۰ نفر

تقوی: کار سیاسی برجام باعث حرکت اقتصاد کشور شد

۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰
کد خبر: 184580
تقوی: کار سیاسی برجام باعث حرکت اقتصاد کشور شد

مهدی تقوی اقتصاددان برجسته کشور در رابطه با نقدی که از سوی برخی، متوجه اقتصاد دولت روحانی شده است گفت: همه این صحبت ها نامربوط است.

نرخ رشد افزایش یافته و زمانی که اقتصاد از رشد منفی به رشد مثبت می رسد، رونق اقتصادی ایجاد شده و این پارامتر تغییر وضعیت اقتصادی محسوب می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، عضو هیات علمی دانشگاه علامه دامه داد: در دولت یازدهم نرخ رشد منفی احمدی نژاد به رشد مثبت تبدیل شد، پیش بینی آقای روحانی هم بر این است که تا سال آینده بین 6 تا 8 درصد نرخ رشد افزایش می باید. بنابراین اگر اشتباه بزرگی مانند هدفمندی یارانه های دولت سابق یا سیاست تعدیل اقتصادی دولت هاشمی رخ ندهد، اقتصاد ایران در حال جهش و ترقی خواهد بود.

وی ادامه داد: مقایسه ای گذرا نسبت به اقتصاد دولت سابق و دولت روحانی کافی است برای دریافتن اینکه؛ در وضعیت اقتصاد کشور تفاوت ایجاد شده است، یک دانشجوی لیسانس اقتصاد هم می داند که؛ " وقتی نهادهای تولید گران می شود منحنی عرضه به سمت چپ و بالا کشیده می شود به این معنی که هم رشد نزول می کند و هم قیمت ها بالا می رود".

این استاد اقتصاد یادآوری کرد: حسن روحانی در واقع یک مخروبه را تحویل گرفت و تورم 40درصدی را به زیر 8 درصد و نرخ رشد منفی را به نرخ مثبت تبدیل کرد، البته این تغییر شرایط بیشتر به دلایل سیاسی است تا اقتصادی. یعنی اگر برجام اتفاق نمی افتاد و تحریم ها لغو نمی شد، در این وضعیت قرار نمی گرفتیم به این صورت که کار سیاسی برجام باعث حرکت اقتصاد کشور شد.

مهدی تقوی: در دولت سابق مردم از نظر اقتصادی فلک زده بودند/ روحانی یک مخروبه را تحویل گرفت/ کار سیاسی برجام باعث حرکت اقتصاد کشور شد

تقوی معتقد است که مزیت دیگر دولت روحانی تصمیم اوپک بود و بیان کرد: سهمیه صادرات نفت ما5/2میلیون بشکه بود اما بخاطر تحریم ها اجازه صادرات فقط یک میلیون بشکه داشتیم. و در حالی که اوپک تصمیم گرفت به دلیل جلوگیری از کاهش قیمت نفت از سهمیه خود کمتر تولید کند، به ایران اجازه صادرات نفت همان یک و نیم میلیون بشکه داده شد.

وی اضافه کرد: مزیت بعدی هم پرداخت پول های واقع بلوکه شده به ایران است. بنابراین اقتصاد ایران چنانچه آقای احمدی نژاد یا فردی از گروه و تفکر وی دوباره به صحنه سیاسی کشور وارد نشود، روند رو به رشدی در پیش خواهد داشت در سال هایی که احمدی نژاد سر کار بود مردم از نظر اقتصادی فلک زده شده بودند و اگر امثال او مجدد قدرت را در دست بگیرند، فاجعه اتفاق می افتد.

این اقتصاددان در رابطه با اینکه "تغییر وضعیت معیشت و اقتصاد مردم محسوس نبوده است" هم گفت: همه این صحبت ها نامربوط است، به این دلیل که نرخ رشد افزایش یافته است و زمانی که اقتصاد از رشد منفی به رشد مثبت می رسد به معنی ایجاد رونق اقتصادی است و این ها اصول و پارامترهای یک رشد و تغییر وضعیت اقتصادی محسوب می شود. طبیعتا دولت روحانی هم باید ادامه داشته باشد تا این رشد با خلل مواجه نشود.