۰ نفر

ترکان: دلسوزی منجر به توسعه نمی‌شود

۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 174928
ترکان: دلسوزی منجر به توسعه نمی‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه های توسعه بر مبنای عقلانیت نیست، تصریح کرد: برنامه های توسعه بر مبنای روش های مختلفی است که هر کسی دلسوزی می کند منتها هر دلسوزی منجر به توسعه نمی شود.

 اکبر ترکان در مصاحبه با  رادیو گفت و گو، با اظهار به اینکه اگر بخواهیم به نرخ رشد 8 درصدی برسیم نیازمند به سرمایه گذاری یک دوره پنج ساله 1500 میلیارد دلاری هستیم، گفت: دکتر نوبخت این عدد را هزار میلیارد دلار اعلام کردند .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، ترکان با تاکید بر اینکه انقلاب ما انقلاب مستضعفین است یادآور شد: آنچه که در سال های اول انقلاب شده، رسیدگی به روستاها از نظر نیازهای اولیه مثل آب آشامیدنی بوده است.

محرومیت زدایی به طور کامل ممکن نیست

مشاور رئیس جمهور با اذعان به اینکه محرومیت زدایی به طور کامل ممکن نیست، توضیح داد: چون استعدادهای مناطق ایران با هم برابر نیستند و مناطقی از ایران سرسبز و پرباران و مناطقی هم کم باران و خشک هستند و نمی شود فکر کنیم همه اینها با هم برابر می شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید عدالت در توسعه و فرصت در توسعه را برابر کرد، خاطر نشان شد: در جایی که استعداد دارد نباید جلوی رشد و توسعه اش را بگیریم . در اوایل انقلاب، تصورهای اشتباهی بود که به طور مثال جاهایی مثل گیلان و مازندران که استعدادهای طبیعی دارند، گفته می شد این مناطق نباید صنعتی شوند ولی بعد به این نتیجه رسیدند که گیلان و مازندران به تنهایی چند برابر هلند و بلژیک هستند و چرا نباید اینها را صنعتی کرد و قدری فکرها اصلاح شد.

 اکبر ترکان با اشاره به بعضی از مناطق کشور که استعداد طبیعی ندارند، گفت: مثلا منطقه ای آب ندارد یا بارندگی منطقه ای سالانه بسیار کم است بنابراین نمی شود روی اینها غیرعادی سرمایه گذاری کرد چون سرمایه گذاری می کنیم و منجر به رشد اقتصادی نمی شود.

وی ادامه داد: ما باید از این به بعد که نیازهای اولیه روستاهایمان که آب و برق و مدرسه و خانه بهداشت و جاده است پشت سر گذاشتیم، به دنبال استعدادها برویم و آن استعداد را رشد دهیم.

در حال حاضر برنامه های توسعه بر مبنای عقلانیت نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه های توسعه بر مبنای عقلانیت نیست، تصریح کرد: برنامه های توسعه بر مبنای روش های مختلفی است که هر کسی دلسوزی می کند منتها هر دلسوزی منجر به توسعه نمی شود. همه باید به طرازی از درک برسند تا جهت گیری ها متناسب باشد با چیزی که به آن عقلانیت می گوییم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه نظام تصمیم گیری ما، تقریبا منطقه ای است، گفت: چون نمایندگان مجلس در مناطق مختلف تلاش و دلسوزی برای حوزه خودشان دارند بنابراین اینکه استعداد منطقه چیست به حاشیه می رود.  

وی در خصوص اینکه کدام یک از برنامه های توسعه، منطقی تر و به عقلانیت نزدیک تر است، ابراز داشت: برنامه اول توسعه که با دولت مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی آغاز شد درگیری اش در وهله اول بازسازی خرابی های جنگ و بعد بازسازی اقتصاد کشور بود. حدود 2 هزار روستا و 17 شهر ویران شده داشتیم بنابریان باید یک و نیم میلیون جنگ زده را به این روستاها و شهرها بر می گرداندیم. این برنامه اول ما را تشکیل داد.

وی در خصوص برنامه دوم توسعه گفت: این برنامه به سمت جهت گیری بازسازی اقتصاد از جمله پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، فولادها، حمل و نقل ریلی و توسعه راه ها رفت و به همین عنوان دولت سازندگی نام گرفت.

برنامه سوم عقلایی ترین و منطقی ترین برنامه توسعه بوده است

 ترکان برنامه سوم را عقلانی ترین و منطقی ترین برنامه توسعه برشمرد و گفت: ما از یک مرحله ای از زیرساخت ها و خرابی های جنگ عبور کرده بودیم و به سمت توسعه صنعتی رفتیم و نرخ رشدهای خوبی نیز در این دوره داشتیم.

وی افزود: برنامه چهارم هم برنامه قابل قبولی است ولی در مورد برنامه پنجم، دولت وقت برنامه را قبول نداشت لذا برنامه پنجم نه مورد توجه بود و نه اجرا شد.

وی با اشاره به مناطق آزاد و سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور، بیان داشت: هنوز کشور ما مشکلات متعددی را دارد و تقصیر همه ما است و الان در وضعیتی هستیم که سرمایه گذاری لازم برای توسعه کشور، در کشورمان اتفاق نمی افتد. ما سالانه باید عدد بزرگی را سرمایه گذاری کنیم و آن چیزی که الان داریم انجام می دهیم سالی 80 میلیارد دلار است و این عدد 20 درصد تولید ناخالص داخلی ما است که دارد سرمایه گذاری می شود اعم از اینکه یک فردی در خانه اش یک اتاق اضافه می کند تا اینکه یک اتوبان ساخته می شود.

ترکان افزود: آن چیزی که کشور لازم دارد تا سرمایه گذاری شود سالی 300 میلیارد دلار است یعنی باید همین طور که جلو می رویم سرمایه گذاری اضافه شود و این سرمایه گذاری ها نیست. سرمایه نیاز به فضای امن دارد و متاسفانه با تهدیدهایی که ایران می شود حتی اگر این تهدیدها عملی نشود این فضای امن از بین رفته است.

وی با اظهار به اینکه اگر بخواهیم به نرخ رشد 8 درصدی که تدبیر مقام معظم رهبری است برسیم نیازمند به سرمایه گذاری یک دوره پنج ساله 1500 میلیارد دلاری هستیم، تصریح کرد: دکتر نوبخت این عدد را هزار میلیارد دلار اعلام کردند چون تکیه ایشان بر این است که ما می توانیم بخشی از این رشد را با بهره وری به دست بیاوریم و البته ممکن است اما تا الان بهره وری ما بهبود نیافته است.