۰ نفر

افزایش اشتغال و کاهش هزینه‌های کارفرمایان در دستور کار

ربیعی: پول دادن به مردم شغل ایجاد نمی‌کند

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 190018
ربیعی: پول دادن به مردم شغل ایجاد نمی‌کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نمی‌شود با پول دادن به مردم اشتغال ایجاد کرد، گفت: برنامه‌هایی برای افزایش اشتغال و کاهش هزینه‌های کارفرمایان داریم.

علی ربیعی در حاشیه امروز جلسه هیأت دولت در ارتباط با تعداد بیکاران کشور و برنامه‌های دولت برای آن، اظهار کرد: من در مجلس هم که گزارشی در این رابطه ارائه و تأکید کردم که ما اکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم. حتی درباره شاخص‌ها و مبناها هم بحث شد که با هر شاخص و مبنا و طبق مبناهای سازمان‌های بین‌المللی که در سال‌های گذشته هم جاری بود، این آمار خیلی تغییر نمی‌کند اما فهم این مسئله برای ما بسیار مهم است و اکنون داریم تلاش می‌کنیم که تعداد ایجاد اشتغال را به یک میلیون افزایش دهیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به علت افزایش ایجاد شغل به یک میلیون گفت: دلیل این است که  برخی نیروها با فاصله زمانی ۴ تا ۸  سال تاخیر  وارد بازار کار ما می‌شوند. تأخیر در دوران تحصیل نیز یکی دیگر از دلایل افزایش جمعیت خواستار ورود به بازار کار همین است. به اصطلاح  به این تعداد افراد که قصد ورود به بازار کار دارند می‌گوییم پشت پنجره جمعیتی هستند. این جمعیت در این دوره به یکباره افزایش یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تلنباری بیکاری در دوره‌های قبل بوده که در طول سال‌ها به نسبت تعداد افرادی که وارد بازار کار می‌شدند، شغل ایجاد نشده است.

وی در همین رابطه افزود:این جمعیت نیز امروز به تعداد بیکارها اضافه شده که بر این اساس یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالانه وارد بازار کار می‌شوند و ما برای اینکه به این مسئله فائق بیاییم سال گذشته حدود شش جلسه اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ۲۰ جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال به این امر اختصاص دادیم و یکسری برنامه‌هایی تحت عنوان برنامه ۹ گانه اشتغال داریم. در واقع می خواهیم  از دو مسیر برای ایجاد شغل اقدام کنیم.

ربیعی گفت: پدیده رشد جمعیت خواهان اشتغال هم یک پدیده‌ی جهانی و هم یک پدیده در کشورهایی مثل ما است که بعد از یک دوره رکود مزمن یک باره رشد می‌کند و این رشد به سرعت روی اشتغال تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی که در نظر گرفتیم به رشد کمک می‌کند، گفت: طرح کارورزی یکی از این برنامه‌ها است. این طرح فارق‌التحصیلان دانشگاهی را هدف گیری می کند، استان‌ها شناسایی می‌شوند. سامانه ثبت نام در آن در نظر گرفته شده است. سلسه مراتبی دارد که ۲۵% تا ۵۰% مزد را به کارآفرینان می‌دهیم و افراد با این مزدها جذب بازار کار می شوند.

ربیعی افزود: به طور امتحانی در سه استان کشور انجام دادیم و نتایج نشان داد که ۷۰% آن‌ها وارد بازار کار می‌شوند. این موضوع فرق دارد با اینکه می‌گویند فلان مقدار تومان به مردم می‌دهیم.