۰ نفر

پوشش لحظه به‌لحظه جلسه رای‌اعتماد کابینه دوازدهم در مجلس؛

اولین روز بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم پایان یافت/ ادامه بررسی‌ها، ساعت ۸صبح چهارشنبه

۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۵۹
کد خبر: 212250
اولین روز بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم پایان یافت/ ادامه بررسی‌ها، ساعت ۸صبح چهارشنبه

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی، پایان اولین روز بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد و از ادامه بررسی‌ها در ساعت 8 صبح چهارشنبه 25 مرداد خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،حسن روحانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح برنامه دولت دوازدهم و وزرای پیشنهادی این دولت گفت: از خداوند متعال شاکرم که بار دیگر پاداش 4 سال تلاش صادقانه به مردم را از طریق رأی ملت، توفیق مجددی برای خدمت به آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی و عظمت ایران قرار داد.

رئیس جمهور با درود و سلام به ساحت ولی الله اعظم امام زمان (عج) که با عنایات خاصه خود این ملت مومن را در طلب حمایت خود قرار داد، تصریح کرد: از مردم غیور و بیدار ایران سپاسگزارم که با حضور آگاهانه و پرشور خود در انتخابات اردیبهشت 96  از سویی امنیت ملی را تضمین کردند و از سوی دیگر در اعتبار صندوق رأی به عنوان شاخص وحدت و راهنمای حرکت مدیریت کشور پای فشردند.

مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان همه ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین المللی ایران بود

وی ضمن تشکر از رهبری فهیم و شجاع که همواره با رهنمودهای خود از استقلال کشور و آزادی مردم حراست کردند و از دولت جمهوری اسلامی که در مسیر خدمت به مردم حمایت کرده اند، گفت: لازم می دانم بابت مهمان نوازی مجلس شورای اسلامی درمراسم روز تحلیف از رئیس محترم مجلس، هیات رئیسه و تمامی نمایندگان محترم تشکر کنم. مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان همه ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین المللی ایران بود.

روحانی با اشاره به برگزاری انتخابات 96 که با حضور پرشکوه و باشکوه مردم انجام گرفت، تصریح کرد: علاوه بر تجلی تثبیت اصل مردم سالاری دینی در جامعه جوان ایران 39 سال پس از پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه ها و رویکرد ها آگاهانه به داوری بنشیند و به گفتمان، اهداف و برنامه های رئیس جمهور منتخب خویش رأی دهند.

حراست از حقوق همه مردم را وظیفه خود می دانم

وی ادامه داد: اینک که ملت ایران که با اکثریت قاطع بار دیگر مسیر اعتدال را برگزیده و به برنامه رئیس جمهور منتخب رأی داده است خود را متعهد به اجرای برنامه ها می دانم. همچنین حراست از حقوق همه مردم چه آن هایی که به من رأی داده اند و چه آن هایی که افراد دیگر را برگزیدند وظیفه خود می دانم و برای تامین آزادی، آرامش، امنیت و پیشرفت که اهداف اساسی برنامه 4 ساله دولت است از همه نخبگان و صاحب نظران و مدیران و همه اقشار مردم در کشور مدد می جویم.

روحانی افزود: در این میان نقش و شان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نقشی ویژه و تعیین کننده است. رئیس جمهور و نمایدگان مجلس وظیفه ای مشترک برای تحقق خاص مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا که مسئولین اجرایی کشور هستند تجلی می یابد و هم در ایجاد فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه ساز رشد و شکوفایی کشور شود خواهد بود.

مسائل کشور تنها با همدلی سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد

رئیس جمهور یادآور شد: از این رو کاری که امروز آغاز می کنیم شروع یک همکاری 4 ساله خواهد بود. وزیرانی که با معرفی رئیس جمهور به رأی اعتماد نمایندگان مجلس بار مسئولیت اداره کشور را بر دوش می‌گیرند باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت از حمایت و همکاری مجلس محترم برخوردار خواهند بود و همچنان که رهبری محترم انقلاب بارها تاکید فرموده اند مسائل کشور تنها با همدلی سه قوه و دیگر نهادهای کشور حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز به لطف خداوند و همت مردم برخی از چالش های سال 92 را پشت سر گذاشته ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته آماده تدبیر و عبور از چالش های بزرگ پیش رو هستیم، گفت: امروز دیگر کسی نمی تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید، امروز دیگر کسی از آشفتگی در اقتصاد ایران و تورم 40 درصدی و کاهش تولید ملی و توقف اشتغال زایی سخن نمی گوید. امروز دولت به یمن اعتماد روز افزون مردم که در رأی سیاسی و عمل اقتصادی آن ها تجلی یافته می توانند این سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل نمایند.

روحانی تصریح کرد: گرچه هنوز راه درازی در پیش است هنوز تا رسیدن به زندگی شایسته برای مردم سربلند و دستیابی به جایگاه بایسته در خانواده جهانی نیاز به گام های بلندتر و یارانی همراه تر داریم. دولت تدبیر و امید عزم آن دارد که در فرصت 4 ساله دوم بیش از پیش به اصلاح ساختارها بپردازد و در این کار به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیازمند است.

رئیس جمهور یادآور شد: دولت دوازدهم برای هماهنگی هرچه بیشتر سیاست ها و مدیریت های اقتصادی به فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری و اقدام و نظارت سامان خواهد داد و با چابک سازی و شفافیت دستگاه دولتی زمینه رقابت و همکاری مردم را فراهم خواهد ساخت.

روحانی با اشاره به چند اصل از اصول مورد نظر دولت دوازدهم گفت: هفته گذشته برنامه ای تحت خط مشی دولت دوازدهم و به همراه معرفی وزرا و برنامه هایشان به مجلس تقدیم نمودم. آنچه در برنامه دولت دوازدهم تقدیم شده برگرفته از همان برنامه ارائه شده در ایام انتخابات به پیشگاه ملت است که مورد تائید مردم قرار گرفت لذا لازم می دانم در حضور نمایندگان ملت به برخی از این اصول برنامه دولت دوازدهم اشاره کنم.

رئیس جمهور در توضیح نخستین اصل از این برنامه گفت: دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام، حکمت و رحمت و سیاست گذاری و عمل به مشی اعتدالی تشکیل می شود، تصمیم بر مبنای خرد جمعی بنیان نظام تصمیم گیری ما خواهد بود و بر همین اساس جلب مشارکت جامعه در مراحل مختلف تصمیم سازی و تصمیم گیری از اصول عمل دولت است.

دولت دوازدهم بر مبنای واقع بینی و لحاظ کاستی ها عمل خواهد کرد

وی با اشاره به دومین اصل افزود: دولت دوازدهم بر مبنای واقع بینی و لحاظ کاستی ها، ظرفیت ها و توانمندی ها و نقاط ضعف عمل خواهد کرد لذا دولت شجاعانه ولی با دور اندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت. دوراندیشی در هر تصمیمی از محیط زیست در عرصه اجتماعی تا سیاست خارجی شرط عقل است واقع بینی و تدبیر هدفمند، تصمیم گرفتن بر مبنای دانش و تجربه بشری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته، بنیان عمل دولت خواهدبود.

تحقق حقوق شهروندی سرلوحه عمل دولت در عرصه سیاست داخلی خواهد بود

روحانی چهارمین اصل را اینگونه تصریح کرد و گفت: در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را به عنوان راهی برای اهتمام بیشتر به حقوق شهروندان تقدیم نمودیم و دولت دوازدهم بر رعایت کامل آن پای خواهد فشرد. دولت بر مدار استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهد کرد و تحقق حقوق شهروندی سرلوحه عمل دولت در عرصه سیاست داخلی خواهد بود.

رئیس جمهور نخستین اصل را همه هدف اقدامات دولت معطوف به تامین منافع ملی همه ایرانیان دانست و گفت: ارتقاء کیفیت زندگی آنان از جمله این اهداف است لذا دولت دوازدهم خواستار آزادی و امنیت مردم ایران برای تحقق آرامش و پیشرفت کشور است.

مقابله ریشه‌ای و جهادی برای تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی

روحانی ادامه داد: دولت دوازدهم مقابله ریشه ای و جهاد را لازمه قطعی تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی می داند و همه دستگاه ها مکلف هستند برنامه مشخص برای مقابله با فساد را در دستور کار داشته باشند که این مورد نیازمند شفاف سازی و ارتقای رویه های سلامت اداری در همه ارکان نظام و همکاری قوای مقننه و قضاییه است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به چند نکته در زمینه برنامه اقتصادی دولت، گفت: کشور ما امروز با مشکلاتی در حوزه هایی نظیر نظام بانکی، بودجه دولت، صندوق های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است که عدم توجه به این مسائل می تواند دستاوردهای نظام در حوزه های گوناگون با آسیب مواجه کند.

لزوم تغییر در شیوه اقتصاد کشور برای حل مشکلات و عدم اتکا به درآمدهای نفتی

وی ادامه داد: اولین ویژگی مشترک مشکلات ذکر شده به رقم تنوع زیاد آنها این است که همگی به تدریج شکل گرفته و به عبارت دیگر وقوع همه آنها قبال پیش بینی بوده و دوم اینکه آنها نه از خارج از تصمیم گیری ها و بلکه از دل آنها بیرون آمده و انباشت مشکلات ذکر شده ما را به این جمع بندی رسانده که تغییر در شیوه اقتصاد کشور یک الزام است.

روحانی همچنین با تأکید بر اینکه برای انتخاب مسیر درست اصلاحات اقتصادی ضروری است به چرایی پایداری مشکلات اقتصادی توجه ویژه کنیم، عنوان کرد: اولین نکته آن است که علیرغم تمام اقدامات خوب دولت های پیشین، رفع مشکلات ساختاری از سوی دولت ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است و شکاف بزرگ میان سطح رفاه مورد انتظار مردم و مشکلات بزرگ ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پر کرده است.

درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال‌های نیمه دوم دهه 80 تا چند سال دیگر نیز در دسترس نخواهد بود

رئیس قوه مجریه کشورمان بر همین اساس تصریح کرد: این موضوع باعث شده نتوانیم ضعف های بعضا بزرگ سیاستگذاری خود را مشاهده کرده و از آنها به خوبی درس بگیریم و با این واقعیت مواجهیم که درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال های نیمه دوم دهه 80 تا چند سال دیگر نیز در دسترس نخواهد بود لذا باید فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از 50 میلیارد دلاری نفت بازتنظیم کنیم.

وی افزود: نمی توانیم سرنوشت مردم را در حوزه های مهمی مثل امنیت، آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی که باید بیش از هرچیز دیگر از ثبات و بهبود مستمر برخوردار باشند به بازار پر تلاطم نفت و نواسانات آن گره بزنیم چرا که هیچ کشوری نتوانسته با مصرف جایگزین های طبیعی رفاه پایدار ارمغان آورد.

درآمدهای نفتی به میزانی نیست که مسکن مشکلات باشد

روحانی نکته مشترک در مشکلات را این موضوع دانست که دارایی های دولت به جای حفظ کردن مصرف شده و بخش بزرگی از آن در مرز هشدار قرار گرفته و گفت: دولت دوازدهم به دو دلیل چاره ای جز این ندارد که تغییرات بنیادین در شیوه اداره منابع کشور به عنوان مهم ترین اولویت در دستور کار قرار دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: دارایی های طبیعی کشور امکان اداره مسرفانه به شیوه گذشته را نمی دهد و منبع شفابخش همیشگی یعنی درآمدهای نفتی حداقل تا چند سال پیش رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مسکن قبلی خود را به خوبی ایفا کند.

وی اضافه کرد: اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت و پشتیبانی مردم بوده و گاهی ابعاد مسائل اقتصادی و بیم دولت از واکنش های اجتماعی باعث می شود تا دولت ها در انجام اصلاحات اقتصادی تعلل کرده و با به تعویق انداختن اصلاحات هزینه های بیشتری را به نسل های آینده تحمیل کند با این حال تجربه نظام نشان داده که مردم اگر بدانند و ببینند که دولت منتخب آنها صادقانه برای اصلاح امور و بهبود زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی است، علیرغم سختی ها در کنار دولت خواهند بود.

ملت ایران مصالح بلندمدت را به رفاه ناپایدار ترجیح می‌دهد

روحانی در ادامه با یادآوری این مطلب که مردم مصالح بلندمدت خود و فرزندانشان را به رفاه ناپایدار ترجیح می دهند، اظهار داشت: مردم این موضوع را در انتخابات نشان داده و می دانند حرکت به سمت پیشرفت و صعود در مسیری دشوار و همراه با سختی ها بوده که اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم انتظار دارند درمان درد کنیم نه کتمان بیماری.

رئیس جمهوری کشورمان در ادامه با بیان اینکه مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می خواهند لذا دو گزینه پیش رو داریم، افزود: یکی اینکه از سر اختیار و با تدبر و تأمل اصلاحات اقتصادی را اجرا کنیم یا با تشدید مشکلات و پس از پرداخت هزینه های فراوان به صورت منفعلانه به مهار دشواری ها و بحران ها تن دهیم.

دستیابی به اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا از اهداف دولت دوازدهم

وی تصریح کرد: دولت یازدهم در راستای گزینه نخست، با سخت کوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان توانسته است زمینه را برای پرداختن به مسائل اساسی و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران فراهم کند.

روحانی با اشاره به برنامه اقتصادی دولت دوازدهم بیان داشت: تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی دستیابی به اقتصاد درون زا و برون گرا بوده و سیاست های دولت در جهت ارتقای این دو حوزه در برنامه دولت دوازدهم به خوبی تشریح شده است اما دستیابی به اقتصادی درون زا و برون گرا نیازمند غلبه بر چالش های مهمی است که در شرایط کنونی کشور با آن مواجه است.

عدم تعادل بودجه مهم‌ترین چالش دولت دوازدهم

رئیس قوه مجریه یکی از مهم ترین چالش ها را عدم تعادل در بودجه دولت دانست و افزود: طی دهه های گذشته اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی باعث عدم تعادل در بودجه شده که داستان تکراری در اقتصاد ما آن است که هرگاه قیمت نفت افزایش یافت مخارج دولت هم افزایش یافت اما وقتی قیمت نفت با کاهش مواجه شد، دولت نتوانست مخارج خود را کاهش دهد و این باعث کسری بودجه و تورم در کشور شد.

وی ادامه داد: اینک پس از افت شدید قیمت نفت در سال 93 توجه به این مسأله اهمیت دارد چرا که عدم تعادل در بودجه دولت در کنار خدمات عمومی دولت در صورت استمرار باعث می شود کیفیت خدمات عمومی کاهش پیدا کند و بدهی دولت به دیگران افزایش یابد که برای رفع عدم تعادل باید به جای اتکا به درآمدهای نفت به منابع پایدار روی بیاوریم که در این حوزه اصلاحاتی در نظام مالیاتی انجام می دهیم.

تمرکز بر افزایش پوشش مالیاتی به‌جای افزایش نرخ مالیات

روحانی با تأکید بر اینکه به سمت نظام جامع مالیات بر درآمد حرکت خواهیم کرد، یادآور شد: از سوی دیگر تمرکز سیاست های مالیاتی به جای افزایش در نرخ مالیات بر افزایش پوشش مالیاتی قرار خواهد گرفت چنانچه کاهش در معافیت های مالیاتی می تواند علاوه بر ایجاد کارایی، عدالت در مالیات ستانی را نیز به همراه داشته باشد که دولت نیازمند آن است از رشد هزینه های خود بکاهد،

وی افزود: بر همین اساس نظام خدمات عمومی در حوزه های درمان و آموزش تغییر می کند و بخشی از خدمات دولتی توسط بخش خصوصی و به عنوان خرید خدمت ارائه می شود که حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری مشروط به آن است که بتوانیم با اصلاح نظام قیمت گذاری انگیزه های اقتصادی لازم را ایجاد کنیم که نیازمند حمایت و پشتیبانی مجلس است.

