۰ نفر

در جلسه شورای هماهنگی توسعه تعاون مطرح شد:

نقش و سهم بخش تعاون در فقرزدایی مشخص شود

۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۲
کد خبر: 200169
نقش و سهم بخش تعاون در فقرزدایی مشخص شود

جلسه هماهنگی و توسعه بخش تعاون کشور باحضور و باحضور مهندس کلانتری؛ معاون امورتعاون، نماینده صندوق کار آفرینی امید، بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران، حجت الله مهدیان؛ مدیرعامل بانک توسعه تعاون، حسین صفائی رئیس سازمان تعاون روستایی، مهدی حسین نژاد؛ مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و مهندس بنار مدیرعامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی های کشاورزی و روستائی برگزارشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جهان اقتصاد ، در این جلسه که بارویکرد های بررسی مسائل اساسی و مهم پیش روی بخش، بررسی راه کارهای افزایش بهره وری در تعاونیها، گفتگو پیرامون راهکارهای ارتقاء هم افزایی و شبکه تعاون، بررسی چگونگی تعامل موثر بین سازمان تعاون روستایی و معاونت امورتعاون، بررسی کیفیت عملکرد اتحادیه های تعاونی استانی و اتاق های تعاون استانها، بحث و تبادل نظر برای ساخت و ساز باشگاه تعاون و کارآفرینی برگزار شد سید حمید کلانتری؛ معاون امورتعاون، نماینده صندوق کار آفرینی امید، بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران، حجت الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون، حسین صفائی؛ رئیس سازمان تعاون روستایی، مهدی حسین نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه¬گذاری تعاون  و رحمت الله بنار مدیرعامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونیهای کشاورزی و روستائی برگزار شد به ارائه مشکلات پیش روی بخش تعاونی اقتصاد کشور پرداختند.

کلانتری با اشاره به اینکه هماهنگی و همکاری در بخش تعاون در همه سطوح باید خود را نشان دهد،گفت : تاکنون تلاش هایی برای بهبود ارتباط بین ذینفعان بخش تعاون کشور صورت گرفته که مارا به این نتیجه رسانده است که باید در مسیر هماهنگی و تعامل در این بخش تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: یکی از فلسفه های وجودی این شورا تلاش برای افزایش هماهنگی وانسجام در بخش تعاون و تأثیرگذاری ذینفعان این بخش در موارد کلان مرتبط بخش است که می بایست با هماهنگی و هم نظری ایجاد شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در اولویتهای کاری دولت است فقرزدایی و اشتغال است که باید نقش و سهم بخش تعاون را در آن مشخص کنیم.

در ادامه این جلسه رحمت الله بنار مدیرعامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی های روستائی و کشاورزی نیز با بیان اینکه هدف تعاون روستایی همواره این بوده که تولیددر بخش کشاورزی در بخش غیردولتی انجام شود،گفت: سازمان تعاون روستایی باید به عنوان رابط بین دولت و بخش غیردولتی ( تعاونی) و عامل پیگیری کننده در نظر گرفته شود و نباید تعاونی های روستایی را دولت ساخته دانست.

بنار ادامه داد: در حال حاضر تعاونی ها در حوزه روستایی بصورت شبکه هستند بدین صورت که در حوزه روستایی ( هر ۱۲ روستا ) یک تعاونی تشکیل شده است، در سطح شهرستان ها تعاونی تشکیل شده است و در نهایت اتحادیه کشوری تشکیل شده است نقش و وظیفه  اتحادیه ها بیشتر نقش بازرگانی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه نقش تعاونی روستایی به نوعی یکپارچه سازی اراضی بوده اما بعد از انقلاب تعاونی ها به صورت محصولی که در ۱۱ شاخه حوزه کشاورزی شکل گرفته اند.

بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز با اشاره به اینکه بهتراست مقایسه ای بین وضعیت موجود و اسناد حاکم و بالادستی و اهداف داشته باشیم،گفت: ابتدا آسیب شناسی کنیم و شرایط حاکم بربخش را تجزیه تحلیل نمائیم اما بایدبپذیریم که هیچ یک از اسناد به خوبی اجرا نشده و از این ظرفیت ها هم بخوبی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه اجرا مربوط به دولت و استفاده مربوط به ذینفعان است،گفت: باید فضایی را برای بهره مندی بهترازظرفیتهای اصل ۴۴ فراهم کنیم.

عبداللهی تصریح کرد:باید درراستای تبیین وضعیت موجود، آسیب شناسی دلایل عدم تحقق اهداف بخش و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت موجود گام های موثری برداریم.

در ادامه این جلسه حجت الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز گفت : درحال حاضر در بخش تعاون بصورت جداگانه و یا باصطلاح جزیره ای کارمی شود لذانیاز به ایجادهم افزایی بیشتر و ارتباط موثرتری خواهیم داشت.

مهدیان خاطرنشان کرد: برای بالا بردن راندمان کاری و بهره وری هرچه بیشتر در بانک توسعه تعاون سطح بازاریابی را از اداره به امورارتقاء داده ایم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون شرایط بانک توسعه تعاون را علی رغم سرمایه بسیار کم شرایط مطلوبی از نظر شاخص ها دانست و گفت : دریافت سهمیه مبلغ ۵/۱ میلیارد دلار اشتغال که بانک توسعه تعاون، صندوق کار آفرینی و بانک کشاورزی عاملیت آن را برعهده دارند و نیز امضا تفاهم نامه با صندوق رفاه دانشجویی برای ارائه تسهیلات قرض الحسنه به دانشجویان دکتری از اقدامات مهم این بانک در سال جاری هستند.

صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی نیز  با اشاره به اینکه این شورا می تواند در تحقق اهداف بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران موثرباشد گفت: : باید سهم خواهی بخش افزایش یابد و روحیه مطالبه گری ذینفعان نیز افزایش یابد چون منابع دولتی محدوداست، لذا با شیوه و رویکرد فعلی بخش تعاون قابل توسعه و تقویت نیست .

با وجود اینکه سندتوسعه بخش تعاون سالهاست که تهیه شده است،گفت: اما برای اجرای آن باید تلاش بیشتری صورت گیرد که لازمه آن این است روی اجرای آن و مطالبه آن به اجماع¬ رسید . سازمان تعاون روستائی در صدد است تا به زنجیره گندم، آرد و نان برای بخش تعاون دست یابد .

مدیرعامل تعاون روستایی ادامه داد : شروع کار این شورا رابه فال نیک می گیریم ، این شورا می تواند منشأء خیری در مسیر توسعه تعاون باشد و اولین گام این شورا نیز می تواند کاهش موازی کاری ها و عدم تضعیف یکدیگر باشد وحتی در تشکیل تعاونی ها به توافق برسیم .

وی با اشاره به اینکه علاوه بر اصل ۴۴ در سند کلان توسعه بخش کشاورزی هم بر واگذاری امور به تشکل ها تأکید شده است گفت: باید تعیین کنیم که در چه مواردی امکان و ظرفیت پذیرش نقش در بخش تعاون وجود دارد .

درپایان این جلسه سیدحمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون با جمع بندی موارد مطروحه توسط اعضاء شورای هماهنگی توسعه تعاون موارد زیر را بعنوان خط مشی راهبردی این شورا اعلام نمود :۱- مجموعه اتفاقاتی که می تواند بین تعاون ، دولت و بخش های خصوصی باشد تقویت جایگاه و نقش تعاونی ها و اتحادیه هاست باید کار بگونه ای باشد که تشکل های بخش تعاون ، تعاون را به پیش ببرد۲- در تعاونیها در خصوص صادرات باید برنامه ریزی شود۳-  پیشنهاد می شود یک تعاونی سهامی عام باهدف توسعه تشکیل شود.