و بودجه یک سیاست انبساطی را دنبال کند.

خضری  همچنین در زمینه بحث مالیات ها، خاطرنشان کرد: بخشی از سازمان تأمین اجتماعی مخرب کسب و کار شده اند و ما بسیاری از صنایعمان به خاطر مشکلات مالیاتی و   ومشکلاتی که با  بیمه ها دارند نمی توانند فعالیت کنند و به صراحت بگم تکالیف ادارات اخذ مالیات و مالیات بگیر هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: یک فرد می آید و مالیات ارزش افزوده را در5 نقطه پرداخت می کند و عملا در واقع این ضرر و زیانش به کسب مردم زده می شود و یکی از موانع بسیار مهم و مخرب در راه اندازی کسب و کار است.

 نماینده سردشت افزود: رتبه هایی که مسئولان درباره شاخص های کسب و کار  اعلام می کنند نشان می دهد که در فلاکت اقتصادی ما رتبه 18 را داریم، حال به طور حتم بحث اقتصاد و امنیت با یکدیگر گره خورده است و ما ناچاریم حلقه اقتصادی این حوزه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: کرباسیان یک فرد عملگرای به تمام معنا بوده و ما انتظار داریم  بزرگان مثل ایشان کارهایی را که شاید در طول چندین سال صورت نگرفته انجام دهند و این در حالی است که وزیر پیشنهادی اقتصاد در برنامه هایش به طور شفاف به این موضوع اشاره نکرده  است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآورشد: قطعا در بحث اوضاع مرزی  توجه به مرز به عنوان یک ظرفیت بی دلیل و در بحث ساماندهی معیشت  کوله بری  باید در دستور کار وزارت اقتصاد قرار  بگیرد  البته کرباسیان در بحث گمرکات  به ویژه مسئله ایکس ریی و دیگر موضوعات اقدامات مناسبی انجام داده، حال وزیر پیشنهادی باید بگوید چقدر در بحث ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی به  مرزنشینان  می تواند کمک کند  تا شغل پر فلاکت بار کوله بری رفع شود و این در حالی است که  امنیت پایدار در گرو پایداری معیشتی مردم است.

۱۰:۰۴- اولادقباد در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد:

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد گفت: در دوران فعالیت آقای کرباسیان بر گمرک قاچاق کالا از ۲۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

 فریده اولادقباد در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با مسعود کرباسیان گفت: قبل از اینکه به عنوان موافق گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد صحبت کنم، تشکر ویژه از دولت یازدهم و وزرای آن که با تلاش های شبانه روزی خود شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را ارتقا داده اند، دارم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما باید بار دیگر با آرمان های انقلاب و خون شهدا تجدید پیمان کنیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران دستاورد خون هزاران شهید و تلاش های جانبازان و اسرای عزیز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم باید توجه داشته باشند که هنگام ورود به مجلس از کنار مقبره 7 شهید گمنام عبور می کنند، تصریح کرد: این شهیدان امنیت و آرامش را برای کشور به ارمغان آوردند و ما باید پاسدار خون شهیدان باشیم.

اولادقباد خطاب به وزرای پیشنهادی گفت: باید بدانیم دولت دوازدهم را در چه شرایطی تحویل گرفته و رشد اقتصادی و تورم در کشور ما چه جایگاهی داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانگونه که مستحضرید اقتصاد ایران در طی سال های اخیر با شرایط ویژه ای روبرو بوده است و دولت دوازدهم در شرایطی شروع به کار می کند که باید از ثمرات سیاست خارجی، تعاملات بین المللی و منافع برجام و همچنین اقدامات اقتصادی که در دولت یازدهم آغاز شده و نتایج آن ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، بهره برداری کند.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور ایران در سال 91 منفی 7 درصد بوده، در صورتی که در سال 95 رشد اقتصادی ایران به مثبت 12 درصد رسیده است و از نظر تورم می دانیم که روزگاری تورم به 40 درصد نیز رسیده است  در حالی که در بسیاری از کشورها تورم تک رقمی است.

اولادقباد با بیان اینکه علی رغم تلاش های صورت گرفته نتوانسته ایم با توجه به اهداف بالادستی در جایگاه قابل قبولی قرار بگیریم، گفت: دولت دوازدهم باید اصلاحات ساختاری را در دستور کار خود قرار دهد، لذا با توجه به جایگاه وزارت اقتصاد، وزیر مربوطه باید علاوه بر برش اقتصادی از مدیریت اجرایی قوی، شجاعت و صراحت مدیریتی برخوردار باشد تا بتواند ضمن انجام اصلاحات جدی در حوزه های مالیات، مخارج و هزینه های دولت، ارتقای وضعیت را رقم بزند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد علاوه بر اینکه باید دانش اقتصادی داشته باشد، باید بتواند اصلاحات ساختاری را از زوایای متعدد بررسی و اعمال نماید، افزود: وزیر اقتصاد باید جرأت تصمیم گیری های قاطع را داشته باشد تا کارها را به صورت عملیاتی و جدی شروع کند.

ترجمه بیش از 16 کتاب اقتصادی نشان از آشنایی کرباسیان با فضای حاکم و معادلات جهانی دارد

وی با بیان اینکه آقای دکتر کرباسیان از بُعد تحصیلات دانشگاهی دارای مدرک دکتری در رشته مدیریت و برنامه ریزی است، افزود: وی در رزومه علمی خود تألیف و ترجمه بیش از 16 کتاب اقتصادی را دارد که این نشانی از آشنایی وی با فضای حاکم و معادلات جهانی است.

اولادقباد با تاکید بر اینکه گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد از سوابق قوی در دانشکده های مدیریت برخوردار است و از ارتباطات گسترده با اقتصاددان های مطرح کشورهای مختلف برخوردار است، تصریح کرد: از نظر اجرایی و تجربیات مدیریتی وی 28 سال سابقه معاونت وزیر در حوزه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، نفت و بازرگانی را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرباسیان به مدت 4 سال در کسوت معاون وزیر اقتصاد در حوزه گمرک توفیقات خوبی داشته است، افزود: وی علاوه بر کارهای بسیاری که انجام داده است با عضویت در مجامع و شوراها از جمله شورای پول و اعتبار، شورای عالی بانک ها، ستاد تنظیم بازار داخلی، کمیسیون شورای اقتصاد و موارد دیگر از جمله شرکت در نشست های داخلی و خارجی، احاطه خوبی بر حوزه های مختلف دارد.

اولادقباد ادامه داد: نقطه عطف فعالیت های آقای کرباسیان اتفاقات 4 سال گذشته در گمرک کشور است که با اجرای گمرک نوین و سامانه جامع گمرکی، بخش عمده ای از قاچاق کالا را کاهش داده است.

وی گفت: در دوران فعالیت آقای کرباسیان بر گمرک قاچاق کالا از 28 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

اولادقباد افزود: در دوران فعالیت کرباسیان در گمرک، تعاملات این سازمان با کارآفرینان به بالاترین سطح رسیده و سوابق کاری وی در اتاق بازرگانی و ارتباط با صاحبان کسب و کار نیز موجب آگاهی خوبی از موانع پیش روی تولید و تجارت کشور شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای دکتر کرباسیان دارای قدرت تعامل و مدیریت های چندجانبه است که شاهد این مدعا در تجربه موفق وی، تعامل گمرک با بیش از 20 وزارتخانه و سازمان است.

