۰ نفر

در دیدار با نمایندگان حامی دولت در مجلس؛

روحانی: تلاش‌ها برای خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل نتیجه داد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۲
کد خبر: 192708
روحانی: تلاش‌ها برای خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل نتیجه داد

رییس‌ جمهوری انتخابات را موجب تقویت امید و اعتماد ملی و صندوق رای را یکی از مظاهر اصلی قدرت‌نمایی ملت ایران دانست و گفت: باید همه توانمان را برای حضور حداکثری مردم در انتخابات به کار گیریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه در دیدار با 170 نفر از نمایندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی که در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، با اشاره به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، افزود: اگر چه همه انتخابات‌ها برای ما اهمیت دارد، اما این انتخابات به دلیل آن که در شرایط مهمی برگزار می‌شود، دارای اهمیت خاص و ویژه‌ای است.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه مردم در سال‌های 90 و 91 به واسطه شرایط موجود حالت یاس داشته و نسبت به آینده و شرایط کشور دچار ابهام بودند، ادامه داد: اوضاع داخلی و خارجی کشور در شرایط خاصی بود به گونه‌ای که در داخل، دولت وقت بدهی عظیمی به بانک‌ها، بانک مرکزی، پیمانکاران و بخش خصوصی داشت و شرایط تورم و رکود در کشور در حالت کم‌نظیری قرار گرفته بود.

روحانی افزود: تورم 45 درصدی، رکود و رشد حدود منفی 7 و روابط نامناسب با دنیا موجب به وجود آمدن این شرایط شده بود.

وی با بیان اینکه در آن دوران شرایط به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم از یک میلیون بشکه نفتی که برای ما مشخص کرده بودند یک بشکه بیشتر بفروشیم، به بازدید خود از پتروشیمی‌های مختلف در اوایل دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها دیدیم که انبار محصولات پتروشیمی بخاطر عدم خرید و فروش محصولات پتروشیمی، پر شده بود و مازاد محصولات را در حیاط‌ها نگهداری می‌کردند.

رییس جمهوری اظهار داشت: در آن دوران قراردادهای تجاری بسته شده بود که بیش از 50 درصد با پول ملی آن کشور و مقدار زیادی در دیگر حساب‌های خارجی منظور می‌شد و زمانی که مطالبه پول می‌کردیم، آن کشورها می‌گفتند که در ازای پول ملی ما، می‌بایست کالا دریافت کنیم و اگر بخواهیم پول‌هایی که در حساب‌های خارجی منظور شده را بدهیم، خود دچار تحریم خواهیم شد.

روحانی با بیان اینکه در چنین شرایطی دولت یازدهم وارد عمل شد، گفت: در ماه‌های اولیه تشکیل دولت نسبت به رفع مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله هسته‌ای، اقتصاد، کشاورزی و نفت و گاز، جلسات متعددی برگزار کردیم که ببینیم آیا می‌شود این مشکلات را حل کرد و با هر تیم سیاسی و اقتصادی که سخن می‌گفتیم، نظر همه آنها نسبت به بهبود شرایط و رفع مشکلات از جمله رفع تحریم‌ها، برطرف کردن قطعنامه‌های فصل 7، فعال نگهداشتن سانتریفیوژها و بهبود شرایط کشاورزی و فروش نفت منفی بود.

وی ادامه داد: فردی معروف که تندترین نظرات را نسبت به مساله هسته‌ای دارد، در جلسه‌ای به من گفت شما که وعده می دهید می‌خواهید مساله هسته‌ای را حل کنید، باید بدانید که یک عدد سانتریفیوژ هم نمی‌توانید نگه دارید.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه دولت یازدهم در زمینه رفع مشکلات، کار بزرگی را به انجام رساند، افزود: اختلاف‌نظرهای زیادی وجود داشت، معتقدیم که باید نظرات مختلف را شنید اما یک اقلیتی که قدرتمند و توانمند بودند و امکانات در اختیار داشتند، تلاش بسیاری برای اخلال در روند برنامه ها کردند.

روحانی خاطر نشان کرد: ما توافقی می‌خواستیم که مورد تایید مجلس بوده و مطابق با چارچوب‌های تعیین شده مقام معظم رهبری باشد و در آن ضمن رعایت حقوق مردم، بتوانیم با 6 قدرت جهانی مذاکره کنیم که با یاری خداوند، هدایت‌های رهبری و حضور و حمایت مردم توانستیم به آن دست یافته و از مشکلات عبور کنیم.

وی افزود: البته نمی‌گوییم برجام بدون ایراد است، اما این بهترینی بود که امکان‌پذیر شد و در تاریخ برای چیزی که به دست آوردیم هرگز شرمنده نخواهیم بود و دنیا هم نخواهد گفت که ایران در این راستا اشتباه کرده است.

