۰ نفر

توسعه کارگاه‌های کوچک با مصرف کالای ایرانی

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۱۴
کد خبر: 182247
توسعه کارگاه‌های کوچک با مصرف کالای ایرانی

هرچند رمز قفل رکود در فضای کسب و کار کوچک کشورمان که به دلیل سوءمدیریت‌های گذشته و مشکل تحریم‌ها و... ایجاد شده بود، آن‌قدر پیچیده شده بود که بسیاری از تحلیلگران استدلال می‌کردند که هیچ کلیدی در شرایط فعلی قادر به باز کردن آن نیست، اما واقعیات میدانی حاکی از آن است که با برنامه‌ریزی‌های تدارک دیده شده، گره کور توسعه کسب و کار در کشورمان باز شده است و بنگاه‌های اقتصادی در دوران خروج از رکود قرار گرفته‌اند.

 البته معنا و مفهوم این «بهبود اوضاع» این نیست که تمام مشکلات حوزه کسب و کار خرد حل و فصل شده است یا اینکه کارگاه‌هایی با معضلات پیچیده در مختصات ایران وجود ندارد، بلکه معنای آن این است که رویکرد دولت در جهت درستی متمرکز شده است. یکی از مهم‌ترین ارکان بحث خروج پایدار اقتصاد ایران از رکود، مردم هستند که رویکرد صحیح آنها با مقوله تولید و مصرف می‌تواند فضای اقتصاد و معیشت کشورمان را در نقطه متعادل قرار دهد.  هر ساله با آغاز فصل خریدهای نوروزی بحثی ذیل عنوان «خرید کالای تولیدی داخلی» در سطح رسانه‌های گروهی و خبرگزاری‌ها شکل می‌گیرد که بر اساس آن تلاش می‌شود تا نگاه و توجه ایرانیان به سمت حمایت از تولید داخلی جلب شود.کالاهای مصرفی که در کارگاه‌های کوچک و متوسط داخل کشورمان تولید می‌شوند و توجه مردم به استفاده از آنها می‌تواند در حکم یک محرک قوی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را در وضعیت تثبیت شده‌تری قرار دهد. با این مقدمات در جریان این گزارش سراغ چهره‌های اقتصادی و فعالان بخش خصوصی رفتیم تا درباره اهمیت توجه مردم به کالاهای تولید شده در داخل گپ و گفت کنیم. ناگفته پیداست که بازارهایی مانند پوشاک، کفش، لوازم خانگی و... در خریدهای نوروزی بیشترین سهم خرید را به خود اختصاص می‌دهند.

 حمایت از کارگاه‌های تولیدی کوچک

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، اظهارنظرهای صاحبان کارگاه‌های کوچک تولیدی درباره اهمیت حمایت مصرف‌کنندگان از تولیدات داخلی بیشتر از هر شخص دیگری راهگشاست. یک تولید‌کننده پوشاک خرید کالای ایرانی را برای بقای کارگاه‌های تولیدی کوچک که جوانان و زنان زیادی را به کار گرفته‌اند، حیاتی می‌داند. محمدرضا مرادی‌جنتی با اشاره به اهمیت این موضوع می‌گوید: هزینه بالای تولید در تهران باعث شده است که کارگاه‌های تولیدی به شهرهای کوچک و روستاها منتقل شوند. حیات این بازار وابسته به همکاری و همدلی عوامل چرخه تولید مواد اولیه، کارگاه‌ها، نیروی انسانی و فروشندگان است و برگشت سرمایه آن از 3 تا 12 ماه زمانبر است. مرادی با بیان اینکه انتقال کارگاه‌ها به خارج از تهران 70 تا 80درصد از هزینه‌های تولید کاسته است، افزود: زنان و جوانان با فعالیت در کارگاه‌های کوچک و درآمد حاصل از آن هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین می‌کنند. این فعال کسب و کار کوچک که کارگاهی در بخش قروه در جزین استان همدان دارد، اظهار می‌کند: قریب به 300 کارگاه در این بخش فعال است و می‌توان گفت برای همه زنان و دخترانی که تمایل به کار داشته باشند، زمینه فعالیت وجود دارد. تولید‌کنندگان بزرگ بازار تهران، الگو و نقشه کار و مواد اولیه را به شهرستان ارسال می‌کنند و در کارگاه‌های ما کارهای اولیه مانند برش انجام می‌شود و بخشی از کارها برای دوخت و دوز به خانه‌ها فرستاده می‌شود.

به گفته این تولیدکننده پوشاک، زنان می‌توانند با 20 میلیون ریال هزینه و خرید یک دستگاه چرخ خیاطی در منزل مشغول کار شوند و کسانی هم که از عهده این هزینه برنمی آیند، در کارگاه‌ها مشغول می‌شوند. مرادی با اشاره به سابقه تولید پوشاک در ایران و گذر این صنعت از گردنه‌های رقابت با کالای خارجی و مخصوصا قاچاق افزود: این صنعت برای بقای خود در بازار مقاومت و مبارزه کرده و سازگاری‌های سختی را متحمل شده و برای کاستن از هزینه تولید دست به ابتکارات خاصی زده است.

