۰ نفر

ظریف: با عادل الجبیر سلام و علیک معمولی داشتم

۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸
کد خبر: 209555
ظریف: با عادل الجبیر سلام و علیک معمولی داشتم

وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیدار خود با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت: این دیدار یک سلام و علیک معمولی بود.

محمدجواد ظریف امروز در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: چنین اتفاقاتی در جلسات بین‌المللی طبیعی است که افرادی که آنجا حضور دارند با هم برخورد کنند. مخصوصا در جلساتی که افراد محدودی در آن حضور داشته و در یک سطح باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی در ادامه با بیان اینکه به دلایل شرعی ما در مهمانی غذا در جلسات کشورهای اروپایی شرکت نمی‌کنیم، خاطر نشان کرد: اما در مهمانی غذای کشورهای اسلامی ما شرکت داریم که در مراسم مهمانی ناهار من با عادل الجبیر که سال‌هاست همدیگر ار می‌شناسیم و سلام و علیک داریم برخورد کرده و احوالپرسی کردیم.

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران گرچه با بسیاری از سیاست‌های عربستان مخالفت دارد، اما همواره دنبال برقراری ارتباط خوب با همسایگان خود بوده است. ما دنبال این هستیم که با همسایگان رابطه خوب براساس احترام متقابل داشته باشیم.

وزیر خارجه تاکید کرد: ما نه تنها با داشتن روابط خوب با همسایگان مشکلی نداریم بلکه تاکید ما این است که اولویت ما با کشورهای همسایه است. در  دولت دوازدهم هم ابر اولویت ما همسایگان خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش که احوال پرسی شما با عادل الجبیر ربطی به سفر مقتدی صدر به عربستان داشته است، گفت: سیاستی که عربستان در عراق دنبال می کند ارتباطی با این ملاقات نداشت. این یک سلام و علیک معمولی بود. سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان بوده و اگر همسایگان این آمادگی را  داشته باشند و دنبال ایجاد تنش نباشند، حتما ایران را به عنوان یک همکار و همراه خوب می بینند زیرا منافع ایران در امینت و ثبات منطقه است. ما معتقدیم برای تامین امنیت منطقه نیازی به کشورهای خارجی نیست زیرا امنیت منطقه می تواند درونزا باشد. اینها خواست‌های جمهوری اسلامی ایران است و اگر برخی همسایگان هرچه سریعتر بتوانند خود را با این واقعیات روز هماهنگ کنند ما آینده بهتری خواهیم داشت.

ظریف در پاسخ به این پرسش که اگر ترامپ طرح تحریم‌های جدید را امضا کند ایران چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: احتمالا اولین اقدام ما اجرای مصوبه مجلس یعنی اقدام متقابل است که وزارت امور خارجه در این راستا همراه مجلس بوده و موافق  اقدام مجلس هستیم. ماده 36 و 37 هم جای خود را دارد و در جای خود استفاده می شود. مسیرهای دیگری هم داریم از جمله اقدام سیاسی و حقوقی و اقدام سازمان انرژی اتمی که به موقع اجرا خواهد شد.

وزیرامورخارجه درادامه با اشاره به اینکه آمریکا تلاش کرده که ایران را از بهره برداری کامل از برجام محروم کند خاطر نشان کرد: اما با سیاست مدبرانه ایران، اروپا در حال جداسازی مسیر خود از سیاست آمریکا است. توافق توتال در زمانی رخ داد که این تلاشهای آمریکا به اوج خود رسیده بود. البته از سویی برای بازگشت مجدد اقتصاد و بانکهای ایران به صحنه بین‌الملل زمان لازم بود که الان این زمان را به دست آوردیم. با وجود همه این فضاسازی های آمریکا، همکاری اقتصادی با ایران به سمت افزایش است و این نشانه آن است که ما درست عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: با ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه دولت دوازدهم و توجه بیشتر به اقتصاد باید تلاش بیشتری کنیم که در زنجیره ارزش فعالیت‌های اقتصادی حضور جدی‌تری داشته باشیم و برای صادرات تولید کرده و جذب سرمایه و فناوری داشته باشیم. ما باید یک بخش فعال از اقتصاد جهانی باشیم که بتوانیم به اهدافی که رهبری اشاره کردند یعنی تولید و اشتغال دست یابیم.

ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که پیام حضور موگرینی در تهران چیست، اظهار کرد: پیام این حضور این است که ایران کشوری نیست که بتوان با آن برخورد حذفی کرد. ایران بخش فعال و ارزنده‌ای از روابط بین‌الملل است.

وزیرامورخارجه درباره مهمترین اقدامات وزارت خارجه در 4 سال گذشته گفت: پایان دادن به ایران هراسی و تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران توسط صهیونیستها و آمریکایی ها، متوازن کردن روابط خارجی و ارتباط با کشورهای5  قاره دنیا و ایجاد همبستگی بیشتر ایرانیان خارج از کشور با دولت از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی کشورمان بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در کابینه دولت دوازدهم گفت: خدا می‌داند.