وی با بیان اینکه یکی از ریشه های تحول سیاست های اقتصادی، عدم وجود هماهنگی در میان تصمیم گیران اقتصادی می باشد، گفت: امیدوارم آقای کرباسیان بتواند در یک تعامل و همکاری سازنده با دیگر بخش های اقتصادی به ویژه بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین سایر وزارتخانه ها از جمله صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آید.

اولادقباد ادامه داد: پایبندی آقای کرباسیان به اسناد بالادستی و برنامه های مختلف از جمله برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی از ویژگی های مثبت دیگر وزیر پیشنهادی اقتصاد است که این موارد در برنامه های وی نیز دیده می شود.

یکی از نکات مثبت آقای کرباسیان انطباق بیش از 48 درصدی برنامه های وی با اسناد بالادستی است​

وی افزود: یکی از نکات مثبت آقای کرباسیان انطباق بیش از 48 درصدی برنامه های وی با اسناد بالادستی است که این می تواند از موارد بسیار خوب در برنامه کاری وزیر پیشنهادی اقتصاد باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار تمام ویژگی های مثبت آقای کرباسیان، مطالبه جدی ما از وی، تلاش در جهت رفع مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است که قاعدتاً به علت ریشه دار بودن آنها، قابل حل در 4 سال آینده نخواهد بود، اما مهمترین مطالبات ما این است که مسائل مرتبط با اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاحات مرتبط با تسهیل تجارت و گمرکات صورت بگیرد.

وی ادامه داد: به حداقل رسیدن وابستگی هزینه های جاری به درآمدهای نفتی یکی دیگر از مطالباتی است که می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

دولت باید به سمت درآمدهای مالیاتی رفته تا از حجم وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهد

اولادقباد با بیان اینکه متناسب با مفاد سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه دولت باید نسبت به کسب درآمد از محل درآمدهای پایدار اقدام کند، گفت: دولت باید به سمت درآمدهای مالیاتی رفته تا از حجم وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهد که در این راستا باید اصلاح ساختار مالیاتی را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: به منظور کاهش و تعدیل بار مالیاتی، بخش تولید و مولد کشور باید اصلاح ساختار نرخ های مالیاتی ، گسترش پایه های مالیاتی، بازنگری و اصلاح ساختار معافیت ها و مشوق ها و هدفمندسازی آنها با محوریت حمایت موثر از تولید مورد تاکید قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از دیگر برنامه های دکتر کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد که می تواند به رونق اقتصادی منجر شود، مدیریت بدهی های دولت به ویژه مطالبات پیمانکاران است که جدیت در حل این مشکل، شرکت های پیمانکاری را احیا می کند.

وی گفت: شفافیت اطلاعات و قرار گرفتن اقتصاد در اتاق شیشه ای از دیگر برنامه های مثبت آقای کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد است که می تواند کل اقتصاد کشور را متاثر سازد، زیرا تا شفافیت اقتصادی حال نشود، امنیت اقتصادی به وجود نمی آید و بخش خصوصی قادر به تصمیم گیری در حوزه سرمایه گذاری نخواهد شد.

عضو هیات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: نقش بازارهای مالی در هدایت منابع مالی به بخش های تولیدی و سهم آن در اشتغالزایی بر کسی پوشیده نیست، از این رو بورس یکی از این بازارها است که در برنامه های آقای کرباسیان است.

کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد در حال شنیدن نظرات موافقان و مخالفان

مسعود کرباسیان

در گزارش تطبیق برنامه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم باوظایف قانونی وزارتخانه‌ها و اسناد بالادستی که توسط معاونت نظارت مجلس منتشر شده است،کمترین انحراف مربوط به استراتژی‌های کرباسیان است.

سیدکمال الدین شهریاری

رسول خضری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، خواستار تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز شد.

رسول خضری

۹:۵۵- ولی ملکی مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد:

مکانیزم ارتقاء سطح سرمایه‌گذاری مردمی مشخص نیست/ ارائه برنامه‌های کمی لازمه نظارت موثر بر عملکرد وزارت اقتصاد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از عدم ارائه شاخص‌های کمی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد انتقاد کرد و گفت: آقای کرباسیان باید توضیح دهد که با چه مکانیزمی می‌خواهند سطح سرمایه‌گذاری مردمی را ارتقاء دهند.

 ولی ملکی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالف با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: صحبت کردن به عنوان مخالف به منزله عدم توانایی کاندیدای وزارت نیست بلکه منظور بنده نقد منصفانه است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه نقد منصفانه و عالمانه را می‌پذیرند به دلیل اینکه به ارتقاء عملکرد منجر می‌شود. خدا را شاهد می‌گیریم که از روی حب و بغض نظر نمی دهم و منظورم تهدید، تخریب و باج گیری نیست، از شانس خوب یا بد شما است که اسم بنده به عنوان مخالف اعلام شده است.

وی افزود: پروفسور حسابی اظهار داشتند عبارت "ولش کن" پدر مملکت را درآورده است به دلیل اینکه این عبارت در فرهنگ لغت هیچ کشوری نیز وجود ندارد، متأسفانه گاها به دلیل دوستی با یک شخص در زمینه بررسی کارها این موضوع عنوان می‌شود که بررسی این بخش را ولش کن.

ملکی با بیان اینکه کرباسیان فردی اخلاق‌مدار است، ادامه داد: با مطالعه برنامه آقای کرباسیان جز نظریه‌پردازی، خبری از برنامه‌های کمی وجود ندارد این در حالی است که باید با عدد و رقم مشخص شود که اهداف برنامه‌های وزارت اقتصاد در 4 سال آینده چیست، البته برای من عجیب است که آقای کرباسیان با حجم بالای کاری که در سال های گذشته توانسته‌اند این همه تحلیل، تقدیرنامه و مقاله را در کارنامه داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کرباسیان در4 سال گذشته مسئولیت گمرکات کشور را بر عهده داشتند بنابراین مطلوب این بود که کارنامه‌ای از عملکرد خود ارائه دهند و نقاط قوت و ضعف را بیان کنند اما ایشان اشاره‌ای به عملکرد 4 ساله خود نداشته‌اند بنابراین نمایندگان نمی‌توانند بر اساس نظریه‌ها، نظر خود را ارائه دهند. باید مشخص شود در گمرک میزان قاچاق کالا از بین رفته است؟ در گزارش‌ها آمده است قاچاق از مبادی رسمی نیز وارد می‌شود که بیانگر این است کالاهای غیرضروری وارد کشور می‌شود بنابراین باید ریاست گمرک در این رابطه گزارش ارائه دهد.

ملکی گفت: ریاست مجلس چندی پیش شاخص‌های 18گانه‌ای را در خصوص وضعیت کشور معرفی کردند که چند شاخص مستقیماً مربوط به عملکرد وزارت اقتصاد است، رتبه ایران از لحاظ رشد ناخالص داخلی از بین 24 کشور منطقه رتبه 10 است و در این شاخص رتبه ایران در جهان 111 است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی باید در سال 1404 رتبه اول منطقه را از لحاظ شاخص‌های توسعه داشته باشد این در حالی است که از لحاظ آزادی اقتصادی رتبه ایران در منطقه 22 از 22 است و در جهان رتبه ایران از بین 181 کشور 174 است که بیانگر این است در 4 سال گذشته تغییری وجود نداشته و تنها رتبه ایران از 173 به 174 تبدیل شده است، از لحاظ نرخ تورم نیز رتبه ایران از بین 24 کشور منطقه 19 است و این رتبه در دنیا 158 است که البته بیانگر این است از لحاظ تورم 30 رتبه ارتقاء یافته‌ایم اما باید وزیر پیشنهادی اقتصاد بگوید قصد دارد رتبه ایران در پایان مسئولیتش از لحاظ تورم به چه میزان است.

