۰ نفر

نقش مناطق آزاد در تولید و اشتغال کشور

رییس‌جمهور: دولت از حقوق مردم دفاع می‌کند

۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۵۲
کد خبر: 184875
رییس‌جمهور: دولت از حقوق مردم دفاع می‌کند

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت نه تنها از حق مردم در زمینه ارتباطات، دفاع کرده است بلکه در همه زمینه‌ها دفاع می‌کند. مردم با حضور در صحنه حامی این مسیر است و ان‌شاالله این راه را ادامه می‌دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری همزمان از چند طرح خدماتی، درمانی، عمرانی و صنعتی گفت: موضع اشتغال برای همگان مهم بوده است به ویژه امسال که تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع اشتغال است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، او با اشاره به طرح روستای بدون بیکار اظهار داشت: طرح روستای بدون بیکار، طرح زیبایی است و اگر در هر منطقه، نمونه‌هایی را از این دست شروع کنیم که در روستا‌ها بیکاری وجود نداشته باشد و این کار شدنی است.

رئیس جمهور با یادآوری شعار «با تو می‌توانیم و بدون تو نمی‌توانیم» تصریح کرد: اگر تک تک افراد احساس مسئولیت کنند و به صحنه بیایند می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. همه مردم باید برای عظمت کشور، اشتغال جوانان و سرافرازی ایران با عظمت پای کار بیایند.

روحانی با اشاره به افتتاح طرح‌های ارتباطاتی خاطرنشان کرد: شاهد یک تحول خوبی در زمینه ارتباطات هستیم و دسترسی به نسل‌های سوم و چهارم اینترنت بیشتر شده است. دسترسی راحت‌تر به شغل و ارتباطات با یکدیگر و جهان یک کار زیربنایی برای توسعه کشور است که در دولت یازدهم این کار انجام شد.

او با بیان اینکه دولت با دشواری از حق مردم از خدمات ارتباطاتی محافظت کرده است، ابراز داشت: کسانی بودند که می‌خواستند مردم از حق دسترسی به خدمات ارتباطی محروم کنند. دولت نه تنها از حق مردم در این زمینه، دفاع کرده است بلکه در همه زمینه‌ها دفاع می‌کند. مردم با حضور در صحنه حامی این مسیر است و ان‌شاالله این راه را ادامه می‌دهیم.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه از فعالیت منطقه آزاد بندر انزلی سپاسگذاری می‌کنم، عنوان کرد: کار بزرگ و ارزشمندی در مناطق آزاده انجام شده است. یکی از مناطق خوب و فعال در ایران منطقه آزاد انزلی است. آقای ترکان در ماه‌های اخیر از این منطقه بسیار نزد من تعریف کرده بود. ما امروز این مسئله را به چشم مشاهده کردیم. سال ۹۴ اینجا آمدیم و کلنگ‌زنی کرده و دستور اجرایی برای ساختن چند پست‌اسکله را دادیم که در این مدت، ۱۸ ماه دو پست‌اسلکه اجرایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که ان‌شاالله در مدتی نزدیک این اسکله‌ها تجهیز خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ما از دریای خزر استفاده خوبی نکردیم، یادآور شد: این دریا، یک نعمت خوب خدا است. از این دریا باید به خوبی استفاده شود. ما برای تفریح مردم در دریا و قایقرانی یک کار بزرگ و ارزشمند و درخور انجام ندادیم. ما قدم‌هایی برای انجام این کار برداشته‌ایم و طرح مارینا بندر کاسپین که بخش خصوصی در این باره سرمایه‌گذاری خواهد کرد، انجام خواهیم داد.

