۰ نفر

ربیعی: مکلفیم سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم

ارائه گزارش ایجاد اشتغال در ۱۰۰ روز اول دولت‌دوازدهم/ لزوم توجه به برنامه‌های کارآفرینی

۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 195180
ارائه گزارش ایجاد اشتغال در ۱۰۰ روز اول دولت‌دوازدهم/ لزوم توجه به برنامه‌های کارآفرینی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب کلیات لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در ۱۰۰ روز آینده گزارش ایجاد اشتغال و به بار نشستن طرح‌های وزارت کار را ارائه خواهیم کرد.

علی ربیعی در یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی گفت: خوشحالیم که گفتمان انتخابات، اشتغال بود و مردم انتخاب کردند که کدام مسیر برای اشتغال درست است. آیا پاشیدن پول اشتغال به ارمغان می‌آورد و یا وعده دادن ۲۵۰ هزار تومان پول به مردم؟به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: جهت‌گیری برای ایجاد اشتغال با کارآفرینی توانمندساز را باید دنبال کنیم. امروز بیکاری زیادی داریم. دهه شصتی‌هایی که به دهه هشتاد آمده‌اند و پاسخ مناسب را دریافت نکرده‌اند و جمعیتی که با تاخیر به بازار کار وارد شده‌اند، از سویی دیگر با بهره‌وری پایین مواجهیم لذا مکلفیم سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم تا بتوانیم به نیاز جامعه پاسخ مناسب بدهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر جذب سرمایه برای اشتغالزایی و ایجاد محدودیت در واردات خاطر نشان کرد: برای بنگاه‌های راکد و نیمه فعال باید تامین مالی کنیم ولی اگر بخواهیم بنگاه‌ها را به حرکت در آوریم، ایجاد سریع شغل باید توسط شرکت‌هایی صورت گیرد که رشد سریع کارآفرینی دارند.

ربیعی ادامه داد: سال‌هاست که در مورد SMEها در کشور می‌شنویم، در حالی که بیش از چهار دهه است که در دنیا درباره‌ی کارآفرینی صحبت می‌شود و ما یک دهه است که به آن پرداخته‌ایم. امروز در عرصه کارآفرینی فردی و سازمانی تا حدودی موفق عمل کرده‌ایم هرچند که در کارآفرینی فردی مشکلاتی داشتیم و در جایی که به ریسک مرتبط می‌شود کارآفرینان فردی دچار مشکل می‌شوند.

وی از اجرای برنامه کارآفرینی توسط وزارت کار خبر داد و گفت: منظور از کارآفرینی نهادی بنیادهایی است که از جنبه‌های حقوقی و ارزش کار به نحوی ایجاد شوند که افراد بتوانند با سهولت بیشتری در فضای کارآفرینی کار کنند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهبود فضای کسب‌وکار از طریق شناسایی رسته‌های منتخب شغلی در استان‌ها و شهرستان‌ها که بتواند در کوتاه‌ مدت به اشتغال پاسخ دهد و رشد و بهره‌وری را مدنظر قرار دهد، بخشی از برنامه کارآفرینی نهادی است.

ربیعی ابراز امیدواری کرد: در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم نگارش برنامه بهبود فضای کسب و کار در رسته‌های منتخب صورت گیرد و خروجی آن در قالب مصوبات دولت یا شورای عالی اشتغال به تصویب برسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از استراتژیک توانمند سازی گروه‌های کم درآمد و دهک‌های پایین اجتماع به عنوان یکی از رویکردهای وزارت کار نام برد و اظهار کرد: در تلاشیم تا کسانی که قادر به توانمند شدن نیستند را در صفی از حداقل دستمزد دریافتی برای داشتن زندگی باکرامت قرار دهیم و در این مسیر با همکاری سازمان تامین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای این افراد را حمایت کنیم تا به شکل پاره وقت مشغول کار شوند و بخشی از حقوق‌شان را تامین می‌کنیم.

به اعتقاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد یک شغل برای یک خانواده از دادن پول به یک خانواده ارزشمندتر است.

ربیعی ادامه داد: شب گذشته در جلسه‌ای که با کمیسیون برنامه و بودجه و فراکسیون اشتغال مجلس داشتیم، درباره‌ی اصول و چارچوب کلی ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال فقرزدا و توانمندساز به تفاهم رسیدیم که خوشبختانه امروز کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی گفت: کتمان نمی‌کنیم که صنعت سیمان، نفت و پتروشیمی برای بزرگ شدن اقتصاد نیاز است، ولی امروز تنها مسیری که ما را به رشد و بهره‌وری می‌رساند، مسیر کارآفرینی و نوآوری است و امیدواریم که امسال هم رشد بالایی را در سایه کارآفرینی تجربه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در بخش پوشاک امروز به نقطه‌ای رسیدیم که کالاهای ما با نام و نشان ساخت ایران صادر می‌شود و در بخش ICT با نرم‌افزارهای تولید ایران به سمت خلاقیت و نوآوری حرکت کرده‌ایم.

ربیعی در پایان ابراز امیدواری کرد: با ایجاد جنبش عظیم ایجاد شغل و جنبش محو فقر در کشور بتوانیم سهم خود را از بازارهای جهانی با سرعت بیشتری افزایش دهیم و زندگی با کرامت را برای ایرانیان به وجود آوریم.