۰ نفر

انگلیس درصدد عادی سازی روابط مالی با ایران

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۲۳:۲۱
کد خبر: 183079
انگلیس درصدد عادی سازی روابط مالی با ایران

'لیام فاکس' وزیر تجارت انگلیس در سخنانی در پارلمان این کشور با اشاره به فرصت های بی بدیل تجاری با ایران پس از لغو تحریم های بین المللی، تصریح کرد که کار بررسی «عادی سازی کانال های موثر برای مراودات مالی و پولی» با ایران را آغاز کرده است.

لیام فاکس در بخشی از سخنانش در نشست کمیته روابط بین الملل مجلس عوام انگلیس که روز پنجشنبه منتشر شد، بیان داشت: این یک واقعیت است که برخی از فرصت های تجاری که پس از لغو تحریم ها علیه ایران به وجود آمده، از سوی انگلیس مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: نظام بانکی انگلیس هنوز تمایلی به از سرگیری مراودات مالی با شرکت های ایرانی و برقراری روابط کارگزاری میان دو کشور نشان نداده است. لذا اگر قرار باشد که روابط تجاری ما با ایران افزایش پیدا کند، دولت بایستی موانع بانکی و کمبود کانال های مالی را برطرف کند.

وی افزود: البته ایران نیز بایستی گام های لازم را برای تعامل با نظام بانکی بین الملل بردارد.

وزیر تجارت انگلیس تصریح کرد: ما مصمم هستیم که توافق هسته ای ایران به طور کامل به اجرا گذاشته شود، تا منافع اقتصادی ناشی از لغو تحریم ها در ایران جاری شود. از این رو من در وزارتخانه ام کار بررسی عادی سازی کانال های موثر برای مراودات مالی و پولی با ایران را به منظور بهره برداری از فرصت های بی بدیل تجاری در این کشور آغاز کرده ام.

وی با بیان اینکه گزارش این بررسی تا آخر ماه جاری میلادی آماده خواهد شد، افزود: تا آن زمان قادر نخواهم بود که جزئیات بیشتری را در این رابطه بازگو کنم.

فاکس بیان داشت: مادامی که کانال های مالی میان بانک های انگلیسی و ایران برقرار نباشد، قادر به بهره برداری کامل از منافع برجام نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این سئوال نمایندگان مجلس عوام که اگر دولت آمریکا برجام را اجرا نکند، موضع انگلیس چه خواهد بود گفت: ما نمی توانیم که سیاست هایمان را بر اساس فرضیه بنا کنیم، لذا منتظر می مانیم تا مواضع آمریکا روشن شود؛ آن زمان قادر خواهیم بود تا به این سئوال پاسخ روشنی بدهیم.

بریتانیا که در آستانه خروج از اتحادیه اروپا به سر می برد، تلاش می کند تا روابط تجاری اش را با کشورهای بیرون از بلوک اروپا به ویژه کشورهای آسیایی و خاورمیانه تقویت کند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است تا پایان ماه جاری میلادی ماه 50 پیمان لیسبون را که سرآغاز خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را تا پایان ماه مارس ( یازدهم فروردین ماه) رسما فعال خواهد کرد.

به گفته منابع انگلیسی، در حال حاضر بانک های بزرگ انگلیسی به دلیل ترس از تحریم های اولیه آمریکا و پرداخت جریمه های سنگین در ادوار گذشته، حاضر به تعامل با بانک های ایرانی نیستند.

این منابع عنوان می کنند، این مساله به ویژه با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و مواضع خصمانه وی علیه ایران شدت گرفته است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که طرف های توافق برجام موظف هستند تا تعاملات تجاری با ایران را تسهیل و موانع مالی را بر طرف کنند.