۰ نفر

رییس اتحادیه انبارداران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

کار با ۲ سامانه جامع انبارداری باعث بلاتکلیفی است/ سردرگمی صاحبان کالا

۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰
کد خبر: 177267
کار با ۲ سامانه جامع انبارداری باعث بلاتکلیفی است/ سردرگمی صاحبان کالا

رییس اتحادیه انبارداران گفت: کار با ۲ سامانه جامع ثبت کالا توسط انبارداران باعث ابهام در کار فعالان اقتصادی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مدتی است بر سر موضوع ثبت کالاهای کشور در سامانه های جامع وزارت صنعت، معدن و بازرگانی و وزارت اقتصاد در پنجره واحد تجاری اختلافاتی بروز کرده است. این مشکل از آنجا آغاز شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با استناد به قانون مبارزه قاچاق کالا و ارز راه اندازی این سامانه را در حیطه اختیارات خود می داند و وزارت امور اقتصادی و دارایی هم به دلیل لزوم مدیریت بر ورود و خروج کالا در کشور چنین حقی را برای خود قایل است.

با بالاگرفتن این اختلاف میان دو وزارتخانه در روزهای اخیر گمرک کشور ترخیص کالا را مشروط به ثبت اطلاعات محل انبار کالا کرد. با بخشنامه اخیر گمرک هر ترخیص کار باید در سامانه گمرکات کشور به طور مشخص محل انبار کالا را گزارش کند.

ثبت محل انبار کالا در سامانه گمرک و همچنین ثبت انبارها در سامانه جامع انبار کشور که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال راه اندازی و بهره برداری است این روزها باعث ابهام کار انبارها شده است که در این خصوص رییس اتحادیه انبارداران کشور می گوید: در بهره برداری از این دو سامانه صاحبان کالا و ترخیص کار و صاحب انبار دچار نوعی بلاتکلیفی هستند. هر سامانه کد شناسه ای صادر می کند که مراحل ورود و خروج کالا به انبار را طولانی تر کرده است.

سید مهدی کشاورزی به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در نشستی که با وزیر صنعت و وزیر اقتصاد به طور مجزا داشتیم پاسخی دریافت نکردیم. اما پیشنهاد می کنیم که این دو سامانه جامع تجمیع شود.

وی با بیان اینکه ثبت کالا در سیستم گمرک و اعلام محل انبار باعث جلوگیری از قاچاق کالا می شود، ادامه داد: انبارداران از ابهامی که در این سیستم وجود دارد ناراضی هستند و می خواهند فعالان این صنف مورد راهنمایی قرار گیرند.