مرادی ایجاد اشتغال، مهارت‌آموزی و مهاجرت معکوس را از دیگر مزایای انتقال کارگاه‌های تولید پوشاک به شهرستان‌ها بیان کرده و می‌افزاید: پوشاک تولیدی ما دور از مرکز تولید می‌شود و به فروش می‌رسد اما مدیریت این بازار در تهران انجام می‌شود.

وی از ایرانیان می‌خواهد با خرید کالاهای داخلی تولیدکنندگان را یاری و برای فرزندانشان اشتغال ایجاد کنند، زیرا خرید پوشاک ایرانی کمک به چرخه تولید ملی است و همه مردم ایران از آن سود می‌برند.

 حقوق مشتری باید جدی گرفته شود

هادی حق‌شناس تحلیلگر و استاد اقتصاد از منظر دیگری به این بحث ورود می‌کند و درباره ابعاد و زوایای گوناگون کلان‌تر این بحث در اقتصاد و معیشت کشور صحبت می‌کند. حق‌شناس معتقد است که استفاده از کالای ایرانی سود همه‌جانبه ملی در عرصه اشتغال و کاهش وابستگی به همراه دارد.

وی در مصاحبه با ایرنا در مورد لزوم خرید تولیدات داخل خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی خرید کالای ایرانی موجب افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور می‌شود. به گفته حق‌شناس، وقتی کالای ایرانی خریداری می‌شود، مفهوم آن این است که ما به جای آن کالای وارداتی یا خارجی استفاده نمی‌کنیم و ارزی نیز از کشور خارج نمی‌شود. این استاد اقتصاد با بیان اینکه در اقتصاد دستور حاکم نیست، خاطرنشان کرد: باید این حق را نیز به مشتری بدهیم زمانی کالای ایرانی بخرد که باکیفیت و قیمت مناسب‌تر باشد.  وی متذکر شد: تولید‌کننده ایرانی اگر به کیفیت و قیمت توجه نکند همه مقام‌های دولتی نیز دستور بدهند، فایده‌یی ندارد. حق‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی مثلا چینی را دارند، گفت: اگر تولید‌کننده داخلی به افزایش کیفیت تولیدات خود و کنترل هزینه‌ها دقت کند، بی‌شک تولیداتش قابل رقابت خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در سال به‌طور متوسط 50میلیارد دلار واردات به کشور داریم، خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار صادرات غیرنفتی ما با 75میلیارد دلار طی 10ماه، بر واردات پیشی گرفت و این امیدوار‌کننده است.

 نقش‌آفرینی دولت

از سوی دیگر علی معبودی مشاور و محقق بازاریابی و توسعه کسب و کار نیز در این زمینه متذکر می‌شود: تولید‌کننده با افزایش کیفیت کالا و کاهش هزینه تولید از طریق ارتقای سطح فناوری، توان رقابت با تولید‌کننده خارجی را خواهد داشت.

 این کارشناس نقش‌آفرینی دولت در این زمینه را حمایت تسهیلاتی، ارزی و اطلاع‌رسانی عمومی از مزیت‌های خرید ملی و همچنین معافیت‌های مالیاتی و کاهش بروکراسی‌های اداری عنوان کرد. به گفته معبودی، مردم یا همان خریدار نیز با شروع پویش‌های حمایتی جریان‌ساز می‌توانند به تولید داخلی و بهبود اقتصاد کشور کمک کنند. وی تصریح کرد: نکته قابل تعمق این است که هر پویشی، مرحله گذار خود را باید طی کند یعنی در مراحل ابتدایی نیاز به ایثارگرانی دارد که بتوانند برای دستیابی به اهداف پویش از خودگذشتگی داشته باشند. مجموعه اظهارنظرهای چهره‌های مختلف اقتصادی و کارشناسان نشان می‌دهد که فرآیند توجه مردم به مصرف کالای تولید شده در داخل یک منشور چند وجهی است که متغیرهای متفاوتی در آن اثر گذار هستند. از یک طرف تولید‌کننده داخلی باید با ارتقای کیفی محصولات مردم را به استفاده از کالای تولید شده در داخل مجاب کند و از سوی دیگر دولت باید با بستر‌سازی مناسب و حمایت اعتباری، قانونی، گمرکی و... از تولید داخلی زمینه ارتقای کیفی را برای تولید‌کننده داخلی فراهم کند و نهایتا مردم و رسانه‌ها نیز با فهم صحیح شرایط اقتصادی کشور باید اهمیت استفاده از کالای ایرانی در اشتغالزایی و رشد اقتصادی را درک کنند.