۰ نفر

رفع بیکاری؛ اولویت اصلی برنامه‌ششم

برنامه ملی اشتغال فراگیر هفته‌آینده ابلاغ می‌شود/ تمرکز ویژه بر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 200030
برنامه ملی اشتغال فراگیر هفته‌آینده ابلاغ می‌شود/ تمرکز ویژه بر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

مدیرکل سیاست‌گذاری اشتغال وزارت کار از ابلاغ برنامه اشتغال فراگیر که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و کلیات آن در هیات دولت مصوب شد، در هفته آینده خبر داد.

علاءالدین ازوجی، با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه سند اشتغال داشتیم و در برنامه ششم توسعه هم برنامه ای مدون طرح ریزی شده است تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه سند اشتغالی نداشتیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، وی ادامه داد: برای برنامه ششم توسعه در سال ۹۶ طرحی از سوی دولت ارائه شده که طی آن دولت موظف است هماهنگی سیاست های اشتغال و همچنین نظارت بر اشتغال در دستگاه های گوناگون را پیگیری کند.

مدیرکل اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه با اشاره به اینکه اولویت اصلی در برنامه ششم، اشتغال و رفع بیکاری است، گفت: توجه اصلی دولت به اشتغال و رفع بیکاری است.

ازوجی افزود: کلیت برنامه کلان اقتصادی کشور در چارچوب بازار کار به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

وی اضافه کرد: اشتغال بر اساس ماده ۳ قانون برنامه ششم توسعه جزو موضوعات خاص است که دولت توجه اساسی روی آن دارد.

ازوجی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: اصل بر این است که آیا این دبیرخانه می تواند هماهنگی اشتغال در سطح بخش های مختلف اقتصادی را انجام دهد یا خیر؟

این مقام مسئول در وزارت کار افزود: بر اساس قانون، جلسه شورای عالی اشتغال باید حداقل ۲ بار در سال برگزار شود اما برخی تاکید دارند که باید تعداد این جلسات بیشتر باشد. جایگاه این شورا مشخص است، اما چگونگی هماهنگ میان دبیرخانه شواری عالی کار و دیگر دستگاه ها هم مهم است.

ازوجی ادامه داد: نه تنها همه دستگاه های اجرایی به تدوین برنامه ویژه اشتغال کمک کردند، بلکه دستگاه های نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای حمایتی هم وارد شدند.

وی گفت: دولت سند برنامه ششم را ارائه کرد که فصول مختلفی داشت و فصل اول آن، تولید، اشتغال و سرمایه گذاری است.

مدیرکل اشتغال وزارت کار افزود: برنامه اشتغال فراگیر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و کلیات آن در هیات دولت مصوب شد و هفته آینده ابلاغ می شود.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار و اطلاعات، دولت ها باید سالانه حدود ۲۵ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال خرج کنند و این در حالی است که دولت مجبور است حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندسازی یارانه ها پول تزریق کند.

مدیرکل اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه با تاکید بر اینکه باید ظرفیت های اشتغال را شناسایی کنیم، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات، بخش اصلی اقتصاد ما مانند کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به بخش های خدماتی مانند گردشگری، آی تی، موسسات پولی و بانکی، حمل و نقل و بازرگانی بر می گردد.

ازوجی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اشتغال زایی در ۲ سال گذشته مربوط به خدمات بوده است، افزود: باید کاری کنیم اشتغال هایی که ایجاد می شود پایدار بمانند.