۰ نفر

رییس اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران مطرح کرد؛

مالیات ۱۰۰میلیونی تولیدکنندگان کفش ماشینی

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 184711
مالیات ۱۰۰میلیونی تولیدکنندگان کفش ماشینی

رییس اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران گفت: به دلیل کامل نبودن زنجیره تولید تا مصرف، بارسنگین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر دوش تولیدکنندگان قرار گرفته است.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ علی اژدرکش در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، در خصوص وضعیت فعالان صنف تولید کفش ماشینی و لاستیکی در سال 95 گفت: مشکلاتی که در این صنف وجود دارد مربوط به گستره زمانی بیش از یک سال است. در بخش تولید، واحدهای فعال نیاز به تامین تکنولوژی و مواد اولیه وارداتی دارند که در سال جاری هم به دست شان نرسید و یا برای تهیه آن با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

وی افزود: سال گذشته هم یکی از سال های سخت برای واحدهای تولیدی بود، حتی واحدهای تولیدی مجبور بودند برای تامین احتیاجات خود از ماه ها قبل برنامه ریزی کنند و هزینه های سنگینی بپردازند تا بتوانند از آن سوی مرزها جنس خود را وارد کنند و بعد از آن هم با توجه به رکود بازار، جنس تولید شده را با شرایط طولانی مدت به فروش برسانند. به همین دلیل هم کمبود نقدینگی موردنیاز توسط واحدها به شدت احساس می شد.

رییس اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران با اشاره به اینکه با تامین نیاز تکنولوژی روز در واحدهای تولیدی می توان اشتغال بالایی را در این صنعت ایجاد کرد، ادامه داد: نرخ اشتغال زایی در این صنعت بالا است و با 0.1 هزینه مورد نیاز برای اشتغال یک نفر در کارخانه خودروسازی که معدل 300 میلیون تومان است، می توانیم اشتغال پایداری ایجاد کنیم.

اژدرکش خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی این صنعت در حال کوچک شدن هستند و ظرفیت خالی تولید به بیش از 30 تا 40 درصد رسیده است. در بخش عرضه محصولات این صنعت هم در واحدهای صنفی کاهش فروش محسوسی ایجاد شده است و در اسفندماه برآورد می شود که کاهش 30 درصدی میانگین فروش رقم خورده باشد.

وی با بیان اینکه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از واحدهای تولیدی باعث کاهش توان رقابتی فعالان این صنعت می شود، تاکید کرد: تولید کفش ماشینی در ایران قدمت دارد و ایران یکی از کشورهای تولید کننده ای است که در این بخش مزیت نسبی خوبی دارد، اما به دلیل تحمیل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به واحدهای صنعتی در شروع چرخه تولید، توان فعالیت کاهش و نیاز به نقدینگی افزایش پیدا کرده است به طوری که برای هر دوره تولید گاهی کارخانه دارها مجبور هستند ماهانه بیش از 100 میلیون تومان مالیات بپردازند. این اتفاق در حالی رقم می خورد که گاهی تولیدکننده در گمرک و در مرحله ترخیص مواد اولیه مجبور به پرداخت مالیات می شود.