ملکی افزود: بنده سابقه کاری در بخش بنگاهداری دارم و با اعداد و بودجه آشنا هستم و رتبه ایران از لحاظ GDP در منطقه از بین 24 کشور 22 است و همچنین رتبه ایران از لحاظ حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی از بین 20 کشور منطقه 19 است و این رتبه در دنیا 120 است.

وی ادامه داد: بنده احساس می‌کنم وزرای پیشنهادی رأی اعتماد کسب خواهند کرد اما این نقدها را برای ثبت در تاریخ می گویم و فردا از وزیر مربوطه مطالبه خواهم کرد، رتبه جمهوری اسلامی در خصوص رقابت‌پذیری در اقتصاد13 از 20 است و در جهان از بین 138 کشور رتبه ایران 76 است و از لحاظ شفافیت سرمایه گذاری رتبه ایران در بین 20 کشور 18 است و در جهان رتبه ایران از 131 کشور رتبه 116 است یعنی شفافیت کامل وجود ندارد بنابراین رشد اقتصادی با مشکل روبرو می‌شود و حتی وزیر اطلاعات نیز گفته است سرمایه‌گذار به مانند آهوی رمنده است بنابراین باید از سرمایه‌گذار خارجی حمایت کنیم و آقای کرباسیان نیز باید صریحاً بگوید با چه روشی می‌خواهد سرمایه‌گذاری مردمی را ارتقاء دهد.

ملکی افزود: میزان نقدینگی در کشور بالا است بنابراین باید کرباسیان عنوان کند با چه مکانیزمی می خواهد جذب سرمایه‌گذاری را ارتقاء دهد. زمانی که بانک‌های اصلی کشور 18 الی 20 درصد نرخ سود پرداخت می‌کنند بنابراین باید دقت کرد که کدام سرمایه‌گذار حاضر به این است که نقدینگی خود را وارد بخش تولید کند.

وی ادامه داد: آقای طیب‌نیا در دوره وزارت خود عنوان کردند هیچ‌گونه اشرافی نسبت به مسائل بانک مرکزی ندارند که این صحیح نیست بنابراین شما باید شفاف بگویید که به چه نحوی می خواهید سرمایه گذاری مردمی را بالا ببرید و با چه روشی می‌خواهید نظام بانکی را اصلاح کنید به دلیل اینکه با شعار بخش تولید یا ارتقاء ارزش افزوده یا اصلاح ساختار انجام نمی‌شود.

کرباسیان گفت: باید بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری تلاش کرد که رونق تولید اتفاق بیفتد و اشتغالزایی انجام بگیرد و این موضوع را باید به یاد داشت که مقابله با فساد بانکی تنها با شعار حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: سیف توضیحاتی در مورد عملکرد موسسات مالی و اعتباری دادند اما باید توجه داشت که کاسپین و فرشتگان با مجوز بانک مرکزی فعالیت را شروع کرده‌اند بنابراین باید مشخص شود با چه مکانیزمی می‌خواهید با این نوع مشکل مبارزه کنید. منطقی سازی سود بانکی را در نظریه عنوان کرده‌اید اما باید بگویید با چه روش عملیاتی می خواهید نرخ سود بانکی را کاهش دهید، باید با اعداد و شاخص‌های کمی بگویید که نمایندگان بتوانند بر اساس آن در 4 سال آینده اقدامات نظارتی را انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آقای کرباسیان من بهتر از شما می‌توانم شعار بنویسم اما تیم اقتصادی دولت باید هم قسم شود تا به اهداف خود برسد.

 شوخی علی لاریجانی با نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصادی

ملکی

ملکی: شکی در این نیست که همه وزرا رای می‌آورند.

لاریجانی: شما رجال‌الغیب هستید که این را می‌گویید؟

۹:۴۵ - بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی  وزارت اقتصاد دارایی آغاز شد

۹:۳۰ -علوی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت اطلاعات مطرح کرد؛

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات در ۴ سال گذشته برای حفظ استقلال وزارت، عدم وابستگی جناحی و کار حرفه‌ای و کارشناسی بر محورهای راهبردی تلاش کرد.

سید محمود علوی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت دوازدهم در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه، با عرض تسلیت در پی شهادت شهید سرافراز مدافع حرم شهید حججی و شهیدان انصاری و پورابراهیمی؛ از شهدای وزارت اطلاعات، گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که به این سرباز کوچک خود اجازه فرمودند که سربازی خود را در سنگرِ سربازان گمنام امام زمان ادامه دهم و از لطف ریاست جمهوری که اینجانب را برای همکاری و همراهی قابل دانستند، از صمیم دل سپاسگزارم و از شما نمایندگان که به تعبیر امام(ره) عصاره فضایل ملت هستید نیز سپاسگزارم که در 4 سال گذشته با همراهی وهمدلی‌های خود موجبات توفیق این برادر و خدمتگذار در عرصه خدمتگذاری را فراهم کردید.

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت دوازدهم ادامه داد: امروز با وزارت اطلاعاتی مواجه هستیم که در عرصه سربازی، سربازانی مومن، متعهد، فداکار و ولایتمدار و دلسوز وحدت و امنیت ملی کشور هستند، در 4 سالی که بر وزارت اطلاعات گذشت، این وزارتخانه بر حفظ استقلال وزارت، عدم وابستگی جناحی و کار حرفه‌ای و کارشناسی بر محورهای راهبردی تلاش کرد.

تلاش وزارت اطلاعات برای مشارکت آحاد ملت در کار اطلاعاتی و افزایش دانش پایه برای تقویت بنیه علمی

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات در این مدت تلاش کرد کار اطلاعاتی مردم پایه با مشارکت آحاد ملت، دانش پایه با تقویت بنیه علمی انجام دهد، در حال حاضر  هزار نفر  از کارکنان وزارتحانه در تحصیلات تکمیلی و صدها نفر در مقطع دکترا در رشته‌های مورد نیاز وزارت اطلاعات مشغول هستند تا همراه با رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان با بهره گیری از علوم و فنون مختلف، وزرات موفق به ارائه عملکردی بر پایه دانش‌پایه اطلاعاتی در آینده باشد.

وی  اضافه کرد: همچنین یکی از محورهای امر پژوهشی آینده نگرانه و راهبردمحور  بوده است که در این مدت راهبرد وزارت اطلاعات با همت کارکنان خوش فکر و اندیشمند وزارت، تدوین و نسخه‌ای از آن به محضر مقام معظم رهبری تقدیم گردید تا حرکت وزارت بر پایه نقشه راه و ریل گذاری خردمندانه و عاقلانه باشد.

