۰ نفر

یک میلیون امضا برای شکایت در دادگاه لاهه از سد سازی ترکیه

۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
کد خبر: 201954
یک میلیون امضا برای شکایت در دادگاه لاهه از سد سازی ترکیه

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم حمایت از پویش مردمی نجات میانرودان تاکید کرد و گفت: این پویش برای جلوگیری مجامع بین المللی از سدسازی ترکیه بر روی دجله است، سد سازی ترکیه بر روی دجله همه استان های کشور را درگیر ریزگرد می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد درویش در همایش مدرسه طبیعت در شیراز با اشاره به این موضوع که برای اولین بار بعد از انقلاب در دولت روحانی توانستیم طرحی را در سازمان ملل بدون حتی یک مخالف به تصویب برسانیم گفت: این طرح از پویش نجات میانرودان و جلوگیری از عملیات سد سازی بر روی دجله حمایت می کند.

وی افزود:‌اگر دولت ترکیه طرح سدسازی برروی دجله را اجرا کند باعث خواهد شد که به جای 25 استان کشورمان تمام کشور درگیر ریزگردها شود.

درویش اضافه کرد: در صورتی که این حمایت ها و امضاها به یک میلیون امضا برسد با شکایت در دادگاه لاهه می توان به عنوان جنایت علیه بشریت جلو طرح های سدسازی دراین منطقه را گرفت.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز چندی پیش اعلام کرد:‌ ترکیه با سدسازی های خود موجب خشک شدن هورالعظیم و بروز ریزگرد در خوزستان شده است. سرچشمه رود دجله در ترکیه است.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به اثرات زیانبار سدسازی در کشورمان هم اشاره کردو گفت:برخی از سدها که در ایران احداث شده موجبات تخریب محیط زیست و خشکی تالاب ها و دریاچه ها را فراهم کرده، همه ما مقصریم، به عنوان انسانهایی که عشق مان کره زمین است باید ناخشنودی خود را ابراز و نسلی را تربیت کنیم که سرزمین برایش مهمتر از شهر، خانواده و خودش باشد، در مدارس طبیعت تسهیل گران محیط زیست این شرایط را برای کودکانمان فراهم می کنند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان این که درنظام آموزشی کشورمان مشکلاتی وجود دارد که باید آنها را اصلاح کنیم بر عشق ورزی بیشتربه سرزمین تاکید کرد و گفت: اگر این عشق را به فرزندانمان بیاموزیم می توانیم منتظر معجزه در نجات سرزمین مان باشیم.

وی مدارس طبیعت را مکانی دانست برای افزایش مهارت های زندگی ، افزایش خلاقیت و شرایطی که کودکان خود خردمندانه ترین پاسخ ها را در محیط های طبیعی و بدون آموزش مستقیم کشف می کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس هم در این همایش گفت:با تلاشهای چندین ساله دوستداران محیط زیست فارس مدارس طبیعت در شیراز با این اندیشه که یکی از راهکارهای بهبود زندگی بهبود محیط زیست است کار خود را آغاز کرد.

نبی الله مرادی افزود: نسخه ای که دفتر مشارکت های مردمی سازمان به عنوان یکی از راه های نجات کشور از وضعیتی که دچار آن شده ایم دنبال می کند مدارس طبیعت است امیدواریم در استان فارس هر چه بیشتر این طرح نهادینه شود و خانواده ها با استقبال از این مدارس مهارت های اجتماعی فرزندانشان را برنامه ریزی و دنبال کنند.

مدرسه طبیعت متشکل از یک فضای نیمه مزرعه و نیمه وحشی است و از طریق تسهیل ارتباط کودک با طبیعت، رشد سالم شناختی، هیجانی عاطفی و ارزشی کودکان به همراه زمینه سازی رفتارهای دوستدار محیط زیست را دنبال می کند.

2 مدرسه طبیعت در شیراز از مهرماه سال گذشته بطور آزمایشی کار خود را آغاز کرده اند که بطور متوسط روزانه 35 کودک،سه ساعت را در این مکان می گذرانند.