۰ نفر

با اشاره به عملکرد دولت برای نظارت بر صادرات و واردات، تشریح شد:

برخی دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم برای خروج از رکود

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۳۸
کد خبر: 182630
برخی دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم برای خروج از رکود

پایگاه اطلاع رسانی دولت در واکنش به تاکید برخی رسانه‌های منتقد دولت بر وجود رکود اقتصادی، به تشریح اقدام هایی مانند دستیابی به تراز تجاری مثبت 77 میلیون دلاری ایران در 11ماهه امسال، ایجاد پنجره واحد تجاری و رشد پنج درصدی اقتصاد بدون نفت پرداخت.

با وجود استمرار رشد اقتصادی و رسیدن این میزان به 7.2 درصد در 9 ماه امسال، استمرار 2ساله سبقت صادرات از واردات و آمارهای وزارت صنعت از تحرکات مثبت صنایع کشور برخی رسانه‌های منتقد دولت با دلایل غیرمنطقی و غیراقتصادی و با تحلیل‌های عجیب و غریب که در هیچ مکتب اقتصادی قابل پذیرش نیست با اصرار بر رکود اقتصادی، درصدد وارونه جلوه دادن دستاوردهای مثبت اقتصادی برآمده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گاهی رشد اقتصادی کشور را غیراشتغالزا و از محل فروش نفت عنوان می‌کنند و گاهی معتقدند پول نفت به دلیل برقرار نشدن روابط با بانک‌های خارجی امکان ورود به کشور را ندارد! 

این مساله تا جایی است که حتی تراز مثبت تجاری ایران را که نشاندهنده سبقت صادرات و بر واردات است، وارونه جلوه می‌دهند و کاهش واردات را دلیلی بر کاهش واردات مواد اولیه تولید عنوان می‌کنند و در آخر نیز نتیجه می‌گیرند اینها نشانه‌هایی از ادامه رکود در تولید کشور است. 

اگر بخواهیم آمارهای دولتی را نیز نادیده بگیریم و آمارهای جهانی را معیار رشد اقتصادی کشور قرار دهیم همگی روند رشد اقتصادی کشور را تایید می‌کند. این روند رو به رشد تا جایی است که در هفته‌های گذشته با تمجید مسئولان صندوق بین‌المللی پول روبرو شده است. 

این صندوق بتازگی در گزارشی از اقدام های مسئولان ایرانی برای بهبود موثر وضعیت اقتصادی قدردانی کرده و رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی 6.6 درصدی را برای ایران در سال 1395 پیش‌بینی کرده است.

*سبقت صادرات از واردات؛ نشانه توجه به تولید

کارنامه تجارت خارجی کشور در 11 ماهه امسال نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به 38 میلیارد و492 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 21 صدم درصد افزایش نشان داد. 

بر اساس آمارهای گمرک، میزان واردات ایران در مدت یاد شده به 38 میلیارد و 415 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 3.47 درصد (سه و 47 صدم) رشد کرد. 

مازاد تراز تجاری ایران در این مدت به مثبت 77 میلیون دلار رسید که نشان می‌دهد تراز تجاری کشور همچنان مثبت است. 

تراز تجاری مثبت کشور در این مدت در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان این مساله را دستاوردی مثبت برای دولت یازدهم عنوان می‌کنند. به اعتقاد آنها این مساله نشان دهنده توجه دولت به کنترل واردات کالاهای مصرفی و جلوگیری از ورود کالاهای غیرضروری و در نتیجه توجه ویژه به حمایت از تولیدات داخلی کشور است. 

در واقع به گفته آنها، سیاست دولت در مدیریت واردات و انضباط مالی موجب مثبت شدن تراز تجاری کشور شده؛ موضوعی که مورد توجه «محمد لاهوتی» رییس کنفدراسیون صادرات ایران، نیز قرار گرفته است. 

وی تاکید کرد مثبت شدن تراز تجاری کشور بیانگر انضباط مالی دولت است و گفت: این موضوع نشان می دهد دولت بر اساس درآمدها و داشته‌های ارزی توانسته است شرایط را مدیریت کند و وابستگی واردات را از دلارهای نفتی قطع و به سوی دلارهای صادراتی هدایت کند.

*سیاست موفق دولت در کنترل واردات

معاون برنامه‌ریزی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرد کاهش واردات کالاهای غیرضروری یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: این اتفاق نشان می‌دهد دولت، مدیریت واردات را در چارچوب اقتصاد مقاومتی اجرا کرده است. «علی بعیدی» ایجاد پنجره واحد تجاری را یکی از اقدام هایی دانست که موجب کاهش تشریفات و در نهایت مشوقی برای افزایش صادرات شده است.

بعیدی رفع تحریم ها را عاملی دیگر برای کاهش واردات کشور عنوان کرد و افزود: پیش از این در زمان تحریم، امکان انتقال پول در کشور وجود نداشت و در بسیاری از موارد در قبال صادرات نفت، کالا به کشور وارد می‌شد.

این مسوول گفت: دولت از نیاز کشور به نوع کالاهای وارداتی برآورد صحیح و نظارت دقیق دارد و با استفاده از ابزارهای قانونی،‌ این فرآیند را به گونه‌ای مدیریت کرده که کالاهای غیرضروری از گردونه واردات حذف شده است تا منابع ارزی ارزشمندی که از محل صادرات نفتی و کالاهای غیرنفتی کسب می‌شود، با ورود این کالاها از بین نرود.

*رشد پنج درصدی اقتصاد بدون نفت 

مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در 9 ماهه نخست امسال را اعلام کرده است. بر این اساس میزان رشد اقتصادی با نفت 7.2 درصد و بدون نفت پنج درصد بود. 

همچنین رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 5.7، گروه صنعت 10.5 و فعالیت‌های گروه خدمات 5.4 درصد رشد کرد.

این آمار در حالی است که برخی منتقدان معتقدند رشد اقتصادی کشور حاصل از فروش نفت بوده و بر اساس رونق تولید صورت نگرفته است. 

با این همه به گفته بسیاری از کارشناسان، امسال اقتصاد ایران ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری یافت که بخشی از رشد اقتصادی کشور حاصل این موضوع است. 

از سوی دیگر، برخی کارشناسان نیز به سیاست دولت درباره حمایت از صنایع و تولید کشور اشاره می‌کنند و معتقدند اقتصاد کشور در مرحله پیش رونق قرار گرفته است.

با همه این نشانه های آشکار مخالفان دولت تلاش می کنند آمارها را معکوس نشان داده و شرایط رو به بهبود اقتصاد را نادیده بگیرند.