۰ نفر

طیب‌نیا کارآمدترین وزیر اقتصادی دولت است

۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۷
کد خبر: 197369
طیب‌نیا کارآمدترین وزیر اقتصادی دولت است

یک اقتصاددان با بیان این‌که علی طیب‌نیا بهترین‌ وزیر اقتصاد بعد از انقلاب اسلامی و از کارآمدترین وزرای اقتصادی دولت است، بیان کرد: به نظر من بهتر است طیب‌نیا وزیر اقتصاد بماند ولی وی در سال‌های آتی باید در جهت ارتقای مدیران میانی و معاونان خود اقدام کند.

مهدی پازوکی ، درباره‌ی عملکرد وزارت اقتصاد در چهار سال گذشته، اظهار کرد: طیب‌نیا توانست در چهار سال گذشته به دور از بازی‌های سیاسی، اداره امور اقتصادی را پیش ببرد و به نظر من بهترین وزیر اقتصاد بعد از انقلاب اسلامی بوده است، ولی می‌تواند در دوره جدید بهتر از گذشته نیز عمل کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بیان کرد: انتظار می‌رود که در مسیر روبه‌رو وزارت اقتصاد، مدیران میانی و معاونان خود را ارتقاء دهد ضمن این‌که برخی زیرمجموعه‌های مهم این وزارتخانه سرعت بیشتری در پیشبرد امور خود بگیرند. مثلا می‌توان با طراحی و اجرای نظام مالیاتی کارآمد نقش بسزایی در سالم‌سازی اقتصاد ایران در پیش گرفت. در هر جهت سیستم مالیاتی کشور نیاز به طراحی، ساماندهی و استفاده از تجارب دنیا دارد و قطعا باید این بخش مورد توجه دوره جدید کار وزارت اقتصاد قرار گیرد.

وی همچنین به نقش مهم وزارت اقتصاد در سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: به هرحال نماینده دولت در سیستم بانکی وزارت اقتصاد است و می‌تواند در انضباط پولی نقش مهمی ایفا کند. تاکید می‌کنم وزیر اقتصاد باید اقتصاددان باشد و تجربه مدیریتی داشته باشد که بتواند از عهده این وظایف برآید.

پازوکی با تاکید بر این‌که وزارت اقتصاد جزو مجموعه‌هایی است که باید از مسائل سیاسی دور باشد و وزیر آن به سیاسی‌کاری مشغول نباشد، ادامه داد: از دولت استدعا دارم که در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت افرادی به کار گماشته شوند که سیاسی‌کاری نمی‌کنند چون سیاسی‌کاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران برای ما از سم خطرناک‌تر است. برای این سه مجموعه باید کسی به کار گماشته شود که دانش، تجربه و توان مدیریتی داشته باشد و بتواند نوآوری کند.

این اقتصاددان همچنین با بیان این که با این حال معتقد است که به طور کلی باید تیم اقتصادی دولت در دوره دوازدهم ارتقاء پیدا کند، گفت: پیشنهاد من این است که برای بخش‌های دیگر از مسعود نیلی و محمدعلی نجفی استفاده شود به هرحال تجربه موفق این دو نفر در گذشته قابل توجه است. همه به یاد داریم که موفق‌ترین برنامه توسعه درایران برنامه دکتر نجفی بود که در دولت اصلاحات اجرا شد.

وی همچنین تاکید کرد: در وزارت اقتصاد نیز همانند وزارتخانه‌های دیگر اقتصادی و همچنین سازمان مدیریت و بانک مرکزی باید تغییراتی در سطح مدیران میانی و معاونان ایجاد شود به نحوی که افراد با دانش و تجربه دارای تحصیلات عالی از دانشگاه‌های درجه یک به جای افرادی بنشینند که به دلیل ارتباطات خود به سیستم اداری وزارتخانه‌ها ورود کرده‌اند و در سیستم اداری فسیل شده‌اند.  

پازوکی همچنین درباره گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص جایگزینی نهاوندیان به جای طیب‌نیا می‌شود، اظهار کرد: طیب‌نیا را دارای کارکرد بهتری نسبت به نهاوندیان می‌دانم.