علوی بیان کرد: وزارت اطلاعات در این مدت در جهت ارتقاءِ تجزیه و تحلیل اطلاعاتی و تجمیع اطلاعاتی اهتمام ورزیده و تحلیل‌های عمیقی را در عرصه‌های  مختلف هم برای مسئولان تصمیم‌گیر و هم برای صاحبان تریبون ارسال کرده است تا هم تصمیمات مسئولان و هم هدایت افکار عمومی توسط صاحبان تریبون به نحوه جامعی انجام پذیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات دولت دوازدهم اضافه کرد: تاکنون اهتمام وزارت این بوده و برای 4 سال آینده اینگونه خواهد بود که کار اطلاعاتی برپایه احکام شرعی و رعایت حلال و حرام الهی و رعایت ارزش‌های اخلاقی و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه جا از جمله در  رابطه با متهمین بر این پایه حرکت کند و اگر با گلایه به حق رئیس جمهوری مواجه بودیم، قطعا یکی از برنامه‌های ما تلاش برای زدودن کوچکترین لکه نامناسب با نظام در عملکرد وزارتخانه است و امیدوارم این مورد را نیز بتوانیم بر طرف کنیم.

علوی درمورد  بررسی صلاحیت‌ها و استعلام صلاحیت‌ها افزود: تصمیم‌گیری به صورت فردی در این زمینه تغییر کرده و شورای عالی تایید صلاحیت‌ها و رسیدگی به تایید صلاحیت‌ها تشکیل شده تا از حقوق افراد مورد استعلام به نحوه مناسب دفاع شود و هم از حقوق عامه مردم در زمینه واگذاری مسئولیت ها که موظف به رعایت امانت داری در این زمینه هستیم.

علوی با اشاره به مقابله هوشمندانه با جاسوسی دشمن و جلوگیری از نفوذ سرویس های دشمن گفت: موارد بسیاری از اقدامات جاسوسی شناسایی و زیر ذره بین برده شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از موارد نفوذ توسط وزارت اطلاعات جلوگیری شده است، گفت: گزارش این موضوع را در چندین نوبت به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی و ریاست جمهوری ارائه کردیم که خوشبختانه مورد توجه و لطف دو بزرگوار  قرار گرفت.

وزارت اطلاعات نسبت به مسئله آموزش در مقابله با نفوذ اهتمام داشته است

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: وزارت اطلاعات طی مدت گذشته نسبت به مسئله آموزش در مقابله با نفوذ اهتمام داشته است. براین اساس از دو مسیر حراست و معاونت ضد جاسوسی برنامه های آموزشی بسیار زیادی را برای مدیران در دستگاه های مختلف برگزار کردیم به عنوان مثال در زمینه تخلیه تلفنی و سایر انواع نفوذ آموزش های لازم را ارائه کردیم و این برنامه در 4 سال آینده نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

آموزش های ارئه شده امکان نفوذ دشمن را با دشواری های زیادی مواجه کرده است

علوی ادامه داد: با توجه به آموزش های ارائه شده خوشبختانه میزان تخلیه های تلفنی کاهش یافته و امکان نفوذ برای دشمن با دشواری های بسیاری مواجه شده است.

تولید فیلم روباه جهت ارتقاء سطح آگاهی جامعه در مقابل نفوذ بود

وی با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات به آموزش های کلاسیک برای مدیران اکتفا نکرده و در جهت ارتقاء آگاهی های عمومی نیز در مقابله با جاسوسی دشمن به مدد هنر اقدامات قابل توجهی انجام داده است، اظهار کرد: براین اساس می توان به تولید فیلم روباه در سال 1393 اشاره کرد که در جهت ارتقاء آگاهی عمومی برای مقابله با نفوذ دشمن تهیه و پخش شد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه وزارت متبوعش طی 4 سال آینده و البته در ادامه روند کاری اش در عرصه اقتصاد کشور نیز بر دو محور تکیه داشته است، ادامه داد: ابتدا امنیت اقتصادی و دوم سلامت اقتصادی از جمله محورهای مذکور است، وزارت اطلاعات بر این باور است برای حل مشکل اشتغال، ارتقاء امنیت اقتصاد کشور، به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی باید فضای کشور برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران از امنیت برخوردار باشد زیرا سرمایه گذار هرجا احساس خطر کند از اقدام خود منصرف خواهد شد.

علوی ادامه داد: براین اساس در تاکتیک و سیاست های وزارت اطلاعات تدبیر مسائل اقتصادی و برخورد با مفاسد اقتصادی همراه با تدبیر بوده است که باعث وارد شدن خدشه به امنیت اقتصادی نشده است به عبارت دیگر نه برای سلامت اقتصادی، امنیت اقتصادی آسیب ببیند و نه برای امنیت اقتصادی، چشم بر سلامت اقتصادی پوشانده شده لذا وزارت اطلاعات هم با مفاسد برخورد کرده هم به گونه ای اقدام کرده که امنیت اقتصادی کشور دچار مشکل نشود و آسیب نبیند.

وی با اشاره به اینکه تا جایی که به وزارت اطلاعات مربوط است در تحکیم امنیت اقتصادی گام برداشته ایم زیرا باور داریم فعالان اقتصادی مانند گنجشک هایی هستند که بر درختی نشسته و اگر شلیکی به گنجشکی صورت بگیرد سایر گنجشک ها نمی مانند، گفت: وقتی با یک سرمایه گذار برخورد انقباضی بکنیم سایر فعال های اقتصادی فرار خواهند کرد بر این اساس وزارت اطلاعات تلاش کرده با هیچ فعال اقتصادی برخورد اینچنینی نداشته باشد تا باعث فرار فعالان اقتصادی نشود اما مسامحه با فساد اقتصادی نیز انجام نداده است و هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی، هزاران هکتار تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی، هزاران میلیارد قاچاق کالا و بسیاری از فساد بانکی را شناسایی کرده و با تدبیر با آن ها برخورد کرده است لذا بر این اساس حقوق مردم و بیت المال را مسترد کرده است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: طی 4 سال آینده قطعا وزارت اطلاعات روند مذکور را ادامه خواهد داد و دامنه اینگونه اقدامات نیز افزایش خواهد یافت تا محیط نظام مقدس جمهوری اسلامی از لوس مفاسد اقتصادی پاک شود.

علوی ادامه داد: علیرغم اینکه وزارت اطلاعات مسئولیت مستقیم در امر مبارزه با مواد مخدر ندارد با این حال با جدیت به این امر پرداخته و با ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری تنگاتنگ نسبت به حذف بسیاری از سرباندهایی که با بیش از هزار تن مواد مخدر قاچاق می کنند اقدام کرده و صدها تن مواد مخدر را کشف و ضبط و امحاء کرده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات در برابر تهدیدهای امنیتی ضربه های پیاپی و نفس گیر و کوبنده بر حدود 120 تیم تروریستی وارده کرده و مهلت وارد کردن ضربه را نداده است، ادامه داد: براین اساس بسیاری از سرکردگان این تیم های تروریستی به درک واصل شده و امکان اقدام از آن ها سلب شده است، در این مسیر بسیاری از سرکردگان تیم های تروریستی مانند ابوحبس بلوچی، ابوعایشه کردی و دیگر سرکردگان از بین رفتند و حدود سه تن مواد منفجره حدود هزار قبضه سلاح، هزاران فشنگ، ده ها بمب کنار جاده ای آماده انفجار و ده ها جلیقه انفجاری را کشف و ضبط کرده است و از اقدام تیم های تروریستی با این امکانات ضد امنیتی جلوگیری کرده است.

علوی تصریح کرد: تمام عملیات های مذکور به صورت هوشمندانه انجام شده و به عبارتی طی 4 سال ضربه زدن به تیم های تروریستی تنها یک شهید تقدیم شده است که نشان دهنده مبارزه هوشمندانه سربازان گمنام امام زمان (عج) با جریان های تروریستی است.