او ادامه داد: ما استفاده تفریحی از این نعمت خدادادی انجام ندادیم تا مردم تفریح سالمی داشته باشند و بهره‌برداری کنند. از همه ابزارها برای غواصی و قایقرانی انجام نشده است. تالاب انزلی باید حراست و محافظت شود. یک منطقه تنفسی برای آبزیان، سلامت و تفریح ما است. وقتی این تالاب پر از گل می‌شود همه می‌بینند که چقدر جذاب است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دریای خزر، بستری برای ارتباط با کشورهای همسایه است، بیان کرد: ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان از کشورهای همسایه ما هستند که می توانیم از طریق دریای خزر، ارتباطات خوبی داشته باشیم بنابراین باید از این دریا به خوبی استفاده کنیم. ارزان‌ترین حمل و نقل، حمل و نقل دریایی است. یکی از بحث‌ها در سفر به روسیه و دیدار با مقامات این کشور، نوع ارتباطات ما بود. در یکسال گذشته ارتباطات دو کشور در حوزه تجاری و اقتصادی بیش از ۷۰ پیشرفت داشته و در دو ماه اخیر نسبت به سال قبل ۲۰۰ برابر رشد داشته است.

روحانی اضافه کرد: اگر این ارتباطات را با دیگر کشورها داشته باشیم باید از حمل و نقل استفاده کنیم و اسکله‌ها بزرگ داشته باشیم. در بندر کاسپین اسکله ۱۲ هزار تنی داریم و در مراحل بعدی تا اسکله‌های ۶۰ تا ۷۰ هزار تنی توسعه خواهد یافت.

او با اشاره به دیگر ظرفیت‌های بهره‌برداری از دریای خرز تصریح کرد: ما استعداد خوبی در دریای خرز داریم. همین ماهی در قفس یکی از راه‌های بهره‌برداری از دریای خرز است. ما در ایران یک اکواریم دریای بزرگ و باعظمت نداریم و به همین خاطر، اکواریمی بزرگ تاسیس کردیم تا مردم بیایند و ببیند و لذت ببرند.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه سخنان خود به مناطق آزاد اشاره کرد و یادآور شد: یکی از ایراداتی که به مناطق آزاد در کشور وجود دارد، آن است که می‌گویند مناطق آزاد، منطقه آزاد برای واردات است و نه صادرات اما ما منطقه آزادی می خواهیم که باعث رونق تولیدات و ارتباطات شود و جاذبه های گردشگری داشته باشیم.

روحانی اتصال خط ریلی به بندرانزلی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: خط ریلی قزوین به رشت و اتصال رشت به انزلی و آستارا، جزو کارهای مهمی است که باید انجام دهیم. مسئله ترانزیت بسیار مهم است. حدود بیست میلیون تن کالا از شبه قاره هند به روسیه می رود که اگر پنج یا ۱۰ میلیون تن از ایران، از طریق بندرعباس به مسکو عبور کند، مسیر به نصف تقلیل می یابد و این، یک امتیاز اقتصادی است.

او همچنین با بیان اینکه پیشرفت‌های صورت گرفته طی چند سال اخیر و رشد اقتصادی، به دلیل حضور و تلاش مردم و حمایت آنان از دولت بوده است، ابراز داشت: در استان کردستان، مجتمع لاستیک سازی بارز را افتتاح کردیم که ۹۵۰ نفر مشغول به کار شدند. کارگرانی هم بودند که محوطه‌سازی می‌کردند، زمان کارشان تمام شد و تسویه حساب کردند و ۹۰۰ نفر در کارخانه مشغول به کار شدند اما برخی رسانه‌ها اعلام کردند رئیس جمهور آنجا رفت و ۵۰ نفر بیکار شدند!

رئیس جمهور با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند همه چیز را معکوس وانمود کنند، عنوان کرد: تلاش عده‌ای برای ناامید کردن مردم از آینده خودشان و ایران، توطئه‌ای است که می‌خواهد این حرف غلط را بگوید ای مردمی که سال ۹۲ رأی داده‌اید، کار خوبی نکردید!

روحانی ادامه داد: مردم سال ۹۲ کار درستی انجام دادند که پای صندوق رأی آمدند و به فردی که مورد نظرشان بود، رای دادند. آنکه انتخاب می شود، فرد نیست که بگوییم خوب یا بد است؛ بلکه منتخب و نماینده مردم است.