۰ نفر

سیستم بانکی با افزایش تولید و اشتغال همسو است

اختصاص ۵۰۰هزار میلیارد ریال به بنگاه‌های کشاورزی و صنعتی/ مشارکت همه‌جانبه بانک‌ها در تامین مالی پروژه‎ها

۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳
کد خبر: 208690
اختصاص ۵۰۰هزار میلیارد ریال به بنگاه‌های کشاورزی و صنعتی/ مشارکت همه‌جانبه بانک‌ها در تامین مالی پروژه‎ها

قائم مقام بانک مرکزی از برنامه ریزی برای اعطای بیش از 500 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بنگاه های مختلف کوچک و متوسط با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی در سال جاری خبر داد.

«اکبر کمیجانی» امروز (شنبه) در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، استانداران و روسای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان های سراسر کشور در محل وزارت کشور افزود: امسال و در ادامه سیاست حمایت از تولید، گام های بلندتری برداشته شده، به طوری که برای بیش از 21 هزار واحد کوچک و متوسط، واحدهای با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی، همچنین بهسازی و نوسازی واحدهای صنعتی در مجموع 300 هزار میلیارد ریال تسهیلات مدیریت شده اختصاص خواهد یافت. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این مقام مسئول یادآوری کرد: در این زمینه پارسال مقرر بود 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به هفت هزار و 500 واحد تولیدی تخصیص یابد، اما در عمل به 24 هزار واحد و مبلغ 170 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و آغاز بکار فعالیت بانک ها در این زمینه، تصریح کرد: امسال در قالب تبصره 18 قانون برنامه و بودجه نیز 200 هزار میلیارد ریال برای فعالیت هایی که از طریق کمیسیون های تخصصی شورای عالی اشتغال شناسایی می شوند، تسهیلات پرداخت خواهد شد.

کمیجانی اظهار داشت: بانک ها در تامین مالی همه پروژه های استانی و ملی مشارکت دارند و نباید عملکرد ناصواب برخی از آنها در اعمال نرخ های بالا و غیر متعارف به همه سیستم بانکی تعمیم داده شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع بیش از 5480 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در کشور پرداخت شد و این رقم تا پایان امسال به بیش از 6700 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

قائم مقام بانک مرکزی یادآوری کرد: از آغاز بکار دولت یازدهم، سیستم بانکی با سیاست های پولی و بانکی و همچنین افزایش تولید و اشتغال در کشور همسو و همراه بوده است، به طوری که سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات از 46 درصد در سال 91، امروز به بیش از 65 درصد افزایش یافته است؛ این سهم در بخش صنعتی امروز به بیش از 82 درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از نیمه دوم پارسال با تنگناهای شدید مالی مواجه بوده ایم، اما آرام آرام در حال خروج از شرایط کمبود نقدینگی هستیم.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ساماندهی موسسه های اعتباری به طور عمده غیرمجاز از آغاز دولت یازدهم با همراهی دولت و مجلس، بیان داشت: شاید وجود همین موسسات عاملی شد تا نتوانیم مصوبات شورای پول و اعتبار را عملیاتی کنیم و همه تلاشمان باید این باشد که نگذاریم این موسسات دوباره به حیات و فعالیت بازگردند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در جمع مدیران بانک ها و موسسه های اعتباری درباره ساماندهی موسسه های غیرمجاز در دولت یازدهم افزود: شبکه بانکی با برخورداری از ده ها هزار کارمند و کارشناس و مدیر و با پشتوانه سالها و دهه ها تجربه، با زندگی همه مردم ایران پیوند خورده و انسجام دیرین حاصل شده میان جامعه و نظام پولی و بانکی بر اساس شایعه پراکنی ها آسیب نمی بیند.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی بر تداوم ساماندهی غیرمجازها در سال جاری توسط بانک مرکزی تاکید شد که تحقق این موضوع، به استمرار همراهی و همکاری همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیازمند است.