۰ نفر

ظرفیت فراوان اشتغالزایی صنعت نساجی

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۳۱
کد خبر: 188812
ظرفیت فراوان اشتغالزایی صنعت نساجی

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که 5 درصد از سرمایه گذاری در کشور در حوزه صنعت نساجی است، درحالی که این بخش توانایی ایجاد 12 درصد اشتغال با ارز بری پائین نسبت به دیگر صنایع را دارد.

افسانه محرابی عصر چهارشنبه در نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه در محل اتاق بازرگانی گرگان، اظهار داشت: باتوجه به اینکه پنبه در فعالیت نساجی حرف اول را می زند، ضرورت دارد مسئولان در حمایت از تولید پنبه کشور توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی؛ امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال مزین شده است و تحقق این شعار برای صنعت نساجی حرف اول را می‎زند تا از سرمایه این صنعت بیشتر بهره مند شویم.

وی از برنامه ریزی برای تولید 210 هزار تن نخ نساجی در سال 96 خبر داد و گفت: برای این میزان نیاز به 105 هزار تن پنبه محلوج در کشور داریم.

محرابی همچنین با بیان اینکه در انتهای برنامه ششم توسعه نیاز به 300 هزار تن نخ نساجی در کشور داریم، افزود: باید برای تولید آن، 150 هزار تن پنبه محلوج باید تولید شود.

مدیرکل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجاری اضافه کرد که به وزرات جهادکشاورزی قول می دهیم که کل پنبه تولیدی کشور را با کیفیت مختلف خرید کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تمامی پنبه‎ای که داشتیم مصرف کردیم، افزود: سال قبل 40 هزار تن پنبه از داخل کشور تامین شد و مقدار 57 هزار تن نیز برای تولید نخ پنبه از خارج وارد شد.

محرابی؛ پنبه را ماده اولیه و استراتژیک صنعت نساجی بیان کرد و گفت: باید حمایت از تولید داخلی پنبه تقویت شود چون ازبکستان نیز اعلام کرده تا سه سال دیگر نمی تواند پنبه موردنیاز صنعت نساجی کشور ما را تامین کند.

وی در خصوص صادرات اظهارداشت که سیاست برای توسعه صادرات پوشاک ، استفاده از پارچه‎های پنبه‎ای است و لذا پنبه بسیار برای ما حائز اهمیت بوده و باید راهکاری ارائه بدهیم که کشاورز نسبت به کشت محصول پنبه اطمینان داشته باشد.

به گفته وی؛ نیاز است که به صنعت نساجی با دید دیگری دیده شود و امید داریم تعاملات باعث رشد و شکوفایی صنعت نساجی کشور شود.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران در گذشته از قطب های مهم تولید پنبه در کشور به شمار می رفت و چند سالی بوده که با برنامه ریزی مسئولان و همت کشاورزان، این کشت دوباره در حال رونق است.

کشاورزان این استان بر روی افزون بر 650هزار هکتار زمین به کشت و زرع محصولات مختلف همچون گندم، جو، پنبه و دانه های روغنی اشتغال دارند.