۰ نفر

حساسیت دیوان محاسبات نسبت به بررسی پرونده‌های ملی

۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۵
کد خبر: 205406
حساسیت دیوان محاسبات نسبت به بررسی پرونده‌های ملی

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: زمانیکه دیوان محاسبات در یک مساله ای ورود پیدا می کند تا بررسی نهایی به طور جدی و دقیق حسابرسی کرده و نظر نهایی خود را صادر می کند.

 عادل آذر به همراه جمعی از مدیران دیوان محاسبات کشور در دیدار با آیت الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم گفت: دیوان محاسبات بر اساس قانون اساسی ناظر مالی و پاسدار بیت المال تعریف شده است و می تواند بر اساس اختیارات قانونی که دارد بررسی و حسابرسی مالی تمامی دستگاه هایی که بودجه دولتی را دارند انجام دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس دیوان محاسبات کل کشور افزود: بروز و ظهور این نظارت در تفریغ بودجه سالانه کل کشور نمود پیدا می کند و گزارش تفریغ بودجه باید به تصویب هیات عمومی دیوان محاسبات برسد و خلاصه گزارش نیز در صحن علنی مجلس قرائت و اطلاع رسانی عمومی شود.

وی خاطرنشان کرد: بررسی حقوق های نجومی، بررسی تخلفات دریافت وام های غیر اصولی، پرونده های ویژه موضوعی و حساس که در سطح ملی بوده و افکار عمومی را درگیر کرده است از جمله موضوعاتی است که در دیوان محاسبات به نحو ویژه رسیدگی شده است.

آذر در ادامه گفت: زمانیکه دیوان محاسبات در یک مساله ای ورود پیدا می کند تا بررسی نهایی به طور جدی و دقیق حسابرسی کرده و نظر نهایی خود را صادر می کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه به یک پرونده ای رسیدگی می شود اگر تخلفی صورت گرفته باشد، دیوان محاسبات به صورت مستقل با توجه به وجود دادستانی و حاکم شرع احکامی را مثل انفصال از خدمات دولتی، استرداد وجوه دریافتی غیر متعارف در بحث حقوق های نجومی، تعیین ضوابط قانونی در بازپرداخت وام های غیر اصولی  و… را صادر می کند و اگر هم جرمی صورت گرفته باشد مثل اختلاس و… پرونده به محاکم قضایی ارجاع داده می شود.

دیوان محاسبات خود را ملزم به پاسخگویی به مردم می داند

همچنین فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در ادامه این دیدار گفت: با توجه به انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات توسط منتخبین ملت در مجلس شورای اسلامی، این مجموعه تلاش می کند در راستای منویات مقام معظم رهبری و رفع دغدغه های ایشان  و مردم حرکت نماید.

وی گفت: دیوان محاسبات کشور، کامل ترین مجموعه نظارتی در کل کشور است که در کنار قوای حاکمه، یک ناظر تخصصی مالی در سطح عالی نظام است.

دادستان دیوان محاسبات کشور افزود: تمامی قوای حاکمه اعم از قوه قضاییه، قوه مجریه و قوه مقننه از حیث مالی و حسابرسی در مقابل دیوان محاسبات کل کشور مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

 شجاعی اظهار داشت: درباب ضرر به بیت المال، صفر تا صد تخلفات با دقت بالا و اهتمام ویژه در دیوان محاسبات رسیدگی می شود و احکام مربوطه نیز مثل انفصال از خدمت و… صادر می شود.

دادستان دیوان محاسبات تاکید کرد: دیوان محاسبات هم مرجع تولید کننده گزارش است و هم با توجه به اختیارات قانونی که دارد می تواند احکام مربوطه در تخلفات را صادر نماید.