۰ نفر

۴ دلیل افزایش نرخ ارز در پاییز

چرا ریال تضعیف شد؟

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۴
کد خبر: 172086
چرا ریال تضعیف شد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن بررسی دلایل نوسانات اخیر ارزی کشور، ۴ دلیل تاثیرگذار در رشد نرخ ارز را برشمرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که نوسانات و جهش نرخ ارز یکی از مسائلی است که از اواسط دهه ۱۳۸۰ به بعد به دلایل مختلف و هر چند سال یکبار، در اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد، افزود: آخرین دوره آن به آذرماه ۱۳۹۵ مربوط می‌شود که طی آن ارزش اسمی ریال در مقابل بسیاری از ارزهای خارجی تضعیف شد و سوالات و ابهامات زیادی را در بین سیاست‌گذاران و عوامل اقتصادی و به خصوص مجلس شورای اسلامی ایجاد کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، در راستای پاسخگویی به این ابهامات هدف اصلی این گزارش تحلیل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهند:

۱- زمینه‌های بنیادین افزایش نرخ ارز طی سال‌های گذشته به تدریج به وجود آمده و لذا تحولات بازار ارز با متغیرهای بنیادین بازار ارز در ایران ناسازگار نیست. با این حال افزایش جهانی ارزش دلار، انتخابات آمریکا و افزایش فصلی تقاضای ارز تجاری و مسافرتی و عدم عرضه بخشی از ارز غیرنفتی در فصل پاییز نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

۲- ریشه‌های اصلی تحولات بازار ارز که هر چند سال یک بار رخ می‌دهد، سیاست دولت و بانک مرکزی مبنی بر لنگر قراردادن نرخ اسمی ارز است.

در زمینه نحوه مواجهه و حل مشکلات فوق الذکر نیز پیشنهادهایی ارائه شده است. برای مثال حفظ ثبات نرخ حقیقی ارز، افزایش شفافیت بازار ارز و کاهش تقاضای ارز کاغذی، از طریق آزادسازی نرخ ارز و ایجاد نهادهایی مانند بورس ارز و اجرای پیمان‌های پولی از جمله این راهکارها است.