وی اظهار کرد: همانطوری که نمایندگان مجلس اشاره کرده اند ارتباط با سرویس ها و تبادل اطلاعات نتایج بسیار درخشنده ای داشته که از جمله آن ها استرداد آقای دولت زاده، آقای نیک بخت، دیپلمات گروگان رفته در یمن، استرداد 4 سرباز گروگان رفته و سایر موارد دیگر است، لذا امروز سرویس های اطلاعاتی برای تبادل اطلاعات با وزارت اطلاعات ارزش حرفه ای قابل توجهی قائل هستند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به اینکه طی سال های گذشته وزارت متبوعش تلاش کرده مسائل مالی، صنفی، اقتصادی، اجتماعی، به کیس های امنیتی تبدیل شوند و حل آن ها برای نظام هزینه هایی در پی داشته باشد، جلوگیری کرده است، تصریح کرد: براین اساس موارد امنیتی را به گونه ای هدایت کرده که با راهکارهای اجتماعی، صنفی، سیاسی، مالی و اقتصادی قابل حل باشد.

علوی گفت: وزارت اطلاعات طی سال های گذشته در زمینه تقویت زیرساخت های کمی برای اشراف بیشتر اطلاعاتی در حد 300 درصد افزایش توان داده و امروز اشراف اطلاعاتی فنی وزارت بر تحرکات دشمن و حرکات ضد امنیتی زبانزد است.

وی خاطرنشان کرد: تعامل سازنده با قوای سه گانه کشور، نخبگان کشور و اشراف صیانتی بر مسئولین و دستگاه های دیگر از جمله اقداماتی است که وزارت اطلاعات طی سالیان گذشته انجام داده و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت که در عین صیانت از مسئولین و نخبگان کشور و ایجاد امنیت برای فضاهای آموزشی، فعالیت های فرهنگی و فعالیت های اقتصادی درعین حال فضا در اینگونه اماکن امنیتی نشود.

وی با بیان اینکه تعامل سازنده با حوزه علمیه و طلاب از جمله مواردی بوده است که به آن رسیده ایم، گفت: در حوزه فضای سایبری تقسیم وظایف انجام شده است؛ حوزه جرایم سایبری به نیروی انتظامی محول شده و حوزه امنیت زیرساخت ها به عهده وزارت ارتباطات است. آن چیزی که آقای دلخوش گفتند مربوط به نوع اول اختیارات است، اما ما در وزارت اطلاعات اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و عوامل رادیو گیلان احضار و محدود شده اند.

علوی تاکید کرد: افرادی که از این کانال استفاده می کنند در حدود نیم درصد از جمعیت کل استان گیلان هستند و حساسیت های بیش از حد در این مورد، تبلیغات غیرمستقیم برای آنها می شود.

وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم افزود: وزارت اطلاعات یک وزارت قانونمدار است و به اختیارات قانونی دیگران احترام می گذارد و در کنار آن از اختیارات قانونی خود دفاع می کند؛ طبق گفته آقای مطهری انگار کسی به اختیارات ما تعرض کرده، اما چنین چیزی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اختیارات دستگاه ها یا ولایی است و یا قانونگذاری که ما هر دو اختیارات را داریم و اگر مقام معظم رهبری تمام اختیارات وزارت اطلاعات را به ارگان دیگری واگذار کند، دست ادب به سینه می گذاریم و تمکین می کنیم و حتی اگر مجلس شورای اسلامی اختیارات قانونگذاری را به نهاد دیگری بدهد، با دل و جان می پذیریم.

علوی در پایان خاطرنشان کرد: امروز تعامل بین دستگاه های اطلاعاتی از جمله با برادران همرزم در اطلاعات سپاه حاکم است که رهبری در این مورد اظهار مسرت کرده اند و ما خوشحالیم که این همدلی، باعث خوشحالی رهبر انقلاب شده است.

۰۹:۲۵-از سوی نائب رئیس مجلس در صحن علنی قرائت شد؛

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره برخورد با فعالیت نا سالم در فضای مجازی را قرائت کرد.

 مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، نامه توضیحات سید محمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره برخورد با فعالیت ناسالم در فضای مجازی را قرائت کرد که در این نامه به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی آمده است:

پیرو دفاعیات اینجانب در خصوص فضای مسموم مجازی در استان گیلان، وزارت اطلاعات حسب وظیفه ضمن حمایت از فضای سالم مجازی، با هر گونه فعالیت ناسالم در این فضا با همکاری سایر دستگاههای ذیربط برخورد خواهد کرد.

۰۹:۲۲- بروجردی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:

وزارت اطلاعات یک تنه در مقابل تمام سازمان‌های اطلاعاتی قدرتمند دنیا ایستاده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت اطلاعات یک تنه در مقابل تمام سازمان‌های اطلاعاتی قدرتمند دنیا می‌ایستد، گفت: کشورهای اروپایی از امنیت پایدار ایران حیرت زده اند.

 علاءالدین بروجردی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی و سربازان گمنام امام زمان (عج) گفت: گرامی می دارم یاد و خاطره شهید حسن عشوری را که در مبارزه با گروهک های تروریستی به شهادت رسید. همچنین گرامی می دارم یاد و خاطره شهید مدافع حرم محسن حججی را که ملت ایران را سرفراز نمود و زیباترین جلوه ایثارگری،مقاومت و شجاعت را به نمایش گذاشت.

شخصیت ویژه نقطه برجسته وزیر پیشنهادی اطلاعات

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون تردید وزارت اطلاعات یکی از مهم ترین ارگان های تاثیرگذار در عرصه امنیت ملی کشورمان است. درباره شخص وزیرپیشنهادی ، حجت الاسلام علوی از ویژگی های لازم برای چنین مسئولیت مهمی برخوردارهستند.

وی در ادامه افزود: تدین ، ولایت مداری ، تعامل ، سعه صدر در کنار قاطعیت ، حساسیت ، سرعت و تصمیم گیری بهنگام در ایشان مشهود است . ما در چهار سال گذشته که به عنوان کمیسیون تخصصی با آقای علوی در ارتباط نزدیک بودیم، بارها در موارد ارجاعی امنیتی به کمیسیون، شاهد پیگیری موضوع با حساسیت ویژه توسط شخص وزیر اطلاعات بودیم.وزیر اطلاعات پس از رسیدگی به موضوعات ، نتیجه را به اینجانب و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اطلاع می دادند. این احساس مسئولیت در چنین جایگاهی بسیار ارزشمند است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بدنه وزارت اطلاعات از مجموعه ای  از مدیران ارشد تا نیروهای اطلاعاتی که در جای جای ایران اسلامی یا حتی فراتر مرزهای کشورمان  مسئولیت خطیر خود را ایفا می کنند، تشکیل شده. نیروهای وزارت اطلاعات افرادی ولایتمدار ، متدین و کارآ هستند.

وی تصریح کرد: به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نزدیک در شورای امنیت کشور با چندتن از معاونین وزیر اطلاعات حضور دارم و بارها اشراف و حساسیت این عزیزان را مشاهده کرده ام.

بروجردی گفت: با توجه به این که در برخی از نهادها همانند قوه قضائیه و وزارت اطلاعات ، افراد بر اساس اختیار قدرت پیدا می کنند، افراد باید به فرازهای قرآن توجه کنند که عالم محضر خداست. حال با توجه به برگزاری جلسات به صورت هفتگی درباره ارزش های اسلامی؛ قطعا توجهات ویژه به این موضوع در بدنه وزارت اطلاعات وجود دارد.