ضعف در نظارت بانکی و گسترش مؤسسات مالی غیرمجاز از اهم مشکلات نظام بانکی کشور است

روحانی ادامه داد: به علاوه اجرای بخشی از طرح های عمرانی نیز با مشارکت بخش خصوصی و از طریق اهرم سازی منابع عمومی صورت می گیرد که در برنامه ششم و قانون بودجه به آن اشاره شده است البته مردم عزیز انتظار دارند در گام اول دولت و بلکه کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند و از هزینه های زاید مجموعه سازمان های بخش عمومی بکاهند.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه انجام اصلاحات محدود به بودجه دولت نشده بلکه ترازنامه بانک های کشور نیز نیازمند اصلاحات است، عنوان کرد: ضعف در نظارت بانکی و گسترش مؤسسات مالی غیرمجاز و سیاستگذرای نادرست پولی و تأمین مالی دولت از طریق بانک ها و رونق کاذب مسکن و بنگاه داری بی ضابطه توسط شبکه بانکی در دهه های گذشته باعث شده امروز نظام بانکی کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شود.

بار تأمین مالی کسری دولت و شهرداری‌ها نباید به عهده بانک‌ها باشد

وی همچنین تصریح کرد: تجمیع این مشکلات در طول سال ها امروز خود را به صورت نرخ های سود بالا و کاهش توان تسهیلات دهی بانک ها نشان داده است که نگاه دولت به نظام بانکی به عنوان محل تأمین منابع برای اجرای طرح های دولت و حاکمیت باید تغییر کند که برنامه دولت تراز بودجه خود است و علاوه بر آن سیاست گذاری در مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها نیز باید به گونه ای باشد که بار تأمین مالی کسری دولت و شهرداری ها به عهده بانک ها نباشد.

تجدید ساختار بانک ها اجرا می شود

رئیس جمهور ادامه داد: در دولت دوازدهم برنامه نظام بانکی با جدیت هر چه تمام تر ادامه خواهد یافت، دولت و بانک مرکزی به دنبال آن هستند تا از طریق نظام رتبه بندی برای بانک ها و موسسات مالی در کشور برنامه تجدید ساختار بانک ها را به اجرا در بیاروند، در این ارتباط  برنامه افزایش سرمایه بانک ها به منظور رسیدن به استانداردهای جهان عملیاتی خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: همچنین از آنجا که بخش مهمی از ایجاد اشتغال در بنگاه های کوچک صورت می گیرد و با توجه به اولویت موضوع اشتغال در افق میان مدت، بر اساس سیاست های دولت دوازدهم تامین  مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل خواهد شد. تا نظام بانکی بتواند خدمات گسترده تری برای تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط فراهم کند.

رئیس قوه مجریه گفت: اصلاحات اساسی در بودجه دولت، صندوق بازنشستگی، نظام بانکی، فضای کسب و کار و نظام بنگاه داری از جمله محورهای اصلی برنامه اصلاحات ساختاری دولت است و انتظار می رود با انجام آن کشور در مسیر پیشرفت پایدار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در زمینه مسئله فقر و توزیع درآمد، هرچند مجموعه مواردی که اکنون توضیح دادم می تواند زمینه ساز تغییر چهره فقر و توزیع درآمد در کشور شود اما علاوه بر این اقدامات ما برای دستیابی به اهداف عدالت اجتماعی نیازمند تغییر در شیوه حمایت های اجتماعی خود هستیم.

سال 1399 فقر مطلق ریشه کن می شود

روحانی با تاکید براینکه دولت دوازدهم حمایت های اجتماعی را از یک پوشش گسترده و بدون هدف گیری دقیق که به اتلاف منابع دولت منجر می شود به تمرکز بر پوشش گروه های نیازمند تغییر خواهد داد عنوان کرد: از سوی دیگر حمایت های اجتماعی نا مشروط را به حمایت های مشروط و زمان دارد اصلاح می کند.

وی همچنین گفت: انتظار می رود با انجام این اقدامات که در برنامه به طور مفصل تشریح شده است، وضعیت معشیت حدود 10 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر تا سال 1399 بهبود 5 برابری داشته باشد و امیدخدا فقر مطلق ریشه کن شود. در زمینه اشتغال نیز به دلیل شرایط ویژه بازار کار دولت دوازدهم علاوه بر تلاش در جهت افزایش رشد اقتصادی که مهمترین مسیر ایجاد شغل پایدار و درآمدزا است، سیاست های فعال بازار کار را به اجرا در خواهد آورد.

معافیت سهم بیمه کارفرما برای شغل اولی ها اجرا می شود

رئیس جمهور ادامه داد: اولویت گذاری نسبت به استان های محروم و استان های با نرخ بیکاری بالاتر از متوسط طرح کار ورزی را به اجرا می گذارد، کاهش هزینه های آموزشی نیروی کار انگیزه بنگاه ها را برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی را افزایش دهد، همچنین به منظور کاهش هزینه های بنگاه های اقتصادی در به کار گیری نیروی کار جوان تمام معافیت بیمه ای سهم کارفرما را شغل اولی ها اجرا خواهیم کرد.

دولت سایر قوا را به رعایت حقوق شهروندی دعوت می کند

روحانی در زمینه سیاست داخلی، اظهار داشت: در سیاست داخلی ایران جامعه ای گسترده دارای تنوع زبانی، قومی، دینی، مذهبی و اجتماعی است، احترام نهادن به این تنوع ها از اولویت دولت است. وزرای دولت دوازدهم و همه مدیران ارشد باید انتصاب شایسته زنان و جوانان در سمت های مدیریتی مختلف را مدنظر داشته باشد، استفاده از زنان و جوانان در سمت های معاونت و مدیریت کلی وزارتخانه های زمینه ساز درخشش بیشتر آنان در آینده خواهد بود.

، وی ادامه داد: دولت یازدهم بر توسعه فعالیت حزبی و تشکل مردم نهاد کشور تاکید داشته و حق شهروندان در انجام فعالیت سیاسی و اجتماعی به رسمیت شناخته و از گسترش فعالیت آنها در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد،  دولت با تدوین منشور حقوق شهروندی گام مهمی به سوی نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی برداشته و اجرای حقوق شهروندی را از دستگاه های تحت نظر قوه مجریه آغاز کرده و در این راستا در دولت دوازدهم برنامه های جدی تری مدنظر خواهد بود، همچنان سایر قوا را به رعایت حقوق شهروندی دعوت می کند.

برجام فصل تازه ای از تعامل با جهان را گشود

رئیس جمهور با اشاره به سیاست خارجی تاکید کرد: سیاست خارجی دولت دوازدهم تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانی ها است، در این مسیر پرونده هسته ای ایران به عنوان یکی از پیچیده ترین مسائل کشور با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه ای از تعامل و همکاریها با جهان گشوده شد.

روحانی گفت: قطعنامه های تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم های ظالمانه هسته ای شورای امنیت که تحت فصل هفت منشور ملل متحد علیه ایران وضع شده بود یکجا لغو شد، سپس مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با جهان شتاب تازه ای گرفت و در حوزه های انرژی، فنآوری و تجارت گام های بلندی برداشته شد.

وی تاکید کرد: آنها که با فشارهای سیاسی و قطعنامه های تحریمی در انتظار بی ثباتی و نا امنی درایران بوده اند ناکام مانده اند، فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شد، ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و تسلیم در برابر قدرت ها بلکه توافقی برد-برد و متوازن می داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی در جهان گشوده است.

رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: علت بهانه جویی و عهد شکنی دولت جدید آمریکا، توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آمریکا در زیاده خواهی ها است، ایران به تعهد خود پایبند است و هر تخلفی را از جانب دیگران را به جد پیگیری خواهد و به تناسب پاسخ خواهد داد.

روحانی خطاب به آمریکا گفت: آنها که تلاش می‌کنند مجدد با زبان تحریم و تهدید بازگردند، زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن تراشی و هراس افکنی تنها خود را از مزایای صلح محروم می کنند.

ترامپ توافقات بین المللی را نادیده می گیرد

وی افزود: کسانی که در ماه های اخیر از پاره کردن برجام سخن می گفتند، اخیرا به توصیه برخی مشاورین خود چنین اقدامی را باعث انزوای آمریکا در صحنه جهانی می دانند ایران را به نقض روح برجام متهم می کنند، این در حالی است که هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجرای کامل برجام توسط ایران را تاکید کرده است.

روحانی تصریح کرد: جهانیان در ماه های اخیر به وضوح دیده اند که ایالات متحده آمریکا به ویژه در دروان ریاست جمهوری ترامپ است که توافقات بین المللی را نادیده می گیرد و علاوه بر عهدی مکرر و مستمر از توافق پاریس تا کوبا، زیر پا گذاشته است.

رئیس جمهور افزود: در مقابل جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ پر افتخار خود به تمام تعهدات بین المللی پایبند بوده و خواهد بود ولی با پشتوانه استقامت مردم بزرگ ایران در برابر بدعهدی با اعتماد به نفس و هوشمندی از حقوق ملت ایران پاسداری می کند.

برجام الگوی توفیق صلح و دیپلماسی بر جنگ و یکجانبه گرایی است

وی با بیان اینکه دولتمردان جدید امریکا باید بدانند که تجربه شکست خورده تحریم و تهدید دولت های گذشته را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند، گفت: اگر مایل باشند به آن تجربه ها برگردند حتما ایران در مدت زمانی کوتاه، نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز به شرایطی بسیار پیشرفته تر زمان شروع مذاکرات باز خواهد کشت، برجام الگو توفیق صلح و دیپلماسی بر جنگ و یکجانبه گرایی است.

به گزارش  رئیس جمهور تصریح کرد: منطقه پر تنش غرب آسیا به دلیل مداخلات خارجی و گسترش افراطی گری و خشونت در وضعیت بسیار خطرناکی به سر می رود، اما ایران خواستار منطقه امن، قدرتمند و باثبات و پیشرفته است و همکاری منطقه ای در حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی را تنها راه دستیابی به اهداف مشترک و مقابله با نابسامانی درونی و تحمیلی بر منطقه می داند، بی ثباتی در منطقه دو نتیجه بیشتر نخواهد داشت، گسترش افراطی گری و تشدید وابستگی، خشونت گروههای تکفیری و تلاش برای کسب امنیت از طریق قدرت های خارجی را به عنوان چالش اصلی امنیت منطقه می دانم و با حسن نیت به دنبال ثبات و صلح در منطقه هستم.

روحانی افزود: مشکلات منطقه راه حل منطقه ای دارد و ایران به عنوان لنگرگاه ثبات دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسایه دراز می کند و خواستار ایجاد صلح و آرامش است، بر همین اساس اولویت بنیادین سیاست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری های دو جانبه و چندجانبه منطقه ای است.

تلاش برای تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه اولویت اصلی دیگر سیاست خارجی تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت: دولت با هدف دستیابی به حضور موثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فنآوری و غیره زمینه سازی برای حضور موثر و هدفمندی بخش خصوصی در بازارهای منطقه ای و جهانی و شناسایی فرصت در سطح برنامه های خود قرار داده است.

زدودن نگاه امنیتی از فرهنگ و بسط آزادی‌های قانونی اولویت سیاست فرهنگی دولت دوازدهم است

رئیس جمهور اظهار داشت: در زمینه سیاست فرهنگی اولویت ما اخلاقی زیستن و زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ و بسط آزادی‌های قانونی است، مخصوصا دوری کردن از برخوردهای سلیقه‌ای که امروز معضل اصلی ما در بخش اجتماع و فرهنگ است.

وی افزود: موضوع بعد کیفیت گرایی در مدارس و دانشگاه است که به عنوان مهمترین اقدامات فرهنگی دولت خواهد بود و همچنین کارآمد کردن دانشجویان و دانش آموزان برای اینکه بتوانند در جامعه ما شغل و فعالیت را بر عهده گیرند.

روحانی با بیان اینکه در زمینه محیط زیست برنامه های اصلی ما اصلاح مدیریت منابع آب است که یکی از عوامل مشکلات محیط زیستی است، بیان کرد: مقابله با فرسایش خاک به ویژه در مسئله احیای جنگل‌ها و مراتع، مقابله با آلودگی هوا مخصوصا در کلانشهرها و به ویژه مقابله با ریزگردها که در این زمینه با معاونت جدید سازمان محیط زیست به طور مفصل صحبت کردم که اولویت‌های ما در این 4 سال چه خواهد بود و چه اقداماتی را باید انجام دهیم، حفظ جنگل ها و مراتع، مدیریت پسماندها و مدیریت فاضلاب نیز از جمله اقدامات دیگری است که باید انجام شود.

رئیس قوه مجریه گفت: در مسائل و اولویت‌های اجتماعی اولین مسئله ما بهداشت و درمان است، طرح تحول سلامت نشان دهنده این مسئله است که دولت یازدهم به این مقوله اهمیت فراوانی قائل بود و دولت دوازدهم نیز این مسئله را در اولویت کاری خود خواهد داشت.

نظام سلامت کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است/اصول این اصلاحات در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم تشریح شده

روحانی بیان کرد: نظام سلامت کشور نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول این اصلاحات در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم تشریح شده و نیاز داریم به این اصلاحات تا بتوانیم متکی باشیم بر منابع پایدار و همچنین مثل همه بخش‌های دولتی ما نیازمند اتکاء مردم و کاهش تصدی گری هستیم.

وی ادامه داد: مسئله بعد بهبود سطح پوشش و کیفیت ارائه خدمات  بیمه‌ها نیز جزو اولویت ها است، موضوع بعد که بسیار مهم است و در برنامه هم آمده مسئله آسیب‌های اجتماعی است که دولت به جد این مسئله را دنبال می‌کند و بسیار خوشحالم که در سال‌های اخیر آسیب های اجتماعی مقداری کاهش پیدا کرده است و این راه را ادامه می دهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکردها و در نظر داشتن ملاک‌های کارآمدی، و هماهنگی در مسیر اعتدال، 17 نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌های موجود انتخاب و برای تصدی مسئولیت وزارت خانه های مختلف معرفی کردم.

روحانی ادامه داد: من به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم توانمندی های خود را برای توسعه کشور، خدمت به مردم و آرمان های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی به کار خواهند گرفت.

در معرفی 17 وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبودم

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در اینجا خدمت نمایندگان نکته ای که بسیار در فضای حقیقی و مجازی شایع است را تشریح می کنم، گفت: رئیس جمهور در معرفی 17 وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده که کسی بگوید این وزیر یا آن وزیر را کسی انتخاب کرده است.

وی افزود: همه جناح ها، احزاب و گروه ها پیشنهاداتی به صورت کتبی و شفاهی داشتند اما هیچ فشاری بر رئیس جمهور در این زمینه نبوده، شایعاتی که نسبت به اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده شایعه درستی نبوده، من آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عینا در دولت یازدهم در 4 سال پیش هم عمل کردم.

رئیس جمهور اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب به عنوان رهبر و به عنوان بزرگ ما و به عنوان کسی که من 50 سال با ایشان رفاقت دارم و ارادت می ورزم معمولا همه مسائل مهم را با ایشان مشورت می کنم و ایشان با تمام محبت آنچه که مصلحت کشور است تذکر می دهند، بنابراین معرفی وزرا کاملا در چارچوب قانون اساسی است.

وی ادامه اد: امروز رئیس جمهور 17 وزیر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند و ان شاء الله در فرصت آینده یک وزیر باقی مانده که مربوط به علوم است و من دلم می خواست با همه 17 وزیر او را هم معرفی می کردم به دلایلی به تأخیر افتاد از جمله با یک فردی که ما با هم صحبت کرده بودیم و قرار بود این مسوولیت را به عهده بگیرد در ساعت آخری که لیست آماده تقدیم به مجلس بود اعلام انصراف کرد و در آن ساعت باقی مانده فرصت نبود با فرد جدیدی صحبت کنیم که به هرحال بعد از انتخاب وزرا برای این وزارتخانه من سرپرست نصب خواهم کرد  و در فرصت باقی مانده وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهم کرد.

