۰ نفر

توافق هسته ای چه دستاوردهایی برای اقتصاد ایران داشته است؟

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 180879
توافق هسته ای چه دستاوردهایی برای اقتصاد ایران داشته است؟

در بیش از یک سالی که از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌گذرد، اقتصاد کشورمان در بخش‌های مختلف تأثیرات مثبتی را از آن گرفته است و پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران این است که در‌ سال ٩٦ بسیار بیشتر از ‌سال ٩٥ آثار ناشی از اجرای برجام در اقتصاد و زندگی مردم نمایان خواهد شد.

این پیش‌بینی درصورتی که جامه عمل بپوشد، بیشتر از این جهت مهم است که مخالفان برجام و منتقدان معتقدند که اثرات ملموس آن در اقتصاد کشور نمودی ندارد و مردم در زندگی خود این اثرات را لمس نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، تمام اینها درحالی است که مسئولان اقتصادی دولت یازدهم، برجام را بزرگترین دستاورد برجام می‌دانند و معتقدند که مخالفان برجام دوست ندارند کشور از تحریم بیرون بیاید. تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید مهم‌ترین دستاورد برجام را ورود منابع و سرمایه‌گذاری خارجی به کشور می‌داند. در همین حال مسئولان اقتصادی دولت، معتقدند که روابط اقتصادی کشور بعد از امضای برجام دگرگون شده است. گزیده سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای اقتصادی دولت را بخوانید.

تحریم حساب بانکی به جرم ایرانی بودن!

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری

  قبل از برجام، مردم را به جرم ایرانی بودن حتی از داشتن حساب بانکی دنیا محروم می‌کردند. باید شرایطی به وجود بیاوریم که بخش خصوصی احساس کند می‌تواند با دنیا کار کند که فکر می‌کنم به فضل الهی و به تأیید همه دوستان برجام تا حد زیادی این فضا را ایجاد کرده، البته موانعی وجود دارد.

  این‌که عده‌ای تلاش کنند یک کار بزرگی را بد جلوه دهند، خودشان را کوچک می‌کنند؛ چراکه کار بزرگ در نگاه مردم ایران کوچک نمی‌شود، زیرا مردم تک‌تک‌شان با عمق جانشان فهمیده‌اند آنهایی که در این زمینه (برجام) کار می‌کرده‌اند در چه شرایطی بوده و پس از آن هم ما به چه دستاوردی رسیدیم و چه شرایطی نیز فراهم شده است.

  مطالبات مردم پس از برجام بیشتر از گذشته شده است و البته برخی افراد تلاش کردند که مطالبات مردم را افزایش دهند و سطح انتظارات ملت را به صورت مضاعف بالا ببرند.مهم‌ترین دستاورد برجام، ورود منابع خارجی به کشور است و با وجود حضور هیأت‌های متعدد خارجی در ایران، بهبود شرایط اقتصادی به یک مطالبه جدی از سوی مردم تبدیل شده است.

مرحله دوم تحریم‌ها، صفر شدن صادرات نفت

علی طیب‌نیا،   وزیر امور اقتصادی و دارایی

  با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، ۷۰۰‌هزار بشکه به صادرات روزانه نفت اضافه شده، این در شرایطی است که براساس مرحله دوم تحریم‌های آمریکا، قرار بود یک‌میلیون بشکه از صادرات ایران کاسته شود که با اجرای آن، صادرات نفت کشور به صفر می‌رسید. محدودیت‌های تحریم درحال حذف شدن است و آثار آن را به وضوح می‌بینیم و شرکت‌های بزرگ درحال ورود به ایران هستند.

  یکی از نتایج برجام رفع این محدودیت‌ها بود و کسانی که انتقاد می‌کردند برجام ثمره‌ای نداشته، امروز انتقاد می‌کنند که چرا رشد تولید ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت است. این امر گویای این است که برجام موثر بوده و در عین‌حال توانسته افزایش تولید و صادرات نفت کشور را فراهم کند.  دوران تحریم درآمد ملی ٢٠‌درصد کاهش یافت بنابراین برای این‌که به سطح حداکثر تولید و درآمد سابق دست یابیم حداقل دو تا سه‌سال زمان نیاز است که رشد اقتصادی مناسبی داشته باشیم.

فناوری جدید به آب و برق ایران رسید

حمید چیت‌چیان،   وزیر نیرو

  اجرای برجام امکان انتقال فناوری‌های جدید و ارتقای بهره‌وری صنایع آب و برق کشور را برای دستیابی به خودکفایی بیشتر و دستیابی به بازارهای صادراتی فراهم کرد.

  صادرات اورانیوم غنی‌سازی شده به کشورهای اروپایی و آمریکا نشان‌دهنده توانایی دیپلماسی ایران و تغییر نگرش نسبت به جمهوری اسلامی ایران است و این نتیجه را مدیون تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران در وزارت امور خارجه هستیم.

١٠٠ قرارداد خارجی و ٢٠ قرارداد خودرویی پسا  برجام

محمدرضا نعمت‌زاده،   وزیر صنعت

  پیامدهای مثبت برجام غیرقابل باور است و بیش از ١٠٠ قرارداد با کشورهای مختلف منعقد شده است.  در سال‌های گذشته کمتر کشوری حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران بود، اما در ٦ ماه گذشته هیأت‌های اقتصادی فراوانی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری به ایران سفر کردند.