اشراف اطلاعاتی در همه امور داخلی و خارجی وزارت اطلاعات وجود دارد

وی در ارزیابی عملکرد و برنامه های وزارت اطلاعات، گفت: اشراف اطلاعاتی در همه امور داخلی و خارجی وزارت اطلاعات وجود دارد. کار ارزشمند نیروی سپاه قدس  پاسداران انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران اسلامی و در جهت حفظ امنیت کشورمان انجام می دهد فوق العاده خاص و ویژه است. نیروهای وزارت اطلاعات در بخشی از فعالیت های سپاه قدس حضور دارند و آنها مکمل یکدیگر هستند.

تشکیل جلسات شورای هماهنگی اطلاعات

این نماینده مجلس دهم ضمن اشاره به سخنان علی مطهری، گفت: شاید شما مطلع نباشید ولی من مطلع هستم که شورای هماهنگی اطلاعاتی وجود دارد . جلسات این شورا با حضور نمایندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای ذی ربط در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل می شود و هماهنگی لازم انجام می گیرد. وجود برخی اختلاف نظرها طبیعی بوده که این مسائل از طبیعت یک نظام آزاد و دموکراتیک جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: دنیا بداند اگر اقتدار به نمایش گذاشته می‌شود در پس پرده هماهنگی با محوریت جایگاه والای ولایت وجود دارد، مستحضر هستید که در تهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان‌های اطلاعاتی مهم دنیا با محوریت امریکا، میزبانی ساواک و میهمانی سیا ، موصاد به دنبال کمک به ژاندارم منطقه آن روز دنیا بودند.

اقتدار وزارت اطلاعات در خاورمیانه و جهان

بروجردی گفت: امروز وزارت اطلاعات و نیروهای اطلاعاتی یک تنه در مقابل همه نیروهای همه سازمان های اطلاعاتی قدرتمند دنیا می ایستند و موفق عمل می کنند. آنچه که در سوریه و عراق، لبنان و جای جای خاورمیانه اتفاق افتاد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران یک تنه حریف همه قدرت‌های بزرگ دنیاست که این ویژگی‌ مومنین است که از چنین پشتوانه عظیمی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: صیانت اطلاعاتی در ارگان‌های حساس نظام از طریق حراست‌ها انجام می‌شود ؛ این ماموریت مهمی است که وزارت اطلاعات با موفقیت انجام می دهد.

موفقیت های شگرف ضد جاسوسی وزارت اطلاعات

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ضمن بیان این که وزارت اطلاعات در جلوگیری از نفوذ دشمن اقدامات موثری تاکنون انجام داده است ، گفت: معاونت ضد جاسوسی مسئولیت مهمی برعهده دارد و اقدامات ارزشمندی داشته اما به حق سربازان گمنام نام گرفتند. بسیاری از مطالب را نمی‌توان گفت، اما همه بدانند صدها مورد علیه نظام را معاونت ضد جاسوسی رصد، کشف و خنثی می‌کند.

تشکیل ستاد ویژه مقابل با نفوذ در وزارت اطلاعات

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: وزارت اطلاعات ستاد ویژه را تحت عنوان مقابله با نفوذ را تشکیل داده است .حال از هزار نفری که در معرض جاسوسی دشمن قرار دارند، دشمن توانسته بود از طریق همین سفرها و سمینارها در برخی از ارگان‌های حساس افرادی را شناسایی و نفوذ کند که خوشبختانه وزارت اطلاعات توانست به موقع شناسایی کرده و بسیاری از این افراد مصون و واکسینه شدند و توطئه دشمن خنثی شد.

وی تصریح کرد: کشف و شناسایی اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه ،  کار ارزشمند وزارت اطلاعات است که توانست این نیروهای ارزشمند متخصص را حفظ کرد تا دشمن نتواند برباید.

عملکرد مثبت وزارت اطلاعات در تامین امنیت پایدار ایران

وی با اشاره به مساله تامین امنیت پایدار اظهار کرد: مفتخر هستیم که روسای سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی به تهران می‌آیند و از وزیر اطلاعات می‌پرسند چه کرده‌اید که در محیطی که پیرامون شما همه بحران است از امنیت پایدار برخوردار  هستید.

بروجردی تصریح کرد: اگر غفلت شد و حادثه تروریستی در مجلس پیش آمد؛ پس از آن هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فاصله کوتاهی، کاری کارستان کردند. این افتخار ایران است که با 650 کیلومتر فاصله توانست برخلاف تبلیغاتی که انجام شده بود منطقه مورد نظر را مورد هدف قرار دهد.حضور پهپادهای ایرانی در آن منطقه و فیلم مستند آن موفقیت کشورمان را نشان می دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان مبارزه بی امان با تروریسم، رصد فضای مجازی و گسترش همکاری و تبادل اطلاعاتی با بیش از 60 کشور را از دیگر اقدامات وزارت اطلاعات عنوان کرد.

 
۹:۲۰ - قربانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
 
نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی گفت: وزارت اطلاعات از مسائل سیاسی و جریانی دوری کرده و این مسئله یکی از توانمندی ها علوی بوده است. محمدحسین قربانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار داشت: وزارت اطلاعات از جمله وزارت خانه های کلیدی و مادر است، از این رو ایت وزارتخانه نیازمند دارد که از یک مدیر توانمند، اخلاق مدار، میدانی، خستگی ناپذیر و مسلط به امورات مختلف برخوردار باشد که آقای علوی از این ویژگی ها بهره مند هستند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کل تاریخ، دو مقوله بهداشت و امنیت از نعمت هایی هستند که همه جوامع به آن توجه دارند و خوشحالیم که در دولت دوازدهم این دو وزارتخانه به 2 مدیر توانمند سپرده می شود، همواره نگاه ها به وزارت اطلاعات سیاسی و جریانی بوده است، یادمان نرود چه بر سر وزارت اطلاعات آورده بودند، میزان رضایمتندی مردم به بالاترین حد بین وزارتخانه ها یعنی 75 درصد رسیده است، دیروز در نظرسنجی ها این وزارتخانه پایین ترین سطح رضایتمندی مردمی را داشت.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: علوی در طول 4 سال توانمندی های خود و همکارانش را به اثبات رسانده و وزارت اطلاعات از مسائل سیاسی و جریانی خارج کرده و این یکی از توانمندی ها ایشان بوده و امروز وزرات اطلاعات مورد رضایت مردم است.

وی افزود: امروزه با نوع عملکرد، رضایتمندی عامه مردم را شاهد هستیم، در سطح منطقه نیز با مرزهای پرآشوب، نعمت بزرگ امنیت در کشور محقق شده و این موضوع با رشادت همکاران وزیر اطلاعات بوده است، باور دارم وزارت اطلاعات از پیچیده ترین وزارتخانه ها است ولی در عوض وزیر اطلاعات از جمله زلال ترین وزرای پیشنهادی است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در زمینه فضای مجازی و امنیت سرمایه گذاری وزارت اطلاعات تلاش کند و بین سرمایه گذاری و مفاسد اقتصادی تفکیک قائل شود.

 
  ۹:۱۰ - قاضی پور در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:
 
 نماینده مجلس دهم با بیان اینکه علوی فردی ولایتمدار و تابع رهبر معظم انقلاب است، گفت: ایشان با رفتار عاقلانه در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و دولت حرکت می کند.