روحانی گفت: نسبت به وزارت آموزش و پرورش، اولا از آقایان فانی و دانش آشتیانی که زحمات بسیار زیادی در دولت یازدهم در زمینه آموزش و پرورش کشیدند جدا سپاسگزاری و تشکر کنم و برای آنها در هر موقعیتی که هستند و هر مسئولیتی که بر عهده می گیرند آرزوی موفقیت کنم.

بطحایی با زیر و بم وزارت آموزش و پرورش به طور کامل آشنا است

وی افزود: برای وزراتخانه آموزش و پرورش آقای سید محمد بطحایی را در نظر گرفتم که ایشان سابقه بسیار طولانی درزمینه آموزش و پرورش دارند، در سمت های مختلف این وزارتخانه خدمت کردند، رشد سازمانی ایشان در همین وزارتخانه بوده، از رده مربی، دبیر تا همه مراحل در واقع به قول معروف به زیر و بم این وزارتخانه به طور کامل آشنا هستند، در سند تحول بنیادین ایشان زحمت زیادی کشیدند، نظام مدیریت مدرسه محور جزو تلاش‌های ایشان بود در سمت معاونت توسعه آموزش و پرورش هم خدمت می کردند و اخیرا هم رئیس مرکز نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه بودند.

رئیس جمهور گفت: واقعیت این است که مهمترین و بزرگترین وزارتخانه ما، وزارت آموزش و پرورش است، هر چه در اینجا کار، سرمایه‌گذاری و حمایت کنیم نتیجه بهتری برای جامعه، کشور و فرزندان ما خواهد داشت.

روحانی ادامه داد: من همان طور که انتظار دارم همه این 17 وزیر از شما نمایندگان محترم رأی بالا کسب کنند و ان شاء الله مورد اعتماد شما باشند، برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم به دلیل اینکه دلم می خواهد وزیر آموزش و پرورش بسیار قوی و با حمایت شما در این کار بسیار سخت و پیچیده بار این مسئولیت را به دوش بگیرد.

رئیس جمهور با بیان برنامه هایی که برای وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد، گفت: تقویت زیربناهای فکری برای زندگی اخلاقی و دین مداری و تقویت هویت ایرانی – اسلامی دانش آموزان جزو سفارشات اولیه من بوده، تقویت انسان‌های خلاق و سازگارتر با نیازمندی‌های جامعه، توانمندسازی دانش آموزان از لحاظ ذهنی و جسمی، ارتقای منزلت و جایگاه معلمان، وضعیت معیشت آنها، متناسب سازی نیروی انسانی آموزش و پرورش با نیازمندی های کشور به لحاظ کمی و کیف،  چابک سازی تشکیلات و کاهش تصدی گری و در یک کلمه من خدمت ایشان گفتم می خواهم خروجی آموزش و پرورش بعد از 12 سال با گذشته متفاوت باشد.

وی ضمن سپاس از همه معلمین و همه آنهایی که در این مدت خدمت کردند، گفت: ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند هستیم به دانش آموزانی که جامعه را بشناسند و بتوانند در آن فعالیت کنند، بتوانند از هویت و فرهنگ خود به خوبی دفاع کنند و به گونه ای نباشد که بعد از خدمت نظام وظیفه نیمی از علم آنها بپرد، بلکه همه علم  و دانش را باید به گونه ای یاد بگیرند که بتوانند در زندگی خودشان به کار ببرند؛ این جزو توصیه های موکد من بود که ان شاء الله انجام شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به وزارت ارتباطات و فناوری گفت: اولا از آقای محمود واعظی بسیار تشکر می کنم زحمات بسیار زیادی کشیدند، کار بزرگی را در زمینه دولت الکترونیک، کار عظیمی را در زمینه زیرساخت ها انجام دادند، در زمینه شبکه ملی اطلاعات اقدامات موثری انجام گرفته و خلاصه فضای کسب و کار و علم و دانش و ارتباطات مناسب را در کشورمان آماده کردند، یکی از افتخارات دولت یازدهم مسئله ارتباطات و فضای جدید و اشتغالی که در این زمینه به وجود آورده است و ان شاء الله شبکه ملی اطلاعات در این دولت به طور کامل فعال خواهد شد که فازهایی هم تاکنون انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه در این وزارتخانه ما اولین بار جوانگرایی را تجربه می کنیم، گفت: یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم که به همه وزرا توصیه کردم و کتبا به آنها در دولت دوازدهم ابلاغ خواهم کرد و لایحه ای را برای دولت دوازدهم نوشته ام، تمام وزرای دولت دوازدهم باید از جوانان و زنان استفاده کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از 40 سال که از انقلاب گذشته این یکی از وظایف مدیران سطح بالا است که از وزرا،معاونین، مدیر کل ها، استاندارها و فرمانداران جوان، نخبه با انگیزه و زنان استفاده کنند، گفت: چه فرقی می  کنند زنان ما با مردان ما؛ زنان دارای همان قابلیت ها،لیاقت‌ها همان مدیریت‌ها هستند، ما زمینه را برای رشد آن‌ها آماده و فراهم کردیم یک ایراد کوچک فرهنگی هم داریم که ان شاء الله خود  به خود حل خواهد شد.

دلم می خواست در دولت دوازدهم 3 زن را به عنوان وزیر معرفی کنم

وی افزود: آن مشکلات قابل حل است، من خیلی دلم می خواست در دولت دوازدهم 3 زن را به عنوان وزیر معرفی کنم  و افرادش هم در نظر گرفته بود اما به هر حال از تقسیمش بگذریم ، که محقق نشد ، ان شاء الله در دوره‌ها و فرصت های بعد این مسئله جبران می شود و از زنان در سمت های معاون وزیر، مدیر کل ، دستیار ، مشاور عالی در سطح همه وزارتخانه ها مشغول به کار شوند.

جهرمی تسلط خوبی نسبت به فضای مجازی دارد

روحانی گفت: آقای جهرمی را برای اولین بار از افرادی انتخاب کردیم که پرورش یافته فضای بعد از انقلاب هستند، هم متولد بعد از انقلاب است، و هم در این فضا رشد پیدا کرده، من اشنایی ام با ایشان در شورای عالی فضای مجازی بود و من از تسلط او بر مسئله ارتباطات و فضای مجازی کاملا آگاه شدم، در جلسات متنوعی ایشان شرکت می کرد و فکر خوبی نسبت به فضای مجازی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی ها نظرشان این است که اگر یک اتوبان بزرگ تهران شمال اگر روزی تصادف شد و کسی زیر ماشین رفت و خانواده اش شکایت کرد قاضی محترم می تواند آن اتوبان را برای همیشه ببندد، بیان کرد: ما می گوییم نمی شود این کار را کرد. ما باید کاری کنیم که تصادف نشود، زیرا اگر اتوبان را ببندیم می روند کوره راه ها را پیدا می کنند، بگذارید ما از فضا به خوبی و درست استفاده کنیم.

نمی توان بر درب فضای مجازی قفل زد

وی خطاب به وزرای دادگستری، اطلاعات، کشور و ارتباطات، گفت: نمی توان بر درب فضای مجازی قفل زد، این قفل را روحانی باز نکرده، این قفل را مردم باز کردند، قفلی که مردم با اراده باز می کنند نمی‌شود بست، قفلی را که رئیس جمهور باز کرده ممکن است اگر کس دیگری کلید بزند مشکل ایجاد شود.

روحانی ادامه داد: ما باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم البته اگر حواسمان جمع نباشد و دقت های لازم را انجام ندهیم، اگر اصول و قانون را مراعات نکنیم، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، همین فضای مجازی که برای علم،شغل و کسب این همه می تواند کار کند اگر درست برنامه ریزی نکنیم می تواند خطر آفرین هم باشد، ان شاء الله با هماهنگی قوه مقننه و قوه قضائیه این امر مهم را پیش می بریم، آقای جهرمی به خوبی این استعداد را دارد.

وی افزود: از ایشان راه اندازی سریع شبکه ملی اطلاعات را می خواهم و اینکه ظرفیت های سایبری را با عرصه تولید ثروت و ایجاد اشتغال پیوند دهند، من از ایشان درخواست اشتغال داشتم تا سالانه 300 هزار شغل را ایجاد کنند که کار بسیار مهمی است.

روحانی گفت: آقای جهرمی اولین وزیر پیشنهادی است که بعد از انقلاب متولد شده و امیدوارم ورود وی فضا را برای ورود جوانان را تسهیل کند و سایر وزرا قبل از پایان دوره، جوانانی را برای جایگزینی خود معرفی کند.

رئیس جمهور بیان کرد: توسعه فرهنگ و استفاده قانونمند از ظرفیت فناوری اطلاعات و خلق اشتغال و تولید ثروت شبکه ملی اطلاعات و کیفیت دسترسی مردم و رعایت حقوق شهروندی را از وزیر ارتباطات خواستاریم.

وزارت اطلاعات امنیت توأم با آرامش را فراهم نماید

رئیس جمهوری در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: رفاقت اینجانب و حجت الاسلام علوی به سال های ادوار مجلس شورای اسلامی بازمی گردد. گمان می کنم ایشان در جریان نگارش قانون وزارت اطلاعات عضو کمیسیون امنیت بودند؛ خودشان قانون را نوشتند و حالا باید آن را اجرا کنند.

وی ادامه داد: در 4 سال گذشته ایشان مسئولیت وزارت اطلاعات را برعهده داشتند و موفق بودند. مسئولیت وزارت اطلاعات، کار سنگینی است که بر دوش وزیر قرار دارد. ما از یک طرف قصد داریم امنیت را حفظ کنیم ولی از طرف دیگر می خواهیم برای مردم آرامش ایجاد نماییم. نحوه ایجاد امنیت اگر گاهی دقیق نباشد منجر به لطمه خوردن آرامش می شود. واقعیت اینجاست که برای آرامش نیازمند امنیت هستیم.

روحانی بیان کرد: وزارت اطلاعات می تواند با رعایت کامل حقوق اساسی که در قانون اساسی ذکر شده است، حقوق شهروندی، احترام به مردم، برخوردهای ضروری و حداقلی برای مردم امنیت توأم با آرامش ایجاد کند. چرا ما با یک احتمال دنبال کسی برویم و بعد متوجه شویم که جرمی مرتکب نشده است. این اتفاق برای دستگاه قضایی و دستگاه اطلاعاتی ما خوب نیست. همه باید تلاش کنیم که با مهربانی با مردم رفتار کنیم، اما در عین حال مردم خواهان امنیت کامل هستند.

وزارت اطلاعات در برخورد با تروریسم، عملکرد بسیار خوبی داشته است

وی تصریح کرد: وزارت اطلاعات در برخورد با تروریسم، عملکرد بسیار خوبی داشته است. در نحوه اخلاق و رفتار درباره مجرمینی که بازداشت می شوند، نسبت به گذشته وضعیت بهبود یافته است. اما من از نحوه برخورد با دستگیرشدگان رضایت کاملی ندارم. براساس گزارش هایی که به اینجانب رسیده در برخی موارد رفتار مطلوب ما صورت نگرفته است. در دولت دوازدهم حجت الاسلام باید مسائلی اینگونه را حل کند.

رئیس جمهوری گفت: ایشان به عنوان رئیس شورای هماهنگی اطلاعات وظیفه خود را باید محکم در دست بگیرد و قانون شورای هماهنگی اطلاعات را عملیاتی کند. دستگاه اطلاعاتی دیگری اگر فعالیت می کند باید خود را با وزارت اطلاعات هماهنگ کند. نص صریح قانون باید اجرا شود. اینکه دستگاه دیگری با خواهش بین دستگاه ها هماهنگی ایجاد کند، صحیح نیست. اصل اطلاعات موازی دارای اشکالاتی است که به آن ورود نمی کنم.

وی خطاب به حجت الاسلام علوی تاکید کرد: از وزیر اطلاعات درخواست می کنم که حقوق شهروندی و اجرای مر قانون، برخورد جدی با گروه های تروریستی، نقش آفرینی در اجرای امنیت اقتصادی، مقابله با فساد، تضمین حقوق گروه های قومی و دینی، مقابله با جاسوسی و نفوذ بیگانگان را دنبال کند. همه مسائل مربوط به توسعه گردشگری توسط وزارت اطلاعات و وزارت کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: در فضای سایبری باید اشراف اطلاعاتی ملموس باشد، اگر اشراف نداشته باشیم، ممکن است سوءاستفاده هایی صورت گیرد. توان کارشناسی وزارت اطلاعات باید افزایش پیدا کند تا تحلیل های راهبردی بیشتری در اختیار مسئولان نظام قرار گیرد.

اولویت وزارت امور اقتصادی و دارایی مبارزه با پولشویی و عدالت مالیاتی است

روحانی در دفاع از کرباسیان گفت: لازم می دانم از زحمات بی شائبه دکتر طیب نیا تشکر فراوانی کنم، ایشان در مدت حضور به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت یازدهم زحمات زیادی کشیدند. دکتر طیب نیا وزیری پرتلاش بود و در هفته دو جلسه برای بررسی مسائل اقتصادی کشور برگزار کردند که در مجموع حدود 200 جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد. این مهم است که شخص رئیس جمهوری به موضوع اهمیت بدهد و اعضای کابینه در این جلسات شرکت داشتند. تصمیمات اساسی و مهم اقتصادی دولت یازدهم بدون استثنا در همین شورا اتخاذ شد. امیدوارم در جای دیگری دولت بتواند از تجارب دکتر طیب نیا استفاده کند.

وی با اشاره به سوابق کرباسیان گفت: شخصی که برای وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد شده با ساختار و سازوکار این وزارتخانه آشنایی کامل دارد. مسعود کرباسیان در دولت های مختلف و در وزارتخانه های مختلف مرتبط با صنایع و اقتصاد حضوری موثر داشته است. بیش از 30 سال ایشان در رده های بالای مدیریتی فعالیت داشته است.  نکته حائز اهمیت درباره وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی این است که همواره در عرصه علم، دانش و ترجمه کتاب فعال بوده است که نشان می دهد ارتباط خود را با دنیا و اطلاعات روز حفظ کرده است. برای دولت مهم است که وزیر اقتصاد با دنیا در ارتباط باشد و رشته تحصیلی مرتبط داشته باشد.

کرباسیان توانست مانع فساد و قاچاق کالا شود

روحانی گفت: کرباسیان موفقیت های بزرگی را تاکنون کسب کرده است. یکی از موفقیت های خوبی که باعث شد اینجانب اعتماد بیشتری نسبت به گذشته برای تصدی ایشان بر وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی داشته باشم، عملکرد مناسب در گمرک بوده است. وی توانست ساماندهی گمرک را عملیاتی کند. گمرک کشور ما با مسائل و مشکلات متعددی مواجه بود، اما امروز سامانه الکترونیکی فعال شده است. در برهه ای از زمان که واردات به کشور کاهش یافت، ما شاهد افزایش درآمدهای گمرکی بودیم، زیرا کرباسیان توانست مانع فساد و قاچاق کالا شود.

وی بیان کرد: اولین درخواست من از وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی مبارزه با پولشویی و فسادهای سازمان یافته بانکی است. ما نیازمند این هستیم که تمام قوانین و مقررات در زمینه مبارزه با پولشویی و مسائل مالی تروریسم به عنوان اولویت اصلی این وزارتخانه دنبال شود. نباید ما به گونه ای باشیم که کشور دیگری به ما برای مبارزه با پولشویی سفارش کند. ما باید در بحث مقابله با پولشویی پیشگام باشیم؛ ما قربانی تروریسم هستیم و ما باید احکام اسلامی را اجرایی کنیم.

رئیس جمهوری گفت: اولویت دوم وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرتبط با مسائل بانکی است که باید به طور جدی اصلاح شود. بانک ها باید بازگردند به تعهد و وظیفه اصلی که داشتند. متاسفانه نظام بانکی از مسیری که باید می رفت منحرف شده است که باعث شده است نتواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد. وظیفه بانک بنگاه داری نیست و باید وظیفه خود را باید انجام دهد. برای ایجاد تولید و اشتغال در کشور باید بانک ها فعال شوند. در این عرصه توسعه صادرات و جلب سرمایه گذاری خارجی نیازمند فعالیت های بانکی است، نمی شود که بانک ما با جهان ارتباط نداشته باشد و ما بتوانیم در عرصه های اقتصادی فعالیت کنیم.