رییس جمهوری با اشاره به اظهارات برخی که می‌گویند دولت تنها به دنبال موضوع هسته‌ای و برجام بوده، گفت: از ابتدای دولت به همان میزان که به دنبال حل و فصل مساله هسته‌ای بودیم و جلساتی در این راستا با وزیر خارجه و دیگر کارشناسان داشتیم با تیم اقتصادی هم درباره حل مشکلات اقتصادی کشور مشورت کرده و تصمیم‌گیری داشتیم.

رییس‌ جمهوری گفت: ما در دولت، قبل از رسیدن به توافق ژنو،‌ نسبت به کاهش دادن به تورم و توسعه و بهبود شرایط کشاورزی و محیط زیست، توافق کرده و تصمیم‌گیری کردیم.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه گسترش کشاورزی و آبیاری مدرن، افزود: در سال 95 بجای اینکه 6 میلیون تن گندم وارد کشور کنیم، توانستیم 3 میلیون تن گندم صادر کنیم و برای رسیدن از منفی 6 به مثبت 3 حتی یک متر زمین به اراضی کشاورزی، اضافه نکردیم بلکه حتی توانستیم با زمین کمتر، تحولی بزرگ در تولید گندم بوجود آوریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح بذر، توسعه و مدرن کردن آبیاری و انجام زهکشی و کانال‌کشی گسترده در اراضی کشاورزی، ادامه داد: آبرسانی به روستاها در سال 95 به اندازه 4 سال گذشته بوده و توانسته‌ایم نزدیک به 5200 روستا را آبرسانی کنیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در زمینه حفاظت از محیط زیست، اضافه کرد: به گفته کارشناسان و مسئولان در زمینه حفاظت از دریاچه ارومیه، اگر اقدامات دولت یازدهم نبود، امروز دریاچه ارومیه تبدیل به یک کویر نمک شده بود که با وزش باد، می‌توانست استان‌های مجاور را دچار بحران کند.

روحانی افزود: آب دریاچه ارومیه هر سال 40 سانتیمتر کاهش می‌یافت و در طول دولت قبل، آب این دریاچه 3 متر و 10 سانتیمتر پایین رفته بود، اما امروز میزان آب در این دریاچه تثبیت شده و به دنبال بهبود شرایط برای احیای آن هستیم.

وی ادامه داد: در این سال‌ها، هزار و 930 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت هزینه شده است.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه فلسفه انتخابات این است که امید و اعتماد ملی را تقویت کنیم، اضافه کرد: باید انتخابات باعث شود که مردم متحدتر و به نظام معتقدتر شده و امید به آینده آنها افزایش یابد تا بتوانیم با حل مشکلات به سمت پیشرفت حرکت کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر صحنه انتخابات، صحنه رقابت ناعادلانه باشد، نمایندگان مجلس به دلیل آن که نسبت به امکانات کشور و آمار و ارقام و اختیارات دولت بهترین اشراف را دارند، می‌توانند بهترین قضاوت‌کننده نسبت به وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود، باشند.

وی با اشاره به اینکه وعده‌های نادرست به مردم مانند اینکه یارانه را چند برابر خواهیم کرد، می‌تواند آثار نامطلوبی را به همراه داشته باشد، گفت: افزایش یارانه در ظاهر کاری غیرممکن نیست و می‌شود آن را انجام داد به گونه‌ای که با دریافت پول از بانک مرکزی این کار امکان‌پذیر خواهد بود، اما نتیجه آن بوجود آمدن تورم بالا و ایجاد شرایطی مانند شرایط ونزوئلا در ایران خواهد بود. هر کاری شدنی است، اما باید نتیجه آن را در کشور در نظر داشته باشیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت گذشته در زمینه مالی، بی‌انضباطی کرد و 45 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد، گفت: در ابتدای دولت یازدهم یکی از اعضای دولت قصد داشت تا از بانک مرکزی 8 هزار میلیارد تومان بگیرد، اما من به شدت با آن مخالفت کردم.

روحانی تاکید کرد: در دولت اعلام نمودم تا زمانی که من رییس جمهوری هستم اجازه نمی‌دهم کسی از بانک مرکزی پول دریافت کند، چرا که این را می‌دانستم برداشت پول از بانک مرکزی به منزله ایجاد تورم در اقتصاد کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای به بنده اعلام کردند که خواسته من از دولت، ایجاد تورم تک رقمی در کشور است، گفت: ما در این راستا جلسات بسیار متعددی با کارشناسان و صاحب نظران برگزار کردیم و نظر اکثر آنها این بود که رسیدن به تورم تک رقمی در سال 96، شاید امکان‌پذیر باشد، اما دیدیم که با تلاش دولت در سال 95 تورم، تک رقمی شد.

