۰ نفر

اشتغال؛ کاغذی یا واقعی؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۲۶
کد خبر: 182492
اشتغال؛ کاغذی یا واقعی؟

درحالی که دولتمردان صحبت از اشتغال‌زایی در سه سال اخیر می‌کنند، اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، از سهم حوزه‌های انتخابیه خود از این آمار بی‌خبرند.

چندی پیش مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام کرد: به طور میانگین سالانه 700 هزار شغل در طول فعالیت دولت یازدهم ایجاد شده است. برآیند سخنان نیلی آن است که در سه سال اخیر باید بیش از دو میلیون و 100 هزار شغل ایجاد شده باشد. از سوی دیگر علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم اخیرا با استناد به آمار مرکز آمار ایران اعلام کرد فقط در شش ماه ابتدایی سال جاری یک میلیون و 450 هزار شغل ایجاد شده است.دراین باره با تعدادی از نمایندگان مجلس گفت‌وگو کردیم تا از آمار ایجاد شغل در هر شهر مطلع شویم، اما متاسفانه خبرهای خوبی را از زبان نمایندگان مردم نشنیدیم.

آمار بیکاری 30 درصدی در کاشان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که تعریف بیکاری در ایران باید اصلاح شود، گفت: براساس قانون جهانی هر کسی که در هفته دو ساعت کار کند، شاغل محسوب می‌شود و با توجه به این تعریف، آمار بیکاری در این شهر 9 درصد عنوان می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: ممکن است فردی در اروپا بتواند با دو ساعت کار در هفته مایحتاج ابتدایی خود را برای خوراک فراهم کند، اما این موضوع در ایران صحت ندارد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده از سازمان تأمین اجتماعی و سازمان‌های دیگر، آمار بیکاری در این شهر 30 درصد است نه 9 درصد. اگر مبنای پرداخت حداقل حقوق را برای شاغل بودن افراد در نظر بگیریم، آمار بیکاری در کشور با رقم نجومی مواجه خواهد شد.

ساداتی‌نژاد با بیان این‌که نباید با تغییر تعاریف، آمارهایی را ارائه دهیم و به عنوان یک دستاورد بازگو کنیم، تاکید کرد: بیشتر بیکاران در شهر کاشان تحصیلکرده هستند که نتوانسته‌اند با توجه به توانی که در اختیار دارند، کار پیدا کنند و هر روز آمار بیکاری روبه افزایش است.نماینده مردم کاشان افزود: بیشترین مراجعات در دفاتر بنده و سایر همکاران موضوع بیکاری است.

آمار همراه آدرس بدهید

محمدباقر سعادت، نماینده مردم دشتستان بوشهر در مجلس هم گفت: مسئولان دولتی لطفا زمانی که آمار خود را اعلام می‌کنند، آدرس هم بدهند تا مشاهده کنیم در کجا چقدر شغل ایجاد شده است.وی افزود: در استان بوشهر هیچ اتفاقی در کاهش بیکاری نیفتاده و آمارهایی که داده می‌شود، فقط آمار است و با واقعیات کشور فاصله زیادی دارد.

جذب نیرو، تعطیل

محمد خالدی، نماینده مردم لردگان چهارمحال و بختیاری دراین باره به خبرنگار ما گفت: شغل در سه بخش دولتی، تعاونی‌ و بخش خصوصی ایجاد می‌شود و در این سه بخش، تغییر محسوسی را شاهد نبودیم.

وی افزود: در بخش دولتی اصلا جذب نداشتیم و در بخش تعاونی نیز اتفاقی نیفتاده است. در بخش خصوصی دو کارخانه سیمان و پتروشیمی را در حوزه انتخابیه خود داریم که بیشتر به صورت فصلی مشغول به کار هستند و پیمانکاران بعد از اتمام پروژه، کار را تعطیل می‌کنند. خالدی تصریح کرد: اخیرا برای پتروشیمی آزمونی برگزار کردند که در صورت جذب نیرو یک درصد بیکاران مشغول به کار خواهند شد، اما هنوز این جذب نیرو صورت نگرفته است.