وی تصریح کرد: برخی مقررات زائد و نامناسب برای فضای کسب و کار در دولت یازدهم رفع شد اما در دولت دوازدهم وظیفه سنگین تری برعهده داریم. انضباط مالی در اقتصاد ایران دارای اهمیت است. متاسفانه هنوز نظام مالیاتی ایران به قرن 19 برمی گردد. باید شفافیت مالی در تمام عرصه ها وجود داشته باشد و میزان درآمد افراد مشخص شود. نباید به مردم فشار مالیاتی وارد کرد؛ آنهایی که مالیات نداده اند و نمی دهند، باید مالیات پرداخت کنند. عدالت مالیاتی از اولویت های وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور باید باشد.

روحانی بیان کرد: دولت الکترونیک از  وظایف دولت دوازدهم است که این وزارتخانه نیز باید نقش فعالی در آن ایفا کند. افزایش سهم بیمه برای دولت دارای اهمیت است. سالم سازی میسر خصوصی سازی از مسئولیت هایی است که بر دوش کرباسیان قرار خواهد گرفت. مسئله جلب سرمایه گذاری خارجی برای دولت دوازدهم دارای اهمیت است که تاثیر مستقیم بر نرخ اشتغال خواهد داشت.

برجام توطئه های رذیلانه آمریکا را خنثی کرد

وی ضمن تمجید از محمدجواد ظریف گفت: بنا به گفته آقای ظریف، مُعَرِف باید از مُعَرَف اجلا باشد، اما در این اینجا این قاعده دچار مشکل شده است. همه نمایندگان محترم مجلس ایشان را به تقوا، پاکدامنی، کارشناسی خبره، پرتلاش بودن، صبر و حوصله می شناسند. این مذاکرات طولانی برجام با آن جماعت عجیب و غریب نیازمند صبر ایوب بود و خداوند این صبر را به ایشان داد تا کاری بزرگ صورت گیرد. من از طرف ملت از زحمات آقای ظریف تقدیر و تشکر می کنم.

روحانی بیان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان یک توطئه بزرگ را خنثی کرد. آمریکایی ها حربه ای را بالای سر ملت ایران در دست گرفته بودند، آنها نمی توانستند از حربه علیه ملت ایران استفاده کنند، ولی چماقی بزرگ را در آسمان می گرداندند. آنها اگر این چماق را برعلیه ملت ایران به کار می گرفتند ما دست آنها را قطع می کردیم. این چماق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه های شورای امنیت و مصوبات شورای حکام بود. اینکه آنها جرأت نداشتند از چماق علیه ملت ایران استفاده کنند، صحیح است، اما حواس ما را پرت می کرد. با تفاهم برجام این چماق را از آنها گرفتیم و دست آنها را قطع کردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی گمان می کنند که تفاهم برجام محدود به مسائل اقتصادی است، ولی اولین دستاورد برجام امنیتی بوده است. توطئه های رذیلانه آمریکا علیه ایران با برجام برهم خورد. حقوق هسته ای ما در سایه برجام تصویب شد، هر اقدام فعالیت هسته ای ما از جانب کشورهای دیگر مورد اتهام قرار می گیرد اما امروز فعالیت هسته ای را انجام می دهیم و کشورهای دیگر به ما کمک می کنند. حق هسته ای ایران با تفاهم برجام تثبیت شد.

وی در ادامه گفت: معاملات نظامی ایران تا پیش از برجام ممنوع بود، ولی ما توانستیم آن را به 5 سال تقلیل داده و آن را محدود کنیم؛ تا 3 سال دیگر می توانیم معاملات نظامی را به آسانی انجام دهیم. ما توانستیم راه را برای تقویت بنیه جوانان کشور همواره کنیم. نکته جالب اینجاست که برخی فراموش کرده اند، وضعیت فروش نفت چه تغییراتی کرده است. سوئیفت نیز که در ابتدا برای خود معرکه ای بود. خوشبختانه این مشکل نیز امروز حل شده است در حالی که آنها مدعی بودند، بحث سوئیفت حل نشده باقی خواهد ماند. آنها بیان می کنند که چرا فلان بانک در ایران نمی آید سرمایه گذاری کند؟ اما خودشان هم می دانند که 60 درصد سهام آن بانک آمریکایی است.

روحانی گفت: تکلیف ما را روشن کنید؛ اگر می خواهید تمام تحریم ها را با جهان حل کنیم به ما اجازه دهید در کمال جدیت و قدرت با آنها مذاکره کنیم و به موفقیت دست پیدا کنیم. ما متولی کل مسائل نیستیم و با توجه به تمام مسائل باید راه را ادامه دهیم. از دکتر ظریف به دلیل زحمات بی شائبه ای که انجم دادند تشکر می کنیم. تلاش های وزیر امور خارجه کشورمان محدود به تفاهم برجام نبوده است؛ حجی که امروز زائران ما رفته اند نتیجه زحمات آقای ظریف بوده است. در اینکه شعله های جنگ در خاورمیانه فروکش کند، اقدامات خوبی از جانب دستگاه دیپلماسی انجام گرفته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت امور خارجه برای سرمایه گذار خارجی اقدامات زیادی انجام داده است، شخص ظریف و همکاران وی فعالیت های متنوعی و خوبی انجام داده اند. برجام به خوبی باید حفظ شود، اما نمی دانم چرا برخی با ذات تفاهم برجام مشکل دارند. بحث آنها ترامپ، کنگره یا سنای آمریکا نیست؛ ما نمی دانیم مشکل آنها با تفاهم برجام در کجاست؟ آنها از برجام خوششان نمی آید ولی ما تلاش می کنیم از این فرصت برای مردم نهایت برده را کسب کنیم. از تفاهم برجام برای اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات نهایت بهره را کسب خواهیم کرد. ما تلاش می کنیم تصویری درست و صحیح از ملت ایران در جامعه جهانی نمایش دهیم.

قاضی زاده هاشمی زحمات بسیار زیادی برای طرح تحول سلامت کشید

روحانی با بیان اینکه در این هفته مجلس به جد مشغول بررسی برنامه وزرا بوده است، افزود: ما فقط از مجلس رأی 17 وزیر را می‌خواهیم و درخواست دیگری نداریم و نمایندگان نیز از لحاظ قانونی وظایفی دارند و دلسوز کشور و آینده آن هستند.

وی در تشریح برنامه های قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: قاضی زاده هاشمی زحمات بسیار زیادی برای طرح تحول سلامت کشید و کار بسیار سخت و بزرگی را به سرانجام رساند و طرح تحول سلامت را با توجه به مشکلات بودجه پیش برد و اکنون به سختی پیش می رود.

رئیس جمهور دولت دوازدهم با اشاره به اینکه گاهی اوقات قاضی زاده هاشمی از خزانه و بودجه تلخ می شد، یادآور شد: آنچه که دولت می خواهد رضایت مردم است و قاضی زاده هاشمی نیز در این زمینه صبر و تحمل زیادی داشت و مردم از انجام این طرح راضی هستند اما در دوره جدید تمام دولت باید برای طرح تحول سلامت به کار آید.

وی افزود: قاضی زاده هاشمی در 4 سال گذشته تحرک وافری داشت  که انشاالله با نشاط بیشتری در دوره جدید پیش می شود البته باید اصلاحاتی در این سیستم شکل بگیرد تا با حفظ کیفیت خدمات هزینه ها کمتر شود.

روحانی با بیان اینکه سطح بندی خدمات در حوزه وزارت بهداشت بسیار مهم است، ادامه داد: برخی خدمات شکل می گیرد که آثار جانبی داشته و ضرورتی بر انجام آن ها نیست.

رئیس جمهور با اشاره به موضوعات مهم در حوزه وزارت بهداشت که در دولت دوازدهم باید محقق شود، اظهار کرد: سامان دهی نظام تشخیص، پرونده الکترونیک سلامت خرید راهبردی خدمات سلامت، حذف هم پوشانی های بیمه، توسعه توریسم سلامت از جمله برنامه های وزارت بهداشت دولت دوازدهم است که باید وزیر تعاون نیز در این مسیر به قاضی زاده هاشمی کمک کند.

ربیعی تلاش زیادی برای ساماندهی صندوق ها، شستا و ارتباط با وزارت بهداشت و درمان داشته باشد/ ربیعی با مسایل کارگران آشناست

وی در تشریح اقدامات و برنامه های ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم افزود: ربیعی باید تلاش های زیادی در بخش ساماندهی صندوق ها، شستا و ارتباط با وزارت بهداشت و درمان درباره چگونگی بیمه ها داشته باشد.

روحانی ادامه داد: ربیعی خدمات خوبی ارائه داده و در زمینه رفاه اجتماعی برنامه های خوبی داشته است و زندگی شخصی و تخصصی ایشان به سیستم رفاه می خورد چرا که مضیقه زندگی را کشیده و کارگر بوده و با مسائل کارگران آشنا است.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی صندوق ها تصریح کرد: ساماندهی صندوق ها به اقدامات بزرگ نیازمند است، همچنین در بخش سازمان بهزیستی عملکرد خوبی صورت گرفته که نیاز به تقویت است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش مهمی از مسئولیت های وزارت رفاه در بخش اشتغال است، افزود: طرح های خوبی به صورت پایلوت توسط وزارت رفاه ایجاد شده که یکی از آن ها موضوع کارورزی بوده که در شورای عالی اشتغال نیز مطرح شده است.

وی در تشریح برنامه های وزارت دادگستری دولت دوازدهم ادامه داد: وزیر دادگستری دولت یازدهم آقای پورمحمدی که پیش از سکان داری این وزارتخانه در قوه قضائیه و بخش های دیگر خدمات مفیدی به کشور ارائه کرده بود وزیر فعالی در بدنه دولت دوازدهم بود و تلاش های بسیار زیادی در ارتباط با رابطه قوه قضائیه و قوه مجریه انجام داد.

روحانی اظهار کرد: سختی هایی در ارتباط با رابطه قوه قضائیه و قوه مجریه وجود داشت که اگر آقای پورمحمدی در این زمینه فعالیت نمی کرد تصور کنید که چه اتفاقی رخ می داد.

وی با اشاره به اینکه برای انتخاب وزیر دادگستری باید بین رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه توافق صورت گیرد، افزود: رئیس قوه قضائیه باید افرادی را به رئیس جمهور معرفی کند که از میان آن ها رئیس جمهور یک نفر را انتخاب کند اما در این دوره کار به این مرحله نرسید و به صورت حضوری درباره انتخاب وزیر دادگستری بحث صورت گرفت که در نهایت به گزینه علیرضا آوایی رسیدیم.

روحانی ادامه داد: آوایی فردی شناخته شده در مباحث قضائی است که سابقه فعالیت قضائی در شهرهای مختلف در کارنامه وی مشاهده می شود که به عنوان آخرین سمت ریاست دادگستری تهران را برعهده داشته است.

آوایی شخصی معتدل است/تنظیم روابط سه قوه از وظایف اصلی وزارت دادگستری است

وی اظهار کرد: آوایی شخصی معتدل بوده و برای ما مهم است که در امور قضا صاحب نظر باشد و ارتباط قوه قضائیه و مجریه را ساماندهی کند.

رئیس جمهور دولت دوازدهم افزود: رابطه قوه قضائیه و مجریه در حال حاضر اگر چشم نخورد رابطه خوبی است که تنظیم روابط سه قوه از وظایف اصلی وزارت دادگستری است.

وی مسئله حقوق بشر و حقوق شهروندی، مبارزه با فساد، بهبود سازمان تعزیرات که سازمانی لازم برای کشور بوده را از جمله وظایف اصلی دادگستری دولت دوازدهم دانست.

روحانی در تشریح برنامه های وزارت دفاع ادامه داد: آشنایی بنده با وزیر دفاع دولت یازدهم سردار دهقان به زمان دفاع مقدس بازمی گردد که وی وزیر فعالی در آن دوره بود و برنامه های راهبردی در حوزه دفاعی انجام داد.

وی با بیان اینکه در این دوره تصمیم گرفته شد که فردی از ارتش برای وزارت دفاع انتخاب شود، یادآور شد: ارتش و سپاه ندارد چرا که شاید ارتش و سپاه رنگ لباسشان با یکدیگر متفاوت باشد اما اهداف آن ها یکی بوده و فرماندهی آن ها مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا است.

رئیس جمهور افزود: به نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی احترام گذاشته و از آن ها بابت تمامی زحمات آن ها تشکر می کنم.

سرتیپ امیر حاتمی به صورت کامل به مسائل وزارت دفاع مسلط است

روحانی با بیان اینکه امیر سرتیپ امیر حاتمی در دوره های مختلف ارتش فعال بوده است، ادامه داد: امیر حاتمی مدت ها در ستاد کل نیروهای مسلح فعال بوده و با سردار باقری همکار بوده است و به صورت کامل به مسائل وزارت دفاع مسلط است چرا که جانشین وزارت دفاع بوده و مورد اعتماد خانواده نیروهای مسلح است.

وی اظهار کرد: امیر حاتمی برای خدمت به تمام نیروهای مسلح انتخاب شده و ارتش و سپاه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

رئیس جمهور افزود: تاکید من این است که در بخش موشکی به دلیل امنیتی که دارد فعالیت بیشتری در این دوره صورت گیرد و دیپلماسی اداری شفاف سازی فعالیت اقتصادی، ساماندهی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، ارتقاء سطح معیشت و منزلت کارکنان، اقتصادی کردن تولید تجهیزات دفاعی و نظامی و واگذاری بسیاری از امور اقتصادی از برنامه های وزارت دفاع دولت دوازدهم است.

مهمترین راهکار برای رفع مشکلات در بخش مسکن رسیدگی به بافت فرسوده است

رئیس جمهور در خصوص وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند اما در بخش مسکن نتوانستیم به توافق نهایی برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که به جد از ایشان خواهم خواست مسئله مسکن است، به اعتقاد بنده مسکن از طریق خاصی با همکاری بخش خصوصی قابل حل است و مهمترین راهکار برای رفع مشکلات در بخش مسکن رسیدگی به بافت فرسوده است.

روحانی ادامه داد: باید در بافت فرسوده کار شود. ما در یک بیابان مسکن می سازیم اما متوجه می‌شویم که نه آب، نه برق، نه گاز، نه جاده وجود دارد اما بافت فرسوده، گاز، آب، برق، مدرسه، مسجد و روحانی دارد و با نوسازی بافت فرسوده مسکن برای اشخاصی که متقاضی خانه هستند، تأمین می شود. در شورای هماهنگی اقتصادی به آقای آخوندی گفتم نظر بنده این است که مشکل مسکن از طریق نوسازی بافت فرسوده حل شود که البته ایشان نظراتی داشتند و پیگیری‌هایی کردند؛ در هر صورت گله‌ها را مطرح کردم تا به تعریف برسم.

رئیس جمهور افزود: ان‌شاء الله در بخش مسکن شاهد یک حرکت خوب خواهیم بود و در تهران نیز با توجه به شرایط امروز که شورای شهر و شهرداری پیدا کرده هماهنگی‌هایی باید باشد. یکی از مشکلات آقای آخوندی ناهماهنگی با شهرداری تهران بود و هر روز ایشان در دولت می‌گفتند آن منطقه شهر را خلاف قانون ساختند یا برجی بر خلاف قانون ساخته شد و موضوع حل نمی‌شد. امیدواریم در این دوره شاهد این مشکلات نباشیم.

وی ادامه داد: آقای آخوندی در زمینه راه، راه آهن و بنادر و هواپیمایی به جد کارهای مهمی انجام دادند، هم پرتلاش بودند و هم دارای برنامه خوبی بودند، امروزدر چابهار شاهد یک نشاط اقتصادی جدید هستیم. در اینچه‌برون راه آهن کشور با مناطق شمالی متصل شد و امیدواریم شاهد راه آهن چابهار به سمت زاهدان و در نهایت به سمت خراسان باشیم.در 5 استان کشور یا راه آهن وصل شده یا در ماه‌های آینده وصل می شود بنابراین کارهای مهمی صورت گرفته و در جاده‌ها و آزادراه ها کارهای بزرگی انجام شده است.

