۰ نفر

گزارش سیف از عملکرد ۴ ساله بانک مرکزی؛

منابع سپرده‌گذاران کاسپین پرداخت می‌شود/ شهرداری تهران از بزرگترین بدهکاران بانکی است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 192500
منابع سپرده‌گذاران کاسپین پرداخت می‌شود/ شهرداری تهران از بزرگترین بدهکاران بانکی است

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در کنار منابعی که از تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین به آن منتقل می‌شود، خط اعتباری در نظر خواهد گرفت تا بتواند منابع سپرده‌گذاران را پرداخت کنند، گفت:شهرداری تهران یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ولی الله سیف امروز در نشستی خبری که با حضور فرشاد حیدری معاون نظارتی و همچنین پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی برگزار شد؛ اظهار کرد: در چهار سال گذشته اتفاقات مثبتی همانند ثبات بازار ارز، کاهش نرخ تورم و آرامش در بازار به دلیل اقدامات بانک مرکزی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر تمرکز بانک مرکزی بر پیش بینی پذیری اقتصاد باشد و سرمایه گذاران بتوانند ارزیابی از ریسک های موجود از اقتصاد داشته باشند بسیار مناسب است، گفت: بهتر است افق اقتصاد کشور مشخص شود زیرا بر این اساس پیش بینی ها راحت تر می شود و اگر افق کوتاه تر باشد منجر به عدم اطمینان خواهد شد و سفته بازی و دلال بازی افزایش می یابد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که نوسانات زیادی در بازار ارز حاکم بود و بخش های مختلف دارای ثبات لازم نبود، تصریح کرد: شاهد نوسانات شدید ارز و دلار در اواخر سال ۱۳۹۱ و اوایل ۱۳۹۲ بودیم؛ با این حال همت بانک مرکزی، با وجود کاهش قیمت نفت بر ایجاد ثبات در اقتصاد و کنترل دامنه نوسانات بازار ارز بود.

سیف همچنین  به نصف شدن ارزش روبل در برابر دلار به دلیل کاهش بهای جهانی نفت اشاره و خاطرنشان کرد: همسایه شمالی ما نتوانست ارزش روبل را در برابر دلار حفظ کند و هنوز هم این تزلزل در قیمت‌ها در روسیه وجود دارد.

سیف با اشاره به اینکه دولت تمام تلاش خود را برای ایجاد هم‌افزایی در دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به اقتصاد کلان انجام داده است، گفت: برخی مسائل از جمله استفاده از ابزارهای پولی که باعث سلطه مالی شده بود در دولت یازدهم کنار گذاشته شد و ما با انضباط بیشتری عمل کردیم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حالیکه رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۲ به منفی ۶.۸ درصد بر پایه سال ۱۳۸۱ رسیده بود، این رشد در ۹ ماهه نخست سال گذشته به ۱۱.۶ درصد رسید.

وی همچنین به انتقادهای مخالفین درباره سهم عمده نفت در این رشد اشاره کرد و گفت: هیچ کس تصور نمی‌کرد که بلافاصله پس از برجام، صادرات نفت در مدت کوتاهی دو برابر شود و بروز این موضوع در رشد اقتصادی طبیعی است. 

به گفته او رشد اقتصادی بدون نفت در طول ۳ فصل نخست ابتدایی سال ۱۳۹۵ رو به افزایش بود که دستاورد بزرگی است و پیش‌بینی ما هم ادامه این روند است.

سیف بر نقش نظام بانکی بر ایجاد تحرک در بنگاه‌های اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد: تخصیص بهینه منابع محدود نظام بانکی باعث شد تا رشد اقتصادی و اشتغالزایی افزایش یابد؛ در شرایط کنونی ۲۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط از طرح تسهیلات بنگاه‌های کوچک و متوسط بهره‌مند شدند و نه تنها اشتغال آنها تثبیت شد بلکه برخی اشتغالزایی نیز کردند.

