۰ نفر

لیلاز: با مقایسه آمار و عملکرد پاسخ کوبنده‎ای به تخریب‎کنندگان بدهیم

۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴
کد خبر: 180783
لیلاز: با مقایسه آمار و عملکرد پاسخ کوبنده‎ای به تخریب‎کنندگان بدهیم

برای مقایسه عملکردها و پی بردن به میزان صداقت افراد در ادعاهایشان بهترین منبع آمار است، برای بررسی عملکرد دولت یازدهم هم بهترین روش بررسی آمار و داده و ستانده‎ها است.

میزان رشد اقتصادی به طور متوسط در سال ۸۴ تا ۹۲ با وجود درآمدهای سرشار نفتی و بدون وجود مشکل تحریم‎ها کم‎تر از ۲ درصد است و میزان متوسط رشد تورم در این بازه زمانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، این در حالی است که از نیمه سال ۹۲ تا کنون متوسط رشد اقتصادی حدود ۳ درصد است و تورم هم تک رقمی شده است. این آمار به خوبی می‎تواند مبنای مقایسه و پاسخ به ادعاها باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب در مورد تخریب‎هایی که این روزها علیه دولت انجام می‎شود، گفت: اینکه عده‎ای بدون در نظر گرفتن اصل صداقت دست به آمارسازی بزنند و برخی مسائل را وارونه جلوه دهند اساسا ارزش پاسخگویی ندارد چرا که عملکردها مشخص است. مدعیان امروز در بهترین شرایط ممکن کشور را تحویل گرفتند چرا که نرخ تورم حدود ۱۰ درصد و رشد اقتصادی در حد ۶ درصد بود، اما آنچه دولتمردان نهم و دهم تحویل دادند یک فاجعه به معنی واقعی بود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت یازدهم اقتصاد کشور را در حالی تحویل گرفت که رشد اقتصادی نزدیک به منفی ۷ درصد و نرخ تورم هم حدود ۴۰ درصد و کشور دچار سفت و سخت‏ترین تحریم‎های بین‎المللی بود، گفت: کاهش قیمت نفت از یک سو و کاهش تولید به دلیل همین تحریم‎ها هم به شدت درآمدهای ارزی کشور را کاهش داده بود در حالی که دولت قبل بالاترین درآمد ارزی را داشت. به طوری که کل درآمدهای ارزی دولت روحانی تنها اندکی بیشتر از درآمدهای سال ۹۰ بوده است. در چنین شرایطی بیان برخی ادعاهای وارونه نشان دهنده نیت بیان کنندگان آن است.

لیلاز با اشاره به آثار سوء تحریم‎های بین‎المللی علیه کشورمان در حالی که شاخص‎های اقتصادی هم به شدت تضعیف شده بود، افزود: دولت یازدهم وارث تحریم‎هایی بود که ایجاد کنندگان آن تنها یک پنجم عمر خود را در آن شرایط سپری کردند و دولت یازدهم نصف عمر خود را در سخت‎ترین شرایط تحریمی به سر برد. بنابراین به نظر می‏رسد مقایسه عملکردها با بررسی داده و ستانده امکان پذیر است و از این حیث عملکرد دولت یازدهم اساسا قابل مقایسه با دولت دهم و نهم نیست.

عملکرد قابل دفاع دولت یازدهم

لیلاز با اشاره به اینکه رییس جمهور اگر ملاحضاتی از جمله جلوگیری از تنش آفرینی و قطبی کردن فضا را نداشت می‎توانست در یک مناظره با طرف مدعی با استناد به این آمار به خوبی این نوع وارونه گویی‎ها را پاسخ دهد، گفت: طرف مدعی نشان داده که معمولا به مسئله حفظ آرامش در کشور توجهی خاصی ندارد و مدام به فکر تنش آفرینی و شانه خالی کردن از پاسخ‏گویی منطقی است و حاضر نیست مسئولیت تخریب شدید اقتصاد و اجتماع کشور را بپذیرد.

لیلاز با بیان اینکه دولت یازدهم در بدترین شرایط ممکن  کشور را تحویل گرفت، گفت: تورم افسار گسیخته به طور متوسط از سال ۸۴ تا ۹۲ حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد قدرت خرید مردم را کاهش داد. دولت یازدهم با کنترل تورم و تک رقمی کردن آن به عنوان مهم‎ترین دستاورد خود، موفق شد بخش زیادی از این کاهش قدرت خرید را جبران کند و از سوی دیگر با دست‎یابی به رشد اقتصادی مثبت،کوچک‎ شدن شدید اقتصاد کشورمان به دلیل رشدهای منفی در دولت‎های قبلی را هم تا حدی جبران کرد.

وی با اشاره به اینکه در همه حوزه‎ها عملکرد دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبل قابل دفاع است و تفاوت فاحشی هم در این مقایسه به چشم می‎خورد، افزود: بالا رفتن تورم و پیشی گرفتن این نرخ از نرخ سود بانکی باعث شد که در جریان ارایه تسهیلات بانکی در دولت‎های قبل  عملا به دریافت کنندگان تسهیلات که معمولا از افراد خاص و نزدیک به دولت هم بودند هدیه داده شد. دولت یازدهم با کاهش نرخ تورم عملا جلو یک رانت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلاری را از این ناحیه  گرفت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به دلیل همین مسئله تورم و فاصله آن با نرخ سود تمایل دریافت‎کنندگان وام به بازپرداخت آن از بین رفت، گفت: به همین دلیل میزان معوقات بانکی در دولت دهم تقریبا ۲۵ برابر بیشتر از نرخ این شاخص در ۱۰۰ سال قبل از آن است. این اعداد شاید باور پذیر نباشد اما متاسفانه واقعیت‎های تلخی است که بانیان آن حالا با قرارگرفتن در طرف مدعی می‎خواهند از زیر بار آثار مخرب آن بر اقتصاد کشورمان فرار کنند.