روحانی تصریح کرد: در جاده‌های شمالی که معضلاتی وجود داشت رسیدگی‌هایی صورت گرفته و بخشی از کارها رو به اتمام است؛ در زمینه هواپیمایی بعد از40 سال این تابو شکسته شد و توانستیم با یک شرکت بزرگ هواپیماساز قرارداد ببندیم بنابراین چطور می‌شود که خوشحال می‌شویم برای خرید با منت هواپیمایی که 10 سال در یک کشور آفریقایی پرواز کرده است؟ اما اگر هواپیمای نو خریداری کنیم یک عده‌ای نمی‌دانم برای چه عصبانی می‌شوند بنابراین به اعتقاد بنده کار بزرگی صورت گرفته و از لحاظ عزت ملی نیز این موضوع حائز اهمیت است.

رئیس جمهور افزود: اینکه هواپیماهای کهنه و قراضه را از کشورهای جهان سوم با 3 برابر قیمت خریداری می‌کنیم منتی ندارد اما در حال حاضر هواپیما خریداری می‌شود بدون اینکه فشاری بر بودجه تحمیل شود و از طریق کارکرد هواپیما هزینه‌های خرید تسویه می‌شود، از نظر بنده در این کار بزرگ دکتر ظریف و آقای آخوندی نقش مهمی داشتند البته دکتر سیف نیز در بسیاری از زمینه ها در این مورد همکاری کردند و ان شاء الله بتوانیم از آقای آخوندی با تخصص‌ها و لیاقت‌هایی که دارند و فعال بودنش در بحث‌های اقتصادی در دولت استفاده کنیم و امیدوارم ایشان از بحث مسکن مهر نیز خلاص شوند که بتوانیم مسیر درستی را برای بخش مسکن انتخاب کنیم.  

وی گفت: پیشرفت صنعت ساختمان در ایران و هدایت سرمایه‌گذاری بخش مسکن به سمت ساخت خانه مناسب برای اقشار مختلف باید پیگیری شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در تبصره 2 ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس آمده است که «چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه ای به هر دلیلی وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل 135 قانون اساسی حداکثر قبل از 3 ماه فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی نماید».

روحانی افزود: از لحن این ماده برمی آید که به هر دلیلی وزیر نباشد ضرورتی ندارد که در آغاز کابینه ای که معرفی می شود صد در صد وزرا معرفی شود و در دوره اولی که ما در مجلس شورای اسلامی حضور داشتیم وضعیت به گونه ای بود که هر چند روز دو وزیر معرفی می شدند و ما رأی می دادیم و هفته بعد دوباره یک یا سه وزیر دیگر معرفی می شد و شرایط اینگونه بود و اشکالات این چنینی نیز وجود نداشت.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه اگر ایرادی وجود داشت قاعدتا هیأت رئیسه موضوع رأی اعتماد به وزرا را در دستور کار امروز مجلس قرار نمی داد و به ما تذکر می داد و ما مشکلی نمی دیدیم که اگر اشکال قانونی داشت به آن عمل کنیم اما بنده چنین استنباطی  نه از قانون اساسی دارم و نه از آیین نامه داخلی مجلس، ولی در عین حال اگر نظری وجود داشت جلسه امروز را به تأخیر می انداختیم مسأله ای هم نبود و ما فرصت داشتیم وزیر دیگری را به عنوان وزیر علوم معرفی می کردیم.

رئیس جمهور همچنین در دفاع از معرفی عباس آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برنامه هایی که وی باید در آینده دنبال کند پیشرفت صنعت ساختمان، هدایت سرمایه گذاری بخش مسکن به سمت مسکن مناسب برای طبقات متوسط و ضعیف، مسأله حاشیه نشینی، توسعه خطوط ریلی و جاده ای، تسریع بازسازی ناوگان هوایی، تقویت بنادر کشور با مشارکت بخش خصوصی در این زمینه ها و ارتقاء ایمنی در شهرسازی و ملاحظات دقیق محیط زیستی است.

نعمت زاده پدر صنعت ایران است

روحانی در ادامه با دفاع از معرفی محمد شریعتمداری برای تصدی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ابتدا باید از مهندس نعمت زاده سپاسگزاری کنم که شاید این جمله ای که راجع به ایشان می گویند که وی پدر صنعت ایران است خیلی نادرست نباشد و ایشان واقعا شخصیتی است که در زمینه صنعت بسیار فعال بوده و با اینکه وی در دولت یازدهم شیخ الوزرای ما بود اما در عین حال همیشه در سفر به شهرستان ها فعال بود و تلاش می کرد و فردی بود که برای صنعت و معادن کشور خدمات زیادی را انجام داد.

ساخت خودرو با سرمایه گذاری خارجی در کشور بی نظیر بود

وی افزود: موضوع ساخت خودرو با مشارکت سرمایه کشورهای خارجی در کشور ما بی نظیر بوده است که خودرویی را ما با مشارکت خارجی ها بسازیم و آن ها در این کشور سرمایه گذاری کنند و خودروهایی تولید می کنیم که متناسب با فناوری روز است یعنی همان خودرویی را تولید می کنیم که در حال حاضر در فرانسه تولید می شود و در خیابان های اروپا حرکت می کند در این بخش کار بسیار بزرگی هم در سرمایه گذاری و هم فناوری شده و برای اولین بار است که 30 درصد این محصولات به خارج از کشور صادر می شود.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: امروز آقای محمد شریعتمداری این مسئولیت را به عهده می گیرد که جزء مدیران ارشد کشور است و در گذشته در وزارت بازرگانی و در 4 سال اخیر به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور فعالیت کرده و همواره عنصری مخلص و فعال و بی تکلفی بوده است.

بهبود فضای کسب و کار  جزو مسائل اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت است

روحانی تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه بسیار مهمی است که امیدواریم وزیر پیشنهادی با سه معاون بسیار قوی در بخش تجارت، صنعت و معادن بتوانیم شاهد تحرک بسیار خوب در این وزارتخانه باشیم.

وی افزود: بهبود فضای کسب و کار و شاخص محیط کسب و کار جزء مسائل اولیه ما است، سازگار کردن سیاست های تجاری و صنعتی ما با مزیت های تجاری و افزایش صادرات از مسائل مهم این وزارتخانه است همچنین مبارزه جدی با فساد و شفاف سازی نظام تجارت، نقش آفرینی جدی وزارت در انتقال تولید و فناوری در مسیر تقویت جایگاه ایران در کریدورهای حمل و نقلی مهم و دنبال کردن سیاست صنعتی و همچنین حمایت از تولید محصولات معدنی.

صالحی اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه دارد

روحانی در ادامه با بیان اینکه در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از دو وزیر گذشته تشکر کنم که علی جنتی وزیر اول دولت یازدهم که تلاش های بسیار مجددانه ای انجام داد و بعد از آن دکتر صالحی امیری که همان راه را ادامه داد و امروز نیز دکتر سید عباس صالحی مسئولیت این وزارت را به عهده می گیرد و در 4 سال گذشته در همین وزارتخانه به عنوان معاون وزیر در خدمت ایشان بوده و از وجود وی استفاده کرده ایم وی هم تحصیل کرده دانشگاه و هم حوزه است و اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه به شرایط حوزه و دانشگاه دارد.

نباید اجازه دهیم سلیقه در کشور ما حاکم شود

وی تصریح کرد: مسئله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر فرهنگی بسیار برای دولت مهم است و مهم ترین حرف همان بود که من در سیاست های دولت اعلام کردم و آن این است که نباید اجازه دهیم که سلیقه در کشور ما حاکم شود یک آقایی است که در جایی سلیقه ای دارد اهلا و سهلا اما برای خود او محترم است و ما باید قانون را اجرا کنیم؛ اگر وزارت ارشاد وظیفه ای به عهده ندارد مجلس شورای اسلامی این وظیفه را از آن بگیرد تا مشخص باشد که ما وظیفه نداریم اما زمانی که وظیفه ای به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد و دولت است، دولت بر کتاب، فیلم و اجرای برنامه های هنری نظارت می کند دستگاه دیگری حق مداخله در امور اجرایی کشور را ندارد و اگر این گونه مداخلات وجود داشته باشد بهتر است که مجلس این وظیفه را به همان مداخله گران واگذار کند تا ما نیز دیگر وظیفه ای بردوش نداشته باشیم.

وزارت ارشاد  توجه به هویت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی  را دنبال کند

روحانی خاطرنشان کرد: هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی برای ما مهم است و این وزارتخانه باید توجه به آن را دنبال کند و پاسداشت از تنوع و تکثر قومی و فرهنگی در ایران برای ما اهمیت دارد، افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی، رفع موانع قانونی و اجرایی و سلیقه ای در تولید آثار فرهنگی، افزایش حضور کشور در رویدادهای فرهنگی دینی جهانی و  منطقه ای و افزایش سهم ایران از بازار محصولات و آثار فرهنگی و هنری، حمایت از تولید و ترویج آثار و محصولات فرهنگی و افزایش سهم زنان و جوانان در سیاست گذاری، برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی، حمایت از حقوق همه اقلیت ها در زمینه مسائل فرهنگی به ویژه برادران اهل سنت، اقوام و ادیان مختلف کشور و تمرکز زدایی از نظام مدیریت فرهنگی در کشور.

حجتی پس از سال ها دوباره  کشور  را  به خودکفایی گندم رساند

رئیس جمهور در ادامه با دفاع از معرفی محمود حجتی برای وزارت جهاد کشاورزی گفت: آقای حجتی در دولت یازدهم نیز این مسئولیت را بر عهده داشت و در این دولت نیز وی این مسئولیت را پذیرفته است و وی به حق وزیر شایسته و فردی است که به کار خود مسلط است وزارت کشاورزی را به خوبی می شناسد مسئله زراعت، باغبانی، دامداری و بخش های مختلفی که در این حوزه وجود دارد به خوبی می شناسد و در این 4 سال تحولات بسیار خوبی در این وزارتخانه به وجود آورده است و از سال 92 نیز سکان دار این وزارتخانه بوده است.

روحانی افزود: همه می دانیم که حجتی کسی بود که پس از سال ها دوباره ما را در گندم به خودکفایی رساند در شکر تحولات بسیار زیادی را به وجود آورد و در خصوص دانه های روغنی نیز حرکت بسیار خوبی آغاز شد و در پرورش ماهی های در قفس کار بزرگی انجام داد و در مزارع مدرن اقدامات بسیاری انجام داد؛ همچنین در خصوص مسأله صرفه جویی در آب و بهره وری آب اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت که این راه را باید ادامه دهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز بزرگ ترین وظیفه وزیر کشاورزی این است که محصولات کشاورزی کشور را به مرز خودکفایی و امنیت ببرد و مصرف آب را کم کند. همچنین مسأله مصرف کود و سموم شیمیایی مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که کنترل و بهینه مصرف کردن آن ها جزء مسائل بسیار مهم است. در اقتصاد کشاورزی نیز باید سرمایه گذاری های پایداری انجام داد.

وی ادامه داد: در این بخش، مسأله آبخیزداری و کمک به مدیریت بهتر منابع آب کشور مهم است و  تولید محصولات باارزش اقتصادی بیشتر با آب کمتر  تخصص حجتی است؛ همچنین باید تحقیقات کشاورزی را به پیش برده و یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کرد و  از کشت فراسرزمینی که در حال حاضر در وزارتخانه جهاد کشاورزی آغاز شده  حمایت کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با دفاع از معرفی عبدالرضا رحمانی فضلی برای وزارت کشور با بیان اینکه وی در دولت یازدهم نیز این مسئولیت را بر عهده داشت، افزود: آشنایی ما با دکتر رحمانی فضلی به زمان حضور در مجلس بازمی گردد و بعد از آن وی سمت های مختلفی داشتند از جمله حضور در صداوسیما و شورای عای امنیت ملی و دیوان محاسبات نشان می دهد که وی در همه جا فرد موفق و پرکاری بوده است.

روحانی با بیان اینکه مسئولیت وزارت کشور کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: بنده این دشواری را حس می کنم چراکه از یک سو رئیس جمهور از وی برای انتصاب استانداران و فرمانداران توقعاتی دارد و از سویی دیگر نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و افراد صاحب نفوذ در استان ها و شهرستان ها از وی توقعاتی دارند که از این رو این ساماندهی این مسأله، کار بسیار مشکلی است. اما در عین حال باید انتخاب مسئولان رده بالای بر مبنای خواست مردم باشد و باید پیام لازم را از انتخابات 29 اردیبهشت گرفته باشیم امیدواریم آقای رحمانی فضلی بتواند در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهد و مردم را راضی کند.

وی افزود: من به ایشان گفته ام که وقتی من به استانی سفر می کنم و می بینم که مردم از استاندار آن استان راضی هستند کاملا در چهره آن ها این قضیه مشهود است و در چهره مردم نشاط می بینم اما اگر در جایی خدایی نکرده استاندار خیلی فعال نباشد انسان احساس می کند که مردم بی نشاط هستند که امیدواریم وی این وظیفه دشوار را به خوبی انجام دهد.

رحمانی فضلی توانسته انتخابات خوبی در سه مقطع  برگزار کند

روحانی تصریح کرد: آقای رحمانی فضلی توانسته انتخابات های خوبی در سه مقطع انجام دهد و انتخابات بسیار خوب و آرام و بی مشکلی را در سه انتخابات مجلس خبرگان و ریاست جمهوری شاهد بودیم البته در خیلی از مواقع ایشان مسائل را با صبر و گفت و گو و با سعه صدر و حلم و بردباری حل می کرد که اگر فرد دیگری می خواست این مسئولیت را داشته باشد شاید سخت تر می توانست این هماهنگی ها را انجام دهد.

برای ما شیعه و سنی و کرد و بلوچ با یکدیگر تفاوتی ندارد

رئیس جمهور تأکید کرد: من از وزیر کشور می خواهم که برای تقویت انسجام ملی در سطح کشور از فرصت باید استفاده کند و در انتصاب استاندار، فرماندار و بخشدار باید از اهل سنت استفاده شود و در مسئولیت های مختلف باید از زنان نیز استفاده شود که در دولت یازدهم عمدتا استفاده شد چراکه برای ما شیعه و سنی و کرد و بلوچ با یکدیگر تفاوتی ندارد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: وزارت کشور باید مباحثی همچون انسجام ملی، حقوق شهروندی، نقش ظرفیت شورای اجتماعی، نقش اقوام و مذاهب در مدیریت های محلی، نقش آفرینی زنان در مدیریت، توسعه مناطق مرزی، مبارزه جدی با قاچاق کالا و توسعه پایدار در اقتصادی و مبارزی با خشونت افراطی گری و مدیریت بحران هایی که گاهی در کشور به وجود می آید را دنبال کند.

رییس جمهوربا بیان اینکه زنگنه کاربزرگی دروزارت نفت انجام داده است،گفت:من درآغاز دولت یازدهم در مجلس عرضه کردم که  به چه دلیل من اصرار دارم؛ آقای زنگنه وزیر پیشنهادی نفت باشند زیرا از  توانمندی و تخصص   ایشان بنده با خبر بودم.

 وی ادامه داد: انصافا  کار  بزرگی ایشان  قبل از برجام و بعد از برجام  و  همچنین  کاری که ما  در میادین  مشترک و خودکفایی  انجام دادیم، مناسب  بود.

 رییس جمهور افزود: ما در گازوییل هم اکنون صادر کننده هستیم و  به جای وارد کننده بنزین انشالله صادر کننده می شویم ودربخش گاز   نیز  به خودکفایی رسیدیم  و امسال شما دیدید که برای اولین بار گازاز  خارج  کشور قطع شد اما مشکلی  ایجاد نشد.

 روحانی با بیان اینکه اقداماتی که ایشان در زمینه روستاها انجام دادند و  موجب شد تقریبا گاز به همه بخشهای کشور برود وکار بسیاری  مهمی دراین زمینه انجام شده است،تصریح کرد: آقای زنگنه قولی به ما  داده و در آن دولت نشده است و در این دولت باید اجرایی کند و آن اتصال  لوله نفت  - جزیره جاسک است.