رییس کل بانک مرکزی افزود:در این طرح ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شده است و این موضوع بخش کوچکی از نقش نظام بانکی در رشد و توسعه اقتصادی است.

وی ادامه داد:نظام بانکی در سال ۹۵ معادل ۵۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارایه کرده که این رقم ۳۲ درصد رشد داشته است که ۶۴ درصد آن مربوط به تامین سرمایه در گردش است.

سیف با اشاره به تنگنای مالی در اقتصاد، گفت: در فضای امروز کشور که تحت تاثیر فضای انتخاباتی است، جملاتی گفته می‌شود که منطقی نیست زیرا اقدامات مناسب و افزایش سرمایه‌های خوبی انجام شده و شفاف‌سازی‌های خوبی نیز صورت گرفته و با اقدامات مناسبی که در حال انجام است با استانداردهای روز تطبیق خواهیم یافت.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: بر اساس بال دو باید نسبت کفایت سرمایه ۱۲ درصد رعایت شود؛ ضمن اینکه تعیین حداقل‌های افشا نیز باید بر اساس دستور العمل شورای پول و اعتبار در دستور کار قرار گیرد و این مسیر ظرف یکی دو سال آینده شرایط را در نظام بانکی متحول می‌کند.

وی گفت: درصد عمده‌ای از دارایی‌های نظام بانکی منجمد است که یا باید به نقدینگی تبدیل شود و یا اینکه باید جایگزین شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به املاک و دارایی‌های نظام بانکی گفت: باید در این خصوص اقداماتی انجام شود و باید در نظر داشت که مشکلات مربوط به چند سال گذشته نیست و باید به نحوی در شبکه بانکی عمل شود که پوشش‌های کافی برای ریسک های محتمل افزایش یابد.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت سپرده‌ها نیز از دو سال پیش اقدامات خود را آغاز کرده است و این امر نکته مثبتی برای بانک‌ها است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نظام نوین نظارت نیز در دست پیاده‌سازی است و تا آخر اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود و بر اساس آن رتبه‌بندی بانک‌ها متناسب با ریسک‌ها صورت می‌گیرد تا منابع هدر نرود و بانک‌هایی که ریسک بالایی دارند بیشتر تحت نظارت قرار می‌گیرند.

سیف افزود:‌ سازمان تامین اجتماعی، ایران خودرو و مپنا نیز از مشتریان بزرگ نظام بانکی هستند. به گفته سیف، حدود ۴۰ درصد از تسهیلات نظام بانکی برای ۲۰۰ تسهیلات گیرنده حقوقی است.

سیف همچنین در پاسخ به سوالی دربره اظهارات یکی از  کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین عملکرد شهرداری تهران در حوزه بانکی تاکید کرد: این برخوردها سیاسی بوده و نمی‌خواهم در چنین جریانی حرمت افراد نادیده گرفته شود

 وی گفت: من عمرم را در نظام بانکی گذرانده‌ام و آشنایی کافی با نیروهای انسانی این مجموعه دارم، بنابراین از اظهارات آقای قالیباف تعجب کردم. ایشان به هر حال در شهرداری تهران کار می‌کند و من هیچ‌گاه چنین نگاهی را به شهرداری تهران و زیرمجموعه ایشان ندارم، از این رو انتظار دارم که با نگاهی دیگر بانک‌ها را مورد توجه قرار دهند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آقای قالیباف می‌گوید فقط چهار درصد از منابع بانکی استفاده می‌کنند، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است و بدهی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها دارد، یعنی خود شهرداری هم جزو چهار درصد است؟

سیف همچنین گفت: پروژه‌هایی مانند مترو، بزرگراه صدر و یا امثال آن که شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید از منابعی بوده که از طریق بانک‌ها تأمین شد پس چرا این‌ها را اعلام نمی‌کنند؟

 رییس کل بانک مرکزی همچنین به بانک شهر به عنوان مجموعه زیر نظر شهرداری تهران اشاره و تصریح کرد:در این بانک نیز تمامی اصول به درستی رعایت نشده و شاهد بودیم که شهرداری برای انجام عملیات خود این بانک را مجبور به انجام اموری می‌کند که برخلاف چارچوب نظام بانکی است. با این حال حوزه نظارت بانک مرکزی همواره این موضوع را مورد بررسی قرار داده و پیگرد قانونی داشته است.