 نادر قاضی پور در نشست علنی  امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، در موافقت با سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، گفت: علوی نگاه فرهنگی به امنیت دارد و این یعنی عقل؛ عاقل کسی است که مشکلات حاد امنیتی را سیاسی و سیاسی را به اجتماعی و اقتصادی تبدیل و در نهایت در سازمان های مردم نهاد حل می کند اما فرد غیرعاقل یک مشکل کوچک یا بزرگ را سریعا مانند مظلوم دریاچه ارومیه امنیتی و  مشکلات فراوانی بر نظام وارد می کند بنابراین علوی با رفتار عاقلانه در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و دولت حرکت می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت اطلاعات در مقابله با ضدانقلاب عملیات های بسیاری انجام داده است، تصریح کرد: اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی تعداد زیادی از سرکرده ها، سرگروه ها و سرمهره های ضدانقلاب را دستگیر کرد و این جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: برخورد با عناصر تروریستی و ضدانقلاب، شناسایی و ضربه زدن به 120 گروه تروریستی در شرق، غرب و جنوب، دستگیری از هزاران عناصر تروریستی و ضدانقلاب در داخل کشور، استرداد 4 مرزبان گروگان گرفته، آوردن پیکر پاک شهید مظلوم دانایی فر از پاکستان، پایان دادن به تجمعات اعتراضی صوفی ها، کشف چند تن مواد منفجره و مهمات گوشه ای از عملکرد نیروهای خدوم وزارت اطلاعات از شرق به غرب، از جنوب به شمال در داخل بوده است؛ البته عملیات های خارج از کشور محرمانه است و خود وزیر اطلاعات آنها را اعلام کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: وزیر اطلاعات و نیروهای تحت امر ایشان هماهنگی لازم را با تمامی نهادهای نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و قضایی کشور داشته و به طور خلاصه علوی فردی ولایتمدار و تابع رهبر معظم انقلاب بوده و این جای سپاس دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم، خطاب به معاون اول رییس جمهور، گفت: دولت ها اگر از تمام لحاظ قوی و مستحکم باشند به نفع نظام بوده و تقویت دولت نیز به نفع نظام بوده و بابت تقویت دولت از شما سپاسگزاریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عملکرد علوی مصادیق بارز آیه 29 سوره فتح است، تصریح کرد: در برابر کفار سرسخت و شدید و در میان خودی ها مهربان هستند؛ انتظار می رود وزیر اطلاعات مشکلات قاچاق به ویژه مواد مخدر را در کشور حل کند.

۹:۰۰ - مطهری در مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت انتخاب فردی با صراحت و صلابت در راس وزارت اطلاعات تاکید کرد که وزیر اطلاعات باید از اختیارات و حقوق این وزارتخانه صیانت کند و اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد.

 علی مطهری در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملتِ مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است.

وی افزود: این نقص ساختاری عبارت است از تداخل مسئولیت ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی که منجر به پاسخگو نبودن در برخی امور شده است. به همین جهت نیاز به وزیری داریم که زمینه رفع این نقص را فراهم کند. باید وزیری را انتخاب کنیم که به سایر نهادها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد. قانون هم همین را می گوید.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اساسا فلسفه تدوین قانون تأسیس وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲ و قانون بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۴ ایجاد تمرکز در امور اطلاعاتی کشور بود تا از تداخل وظایف و مسئولیت ها و از موازی کاری جلوگیری شود و نهاد مسئول به مجلس پاسخگو باشد. طبق این قانون بخش اطلاعات همه نهادها از جمله قوه قضائیه، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی، غیر از بخش حفاظت اطلاعات خودشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز باشد.

نایب رئیس مجلس همچنین گفت: تبصره ۳ ماده ۱ قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می گوید: هر یک از وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و نهادها و نیروی نظامی و انتظامی که در کسب اطلاعات تخصصی خود به مسائل امنیتی برخورد نمایند، همچنین هر گونه اطلاعاتی که مورد تقاضای وزارت اطلاعات باشد، موظف اند در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهند. اگر همین یک تبصره اجرا می شد آن نقص ساختاری پدید نمی آمد. ولی به مرور برخی از نهادها حوزه فعالیت خود را گسترش دادند و وارد حوزه کاری وزارت اطلاعات شدند.

مطهری یادآور شد: از ابتدای انقلاب، وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح مثل منافقین، گروه فرقان، پژاک و کومله و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه ذاتی آن شمرده شده است. این رویه، درست و پذیرفته شده بوده است.

وی اضافه کرد: اما در چند سال اخیر دایره کار این نهاد، وسیعتر شده و به موضوع رسانه ها و مطبوعات و خبرنگاران یا موضوع دانشگاه ها و دانشجویان و نشریات دانشجویی و مانند اینها گسترش پیدا کرده و طبعا به مجلس هم پاسخگو نیستند چون آن که می تواند مورد سوال و استیضاح قرار بگیرد وزارت اطلاعات است. این در حالی است که ما در جمهوری اسلامی مقام یا نهاد غیر پاسخگو نداریم. حتی مقام رهبری در مقابل مجلس خبرگان رهبری و در مقابل مردم پاسخگو هستند. امام علی علیه السلام می فرماید همان طور که حاکم بر مردم حقوقی دارد مردم هم بر حاکم حقوقی دارند و اساسا حق دو طرفی است. تنها کسی که بر همه حق دارد و کسی بر او حق ندارد خداست که خالق همه موجودات است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد. به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم ایشان گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم. همین طور زمانی که از بازداشت برخی دانشجویان و خبرنگاران یا افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند سوال می کنیم وزیر جوابی ندارد و می گوید از حیطه اختیار من خارج است. در نتیجه مجلس نمی تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.

مطهری همچنین گفت: روشن است که این وضع قابل دوام نیست و باید راهی برای حل این معضل پیدا شود. وزیر اطلاعات باید فردی باشد که بتواند این معضل را با کمک مقامات عالی کشور حل و فصل کند به طوری که متولی اصلی اطلاعات در کشور وزارت اطلاعات باشد و سایر نهادهای اطلاعاتی کار تخصصی خود را انجام دهند. خلاصه حرف من این است که تکلیف ما نمایندگان مجلس با وزارت اطلاعات باید روشن باشد و وزیر باید حیطه کاری خود را مشخص کند. نمی شود که وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است. به این ترتیب بهانه های حقوق بشری به دست دشمنان انقلاب اسلامی داده می شود و آنها از آن برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی استفاده می کنند.

وی در پایان اظهار داشت: در واقع صحبت من فراتر از وزیر اطلاعات جناب آقای علوی است و آن حل یک معضل سیاسی و امنیتی کشور است که در چند سال اخیر آسیب هایی به نظام وارد کرده است. نگاه درست آقای علوی به مقوله اطلاعات و تلاش شان برای تغییر نگاه برخی کارکنان این وزارتخانه به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می کنم ولی این کافی نیست بلکه وزیر اطلاعات باید به وضع موجود خاتمه دهد و از مجموعه اختیارات و حقوق وزارتخانه صیانت کند و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد و این امر نیاز به صراحت و صلابت دارد که به فرموده امیرالمومنین علی (علیه السلام) کسی می تواند امر خدا را بر پا دارد که اهل مصانعه و رودربایستی و ملاحظه کاری نباشد. جناب آقای علوی در چهار سال گذشته مرد این میدان نبود، گرچه قدردان خدمات زیاد ایشان هستیم.