 رییس جمهورافزود: نباید صادرات نفت منحصر به  خلیج فارس باشد و این یکی از  تصمیمات  استراتژیک  است و ساحل مکران ما باید آباد شود ویکی ازراه‌های آبادانی این است که اقدامات را انجام دهیم.

  وی ادامه  داد:  در مسئله ای فلرهای  نیز مقام معظم رهبری حساس هستند و سرمایه گذاری کنیم و این  فلرها را جمع کنیم زیرا این مهم برای محیط زیست واستفاده‌های اقتصادی مفید است و مسائل دیگری که ما در این زمینه  با شما بسیار صحبت کردیم و ما از ایشان می خواهیم که بازهمچنان به منطقه  نفت و گاز  مناطق  مشترک و بازیافت ها  که برای  بسیار مهم است؛حفظ  سهم بازار ایران در  جهان  که در اوپک  انجام  دادند  کار  بسیار  مهمی است .

وی ادامه داد: میدان گازی پارس جنوبی انشالله که در این دولت نهایی و به اتمام برسد و نوسازی بخشهای فرسوده صنعت نفت که باید  بازسازی شود و همچنین زنجیره  صنایع  پتروشیمی برای کشورمان بسیار مهم است.

روحانی افزود:  هدر رفت  گاز در میادین  نفت و گاز و استفاده آن در  صنعت LNG  و تمرکز بر انتقا ل فناوری وهمکاری فناورانه و همکاری با وزارت نیرو و انشالله همکاری بهتر میان دو وزارتخانه  باشد و همچنین  توجه به ساکنان  بومی هرجایی  که شما فعالیت  نفت، گازو پتروشیمی  دارید و اما در  زمینه وزارت نیرو از آقای چیت چیان  بسیار تشکر  می کنم  که جز  وزرای بسیار خوب و فعال  ما  ایشان بودند و کار های  بسیار  بزرگی  ایشان در زمینه  آب و برق انجام دادند.

 رییس جمهور تصریح کرد: و در  مناطق استراتژیک  در غرب کشور کارهای  عظیمی کرد و تقریبا رو به اتمام  است  و ایشان 37 سد را در دوره وزارتخانه  افتتاح کرد و مرد بسیار  شریف و با اخلاق  و مصمم و دلسوز و جز وزرای بسیار  دلسوز ما بود و  قطعا  در  دولت دوازدهم در جای دیگر  استفاده می شویم.

 وی ادامه  داد: و از آقای بی طرف که  سالها در این  زمینه فعالیت  داشتند  ومهارت دارند و  در این زمینه کارکشته هستند ،دعوت کردیم  برای  این کار  وما در زمینه آب ، برق کارهای  بسیار  مهمی داریم اما شاید  در تولید برق پیچیده نباشد و ما در  انتقال  برق مشکلات زیادی  داریم ما در زمینه  آب  و آب آشامیدنی  مردم وهمچنین  در بخش صنعت و کشاورزی ، محیط زیست باید کارهای جدی  انجام دهید.

 وی  ادامه داد:مسئله  حق آبه ای که دریاچه و تالاب ها  دارند، ما این حقآبه را نباید  فرامو ش کنیم و این موارد مشکل زا  خواهند  بود.

 رییس جمهورافزود: تقدیم گزارش ملی آب، توسعه بستر قانونی و اصلاح مقرارت وتقدیم قانون جامع آب ولحاظ حوزه های آبریز  از اقدماتی  که  باید در دستور کارقرار بگیرد.

 وی ادامه داد: تامین  بخشی از آب صنایع  و محصولات  کشاورزی غیر خوراکی  از  طریق  باز چرخوانی آب که قاعدتا آن را دنبال می کنیم و مسئله حق آبه محیط زیست  و ادامه بازنگری در  میزان و تعیین  مخازن سدها ، اجرای  طرح  تعادل بخشی آبهای  زیر زمینی  و   همکاری علمی  با  نهادهای  بین المللی به عنوان وظایف دیگر جنابعالی است.

 وی  خطاب وزیر  پیشنهادی ورزش و جوانان ، خاطرنشان کرد:  من هم باید  گودرزی  تشکرم که زحمات بسیار  در  وزارتخانه   داشتند و  همچنین   مسعود سلطانی  فر نیز  به عنوان شخصیتی که  مدتی در  میراث فرهنگی بودند و سپس در  وزارت ورزش و جوانان مسئولیت  داشتند و ایشان در نهایت 35 سال    در سمت های مختلف  فعالیت کردند ودغدغه ای جوانان را می شناسند  و باید تلاششان را ادامه دهند تا روزی  که مجلس شورای اسلامی  اسلامی  انشالله  استقرار سازمان  ملی  جوانان را تصویب بکند.

 وی   در پایان  یادآورشد:  ما از ایشان هم انتظار داریم ، سرانه  فضای های  ورزشی را افزایش بدهند  و عدالت  در برخورداری از امکانات، کاهش  هزینه های سلامت  و افزایش سهم جوانان و بانوان  و افزایش انظباط  مالی و شفافیت در اقتصاد ورزش و آماده سازی برای میزبانی رویدادهای ورزشی  و اهتمام  به  ترویج ورزش های  بومی و باستانی و  حمایت از  فعالیت  سازمان های   مردم نهاد و همچنین زمینه  سازی  برا ی  بکارگیری مدیران  جوان در  دولت  و امیدواریم انشالله دولت  دوازدهم  و رییس  جمهور  که با همه تلاش و مشورت  توانستند  17  نفر از وزیران را که  امروز  اسامی و برنامه  هایشان که  در  هفته قبل    به  مجلس  تقدیم  شده است را  معرفی کند، ماشاهد آن باشیم  که مجلس  هم بررسی های خودش را  به خوبی انجام بدهد   ودر نهایت خیلی امیدواریم  که انشالله   همه 17 وزیر از  مجلس شورای  اسلامی  رای  اعتماد و اجازه شروع  به کار را از  نمایندگان مجلس شورای اسلامی  بگیرند.

*******

پس از دفاع رییس جمهور از وزیران پیشنهادی مجلس وارد بررسی کلیات کابینه و بیان اظهارات موافقان و مخالفان شد. طبق آیین نامه مجلس ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف با کلیات کابینه به اظهار نظر می پردازند. البته هر یک از موافقان و مخالفان می توانند بخشی از وقت خود را به شخص دیگری دهد.

صباغیان: برنامه دولت دوازدهم آرمانی است

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی برنامه ارائه شده دولت دوازدهم را آرمانی و غیرقابل سنجش توصیف کرد.

محمدرضا صباغیان به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم، گفت: ما معتقدیم برنامه ارائه شده از سوی دولت کیفی و آرمانی است و قابل سنجش نیست و متاسفانه سنخیت چندانی هم با برنامه ششم ندارد.

وی افزود: ما با وضعیت تورمی نامناسب، عدم اشتغال و بحران‌هایی روبرو هستیم که کار را برای اقتصاد کشور سخت کرده است و در برنامه ارائه شده از سوی دولت باید مشخص شود که در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید.

فولادگر: آیا وزرای پیشنهادی توانایی حل ابرچالش‌ها را دارند؟

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ابرچالش‌های اقتصادی، گفت که هیات دولت و برنامه‌های اقتصادی باید برای حل ابرچالش‌ها بسیار پرتوان‌تر باشند.

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: برنامه‌های دولت و تیم اقتصادی آن باید با توانی که برای حل ابرچالش‌ها به کار بگیرند سنجیده شود. ما با ابرچالش‌هایی در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، بودجه دولت و محیط زیست روبرو هستیم. آیا وزرا و همکاران دولت توانایی حل این ابرچالش‌ها را دارند؟

وی افزود: ما باید تغییر گفتمان و سیاست‌زدایی از اقتصاد را از خود دولت شروع کنیم و با منتقدین مهربان‌تر باشیم. در ایام انتخابات ایجاد اشتغال یک میلیون در سال به شعار پوپولیستی تعبیر شد البته ما امیدواریم این برنامه دولت اجرایی شود.

بت‌کلیا: بهداشت و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌های دولت هستند

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه دولت دوازدهم به خوبی تهیه شده و حوزه‌های بهداشت و درمان و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌ها قرار دارند.

یوناتن بت‌کلیا در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم، اظهار داشت: دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه جهت‌گیری‌های اصولی دولت تدبیر و امید و اصلاح اشتباهات، متکی بر شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت مسیری را که طی شده تکمیل کند.

وی تصریح کرد: از طرف ادیان الهی و ابراهیمی شناخته شده در قانون اساسی به ویژه زرتشتیان، کلیمیان و آشوریان حمایت خود را از دکتر روحانی اعلام کرده و همراه با دولت جهت رسیدن به خواسته‌های قانونی قدم بر می‌داریم.

نماینده آشوریان در مجلس بیان کرد: برنامه دولت دوازدهم بر اساس اصولی بنا شده که پایبندی دولت به این اصول موجب خواهد شد دید مثبت نسبت به بخش عمومی ایجاد شود.

احمدی لاشکی: دولت اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر و اشتغالزا قرار داده است

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر، مستمر، اشتغالزا و ضد فقر قرار داده است.

 قاسم احمدی لاشکی که در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم سخن می‌گفت، ضمن تشکر از رییس‌جمهور جهت معرفی وزرای پیشنهادی خود در زمان‌بندی قانونی به مجلس، گفت: البته بنده به عنوان عضو کمیسیون آموزش گله‌مند هستم که علیرغم اینکه در گذشته وزرا و مدیران از وزارت علوم معرفی می‌شدند چه شده که در این دوره وزیر علوم به مجلس هنوز معرفی نشده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس برنامه ششم توسعه را نهایی کرده و در دستور کار دولت قرار دارد بسیاری از وزرا نیازی به برنامه ندارند زیرا همه آنها باید مبنای کار خود را برنامه ششم قرار دهند.

نماینده مردم نوشهر در مجلس تصریح کرد: تمامی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تطبیق داده شده و هیچ مغایرتی با برنامه‌ها و اسناد بالادستی دیده نشده است و در همه آنها فصل‌الخطاب قانون قرار گرفته است.

فلاحت‌پیشه: سهم هر وزارتخانه برای ایجاد اشتغال مشخص نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید خود را متعهد به اجرای برنامه کلان کشور کنند، گفت که انتظار می‌رفت رییس‌جمهور در برنامه پیشنهادی‌اش فکری به حال تحزب، وضعیت بانک‌ها و جلوگیری از رانت‌ها می‌کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: بنده با اکثریت وزرای پیشنهادی موافق هستم اما بحثم بر سر اصل تفکیک قوا و توافق مجلس و دولت برای اجرای تعهدات مشترک و برنامه کلان است.

وی تاکید کرد که اگر مجلس و دولت با هم همراه و همکار نشوند همچون گذشته سیل تذکرات و سوالات از وزرا در مجلس را مشاهده خواهیم کرد.

ابطحی: ترکیب تیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت ناهمگون است

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی به عنوان مخالف کلیات کابینه دوازدهم گفت که ترکیب تیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت دوازدهم ناهمگون است و رییس‌جمهور نمی‌تواند با این تیم مشکلات کشور را حل کند.

محمدجواد ابطحی گفت: در حالی موافقان دولت از وجود برنامه ششم و اجرای آن توسط دولت سخن می‌گویند که بر اساس آمار تنها ۳۰ درصد برنامه پنجم اجرایی شده است. سوال این است که دولت چه عزمی برای اجرای برنامه ششم دارد؟

وی با بیان اینکه نگاه ما برای رای اعتماد به وزرا باید مبتنی بر هماهنگی بین معاونان رییس‌جمهور و وزرای معرفی شده باشد، گفت: آقای رییس‌جمهور پشت تریبون سخن از نبود فشار برای معرفی وزرا می‌کند آن هم در شرایطی که طبق اخبار و شنیده‌های ما، جناح‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به رییس‌جمهور فشارهایی وارد کرده‌اند.

فرهنگی: مخالفت با کلیات کابینه به معنای مخالفت با کل وزرا نیست

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: موافقت یا مخالفت با کلیات کابینه به معنای مخالفت یا موافقت با کل وزرا نیست. بنده در موافقت و مخالفت وزرای مختلفی صحبت خواهم کرد.

محمدحسین فرهنگی گفت: کابینه دوازدهم تفاوت چندانی با کابینه قبل ندارد. کابینه قبلی در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد، انضباط مالی و اعتباری موفق نبود و در روش‌های تنگ‌نظرانه سیاسی عمل شد. عمران تا حدود زیادی تعطیل بود. فرهنگیان عزیز که وظیفه تربیت و تعلیم مدیران آینده کشور و گردانندگی چرخ‌های همه بخش‌های کشور را دارند، از شرایط معیشتی خود گلایه‌مند هستند که این همه در ۱۶ رای به رقیب و همه کسانی که در انتخابات مشارکت نداشتند، خود را نشان داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس به خدمت نگرفتن زنان در کابینه را از دیگر ایردارات کابینه دوازداهم برشمرد و افزود: کاهش استفاده از آذری‌ها مشکل جامعه ترک‌هاست. میانگین سنی کابینه نیز با کابینه گذشته تفاوتی ندارد امیدوارم  شاهد کابینه خسته قبل نباشیم.

کامران: طرح کارورزی به امنیت شغلی کارگران توجه ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: طرح کارورزی دولت همان طرح استاد شاگردی است. ضرر این طرح این است که به امنیت شغلی و بیمه کارگران توجهی ندارد.

حسن کامران گفت: معوقات سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده و ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعهد سالانه برای این سازمان تعریف شد. اگر به صندوق‌ها اعتماد داریم، صندوق ذوب‌آهن نیز باید از صندوق تامین اجتماعی بهره ببرد. کارگران این شرکت در صندوق‌شان پول ریخته بودند ولی این پول به بانک سامان داده شد و آخر هم معلوم نشد که چه شد.

کامران خاطرنشان کرد: وزارت کار با هیچ یک از نهادهای اجتماعی مشارکت نمی‌کند و به آنان وقت نمی‌دهد. سند ملی کار شایسته نیز روی زمین باقی مانده است. ۳۰۰ میلیارد تومان هم به این طرف و آن طرف بخشیده شده است.

عارف: همراهی مجلس و دولت شرایط متفاوتی را نسبت به دوره قبل رقم خواهد زد

رئیس فراکسیون امید به عنوان موافق کلیات کابینه دولت دوازدهم گفت: شرایط خوبی برای دولت دوم تدبیر وامید برقرار است و درکنار عملکرد خوب دولت در دوره قبل همراهی و کمک مجلس با دولت می‌تواند باعث برهم خوردن شرایط متفاوتی نسبت به دولت اول دکتر روحانی شود.

محمدرضا عارف خاطرنشان کرد: برای اینکه دولت بتواند برنامه های خود را به خوبی اجرا کند نیازمند همکاری و تفاهم است. البته در انتخاب اعضای کابینه انتخاب‌های بهتری نیز وجود داشت اما این موضوع که از دولت یک صدا شنیده شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد دسترسی آزاد به اطلاعات یک ضرورت است، گفت: اجرای قانون انتشار آزادانه اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و برای مقابله با فساد هیچ راهی جز این وجود ندارد. همینطور عدم مداخله دولت در امور فردی و خصوصی مردم امکان دسترسی به امکانات و تسهیلات برای همه و ایجاد همدلی بین همه اقوام و فرهنگ‌های ایرانی نیز از برنامه‌های خوب و مهم ارائه شده به مجلس است که می تواند از نقاط قوت دولت و کابینه دولت دوازدهم باشد.

نعمتی: وزرای پیشنهادی از نقاط قوت کابینه دوازدهم هستند

نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم تاکید کرد: انتخاب کابینه و وزرای پیشنهادی از نقاط قوت دولت دوازدهم به شمار می‌رود.

