۰ نفر

راه انداختن چرخ اقتصاد کار سختی است

جهانگیری: ساماندهی صرافی‌ها تا پایان سال/ بیش از یک سال ذخیره گندم داریم

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 172092
جهانگیری: ساماندهی صرافی‌ها تا پایان سال/ بیش از یک سال ذخیره گندم داریم

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت یازدهم، بخش خصوصی را از جمله مشاوران امین خود می داند، اظهار کرد: اگر مسیر را برای بخش خصوصی فراهم کنیم، کارهای بزرگی را انجام خواهند داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری در مراسم اعطای تندیس و نشان امین الضرب به کارآفرینان برتر و تجلیل از پیشکسوتان عرصه اقتصاد به مناسبت١٣٣ سالگی اتاق تهران، با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به عنوان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین نهادهای مدنی ایران نقش کم نظیری در ساماندهی بخش خصوصی و تبدیل شدن آن به پارلمان بخش خصوصی داشته است، گفت: اتاق بازرگانی نظرات بخش خصوصی را ابراز می کند و با طرح نظرات بخش خصوصی در رسانه ها و مجامع عمومی به اعلام سخن مهم ترین فعالان اقتصادی کشور می پردازد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران راهی جز اینکه بخش خصوصی میدان دار اصلی اقتصاد باشد، ندارد، اظهار کرد:  پس از اینکه در مسوولیت جدید قرار گرفتم و از آمارها اطلاع پیدا کردم، متوجه شدم راه انداختن چرخ اقتصاد کار سختی است.

معاون اول رییس جمهوری  با بیان اینکه اقتصاد کشور وارد دوران سختی شده است، اظهار کرد: مهمترین کار این بود که فضای مناسب به وجود بیاید و در این راستا دولت باید تعامل با بخش خصوصی را فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عده ای تلاش می کنند کارهای بزرگ را کوچک جلوه دهند که در واقع به خود بد می کنند، اضافه کرد: شاخص های اصلی اقتصاد باید قابل پیش بینی می شد و نرخ تورم از تلاطم رها می شد، وظیفه دولت این بود که انسجام و وحدت ایجاد می کرد. من فکر می کنم  اکنون فضای پیش برنده ای ایجاد شده است که البته در این فضا لازم است که نظام بانکی کارهایی را انجام دهد.

جهانگیری تاکید کرد: در ابتدای سال برنامه هایی تدوین کردیم که چرخ تولید حرکت کند، صادرات از رشد  برخوردار شود، کنترل تورم ادامه یابد، تعامل با دنیا تسهیل شود و طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست های خوبی تدوین شد و عملکرد نیز خوب بوده است، تصریح کرد: درحالی که پیش بینی می کردیم تورم افزایش یابد، روند کاهشی ادامه داشته و رشد اقتصادی نیز مثبت بوده است.

جهانگیری افزود: درست است که سهم نفت افزایش یافته اما اینکه در یک دوره کوتاه تولید نفت را دو برابر کنیم کار بزرگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی شش ماهه ابتدایی سال رشد صنعت مثبت بود و در مورد پاییز وضعیت بهتر خواهد بود، اظهار کرد: در سال ٩٢ میزان ذخیره گندم به سه روز نمی رسید اما اکنون بیش از یک سال ذخیره گندم داریم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد کشور بعد از تحریم ها از نظام بانکی جدا شده و به صرافی ها رفته، اظهار کرد: ما باید اقتصاد کشور را به سمتی هدایت کنیم که گشایش ها به روش ال سی صورت بگیرد.

وی افزود: برخی ارزهایی را در صرافی ها خریداری می کنند که آدم متحیر می ماند این پول را برای چه می خواهند.

وی با اشاره به اینکه خرید و فروش حجم بالای ارز بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، خاطرنشان کرد: به بانک مرکزی اعلام کردیم که تا پایان سال صرافی ها باید ساماندهی شود و مشخص باشد که پول ارز خریداری شده از چه حسابی تامین شده و وارد کدام فعالیت اقتصادی می شود.

معاون اول رییس جمهور  با اشاره به استفاده از منابع خارجی تاکید کرد: متاسفانه به رغم گذشت یک سال از برجام نتوانستیم از منابع خارجی و فاینانس استفاده کنیم که البته به دلیل سخت گیری ما بوده است که به نفع فعالان اقتصادی باشد، بحث های نهایی بین ما و نظام بانکی کشورهای دیگر در حال انجام است.