۰ نفر

همکاری با همسایگان برای توسعه کل منطقه

روحانی: برای توسعه ایران و اشتغال جوانان تلاش می‌کنیم

۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹
کد خبر: 179688
روحانی: برای توسعه ایران و اشتغال جوانان تلاش می‌کنیم

رییس جمهور با اشاره به اینکه توسعه شرق کشور و سواحل مکران یکی از اهداف دولت است گفت: به زودی شاهد تحول بزرگی در این سواحل خواهیم بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از پروژه گازرسانی و خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان گفت: بزودی طرح های جدید و تحول آفرین برای منطقه، در بندر چابهار به بهره برداری خواهد رسید.

رییس جمهوری با ابراز خرسندی از افتتاح این پروژه در ایامی که به نام حضرت فاطمه زهرا(س) و دختر پیامبر اسلام(ص) تعلق دارد، گفت: حضرت فاطمه(س) براساس روایات علمای  شیعه و سنی، پاره تن پیامبر است و همه مسلمانان به خاندان و اصحاب پیامبر(ص) احترام می‌گذارند و راه و سیره زندگی اسلامی را از برکت آنها آموخته اند.

روحانی با اشاره به سه سفر خود به استان سیستان و بلوچلستان در دوره فعالیت دولت یازدهم ، افزود: البته این سفر استانی محسوب نمی‌شود، بلکه سفر وفای به عهد است چرا که ما در سفر اول وعده‌هایی به شما دادیم و شما مردم مطالباتی داشتید و طرح‌ها و پروژه‌هایی اعلام شد و قول دادیم که دولت همه توان و تلاش‌خود را برای اجرای وعده‌ها بکار خواهد رفت.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: امروز خوشحالم که بسیاری از وعده‌های دولت در این استان محقق شده و همه وعده ها و پروژه های اعلام شده نیز با تلاش مسئولان به انجام خواهد رسید.

 روحانی تأکید کرد: آنچه امروز به ثمر نشسته در سایه وحدت و انسجام مردم استان اعم از شیعه و سنی و اقوام مختلف اعم از بلوچ و سیستانی است که به جهان نشان دادند در دورانی که در بسیاری از کشورها بیگانگان شعله اختلافات و انشقاق را ترویج می‌کنند، در کشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه در کنار هم برای آبادانی و توسعه ایران عزیز تلاش می‌کنند.

رییس‌ جمهوری ضمن قدردانی از وحدت ، همدلی و انسجام مردم استان سیستان و بلوچستان ، گفت: امروز دیگر آن روزگاری نیست که مرزهای شرقی ما در استان سیستان و بلوچستان ناامن باشد، بلکه امروز به همت مردم، علما و طوایف در سایه ایثار نیروهای مسلح اعم از ارتش، بسیج و نیروهای امنیتی، همه ذهن‌ها و فکرها سیستان و بلوچستانی امن برای توسعه ایران عزیز را می‌شناسند.

 روحانی با اشاره به اینکه دولت در مذاکرات با همه همسایگان استان سیستان و بلوچستان از جمله پاکستان، افغانستان و عمان تلاش کرده که حسن همجواری، برادری و همسایگی صمیمانه را مد نظر داشته باشد، گفت: ما باید با همه برادرانمان در منطقه و همسایگان ایران با برادری و اخوت برای توسعه کل منطقه تلاش کنیم.

رییس‌ جمهوری توسعه شرق کشور، توسعه سواحل مکران و انسجام و وحدت ملی مذهبی و قومیتی در سراسر ایران را از اهداف مهم دولت یازدهم برشمرد و برپایبندی دولت بر این اهداف تأکید کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک با تلاش مسئولان در سواحل مکران و چابهار و جنوب استان شاهد تحول بزرگی خواهیم بود و طرح‌های جدید در بندر چابهار به بهره‌برداری خواهد رسید.