بهروز نعمتی اظهار داشت: وزرایی که از طرف دولت به مجلس معرفی شده‌اند از تجربیات خوبی برخوردار هستند و این تجربیات حتما برای شعارها و مطالبی که آقای روحانی در ایام انتخابات مطرح کرد، بسیار مفید است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اعتدال از شعارهای اصلی روحانی بود، گفت: انتخاب کابینه با توجه به شناختی که از این افراد داریم که همگی از چهره های خدمتگزار هستند از نقاط قوت به شمار می‌رود و اکثر وزرای پیشنهادی افرادی هستند که از نقاط قوت خوبی برخوردارند.

ساعی: توجه به آسیب‌های اجتماعی در برنامه دولت دوازدهم قرار دارد

نماینده مردم تبریز در مجلس در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم با بیان اینکه حسن روحانی درایت و همه جانبه‌گرایی در برگزیدن افراد کابینه داشته است، گفت: مساله آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌هایی است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده است.

زهرا ساعی اظهار داشت: آقای روحانی با رویکردی خردمندانه و انتخاب کابینه فراجناحی تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داده‌اند و لازم است ما هم با تاکید حداکثری برنامه و کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم سهم خویش را ادا کرده و بر درایت و هم جانبه گرایی رئیس جمهور در برگزیدن افراد کابینه صحه بگذاریم.

وی افزود: امیدواریم که حرکت در مسیر توسعه پایدار و تحقق آرمان‌های کشور با آنچه که در کابینه یازدهم شاهد بودیم، در کابینه دوازدهم هم تداوم داشته باشد.

حسینی کیا: باید نگاهی نو و توانی مضاعف در دولت به وجود آید

یک نماینده اصولگرای مجلس در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم گفت که برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم کامل نیست و در آن توجه کافی به برنامه ششم نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا گفت: برنامه ارائه شده حاصل کار اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌های انتخاباتی‌اش پایبند باشد. به همین دلیل نگرانی ما این است که تیم معرفی شده همچون تیم قبلی نتواند برنامه‌ها را اجرا کند.

این عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس با بیان اینکه در برنامه پیشنهادی دولت هیچ اشاره‌ای به سبک زندگی اسلامی ایرانی نشده است، افزود: این در حالی است که رهبری بر سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید دارد. همچنین در این برنامه بیشتر بر شکل مسائل تا محتوای آن اشاره شده است.

کوهکن: چگونگی دفاع از آمران به معروف و ناهیان از منکر در برنامه دولت نیامده است

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم با انتقاد از برنامه پیشنهادی دولت گفت که در این برنامه به صورت واضح چگونگی اجرای برنامه‌های دولت براساس سند چشم انداز، قانون اساسی و اجرای قوانین دائمی نیامده است.

محسن کوهکن گفت: برنامه ارائه شده خط مشی دولت است که در آن اشاره ای به اسلام انقلابی نشده است. قطعا باید برنامه‌ها در چارچوب عقلانیت و انقلابی و اسلامی بودن پیش رود.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه در این برنامه تنها اشاراتی به برخی مشکلات شده است، گفت: مشکلاتی همچون حوزه آموزش و پرورش به کالبدشکافی نیاز دارد که انتظار می‌رفت دولت برنامه دقیق‌تر و جزئی‌تری برای آن معرفی کند.

نوبت دوم جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم آغاز شد

جلسه نوبت صبح مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم دقایقی پیش پایان یافت. در این جلسه علاوه بر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، نمایندگان موافق و مخالف نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، پیش از به صدا در آوردن زنگ پایان جلسه علنی اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس از ساعت 14/30 امروز و با دستور کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار می‌شود.

هزارجریبی: شاهد توسعه صنعت موشکی در دولت یازدهم بودیم

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم، با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش‌های خوبی در عرصه دفاعی داشته، گفت که در دولت یازدهم شاهد توسعه صنعت موشکی بودیم.

نبی هزارجریبی گفت: مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشارکت بالایی داشتند و رای اکثریت اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آقای روحانی بود.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن قدردانی از وزیر امور خارجه و تیم دیپلماسی دولت یازدهم، اظهار داشت: امیدواریم مراودات خوبی که در دولت قبل وجود داشته در دولت دوازدهم ادامه پیدا کند. ما در دولت گذشته تلاش‌های خوبی در عرصه دفاعی داشتیم و شاهد توسعه صنعت موشکی بودیم. همچنین از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام هم قدردانی می‌کنیم.

لاهوتی: دولت دوازدهم برای حل چالش‌های مهم تدبیر کند

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات کابینه دوازدهم، با اشاره به برخی چالش‌ها و مشکلات فعلی کشور، خواستار تدبیر دولت برای حل این چالش‌ها در دوره جدید شد.

مهرداد لاهوتی اظهار داشت: مشکلات و چالش‌هایی در حوزه مصرف انرژی، مبارزه با فساد و جمعیت شهری وجود دارد که دولت باید برای حل آنها تدبیر کند. البته دولت خط مشی کلی خود را به مجلس ارائه داده و باید بر اساس آن مطالبات خود را از دولت به پیش ببریم.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش واردات و افزایش صادرات، گفت: خلاصه اقتصاد مقاومتی هم همین است که نگاه ما کاهش واردات و افزایش صادرات باشد اگرچه متاسفانه در چهار ماهه اول امسال شاهد افزایش واردات بوده‌ایم. قصد من تبیین وضعیت است و معتقدم آقای روحانی برای این اوضاع راهکاری در نظر گرفته‌اند.

نماینده سمنان: با جوسازی‌های ناجوانمردانه رای به کابینه دشوارترین کار در جهان است

نماینده مردم سمنان در مجلس در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، گفت: فرهنگ مقوله‌ای بسیار پیچیده است که به همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها مرتبط است. فرهنگ ایرانی اسلامی، ماحصل عملکرد ۴۰ ساله همه اینهاست. نباید دولت، دستگاه، یا وزارتخانه‌ای خاصی را مقصر دانست.

احمد همتی کاهش آسیب‌های اجتماعی، آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و اجرایی کردن آنها، دسترسی آزاد به اطلاعات، تاثیرگذاری احزاب، مبارزه با فساد، احیای سازمان برنامه و بودجه، شفاف‌سازی و بهبود رتبه ساختار اداری را از جمله اقدامات دولت یازدهم برشمرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در فاز بعدی این طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور قرار دارد.

نماینده قم: چرا بعد از برجام با بانک‌های در پیتی فقط رابطه بانکی برقرار کرده‌ایم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: دولت می گوید به خاطر مسئله نرم‌افزاری محدودیت‌هایی برای ارتباط با بانک‌های بزرگ وجود دارد. اما پس چرا با بانک‌های در پیتی رابطه بانکی برقرار شده درحالی که سیستم بانکی بین‌المللی از یک قاعده پیروی می کند.

حجت الاسلام مجتی ذوالنوری خاطرنشان کرد: سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده در حالی که صحبت از جوان شدن کابینه پیش از این مطرح شده بود و شعار دولت دراین بخش عملی نشده.

وی افزود: امروز رئیس‌جمهور گفت هیچ فشاری در تعیین اعضای کابینه وجود نداشته است اما پس از ۲۰ دقیقه در صحبت‌هایش تاکید کرد که سه وزیر زن انتخاب شده بود اما به دلیل فشارها معرفی نشدند. اگر قرار باشد حرفها در ۲۰ دقیقه تغییر کند وای به حال کشور در ۴ سال آینده.

نماینده قم در خصوص برجام و سیاست خارجی گفت: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سیاست خارجی طبق فرموده رهبری باید مورد تاکید باشد. اما این سوال مطرح است که اگر نقض برجام شود و آمریکا به تعهدات خود عمل نکند ما چه باید بکنیم و چرا دست ما برای مقابله با نقض برجام و مقاومت خالی است و فکری برای ایستادگی نشده است؟

پس از اتمام بررسی کلیات کابینه و اظهارات موافقان و مخالفان، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی از باقی مانده وقت رییس‌جمهور استفاده کرد و به ایراد سخن پرداخت.

جهانگیری در دفاع از کابینه پیشنهادی دوازدهم: دولت دستاوردهای بسیار موفقی دارد که قابل افتخار است

اسحاق جهانگیری پس از اظهارات موافقان و مخالفان کلیات برنامه‌های پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کابینه پیشنهادی اظهار داشت: امروز فضایی پیش آمده که در فضای داخلی کشور کسی دیگری را متهم نمی‌کند. نیروهای انقلاب و فرزندان امام و رهبری دور هم جمع شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز همه نیروها در کشور هدف مشترک یعنی پیشرفت کشور را دنبال می‌کنند و کشور انسجام دارد. یادمان نرفته در همین مجلس علیه رئیس و خانواده او CD پخش می‌کردند، اما امروز سه قوه برادرانه در یک راستا و یک جهت کار می‌کنند، البته ممکن است نقدهایی نیز به یکدیگر داشته باشیم.

آغاز بررسی صلاحیت ۱۷وزیر پیشنهادی روحانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم وارد بررسی صلاحیت ۱۷وزیر پیشنهادی شدند.بنا به ترتیب حروف الفبا، بررسی صلاحیت از وزیر آموزش و پرورش آغاز شده است.

***بررسی صلاحیت سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش***

جاسمی: بطحایی از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور است، به چالش‌های این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صورت رای اعتماد از مجلس باید از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند.

سیدقاسم جاسمی اظهار کرد: واقعیت این است که در رابطه با رفع مشکلات منطقه‌ای و ملی با تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی صحبت کرده و حتی در موافقت با وزرای پیشنهادی کشور، اقتصاد، اطلاعات و دفاع نیز ثبت‌نام کرده‌ام اما در این زمان در جایگاه مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش لازم می‌دانم که نکات مهمی را مطرح کنم.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در کشور ما در طول چند سال گذشته و در زمان وزارت آقایان فانی و دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن اکثر نمایندگان و مدیران آزرده خاطر شده است البته وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور از نظر کمی و کیفی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: این سند به عنوان سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید رهبری هم رسیده است اما اجرای آن نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌هایی است که متاسفانه بدون توجه به آنها آغاز شده و آسیب‌های جدی را به آموزش و پرورش وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه افزود: یکی دیگر از مشکلات اجرای سند تحول بنیادین، عدم گفتمان‌سازی برای آن بوده که این مساله نیازمند همراهی و همفکری همه دستگاه‌هاست که حتی می‌توان از ظرفیت رسانه ملی هم حداکثر استفاده را برد ولی متاسفانه این گفتمان‌سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی ندارند.

جاسمی با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلان قدرت خلاقیت و کارآفرینی در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را ندارند، گفت: امیدواریم در وزارت آموزش و پرورش تحولات اساسی هر چه سریعتر انجام شود و اگر مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم رای داد ایشان از ظرفیت و پتانسیل این وزارتخانه استفاده کند و توقع می‌رود که بستری را فراهم نماید تا معلمان و دانش‌آموزان با آرامش به جایگاه واقعی خود برسند.

تجری: تجربه موفق بطحایی کمکی برای حل مشکلات آموزش و پرورش است

نماینده قصر شیرین به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ایجاد امکانات رفاهی و اجرای نظام رتبه بندی معلمان را از جمله کارنامه مثبت وزیر پیشنهادی علوم در زمان معاونتش در این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد.

فرهاد تجری گفت: آموزش و پرورش دارای مشکلاتی همچون وضعیت معیشتی معلمان، کمبود توسعه فضای آموزشی، کمبود اعتبارات، نبود مهندسی نیروی انسانی، عدم نقشه راه برای استفاده از نیروهای متخصص و ضعف در ساختار پذیرش نیروی انسانی است که این مشکلات در کنار نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی کشور نیاز به عزم جدی و ملی برای حل آن دارد.

به گفته وی، برای حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش باید دولت، مجلس و سایر نهادها و ارگان‌ها عزم جدی داشته باشند و تخصیص اعتبارات و توجه خاص به فرهنگیان مشکلات پیشروی آموزش و پرورش را حل کنند.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن بطحایی مشکلات مالی و اداری این وزارت خانه با توجه به تجربه و اشراف او به این حوزه حل شود چون که حضور او فرصتی برای تقویت این بخش است.

تجری ایجاد مراکز رفاه برای فرهنگیان و اماکن تفریحی و رفاهی و اجرای مرحله اول نظام رتبه بندی معلمان به نحو درست را از جمله اقدامات بطحایی در دوران معاونتش در وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت که قطعا مرحله دوم نظام رتبه بندی معلمان با حضور بطحایی به بهترین نحو اجرایی می‌شود.

بیرانوندی: بطحایی وزیری از جنس فرهنگیان است

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه بطحایی با اشراف کامل به وضعیت فرهنگیان بهترین گزینه برای رفع مشکلات آن‌ها است گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی از جنس معلمان و فرهنگیان است.

محمد بیرانوندی گفت: مردم با آگاهی از همه کم‌کاری‌ها و کاستی‌های مدیران در دستگاه‌های مختلف دولت یازدهم باز هم با تکیه بر سخنان امید بخش رئیس‌جمهور و بسیاری از نخبگان، صاحب نظران و گروه های سیاسی به صحنه آمدند،‌ دست از گلایه برداشتند و مجددا به آقای روحانی رای دادند.

وی افزود:‌ مردم به خصوص همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت بر این باورند که تحول در آموزش و پرورش به عزم ملی نیاز دارد یعنی مجلس، رئیس‌جمهور ، سازمان برنامه و بودجه و همه ارگان‌ها باید همتی برای حل مشکلات و تحول در این حوزه داشته باشند.

بیرانوندی به اشاره به ویژگی‌های مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورزش گفت: بطحایی کسی است که با طی کردن سلسله مراتب در آموزش و پرورش اکنون به عنوان وزیر معرفی شده است. او از جنس فرهنگیان است و به خوبی با مشکلات آن‌ها آشناست.

بیگلری: طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش اجرا شود

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش شد.

محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: آموزش و پرورش وضعیت بحرانی دارد و ما معتقدیم که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به عنوان وزارتخانه‌های بنیادین به ابرمرد و ژنرال نیاز دارند. آیا آقای بطحایی ژنرال است؟ آیا برنامه‌های ایشان پاسخگوی وضعیت بحرانی آموزش و پرورش است و چه برنامه‌ای برای این شرایط بحرانی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شخص بطحایی مخالفتی ندارد، گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشکلات این دستگاه عریض و طویل را حل کند. لازم است همه اعضای کابینه دوازدهم به آموزش و پرورش کمک کنند. می‌طلبد که در آموزش و پرورش طرح تحولی مشابه آنچه در وزارت بهداشت اجرا شد اجرا شود و حقوق و معیشت فرهنگیان ارتقا یابد.

بیگلری ادامه داد: مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق بدهکار هستند و برای کارهای خدماتی مدارس هم مشکل دارند. اکنون ۸۰ درصد نیروی خدماتی در مدارس با کمبود مواجه است.

این نماینده اهل سنت مجلس با انتقاد از عدم حضور اهل تسنن و کردها به عنوان مدیرکل در وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آقای وزیر باید بگوید که برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان و درخشیدن دانش‌آموزان در المپیادهای علمی چه برنامه‌ای دارند.

کوچکی‌نژاد: هیچ تخلفی از بطحایی و خانواده‌اش در تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیست

رییس هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام آماده بودن گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص، گفت: کل گزارش آماده است و بعد از رای اعتماد به کمیسیون تحویل می‌دهیم. در این گزارش هیچ اثری از تخلف از سوی آقای بطحایی و خانواده ایشان وجود ندارد حتی دیوان محاسبات کشور نیز آن را تایید کرده است.

جبار کوچکی نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: به سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقت کردم، دیدم درست در جهت دفاع از برنامه‌های آقای بطحایی سخن گفتند و مطمئنم سایر مخالفان نیز از شخصیت ایشان، دفاع خواهند کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: از شتاب‌زدگی سخن گفته شد، وزیری معرفی شده است که معلم، مدیر، کارشناس و عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده است و امروز برنامه‌های متنوعی را برای بهبود وضعیت این وزارتخانه پیشنهاد داده است. مجلس کمیته تخصصی شکل داده مرکب از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، آموزش و تحقیقات و اجتماعی. این کمیته با همکاری بطحایی می‌تواند معضلات فرهنگیان را شناسایی و رفع کند.