رئیس دولت تدبیر وامید با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر عدم واردات گازوییل و بنزین و اهتمام دولت در این راستا، گفت: برخی می‌گویند که بدون برجام هم می‌توانستیم در بنزین به خودکفایی برسیم، اما مسئول اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گزارشی اعلام کرد که اگر خرید کمپرسورهای مورد نیاز این پالایشگاه به واسطه برجام آزاد نمی‌شد، این پالایشگاه تا 10 سال آینده هم نمی‌توانست مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: مقصود از برجام روابط صحیح با دنیا است و امروز بواسطه برجام می‌توانیم کالاهای مورد نیاز و تخصصی را با ضمانت از شرکت‌های خارجی تهیه کنیم.

روحانی با بیان اینکه دولت گذشته در پرداخت 45 هزار تومان یارانه به مردم از قانون تخلف کرده است، افزود: اگر قرار بود یارانه براساس قانون پرداخت شود باید به هر نفر، ماهانه 17 تا 18 هزار تومان پرداخت می‌شد و اینکه وزیر دولت اعلام کرد که در پرداخت یارانه‌ها دچار مشکل، شده‌ایم بخاطر این بود که ما نمی‌خواستیم از قانون تخلف کنیم و به دنبال منابع قانونی پرداخت یارانه بودیم.

رییس‌ جمهوری وعده دادن به مردم و عدم تحقق آن را برای کشور مشکل‌آفرین دانست و گفت: انتخابات برای افزایش سرمایه اجتماعی کشور است تا مردم بدانند و احساس کنند که خواست و اراده آنها در جامعه محقق خواهد شد.

روحانی افزود: خوشبختانه انتخابات در کشور ما به طور منظم، حتی در دوران جنگ برگزار شده و هیچ اتفاقی نتوانسته از آن جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تا اعتماد عمومی، دچار آسیب و لطمه شود، گفت: امروز ما در شرایط فوق‌العاده‌ای حتی دشوارتر از گذشته از لحاظ داخلی و بین‌المللی قرار داریم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز در آمریکا گروهی روی کار آمده که تفکراتشان با دیگران تفاوت دارد و باید برای مواجهه با آنها بیشتر برنامه‌ریزی داشته باشیم، اظهار داشت: البته در دشمنی و عدم دوستی هیچکدام از دولت‌های آمریکا با ایران تردیدی وجود ندارد و قطعا ما هم هیچ هراسی نسبت به آنها نداریم، اما باید حواسمان جمع باشد.

وی ادامه داد: امروز اروپا شرایط آرام گذشته را ندارد و روابط روسیه، نسبت به اروپا کاملا با گذشته تفاوت داشته و منطقه ما هم از نظر جنگ و خونریزی نسبت به گذشته آرام‌تر شده است و همه اینها شرایط فوق‌العاده و خاصی را برای ما بوجود می‌اورد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در دولت یازدهم، بودجه هیچ دستگاهی به تعویق نیفتاده است، اظهار داشت: این در حالی است که در گذشته گاهی پرداخت حقوق کارمندان هم بسیار عقب می‌افتاد.

روحانی با اشاره به افزایش بودجه از سوی دولت، برای تقویت نیروهای مسلح، گفت: در زمینه بودجه بنیه دفاعی، 148 درصد رشد داشتیم و در تولید سلاح‌های راهبردی، در این دوره به اندازه 10 سال قبل توانسته‌ایم سلاح تولید کنیم و این در حالی است که نفت ما بشکه‌ای کمتر از 45 دلار به فروش می‌رسد.

رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه در شرایط امروز راه ایستادگی، داشتن قدرت و قدرت ما، ملت ایران است، گفت: صندوق رای، یکی از مظاهر اصلی قدرت‌نمایی ملت ایران، بوده و خواهد بود و من از همه نمایندگان می‌خواهم با استفاده از قدرت کلام و نفوذ خود در میان مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان در شهرهای مختلف، هر چه در توان دارند برای دعوت از مردم، به حضور پرشور در انتخابات و پای صندوق‌ها بکار گیرند.

روحانی تاکید کرد: انتخابات با حضور و مشارکت حداکثری واجدین شرایط، برای مردم و کشور بسیار افتخارآمیز است و همه باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

 وی با انتقاد از اینکه صدا و سیما هنوز همه توان خود را برای به صحنه آمدن مردم بکار نگرفته در حالی که این خواسته رهبری بوده و ایشان به مسئولان نیز تاکید می‌کنند که مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند، گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم حضور حداکثری و پرشور مردم را در پای صندوق‌ها، داشته باشیم.