۰ نفر

دارایی‌های خارجی بانک‌ها به ۵۶۱۴,۶هزار میلیارد ریال رسید

نقدینگی ۱۱۸۴ تریلیون تومان شد/ رشد ۱۶درصدی طی یک سال

۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 177269
نقدینگی ۱۱۸۴ تریلیون تومان شد/ رشد ۱۶درصدی طی یک سال

بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی را تا پایان آذرماه سال جاری منتشر کرد که نشان می دهد میزان نقدینگی به یک تریلیون و ۱۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

براساس اعلام بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان آذرماه سال جاری به ۱۱۸۴۸,۶ هزار میلیارد رسید که در مقایسه با اسفندماه سال گذشته ۱۶.۵ درصد رشد نشان می دهد. این رقم البته نسبت به آذرماه سال گذشته ۲۸.۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، براین اساس میزان پول به ۱۵۴۰,۷ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه سال ۱۳۹۴ افزایشی ۱۲.۷ درصدی را نشان می دهد. از سوی دیگر در پایان آذرماه سال جاری میزان شبه پول با ۱۷.۱ درصد افزایش نسبت به اسفندماه سال گذشته به ۱۰۳۰۷.۹ هزار میلیارد ریال رسید.

میزان وام ها و سپرده های بخش دولتی در ۹ ماهه نخست سال جاری با ۳,۷ درصد کاهش نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ عدد ۶۱۱.۸ هزار میلیارد را نشان می دهد.

براین اساس گزیده های آماری منتشر شده از سوی بانک مرکزی و در بخش خلاصه دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی اعلام شده است که میزان دارایی های خارجی بانک ها در ۹ ماهه نخست سال جاری به ۵۶۱۴,۶ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۳.۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین میزان بدهی بخش دولتی با ۲۰,۵ درصد رشد نسبت به اسفندماه سال ۱۳۹۴ به رقم ۲۰۹۵.۱ هزار میلیارد ریال شده است.

براین اساس و در مدت زمان مشابه میزان بدهی بخش غیردولتی به سیستم بانکی نیز با ۱۸,۰ درصد افزایش رقم ۸۶۸۸.۲ هزار میلیارد ریال را ثبت کرده است.

میزان دارایی های خارجی بانک مرکزی در آذرماه سال جای با کاهشی ۴,۷ درصدی نسبت به اسفندماه سال گذشته روبه رو بوده و به رقم ۳۳۵۲.۹ هزار میلیارد ریالی رسیده است. با این حال میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزی نسبت به اسفندماه ۱۳۹۴ افزایشی ۱۰۲.۹ درصدی یافته و به ۶۲.۱ هزار میلیارد ریال بالغ شده است.

بانک مرکزی اعلام کرده است که سپرده بانک ها و موسسات اعتباری نزد این بانک در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ با ۱۸,۰ درصد رشد نسبت به اسفندماه سال گذشته به ۱۲۷۰.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. این رقم البته نسبت به آذرماه ۱۳۹۴، ۲۴.۴ درصد رشد یافته است.

در مدت زمان مشابه میزان سپرده های بخش دولتی نزد بانک مرکزی نیز با ۱۱,۹ درصد افزایش، به ۳۷۸.۵ هزار میلیارد ریال رسید.

در بخش خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک های تجاری گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اعلام شده است که میزان دارایی های خارجی بانک های تجاری در آذرماه سال جاری با ۷,۲ درصد کاهش نسبت به اسفندماه سال گذشته ۳۱۹.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

این آمار نشان می دهد که میزان اسکناس و مسکوک بانک های تجاری در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به اسفند ۱۳۹۴ با ۵۰,۹ درصد افزایش به ۴۲.۷ هزار میلیارد ریال بالغ شده است. همچنین براین اساس بدهی بخش دولتی به بانک های تجاری در آذرماه ۱۲.۹ درصد رشد یافته و رقم ۳۸۰.۵ هزار میلیارد ریال را نشان می دهد.

با این حال بدهی بخش غیردولتی به بانک های تجاری تا پایان آذرماه به ۱۳۲۵,۵ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۱۶.۰ درصد افزایش یافته است.

بدهی بانک های تجاری به بانک مرکزی در ۹ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۲۰۲,۱ هزار میلیارد ریال شده است که حاکی از رشدی ۴۵.۶ درصدی نسبت به اسفندماه سال ۱۳۹۴ است.

سپرده های بخش غیردولتی در بانک های تجاری نیز براساس اعلام بانک مرکزی با ۱۹,۸ درصد رشد نسبت به اسفندماه سال گذشته رقم ۲۰۶۸.۱ هزار میلیارد ریال را نشان می دهد.

دارایی های خارجی بانک های تخصصی نیز در ۹ ماهه نخست سال جاری با ۰,۷ درصد رشد به ۵۱۴.۰ هزار میلیارد ریال رسید. میزان اسکناس و مسکوک بانک های تخصصی نیز در این مدت به ۱۰.۲ هزار میلیارد ریال رسید که کاهشی ۱.۹ درصدی نسبت به اسفندماه سال گذشته نشان می دهد.

با این حال سپرده بانک های تخصصی نزد بانک مرکزی تا پایان آذرماه سال جاری ۱۶,۳ درصد رشد داشته و رقم ۷۳.۳هزار میلیارد را نشان می دهد.