وی گفت: که به دنبال مسائل مطرح شده من خواستم تا در بانک مرکزی بررسی انجام شود که در نتیجه آن مشخص شد ۴۰ درصد از تسهیلات بانکی برای ۲۰۰ شخص حقوقی پرداخت شده که از جمله آن‌ها خود شهرداری تهران است.

 سیف، درباره ادعاهایی که در زمینه ورشکستگی بانک‌ها مطرح می‌شود، عنوان کرد: این روزها می‌گویند بانک‌ها ورشکسته‌اند در حالی که باید گفت بانک‌های ما مشکل دارند و این موضوع کاملا روشن است و آن را رد نمی‌کنیم.

وی افزود: اما باید توجه داشت که تا دو سال قبل شرایط بانک‌ها چندان مناسب نبود، اما با اقداماتی که انجام شد بسیاری از این مسائل را تاکنون حل کرده‌ایم و در آینده نیز برنامه‌هایی در دستور کار است که نظام بانکی را نسبت به گذشته دچار تحولاتی خواهد کرد.

  در ادامه ارئیس کل بانک مرکزی درباره با موسسه کاسپین تصریح کرد: هشت تعاونی غیرمجاز در حال فعالیت بودند که در دولت یازدهم تصمیم به تجمیع آنها در قالب یک موسسه و ساماندهی گرفته می‌شود که تحت عنوان کاسپین در سال ۱۳۹۴ مجوز فعالیت دریافت می‌کند.

وی گفت: متاسفانه این روزها همه مشکلات این تعاونی‌ها را گردن کاسپین می‌اندازند، در حالی که کاسپین موسسه دارای مجوز بانک مرکزی است که هیچ مشکلی ندارد، چرا می‌گویید کاسپین؟ چون می‌خواهید آن را به مجوزی که بانک مرکزی اعطا کرده ربط دهید در حالی که این موسسه هیچ مشکلی ندارد و آنچه که اکنون اتفاق افتاده مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های آن از جمله فرشتگان است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: باید از کسانی که مسوول اصلی فعالیت این تعاونی‌ها بوده و در نهایت کار آنها را به اینجا رسانده‌اند سوال بپرسید وگرنه ما در بانک مرکزی تصمیم به تجمیع آنها گرفته تا بتوانیم ساماندهی‌شان کنیم.

سیف تصریح کرد: ما تعهدات کاسپین را برعهده گرفتیم و من آدم بی‌مسوولیتی نیستم که بخواهم از بار آن شانه خالی کنم، این در حالی است که دراین مدت اقدامات لازم را انجام داده‌ایم تا منابع سپرده‌گذاران حیف نشود.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی حوزه نظارت بانک مرکزی و مراجع قضایی در جریان است به زودی تکلیف تمامی تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین مشخص شده و تعیین تکلیف می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به این موضوع که تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های فرشتگان ارزیابی شده و در حال انتقال است، تاکید کرد که از زمانی که این انتقال کامل شده و شروع به تعیین و تکلیف سپرده‌گذاران می‌شود آنگاه جزوی از موسسه کاسپین که بانک مرکزی مجوز آن را اعطا کرده محسوب خواهند شد.

سیف خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در کنار منابعی که از تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین به آن منتقل می‌شود، خط اعتباری در نظر خواهد گرفت تا بتواند منابع سپرده‌گذاران را پرداخت کنند.