نیاز سالانه به یک میلیون شغل در سال

سعید باستانی، نماینده مردم تربت‌حیدریه خراسان رضوی هم به خبرنگار ما گفت: برای حل مشکل اشتغال سالانه یک میلیون شغل باید ایجاد کنیم. وی افزود: آماری که دولت برای اشتغال اعلام می‌کند، مبنی بر این‌که در شش ماه ابتدایی سال جاری یک میلیون و 500 هزار شغل ایجاد شده، صحت ندارد و تعداد شغل ایجاد شده در سال 95، 700 هزار شغل است.

باستانی با اشاره به این‌که تعداد متقاضیان کار نسبت به اشتغال ایجادشده بسیار بالاست، تصریح کرد: اشتغال، مشکل اصلی کشور است و با ایجاد 700 هزار شغل در سال این مشکل برطرف نخواهد شد.

آمارها بازگوی همه چیز است

امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد مقدس در مجلس گفت: طبق گزارش‌های مرکز آمار در تابستان سال 92 نرخ بیکاری در شهر مشهد 7 درصد بود، اما این نرخ در تابستان سال جاری به نزدیک 13 درصد رسیده است. آیا این ارقام گویای ایجاد شغل در مشهد است؟

وی افزود: این‌که اعلام می‌شود تعدادی شغل ایجاد شده مهم نیست؛ بلکه نکته حائزاهمیت ایجاد شغل در کنار مشاغل دیگر است. ممکن است زمان ایجاد 700 هزار شغل دو میلیون شغل از بین برود و باید برای حفظ مشاغل نیز تلاش کرد.

حتی یک شغل هم ندیدم

غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان در مجلس نیز نسبت به آمار دولتمردان موضع گرفت و گفت: اگر ایران دارای 700 شهر باشد، برای هر کدام از آنها باید 1000 شغل ایجاد شده باشد، اما در آبادان حتی شاهد ایجاد یک شغل هم نیستیم. وی افزود: دولتمردان باید گزارش دهند در کدام بخش چه شغلی و با چه شرایطی ایجاد کرده‌اند.

آمارهای دولت را باور کنید

فریدون احمدی، نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: این‌که تعدادی سر کار می‌روند، ملاک خوبی برای کاهش بیکاری نیست، به این دلیل که ممکن است در همان زمان برخی کار خود را از دست بدهند.وی افزود: با توجه به وضعیت آشفته کشور و رکودی که در اقتصاد حاکم شده بهتر است این آمار را باور کنیم تا امیدمان را نسبت به آینده از دست ندهیم!

در حالت عادی سالانه 100 هزار شغل کم داریم

غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار در مجلس نیز به خبرنگار ما گفت: سالانه 800 هزار نفر به بازار کار وارد می‌شوند و آماری که دولت درباره ایجاد 700 هزار شغل می‌دهد با نیاز سالانه صد هزار شغل فاصله دارد. وی ادامه داد: در شهر گرمسار با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد و نزدیکی آن به تهران چند کارخانه صنعتی در این شهر ایجاد شده و مشکل بیکاری در این شهر بسیار پایین است.

اطلاعی ندارم

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس هم درباره وضعیت اشتغال حوزه انتخابیه خود گفت: اطلاع زیادی در این زمینه ندارم که چقدر شغل در شیراز ایجاد شده است. همچنین بهرام پارسایی، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس به خبرنگار ما گفت: از سازمان‌های مربوط درباره وضعیت اشتغال، آمار نگرفتم.

دولت جزئیات را بگوید

احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس نیز تصریح کرد: با توجه به رکود و شرایط اقتصادی نامناسب کشور حفظ مشاغل فعلی هم یک دستاورد به حساب می‌آید، چه برسد به ایجاد شغل، اما با توجه به واقعیات کشور می‌توان دریافت که این تعداد شغلی که عنوان می‌شود، ایجاد نشده است.

وی افزود: دولتمردان هر روز اظهار می‌کنند که پول ندارند و سرمایه‌گذاری خود را متوقف کرده‌اند. مگر می‌توان بدون سرمایه‌گذاری شغل ایجاد کرد و اگر این اتفاق افتاده حتما دولتمردان با جزئیات باید بگویند که در کدام بخش‌ها شغل ایجاد شده است.