۰ نفر

نماینده مردم تهران تشریح کرد؛

اقدامات انجام شده برای حل مشکل ریزگردها در خوزستان/احیای هورالعظیم و دریاچه ارومیه در دولت یازدهم

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۶
کد خبر: 193569
اقدامات انجام شده برای حل مشکل ریزگردها در خوزستان/احیای هورالعظیم و دریاچه ارومیه در دولت یازدهم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدامات انجام شده برای حل مشکل ریزگردها در استان خوزستان تاکید کرد:بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های عامل ۲۴۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت، با سود و کارمزد ۷ درصد برای کمک به منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک به خوزستان اختصاص دهد.

پروانه مافی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی کشورمان در جریان سفر یک روزه اش به خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران در اهواز اعلام کرد: خوزستان رنگین کمان اقوام است و از نظر اقتصادی، فرهنگی، نفت و گاز و خاک حاصلخیز اش قابلیت ها و ظرفیت های زیادی دارد. اکثر نمایندگان مجلس برای بهبود شرایط و پیشرفت اقتصادی این مناطق و با توجه به ویژگی‌های بسیار ارزشمند و ظرفیت‌های زیاد استان خوزستان، 3 درصد از درآمد نفت را برای مناطق محروم و نفت‌خیز اختصاص دادند.

وی ادامه داد: دولت می داند که مشکلات زیادی از جمله ریزگرد در خوزستان وجود دارد لذا فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرد. در مجلس ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای عملیات آب و خاک استان اختصاص یافت. این اعتبارات به تنهایی نیمی از اعتباراتی را شامل می شود که ظرف ۵۰ سال گذشته به این امر در خوزستان اختصاص داده شده است.

مافی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: در حالی که در دولت خاتمی به خودکفایی رسیدیم، در دولت پیشین افول و واردات گندم را تجربه کردیم اما در دولت یازدهم توانستیم دوباره صادرات داشته باشیم.

وی خطر نشان کرد: در دولت روحانی بیش از 3 میلیون تن در گندم خودکفایی داشتیم، صادرات گندم از خوزستان آغاز شده و بیش از 24 هزار تن در 30 اردیبهشت ماه از بندر امام خمینی برای صادرات بارگیری خواهند شد. در سال ۹۲ برای خرید گندم ۴ هزار میلیارد ریال به کشاورزان خوزستان پرداخت شد ولی امسال این رقم به ۱۸ هزار میلیارد ریال رسید.

به گفته این نماینده مجلس، ظرف چهار سال گذشته ۶ هزار دستگاه تراکتور با پرداخت تسهیلات از خطوط ویژه اعتباری به کشاورزان خوزستان داده شد و از 19 هزار دستگاه در سال ۹۲ به ۲۵ هزار دستگاه در سال جاری رسید.

وی افزود: تولید گندم از هزار و ۲۶۱ هزار تن در سال ۹۲ به هزار و ۷۵۰ هزار تن در سال ۹۵ رسیده که به معنای حمایت دولت از کشاورزان است.

مافی در درپاسخ به سوال دیگری در این نشست خبری اعلام کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دولت روحانی یکی دیگر از دستاوردهای دولت است، این طرح در دولت اصلاحات آغاز شد ولی در دولت گذشته کاملاً متوقف شد؛ اما در دولت روحانی دوباره پیگیری شده از سر گرفته شد و تاکنون پیشرفت خوبی را داشته است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: هم چنین در دولت روحانی 75 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در خوزستان ایجاد شد، در دولت روحانی 600 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در کل کشور ایجاد شد که 75 عدد آن در شهرهای رامهرمز، خرمشهر، آبادان، ایذه، لالی، امیدیه و هفتگل بوده است. یکی از اهداف بلند مدت این صندوق افزایش تعداد این صندوق ها به 2 هزار و 300 در کل کشور است که با افزایش آن، قدرت اقتصادی زنان افزایش و پیمان های خانوادگی مستحکم تر می شوند.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به مشکل ریزگردها در این منطقه گفت: وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مأموریت دارد نسبت به اهدای تالاب‌های خوزستان اهتمام ویژه داشته باشد. بخش بیش تر هورالعظیم عراق است و تنها یک سوم آن در ایران است. در بخش ایران آب گیری صورت گرفته و اقدامات موثری انجام شده و می توان گفت دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم دو تا از توفیقات دولت روحانی هستند که از نابودی نجات یافته اند.

مافی در پایان افزود: بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های عامل ۲۴۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت، با سود و کارمزد ۷ درصد برای کمک به منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک به خوزستان اختصاص دهد. این موضوع علاوه بر بحث سلامت آن، مطمئنا ایجاد اشتغال هم خواهد کرد.