 
۸:۴۵- اکبریان در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عملکرد وزارت اطلاعات در ۴ سال گذشته گفت: شناسایی ۶۲۰ پرونده فساد و هزار و  ۳۳۷ باند مواد مخدر نشان از عملکرد این وزارتخانه دارد.

عزیز اکبریان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات پیرامون عملکرد سربازان گمنان امام زمان (عج) در کشور گفت: وزارت اطلاعات ارکان امنیتی کشور است که در دوره اخیر مفهوم امنیتی، فیزیکی، روانی با مأموریت این وزارتخانه و آرامش مردم گره خورده است. این وزارتخانه برای مقابله با جریان نفوذ و برقراری امنیت اقدامات مناسبی انجام داده است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارتخانه اطلاعات از افتخارات امنیت کشور است که در کنار اطلاعات سپاه، ارتش، بسیج، نیروی قدس و نیروی انتظامی جزیره امنیتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند؛ شخص وزیر نیز نقش پدری و بزرگی در این وزارتخانه دارند که آقای علوی، عالم مجاهد، توانسته در طول 4 سال رسالت خود را به خوبی انجام دهد.

وی با اشاره به نظرسنجی‌ها درباره سنجش میزان امنیت در 3 سطح فردی، اجتماعی و ملی افزود: خوشبختانه شاخصه امنیتی ارتقاء و احساس ناامنی کاهش یافته است؛ از سوی دیگر حمایت از سرمایه‌گذاری از اقدامات مهم این وزارتخانه بوده است، در حقیقت برای مقابله با بیکاری و مبارزه با مواد مخدر امنیت سرمایه‌گذاری باید تحقق پیدا کند.

اکبریان تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارت اطلاعات را از دیگر اقدامات مناسب این مجموعه در دولت یازدهم دانست و ادامه داد: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری با تشکیل ستاد اقتصادی مقاومتی، امنیت فیزیکی و روانی مناسبی ایجاد شده، همچنین با معرفی متهمان اقتصادی به مراجع قضایی در کنار حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گام‌های مثبتی برداشته شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است مفاسد اقتصادی مانند موریانه به جمهوری اسلامی آسیب می‌زند لذا عملکرد این وزارتخانه در مقابله با اختلاس، مفاسد اقتصادی، ارتشاء و تبانی در مبادلات دولتی و صیانت از حقوق بیت‌المال تأثیرگذار بوده است. وزارت اطلاعات بیش از 620 فقره پرونده مفاسد کلان تشکیل داده که منجر به کشف بیش از 37 هزار میلیارد تومان از حقوق بیت‌المال شده است.

وی ادامه داد: با مدیریت آقای علوی و تلاش سربازان گمنام امام زمان شناسایی بدهکاران بانکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معرفی بیش از 200 پرونده قاچاق کالا و ارز حدود 13.5 هزار میلیارد از افتخارات وزارت اطلاعات است، کشف بیش از 300 تن مواد مخدر سنتی و صنعتی و متلاشی کردن هزار و 337 باند مواد مخدر از اقدامات وزارت اطلاعات بوده؛ این وزارتخانه امروز در رابطه با مبارزه با مفاسد و در کنار آن حمایت از سرمایه‌گذاری اقداماتی انجام داده که مسئولان قوه مجریه و قوه قضائیه باید همکاری خوبی با آن داشته باشند تا به برقراری آرامش کمک شود.

اکبریان برقراری آرامش در فضای وزارتخانه اطلاعات را از دیگر اقدامات مناسب دانست و گفت: متأسفانه در دوره قبل بیشتر خدمتگزاران در این وزارتخانه بازنشسته اجباری شدند لذا آقای علوی با تشکیل کمیته خاص افرادی که از سلامت اجتماعی برخوردار بوده و به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب می‌شدند مجددا به مجموعه بازگرداند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بیش از 120 گروه تروریستی به وسیله عملکرد مناسب وزارت اطلاعات شناسایی شده؛ در واقع وزارت اطلاعات به وسیله اطلاعات سپاه و نیروی قدس برتری کاملی را در منطقه ایجاد کردند به نوعی که هر گروه تروریستی قبل از ورود شناسایی و متلاشی می‌شوند. در واقع دشمن باید خارج از مرزها زمین‌گیر شود چرا که در داخل هزینه زیادی را شامل می‌شود. وزارت اطلاعات در این زمینه موفقیت کاملی داشته است.

وی در خصوص شخص وزیر پیشنهادی اطلاعات یادآور شد: در بحث فقهی سابقه حضور در دو دوره نمایندگی خبرگان، 4 دوره نمایندگی مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، رئیس عقیدتی – سیاسی ارتش با حکم رهبری و 4 سال تجربه کاری به عنوان وزیر اطلاعات را در کارنامه خود دارد. وی التزام عملی و اعتقادی به ولایت فقیه، اعتقاد به مردم‌سالاری دینی و معتقد به رویکرد جهادی در این وزارتخانه است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علوی عزم جدی برای مبارزه با تروریسم دارد، گفت: جلوگیری از امنیتی شده پدیده‌های امنیتی از اقدامات مهم این وزارتخانه در 4 سال گذشته بوده، متأسفانه پیش از این همه چز امنیتی جلوه داده می‌شد در صورتی که امنیتی نبود اما وزیر پیشنهادی در دوره قبل با این پدیده مبارزه کرد

 ۸:۲۴ -  بررسی صلاحیت حجت الاسلام علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات در مجلس آغاز شد

۸:۲۰ - نمایندگان مجلس دیروز در اولین جلسه بررسی صلاحیت بعد از استماع دفاعیات رئیس‌جمهور درباره کابینه پیشنهادی وارد بررسی کلیات برنامه دولت دوازدهم شدند و در دومین جلسه بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی، رسیدگی به صلاحیت وزرا را از وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به پایان رسید و نمایندگان با استماع نظر یک مخالف وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات به بررسی صلاحیت علوی ورود پیدا کردند.

در بررسی صلاحیت هر یک از وزرا دو مخالف و دو موافق وزیر پیشنهادی به ایراد سخن می پردازند و بعد از آن نوبت به ارائه برنامه وزیر پیشنهادی می رسد که براین اساس زمان رسیدگی به صلاحیت هر وزیر حدود یک ساعت و نیم خواهد بود.

بررسی صلاحیت هریک از وزرا براساس آیین نامه داخلی مجلس به ترتیب حروف الفبا خواهد بود. براین اساس بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، امور خارجه، بهداشت و ... انجام می شود.

همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

 بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب

1- وزارت اطلاعات آقای سید محمود علوی

2- وزارت امور اقتصاد و دارایی آقای مسعود کرباسیان

3- وزارت امورخارجه آقای محمدجواد ظریف

4- وزارت بهداشت و درمان آقای سید حسن قاضی زاده هاشمی

5- وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی آقای علی ربیعی

6- وزارت جهاد کشاورزی آقای محمود حجتی

7- وزارت دادگستری آقای علیرضا آوایی

8- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آقای امیر حاتمی

9- وزارت راه و شهرسازی آقای عباس آخوندی

10- وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای محمد شریعتمداری

11- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای سید عباس صالحی

12- وزارت کشور آقای عبدالرضا رحمانی فضلی

13- وزارت نفت آقای بیژن نامدار زنگنه

14- وزارت نیرو آقای حبیب الله بیطرف

15- وزارت ورزش و جوانان آقای مسعود سلطانی فر

لازم به ذکر است که رای گیری جداگانه برای هریک از وزرای پیشنهادی صورت می گیرد.