  در مشارکت با شرکت‌های خارجی بیش از ٢٠ قرارداد برای تولید خودرو در ایران منعقد شده است.پس از اجرایی شدن برجام مذاکرات فشرده برای پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت شتاب بیشتری گرفته است.

  ایران احترام پیدا کرده است و در گذشته که در سطح بین‌الملل جواب ما را نمی‌دادند امروز وزیر خارجه ما، خانم مرکل را مورد خطاب قرار می‌دهد که چرا برخی حرف‌ها را می‌زنید. تا دیروز اگر راست راه می‌رفتیم به ما می‌گفتند کج راه رفتی و شرایط بدی برای ما به وجود آوردند، ولی درحال حاضر ارتباط ما با دنیا به گونه‌ای دیگر شده است.

مخالفان  برجام مخالفان ایران را همراهی  می‌کنند

محمود واعظی،   وزیر ارتباطات

  دستاوردهای بسیار اجرای برجام متعلق به همه مردم ایران است و کسانی که با اهدافو اغراض سیاسی، انتخاباتی و جناحی به این دستاوردها می‌تازند کمک به مخالفان خارجی کشور می‌کنند و این مسائل از نظر مردم دور نمی‌ماند.

  این هنر دولت و مذاکره‌کنندگان ما بود که توانستند مذاکره کنند و فضای دنیا اکنون به گونه‌ای است که وقتی ترامپ می‌گوید «من قبول ندارم»، سایر کشورها مانند چین، روسیه و اتحادیه اروپا جواب وی را می‌دهند و می‌گویند «این یک موافقتنامه بین‌المللی است و ما آن را قبول داریم.»

  قبل از برجام تنها با یک کشور و یک شرکت می‌توانستیم در رابطه با تجهیزات مورد نیاز کار کنیم، درحالی‌که اکنون همه شرکت‌های معتبر بین‌المللی دارند با ما وارد مذاکره می‌شوند.

  اکنون بازارهای صادراتی برای ما ایجاد شده است و خیلی از شرکت‌ها در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صادرات‌شان را آغاز کرده‌اند، درحالی‌که پیش از این ممکن نبود.  اکنون و در پسا برجام فضاهای زیادی در مقابل ما باز شده است و هرکاری که بخواهیم به راحتی می‌توانیم انجام دهیم به گونه‌ای که پست بانک ایران که نسبت به سایر بانک‌های کشور فعالیت بین‌المللی کمتری دارد، توانسته است با نزدیک به ٥٠ بانک خارجی روابط کارگزاری برقرار کند.

برجام توطئه اسراییل را خنثی کرد

علی ربیعی،  وزیر کار و رفاه اجتماعی

  برجام یک استراتژی هوشمندانه و کاملا موثر سه‌بعدی در بهترین زمان ممکن بود؛ به‌طوری که برنامه‌های جنگ‌افروزانه اسراییل برای انزوای سیاسی ایران را خنثی کرد، از سقوط، انحطاط و انزوای اقتصادی کشور جلوگیری و زمینه نجات، احیاء و خیزش اقتصادی کشور را فراهم کرد و در دوران اهمیت بی‌سابقه ایران، امکان ایفای نقش موثر تاریخی و تعیین‌کننده منطقه‌ای را فراهم کرد.

  از‌ سال ۱۳۹۳ به بعد با کاری که در برجام صورت گرفت مسیر رشد اقتصادی در پیش گرفته شد، درحالی‌که از ‌سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ اگر با همان شیبی که رشد منفی را تجربه کرده بودیم، حرکت می‌کردیم با کسری شدیدی مواجه می‌شدیم. امسال ‌سال شکوفایی اقتصاد و بهره‌گیری از دستاوردهای برجام است. بعد از یک رقمی شدن تورم دستیابی به نرخ رشد ٧,٤‌درصدی در اقتصاد و خروج از رکود عمیق دستاوردهای بزرگی است.

برجام غذای مردم را نجات داد

محمود حجتی،  وزیر جهاد کشاورزی

  بخش کشاورزی نخستین بخش متأثر و منتفع از برجام به‌ویژه در تأمین مواد غذایی مردم است  در شرایط تحریم با ارز ١٢٢٦ تومانی هر کیلوگرم ذرت به قیمت ١٢٥٠ تومان به تولیدکنندگان تحویل می‌شد این درحالی است که امروز با ارز ٣٢٠٠ تومانی هر کیلو ذرت حدود ٨٠٠ تومان به تولیدکنندگاتحویل می‌شود.

  با وجود آن‌که قیمت ارز دو و نیم برابر شده ولی قیمت نهادها پایین آمده و این امر به دلیل تلاشی است که دولت و رئیس‌جمهوری در به نتیجه رساندن برجام صورت دادند و باعث شد تا از موهبت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، بخش کشاورزی با کنار زدن واسطه‌ها بتواند نهاده‌ها را با قیمت مناسب در اختیار بهره‌برداران قرار داده و هزینه‌ها را کاهش دهد.  تا قبل از برجام، هر کسی از هر جایی سم کشاورزی بی‌کیفیت و غیرمجاز می‌آورد اما برجام مردم را از این بلا و خطر بزرگ نجات داد.