 روحانی ادامه داد: امروز با نصب اسکله جدید در بندرچابهار، ظرفیت این بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن خواهد رسید که معنای آن ایجاد یک تحول بزرگ برای استان سیستان و بلوچستان و کل منطقه خواهد بود.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: در مراسم امضاء سند همکاری در بندر چابهار که نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان نیز حضور داشتند، نخست وزیر هند اعلام کرد که یک قرن دیگر جهان خواهد فهمید که امضاء این سند، چه تحول بزرگی در منطقه رقم خواهد زد و حقیقتاً نیز این یک کار عظیم و بزرگ برای استان سیستان و بلوچستان خواهد بود که دارای جایگاهی مهم و استراتژیک در کشور است و ایران عزیز را به اقیانوس ها وصل کرده است.

 روحانی با تشکر از همه وزرا، مسئولان استانی، ائمه جمعه و همه کسانی که در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های این استان تلاش کرده‌اند، گفت: همه دست به دست هم دادند تا امروز شاهد تحولی بزرگ در استان سیستان و بلوچستان هستیم.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: در زمینه توسعه آموزش برای فرزندان استان سیستان و بلوچستان براساس گزارش استاندار، 120 هزار نفر از نوجوانانی که به مدرسه نمی‌رفتند و یا کودکانی که از سن مدرسه آنها گذشته بود، جذب مدارس شدند که این اقدامی ارزشمند در زمینه آموزش و پرورش فرزندان استان است.

روحانی خاطر نشان کرد: در بخش بهداشت و درمان از 6 هزار پروژه سلامت که در کشور در حال اجرا است، 600 پروژه به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دارد، که یا اجرا شده و یا در حال اجرا است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه در سفر کاروان تدبیر و امید به استان سیستان و بلوچستان نسبت به شناسایی و آماده‌سازی معادن برای بهره‌برداری، وعده‌هایی به مردم داده شد، گفت: امروز عملیات اکتشاف در نوار جنوب انجام شده و براساس گزارش‌ها، ده‌ها معدن ارزشمند، از جمله مس و طلا در استان وجود دارد که باید با تلاش، معادن را آباد کنیم تا جوانان این منطقه مشغول بکار شده و شاهد توسعه استان باشیم.

روحانی تأکید کرد: تمام اهتمام و تلاش دولت در داخل کشور و مذاکرات خارجی و برجام بر توسعه ایران و اشتغال جوانان است.

رییس‌ جمهوری افزود: ما امروز برای ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه، آموزش، فناوری‌های نو و تحرک در بخش‌های مختلف داریم.

 روحانی با بیان اینکه باید در کنار توسعه بنادر در راستای اجرای پروژه راه‌آهن از چابهار به زاهدان و پس از آن تا خراسان و سرخس، تلاش کنیم، گفت:‌ امروز راه‌آهن ایران از طریق، اینچه برون به راه‌آهن ترکمنستان، آسیای مرکزی و چین متصل شده و باید تلاش کنیم تا این پروژه در شرق کشور به ثمر برسد تا شاهد تحول در بخش حمل و نقل ریلی باشیم.

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: شرق توسعه یافته به نفع کشور و همسایگان شرقی و جنوبی و جوانان امروز و فردای میهن است.

روحانی بهره مندی مردم زاهدان از نعمت گاز را اقدامی بزرگ و تحقق یکی از وعده های  دولت به مردم استان برشمرد و با تقدیر از وزیر نفت و شرکت گاز ، گفت: به تدریج تمام شهرستانهای دیگر استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره مند می شوند .

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه گاز، برای توسعه رفاه مردم و زیرساخت‌های صنایع و مشاغل حائز اهمیت است، گفت: امروز آنچه که دو سال پیش در زاهدان به مردم قول داده شد، محقق شده و از همه تلاشگران در این راستا و مردم عزیز استان قهرمان‌پرور سیستان و بلوچستان تشکر می‌کنم.

 روحانی در پایان دستور افتتاح این پروژه را با توکل به خداوند بزرگ و توسل به روح بلند حضرت زهرا(س) صادر کرد.