۰ نفر

"اقتصاد آنلاین" گزارش می‌دهد؛

جزئیات آخرین نشست شورای گفت‌وگو سال۹۵/ پیگیری مطالبات بخش خصوصی در حوزه کار و تامین‌اجتماعی

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۵۵
کد خبر: 180920
جزئیات آخرین نشست شورای گفت‌وگو سال۹۵/ پیگیری مطالبات بخش خصوصی در حوزه کار و تامین‌اجتماعی

شصت و پنجمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و آخرین نشست شورای گفت و گو در سال جاری با موضوع پیگیری مطالبات اجرا نشده بخش خصوصی در حوزه کار و تامین اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، آخرین نشست شورای گفت و گو در سال جاری با موضوع پیگیری مطالبات اجرا نشده بخش خصوصی در حوزه کار و تامین اجتماعی با اولویت بررسی مشکلات مرتبط با حسابرسی از اسناد مالی و دفاتر قانونی کارفرمایان و مهلت ١٠ ساله آن توسط  سازمان تامین اجتماعی، بررسی مراتب تجدیدنظر در ترکیب هیات های تشخیص مطالبات موضوع مواد ٤٣ و ٤٤ قانون تامین اجتماعی و بررسی مشکلات مربوط به اعمال ماده ٣٨ قانون تامین اجتماعی و ضرایب بیمه پیمانکاری نسبت به قراردادهای خرید و فروش قطعات، برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در این نشست با اشاره به اینکه بر اساس ماده ٥ قانون فضای کسب و کار وظیفه ای را به اتاق ایران محول کرده که نسبت به ساماندهی تشکل های موازی اقدام و خلاهای تشکلی پیدا شود، گفت: درباره این موضوع  نظر قالب نمایندگان این بود که از تشکل های مختلف بحث های متفاوتی برای سیاستمداران مطرح می شود که گاها این بحث ها در تضاد با هم بود و این گاها مشکلی برای برنامه نویسان کشور بود این در حالی است که تشکل ها باید در کنار هم باشند.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه دائما تشکل های موازی ایجاد می شود، افزود: تقاضای ما این است که به وظیفه قانونی خود در اجرای ماده ٥ بهتر بپردازیم.

در ادامه این نشست، حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق نیز با اشاره به اینکه بهتر است کمیته ای تشکیل شود زیرا در این باره اختلاف نظرهایی وجود دارد، تاکید کرد: بهتر است بررسی این مسائل در این کمیته صورت بگیرد و پیشنهادات مطرح و به شورای گفت و گو اعلام شود.

سلاح ورزی همچنین درخواست کرد؛ سازمان تامین اجتماعی بخشنامه ای صادر کند که در مورد مواد ١٠١ ، ٤٧ و ٣٩ اگر کارگر شکایت داشت، بازرس اجازه بررسی حقوق و دستمزد را داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی طیب نیا وزیر اقتصاد با تشکیل این کمیته موافقت و اظهار کرد: آنچه می خواهیم فهم مشترک در این زمینه است.

وی گفت: ما نمی توانیم مردم را از تشکیل NGO ها بازداریم اما در عین حال معتقدیم باید بین آنها انسجام وجود داشته باشد.

گفتنی است؛ علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در پاسخ به نقد رئیس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اینکه چرا وزارت کار به تشکل ها مجوز فعالیت می دهد گفت: ماهیت این تشکل ها اقتصادی نیست بلکه آنها تشکل هایی صنفی هستند.  مسایل صنفی خود را پیگیری می کنند.

وی با اشاره به اینکه باید روی هم افتادگی وظایف در تشکل ها را کم کنیم، گفت: تشکل های صنفی از حقوق صنفی خود حمایت می کنند و من در این مشکلی نمی بینم.

سید تقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی هم در این نشست گفت: ما در سازمان تامین اجتماعی چیزی به اسم درامد نداریم ، فرد حق بیمه ای را پرداخت می کند و در زمان دیگر  آن را طبق قانون دریافت می کند.