۰ نفر

صدای وزیر اقتصاد در آمد

چرا جلوی شفاف سازی و فرار مالیاتی را می‌گیرند؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 179870
چرا جلوی شفاف سازی و فرار مالیاتی را می‌گیرند؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: چرا همه در مقابل من می ایستند؟ مخالفت می کنند و اتهام می زنند؟ چرا وقتی می خواهیم شفاف سازی کنیم و جلوی فرار مالیاتی را بگیریم همه جلوی ما می ایستند؟

علی طیب نیا امروز در دهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی ایران که با حضور سید کامل تقوی نژاد رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، با اعلام سه ویژگی درآمدهای نفتی افزود: متوسط رشد اقتصادی ایران طی چهار دهه گذشته بین ۳ یا ۳.۱ دهم درصد بوده است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا،وی نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد ایران را از مشکلات اقتصاد ایران دانست و افزود: بیماری هلندی دلیل اصلی پایین بودن رشد اقتصادی است. طیب نیا با بیان اینکه، رانت جویی ویژگی اصلی فعالان موفق اقتصادی ایران است، اظهار داشت: دسترسی به رانت های نفتی عامل موفقیت است.

صدای وزیر اقتصاد در آمد/ ضربه کاری مهلک مجلس

طیب نیا گفت: هستند کسانی که حاضرند دو تا سه برابر مالیات بپردازند ولی اطلاعاتشان شفاف نشود. آنها از شفاف سازی اطلاعاتشان هراسانند. مالیات بر ارزش افزوده منطق و چارچوب دارد چرا وقتی ما به دنبال شفاف سازی می رویم تمام ارکان در مقابل ما می ایستند.

وی ادامه داد: چرا همه در مقابل من می ایستند؟ مخالفت می کنند و اتهام می زنند؟ چرا وقتی می خواهیم شفاف سازی کنیم و جلوی فرار مالیاتی را بگیریم همه جلوی ما می ایستند؟ وزیر اقتصاد عنوان کرد: آشکارسازی جریانات مالی به چه کسانی لطمه می زند و چرا باید جلوی آن را بگیریم؟ متاسفانه در حوزه های متعدد با این پدیده مواجه ایم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه گروه های ذینفع جلوی اینگونه شفاف سازی ها را می گیرند گفت: سیاست های اصل ۴۴ به عنوان یک انقلاب مطرح شد. باید اقتصاد دولتی را به دست مردم بدهیم، پس چرا هر بنگاهی که قصد واگذاری آن را داریم تمام ارکان مملکت برای مقاومت در برابر آن به حرکت در می آید و فشار، فشار، فشار وارد می شود که نباید واگذار شود؟

وزیر اقتصاد افزود: آنها وقت و ذهن ما را می گیرند. همه منفعت دارند، شرکت دولتی یعنی رانت، یعنی عضویت در هیات مدیره، یعنی استخدام نزدیکان در شرکت ها، یعنی تامین هزینه خارج کشور، ‌یعنی پورسانت.

وی تاکید کرد: ما از مشکلات شناخت داریم اما در عمل با فشارهای زیادی مواجه ایم. توانستیم ظرف ۳ سال گذشته ثبات را به اقتصاد بازگردانیم در حالی که دغدغه ما چگونگی ادامه روند تورم تک رقمی و رشد اقتصادی است.

طیب نیا تصریح کرد: اصلاحات ساختاری کار آسانی نیست و سخت و پُرهزینه است. نسبت مالیات به GDP در سال ۹۲ به میزان ۵.۲ درصد بود که در سال گذشته به ۷,۲ درصد و امسال به ۸ درصد خواهد رسید.

وزیر اقتصاد گفت: این روزها شاهد تصمیم گیری در مجلس هستیم که این تصمیمات ضربه مهلک کاری به اصلاحات نظام مالیاتی کشور می زند. بر اساس این تصمیم گیری ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمد مالیاتی دولت کاهش می یابد و کسری بودجه افزایش پیدا می کند که به معنای کسادی،‌ بیکاری، افزایش وابستگی به نفت و تشدید بیماری هلندی است و دولت را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

وی در پایان با اعلام اینکه ۱۴ تا ۱۵ میلیارد تومان از واردات مالیات ارزش افزوده دریافت می شود، تاکید کرد: از ۵۰۰ هزار مودی مالیات اخذ می شود که با این سیستم مجلس، باید به سراغ ۳ میلیون مودی خُرد برویم.