کوچکی‌نژاد از تدوین برنامه‌های آموزشی بسیار خوبی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: کتب، برنامه‌ها و مواد درسی خوبی را نوشته است. روش آموزشی و فنی و حرفه‌ای باید طراحی و پیاده شود که در برنامه ایشان آمده است.

داداشی: متولی فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت، ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان، بهبود ساختارها و روش‌ها، توسعه فناوری‌ها در مدارس، اقتصاد و معیشت، نظام جامع پرداخت، بیمه تکمیلی فرهنگیان، خدمات رفاهی و اقامتی و افزایش تسهیلات فرهنگیان را از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد.

ولی داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: متولی تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است.

نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: تعهد و تخصص دو ویژگی وزارت است که آقای بطحایی هر دو ویژگی را دارد. ایشان کارنامه موفقی در وزارت‌خانه داشته است. ایشان قول تحولات این وزارتخانه را داده است. از مجلس می‌خواهم نیم نگاهی به برنامه‌های ایشان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای متوازن سند توسعه آموزش و پرورش نیاز ضروری آموزش و پرورش است، ارتقاء جایگاه این وزارتخانه مشارکت هر سه قوه را طلب می‌کند. ارتقاء معیشت معلمان از برنامه‌های مدون آقای بطحایی است.

دادادشی گفت: طی ۴ سال آینده ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شود و ایشان برنامه خوبی برای این کار دارند.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی تصریح کرد: آموزش و پرورش، کیفیت‌محور نیست. ایشان قول داده‌اند که کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء دهد. اگر نتوانست از ایشان سوال می‌کنیم.

دفاع سیدمحمد بطحائی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از برنامه‌هایش

سیدمحمد بطحائی، وزیر پیشنهادی روحانی برای اموزش و پرورش به عنوان نخستین وزیر کابینه، برای دفاع از برنامه‌هایش، پشت تریبون رفت.

در زیر گزیده ای از صحبت های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه هایش را می خوانید:

- صمیمانه از رییس جمهور سپاسگزاری می‌کنم که بنده را انتخاب کردند.

- نسلی که طی یک ماه آینده وارد مدارس می‌شوند زمانی فارغ‌التحصیل می‌شوند که دیگر نفتی وجود نخواهد داشت.

- امروز با بیش از سه دهه خدمت افتخار در نظام جمهوری اسلامی در نقش معلمی تا معاونت وزیر به جهت اعتماد رییس‌جمهور

- خود را در معرض رای شما قرار داده‌ام.

- اندوخته‌های گذشته‌ام باعث شده که از مسائل و مشکلات نظام آموزش و پرورش آگاه باشم.

- آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار است.

- عمیقا باور داریم معلمان صبور و زحمتکش کلیدی‌ترین رکن نظام آموزشی هستند و انجام هر کاری به همکاری همدلانه آنها نیاز دارد.

- رویکردهای آینده پژوهانه در آموزش و پرورش یک انتخاب نیست.

- برنامه‌های خویش را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی ارائه داده‌ام.

- راهکارها و برنامه‌های بسیاری در بخش اقتصاد آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است.

- نمایندگانی که در موافقت یا مخالفت با بنده صحبت کرده‌اند، مسائل و مشکلاتی را مطرح کردند که برای برخی از آنها در سند تحول بنیادی راهکارهایی اندیشیده شده است.

- آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند.

 

***بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات***

قاضی‌پور: آقای جهرمی آیا با وزیرشدن می‌خواهید سیاست‌های واعظی را اجرا کنید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت:‌ آیا شما با وزیر شدن می‌خواهید سیاست‌های واعظی را اجرا کنید یا به دنبال اجرایی کردن سیاست‌های بالادستی هستید؟

نادر قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آیا فردی که دارای لیسانس قدرت است توانایی انجام امور تخصصی مربوط به وزرات ارتباطات را دارا است. تعداد زیادی فارغ التحصیل و دکترا در حوزه مربوط به ارتباطات داریم. لیسانس قدرت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

وی افزود: تداوم برنامه وزیر پیشنهادی با برنامه های وزارت ارتباطات و همچنین برنامه ششم توسعه یکی نیست و ضعف دانش و فناوری در این خصوص وجود دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: به شما می گویند پدر تلگرام، گفته شده سرورهای تلگرام به ایران آمده، کجا است که این موضوع دیده نمی شود. شما مشکل تلگرام را چگونه حل کرده اید؟

قاضی پور خاطرنشان کرد: شما با وزیر شدن می خواهید سیاست واعظی را اجرا کنید یا اینکه می خواهید سیاست های بالادستی را اجرا کنید؟

زرآبادی: اگر جوانگرایی با تخصص همراه نباشد فرصت سوزی است

نماینده مردم قزوین در مجلس با تاکید بر اینکه اگر جوانگرایی با تخصص همراه نباشد فرصت سوزی است گفت:‌ مجلس مخالف خصوصی سازی نیست اما نقش دولت در این مورد نقش حیاتی است که اگر غیر از این باشد لطمات جبران ناپذیری را به کشور وارد می‌کند.

سیده حمیده زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات سخن می گفت،‌ اظهار کرد: از نگاه جوان گرایانه آقای روحانی تشکر می‌کنم اما اگر جوانگرایی با تخصص همراه نباشد فرصت سوزی است.

وی با اشاره به گزارش معاونت نظارت مجلس گفت:‌ در میزان انطباق برنامه‌های پیشنهادی با اسناد بالادستی بر اساس گزارشی که ارائه شده آقای جهرمی برای ۴۱ درصد وظایف قانونی وزارتخانه برنامه‌ای را ارائه نکرده است که نشان از عدم اشراف ایشان به وزارتخانه دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه ارتباطات یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی استفاده از اینترنت و نقش اساسی زیرساخت این شبکه است که موجب اقتدار جمهوری اسلامی ایران در فضای سایبری می‌شود.

زرآبادی در ادامه اظهار داشت:‌ بنده در رابطه با نقاط ترافیکی در شبکه‌های ارتباطی از آقای جهرمی سوال کردم. البته که ایشان تبحر خاصی در استفاده از اصطلاحات فنی دارند، در هر حال شبکه زیرساخت نسبت به روز اول کمتر از یک سوم کاهش داشته است و از هر نظر شبکه امروز هیچ کدام از ارکان اصلی را ندارد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین بیان کرد:‌ مجلس مخالف خصوصی سازی نیست اما نقش دولت در اجرای حاکمیت حیاتی است که اگر غیر از این باشد لطمات جبران ناپذیری را به کشور وارد می‌کند.

افضلی: آذری جهرمی جوانی جسور و آشنا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است

نماینده اقلید با اشاره به سوابق و عملکرد وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: رییس‌جمهور با معرفی آقای آذری جهرمی مطالبه همه مردم در استفاده از جوانان را پاسخ داده است. فردی کاملا علمی و جوان که می‌تواند در این وزارتخانه به بهترین نحو برنامه‌های دولت را پیش ببرد.

حسین افضلی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون فضای مجازی همچون اسب تراوا شده است با این توصیف که دیگر دشمن پشت دروازه شهر نیست و وسط شهر امکان آتش زدن اسب تراوا وجود ندارد پس تنها راهکار مقابله با آن آماده کردن فضای مجازی و کنترل آن است.

وی شناخت دقیق فضای مجازی را منوط به وجود مدیری عالم و آگاه دانست و گفت: آقای آذری جهرمی فردی کاملا علمی و جوان است که به ساختارهای این وزارتخانه آشناست. او متعلق به خانواده شهداست که میزان پایبندی خود به انقلاب، نظام و ولایت فقیه را نشان داده است.

این نماینده مجلس معرفی آذری جهرمی برای وزارت ارتباطات را پاسخ رییس‌جمهور به مطالبه مردم دانست و گفت: باید به جوانان اعتماد کنیم، جوان‌هایی همچون شهید حججی که برای این نظام و انقلاب فداکاری‌هایی می‌کنند. باید از پتانسیل آنها استفاده کنیم که یکی از این جوان‌ها آقای آذری جهرمی است.

وی آذری جهرمی را مدیری جوان، جسور و فداکار توصیف کرد و گفت که انتظار می‌رود او بعد از رای اعتماد شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که بتوان از فضای سایبری به همراه تولید و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

سبحانی‌فر: عده‌ای از ترس قطع شدن منافع‌شان دست به تخریب آذری جهرمی می‌زنند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را فردی متخصص و توانمند خواند و گفت که تخریب‌های مطرح شده نسبت به آذری جهرمی بخصوص در فضای مجازی ناشی از ترس عده‌ای برای قطع شدن منافع‌شان است.

رمضانعلی سبحانی‌فر به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی نوبت عصر امروز، گفت: امروز فضای مجازی به عرصه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کسب و کار تبدیل شده است بخشی که جوان است و باید نیرویی جوان آن را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه طول فیبر نوری از ۵۱ به ۶۱ هزار کیلومتر افزایش یافته است، گفت: روزگاری صحبت از قطعی اینترنت بود اما اکنون شاهد افزایش سرعت اینترنت هستیم به طوری که پنهای باند به ۷۰ هزار گیگابایت رسیده است و پهنای باند رایگان به تولیدکنندگان محتوای ایرانی اسلامی داده می‌شود.

نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه گوشی‌های همراه از اینترنت ۳G و ۴G تبدیل شده است، گفت: تمام سرورهای ایران در خارج از کشور به داخل انتقال یافته و امروز سروری خارج از کشور نداریم.

سبحانی‌فر با بیان اینکه با بستن فضای مجازی نمی‌توان مشکلات را رفع کرد، گفت: آقای جهرمی کسی است که اشراف به حوزه کاری‌اش دارد و عملکرد او باعث جمع شدن فساد سیستماتیک شده است.

وی گفت که نمایندگان به این وزیر پیشنهادی به عنوان مدیری متخصص و توانمند و از خانواده شهدا رای اعتماد دهند.

پورمختار: وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات تبدیل نکنید

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی ارتباطات با هفت سال سابقه حضور در این وزارتخانه توان چرخاندن این دستگاه عریض و طویل را ندارد.

محمدعلی پورمختار به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت:‌ یکی از ویژگی‌های آقای جهرمی پنهانکاری و عدم شفافیت ایشان است. همه وزرای پیشنهادی برنامه خود را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کردند. در برنامه ایشان تحصیلاتشان بر خلاف همه وزرای پیشنهادی دیگر اعلام نشده و تنها نوشته شده «دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه صنعتی آب و برق» و مشخص نیست تحصیلات ایشان در چه مقطعی است.

پورمختار با بیان اینکه وزارت ارتباطات در طول برنامه ششم باید 20 درصد رشد داشته باشد، گفت: به نظر من فردی با این سابقه اندک توان وزارت و مدیریت در وزارت ارتباطات را ندارد به ویژه اینکه در دوران مسئولیت ایشان اشکالاتی وجود داشته از جمله اپراتورهای متعددی در کشور هست که به شدت به مردم اجحاف می‌کنند و ایشان توان این را نداشته که بر اینها نظارت کند و حقوق مردم را حفظ کند حالا در سمت وزارت چه خواهد کرد؟

این نماینده مجلس گفت: نگرانی من این است که وزارت ارتباطات را نباید به وزارت اطلاعات تبدیل کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات پشت تریبون رفت

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس گفت:‌خدا را شاکرم که با مسوولیتی بزرگ به امتحانم فرا می‌خواند.

در زیر گزیده صحبت های محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات در دولت دوازدهم را می خوانید:

- از رییس جمهور محترم متشکرم که به بنده اعتماد کردند و من را برای پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کردند.

- از آقای قاضی‌پور با غیرت و دغدغه مند، از آقای پورمختار و دوستانی که بذل لطف کردند و از حقیر دفاع کردند ممنونم.

- اینکه آقای قاضی‌پور گفتند بنده به ولایت فقیه اعتقاد ندارم خاطر من را مکدر کرد. من به ولی فقیه اعتقاد کامل دارم.

- در سیل اخیری که برخی مناطق کشور را گرفت به همراه دکتر واعظی سفری به بوشهر داشتم. استاندار بوشهر در فرودگاه گفتند فیبر نوری جم قطع شده و ما با دود پیام می‌دهیم، مسوول مخابرات گفت که سیل باعث این امر شده است. خطاب به استاندار گفتم که تلفن همراه کار می‌کند ایشان گفت که من اینترنت می‌خواهم، بدون اینترنت نمی‌توانم مدیریت بحران کنم.

- طی 4سال گذشته رشدی صورت گرفته که اگر لحظه‌ای از شما بگیرند فکر می‌کنید مربوط به هزار سال پیش است.

- مردم متوجه می شوند که کیفیت شبکه دو سال گذشته چگونه بوده و امروز چگونه شده است.

- اگر حرکت کردیم به سمت بخش خصوصی قانون به ما این اجازه را داده و افتخار می‌کنیم.

- اگر من نابودکننده صنعت داخلی هستم چرا سندیکای مخابرات از بنده حمایت کردند.

- برادر بزرگواری که به لحاظ سیاسی شأنیتی دارند نامه زدند و حمایت کردند. ایشان گفت دامادم گفته؛ طی دو سال اخیر تحولاتی انجام شده و حرف‌هایی که زده می‌شود ظلم است.

- همه جوانان و دانشمندان وزارت ارتباطات درگیر بودند که پروژه 12سال زمین مانده شبکه ملی اطلاعات را اجرا کردند. این ظلم است که می‌گویند اجرا نشده است.اجرا شده اما کاستی‌هایی داریم.

- امروز با افتخار اعلام می کنیم که بعد از 4 سال فعالیت و توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، در حوادث مهم یک ثانیه قطعی نداریم.

- روزی ارتباط تهدید امنیتی بود، امروز برقرار نبودن ارتباطات یک تهدید امنیتی است.

- دکترین ما، دکترین مقام معظم رهبری است، ایشان می‌فرمایند فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید. ایشان می فرمایند اگر من مشغله رهبری را نداشتم و به کار دیگری می‌پرداختم فضای مجازی بود.

- ما نگاهمان به فضای مجازی توسعه محور است.

- کسی موافق بستن فضای مجازی نیست چرا که این کار عاقلانه نیست.

- با متهم کردن همدیگر آیا می‌توانیم در برابر دشمن و تهدیدات بایستیم؟

- سه چهار سال وزارت ارتباطات به تنهایی ایستاد چوب خورد و کار کرد.

- ما بی‌غیرت نیستیم در فضای مجازی.

- مردم می‌خواهند که فضای مجازی را نبندیم.

- برای ما خوب نیست که مدیر یک پیام‌رسان برای ما تعیین تکلیف کند.

- وزارت ارتباطات مسوول ایجاد شغل نیست زیرساخت‌ها را باید فراهم کند. باید تلاش کنیم و فکر می‌کنم این ظرفیت را داریم.

- بسیاری از جوانان ما در شرکت‌های خارجی کار می‌کنند، در فیسبوک، گوگل و ....

- برنامه ما توسعه اشتغال و اقتصاد دیجیتال است.

-  به دلیل اینکه شفافیت داشته باشیم آمار بی‌خود ندادیم. اگر توفیق خدمت داشتم طی 3 الی 4ماه آینده خدمت شما آمار ارائه می‌دهم.

- در 27هزار روستا اینترنت نصب شده اما همه ما می‌دانیم که به دلیل هزینه بالای مودم، قابل استفاده نیست.

- نیازمند مشاوره اهل علم هستم. از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده می‌کنیم.

 - از ظرفیت‌های پرتوان کشور و بانوان در حوزه مسوولیت‌های موجود استفاده می‌کنم.

- به دنبال آزادسازی فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌گری‌ها هستم.

آغاز بررسی صلاحیت  وزیر پیشنهادی اطلاعات

بررسی صلاحیت سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات در دستور کار مجلس قرار گرفت.

پایان اولین روز بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی، پایان اولین روز بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد و از ادامه بررسی‌ها در ساعت 8 صبح چهارشنبه 25 مرداد خبر داد.