۰ نفر

اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا ۵ ماه آینده

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۳
کد خبر: 182933
اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا ۵ ماه آینده

در همین آخرین روزهای سال ۹۵ ، طرح فیروزکوه زیر بار عبور می رود و مسیر منجیل به رودبار نیز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت

خوابگاه‌های دانشجویی از جمعیت خالی شده و آخرین چمدان‌ها، در همین یکی دو روز اخیر بسته شده‌اند. در محوطه یکی از خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه تهران، چند دختر منتظر رسیدن آژانس برای رفتن به ترمینال ایستاده‌اند. یکی از آنها که فارسی را با لحنی کردی حرف می‌زند، می‌گوید:«۶ سال است که مسیر سنندج تا تهران و برعکس را، با اتوبوس می‌روم و می‌آیم. هم کارشناسی و هم ارشد. سفر با اتوبوس به نظرم سخت‌ترین نوع سفر است. همه این سال‌ها خیلی سخت بود، واقعاً خوش‌به‌حال بچه‌هایی که می‌توانند با قطار رفت‌وآمد کنند.» دختری دیگر با لهجه‌ای شمالی ادامه حرف او را می‌گیرد و می‌گوید:«برای من هم که از تهران تا شمال راهی نیست، مامانم مدام نگران است و تا برسم خانه هزار بار زنگ می‌زند. برای شما و مسیرهای طولانی‌تان که دیگر هیچ.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، راه‌های کشور، از جاده‌ها و ریل‌ها گرفته تا دریا و آسمان، با زندگی مردم پیوند خورده‌اند و طی سال‌های اخیر با تحول وضعیت‌ شغلی و تحصیلی، اهمیت آنها ملموس‌تر هم شده است. برای همین است که اتصال ۵ استان کشور به مسیر ریلی در سال ۹۶ و به بهره‌برداری رسیدن بیش از ۴۴۰ کیلومتر بزرگراه و آزادراه، خبر از تحولی بزرگ می‌دهد. حالا ۱۶طرح در ۱۰ محور فعال هستند که ۶ طرح آن، بسیار بزرگ و ویژه است. در همین آخرین روزهای سال ۹۵، طرح فیروزکوه زیر بار عبور می‌رود و مسیر منجیل به رودبار نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. خیرالله خادمی، مدیرعامل  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پای گفت‌وگو نشسته و از همین تحولات، روایت کرده است.

گیلان، همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی روی ریل توسعه

مسئولیت ۴ بخش جاده‌ها، آزادراه‌ها، راه‌های روستایی و راه‌های ریلی، برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گذاشته شده است که در هر کدام از این بخش‌ها، طرح‌های بزرگ و سنگینی در جریان است.

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح‌ها می‌گوید: «این طرح‌ها از دولت‌های قبلی شروع شدند و در موافقتنامه بین ما و سازمان برنامه و بودجه، شناسنامه آنها مشخص است. بر این اساس حدود 140 هزار میلیارد تومان باید اعتبار داشته باشیم تا بتوانیم کل طرح‌ها را به سرانجام برسانیم. این در حالی است که کل منابع سالانه ما، به ۵هزار میلیارد تومان می‌رسد.»

با این حساب، حدود ۳۰ سال طول می‌کشد تا بتوان تمام طرح‌ها را به انتها رساند. خادمی درباره راه‌حل‌ برای مسأله زمان و منبع مالی می‌گوید:«در ابتدا سعی شد اولویت‌بندی انجام دهیم. واقعاً هم اقتصاد مقاومتی همین است که کارهایی را با تأثیر بیشتر در رفاه عمومی، در اولویت بگذاریم. در شبکه ریلی، حدود ۹ هزار و 500 کیلومتر تعهد ساخت داریم که از این میزان، ۳ هزار و 500 کیلومتر فعال بود. ما در همین شبکه ریلی، 5 محور اساسی را که پیشرفت فیزیکی زیادی داشتند، اولویت‌بندی کردیم و به این ترتیب ۵ استان جدید به شبکه ریلی متصل شدند.» او ادامه می‌دهد:«استان گیلان، همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در اولویت هستند. همین‌طور آذربایجان شرقی نیز مسیر ریلی دیگری که راهش را کوتاه‌تر می‌کند، برایش در نظر گرفته شده است. در همین دولت، این 5 مرکز استان به شبکه ریلی متصل می‌شوند که مدت‌ها تقاضای مردمی داشتند و نیاز آن کاملاً احساس می‌شد.»

فاینانس برای ۲ هزار کیلومتر مسیر ریلی کشور

زیرسازی این طرح‌ها چند وقت قبل به اتمام رسیده بود اما برای روسازی، مشکلاتی وجود داشت. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره این مشکلات نیز چنین توضیح می‌دهد:«در روسازی به علت عدم ورود ریل به کشور و همچنین تأمین مالی آن مشکل زیادی داشتیم. روسازی که همان بخش ریل‌گذاری است، هزینه بالایی دارد و ریل آن باید از خارج کشور وارد شود. تا به حال در داخل تولید ریل نداشتیم و ذوب آهن اصفهان به تازگی تولید آزمایشی را شروع کرده است.اما برای حل این مشکلات تدبیری اندیشیده و اول امسال اجرایی شد. 2هزار کیلومتر ریل برای مسیرهای جدید ریلی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی به صورت فاینانس تأمین شد. خدا را شکر به این وسیله، گره چند ساله رکود طرح‌های ریلی شکسته شد. اکنون نیز در این 5 محور، پیشرفت فیزیکی ما بین 95تا صد درصد است.»

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در انتها می‌گوید:«خدا را شکر حدود 50تا 60 درصد ریل‌گذاری‌ها هم به اتمام رسیده است. خبر خوب این است که در هر 5 محور امروز بخش‌های روسازی فعال هستند و تا جایی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد، هر روز کار می‌کنند. اگر هوا خوب باشد، به طور متوسط روزی 5 کیلومتر ریل‌گذاری می‌کنیم. این عملکرد خیلی خوبی است و هیچ وقت 5 محور را همزمان عملیات ریل‌گذاری نداشتیم. امیدوار هستیم از بهار 96 شروع به بهره‌برداری از این راه‌ها کنیم و هر کدام‌شان را به فاصله دو سه ماه از هم افتتاح کنیم.»

طرح عمرانی