۰ نفر

سخنرانی ظریف در جمع فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 188705
سخنرانی ظریف در جمع فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان

محمد جواد ظریف در سخنرانی جلسه فعالان اقتصادی دو کشور بر گسترش مناسبات دو کشور تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، محمد جواد ظریف در این همایش اظهار کرد: ایران و قرقیزستان دو کشور با فرهنگ و دین و آیین و جغرافیا و سابقه تاریخی مشترک هستند که سابق دراز تاریخی دارند. 25 سال گذشته به عنوان دورانی که دو کشور روابط دیپلماتیک و رسمی ناگسستنی تاریخی دارند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

ظریف گفت: مایلم از این فرصت استفاده کنم و 25 امین سال برقراری روابط دیپلماتیک را به همه دوستان تبریک عزض کنم. از ابتدای استقلال قرقیزستان که ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال را به رسمیت شناخت روابط دوستانه دو کشور ادامه یافته است. ما دوستان دوران سختی را فراموش نمی کنیم.

امروز هم بعد از سفر بسیار موفقیت آمیز آقای روحانی به قرقیزستان در دسامبر 2016 که منجر به امضای اسناد متعددی بین دو کشور شد زمینه برای گسترش همکاری ها بین دو کشور بسیار فراهم است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: همراه من دو هیات بلندپایه اقتصادی از بخش دولتی و خصوصی حاضر هستند. همکاری در حوزه های مختلف از فناوری و علوم پیشرفته تا انرژی، ساخت و ساز ، همکاری در حوزه کشاورزی دامداری ، صنعت و معدن و سایر زمینه ها امکانپذیر است و امروز در هیات ایران نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی برای شروع یا تقویت همکاری ها حضور دارند.

امیدوارم در این جلسه و مذاکراتی که بین تجار و کارافرینان دو طرف صورت خواهد گرفت زمینه ای برای انعقاد توافق ها و پیگیری موافقت نامه های قبلی برای پیشبرد روابط در جهت منافع دو کشور فراهم شود.

برای ما در ایران پیشرفت، توسعه، امنیت و ثبات قرقیزستان، پیشرفت، توسعه و ثبات ماست. ما نه تنها در یک منطقه زندگی می کنیم بلکه علقه های تاریخی و علایق مذهبی و فرهنگی، ما را به هم پیوند داده و در این دنیای پرآشوب که خطر افراط و ترور منطقه و جهان را تهدید می کند همکاری و گسترش فرهنگ مدارا از مهمترین روش های مقابله با افراطی گری و تروریسم است که نه تنها ضامن خوشبختی و سعادت مردم باشد بلکه از گسترش تروریسم و افراطی گری جلوگیری کند.

برای دوستان قرقیزی یک بار دیگر تأکید می کنم که ما هیچ سقفی در روابط با قرقیزستان نمی شناسیم و در همه حوزه ها اماده گسترش روابط هستیم. در حوزه معاملات پولی و بانکی و روابط بانکی نیازمند حرکتی جدی تر برای باز کردن و تسهیل روابط کارافرینان هستیم امیدواریم با توافقات صورت گرفته بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی قرقیزستان، زمینه فعالیت بخش خصوصی فراهم تر شود.