۰ نفر

آیا «رکس» به هتل «ریکسوس» می آید؟

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۶:۵۳
کد خبر: 172039
آیا «رکس» به هتل «ریکسوس» می آید؟

روز شنبه در آغازین روز هفته، گفت‌وگوهای دیپلماتیک «آستانه» برای پایان جنگ در سوریه استارت خورد. لیست مهمانان این میتینگ سیاسی تا لحظه برگزاری، چندین بار بالا و پایین شد و البته حضور یک مهمان نسبتا ناخوانده بود که همه چیز را تحت شعاع قرار داد؛ آمریکا.

از روز جمعه که سکان رهبری آمریکا به دست ترامپ افتاد، منحنی ها ی صلح در سوریه به سمت خوشبینی میل کرد! هم مردم سوریه و هم تروریست ها می دانند که ترامپ و پوتین، رفاقتی محکم دارند و همین دوستی می تواند نابودی داعش و مابقی تررویست هارا بدجوری به سرعت اندازد! شاید اصرار بیش از حد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه تزارها بی راه نبود که چند بار پشت سر هم از تیم ترامپ برای حضور در آستانه دعوت کرد. به قول روس ها، کلاف سردرگم «شام» بدون حضور آمریکایی ها، بازشدنی نیست!

نشست دو جانبه ایران و روسیه

به در ابتدای کار، این نشست دو جانبه هیات عالی ایران و روسیه به سرپرستی معاونان وزیر خارجه دو کشور بود که چراغ محفل بین المللی آستانه را روشن کرد. پارس ها و تزار ها در هتل ماریوت آستانه دور یک میز نشستند تا پیش از برگزاری میتینگ اصلی، حرف هایشان را یک کاسه کنند .از مفاد این جلسه، چیزی به بیرون درز نکرد. حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه و سرگئی لاونتیف ، نماینده رییس جمهور روسیه در امور خاورمیانه ، سرپرستی هیات های دو کشور را بر عهده داشتند .این نخستین ملاقات نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان ، پیش از اجلاس رسمی به‌شمار می‌رفت.

نشست دو جانبه ایران و ترکیه

بعد از نشست ایران و روسیه، نوبت دورهمی ما با ترک ها بود تا دور یک میز، سنگ هایمان را وا بکنیم.اما نکته مهم این که، هفته پیش در جریان مذاکرات معاونان وزیر خارجه ایران ، روسیه و ترکیه در مسکو، بر روی سندی به توافق رسیدند که سند پایه مذاکرات آستانه خواهد بود.

نشست اصلی طرفین گفت‌وگوهای آستانه روز دوشنبه آغاز می شود و براساس برنامه قرار است دو روز ادامه داشته باشد.به گفته دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات ، دیدارها و نشست‌های دوجانبه و سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه ، جنبه غیررسمی دارد و با هدف هماهنگی بیشتر این سه کشور برگزار می شود.

نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه

پس از نشست های دو جانبه ، هیات های سه کشور در نشستی مشترک درباره دستور کار اجلاس رایزنی کردند .

طرف های گفت‌وگو در روز دوشنبه

مذاکرات اصلی با حضور نمایندگان ایران ، روسیه ، سوریه ، قزاقستان ، ترکیه ، نمایندگان برخی گروه های معارض سوری، استفان دی میستورا به نمایندگی از سازمان ملل و احتمالا آمریکا در روز دوشنبه ٢٣ ژانویه در هتل ریکسوس آستانه برگزار می‌شود.

احتمال حضور رکس تیلرسون در آستانه

با توجه به اینکه هنوز به روشنی، معلوم نیست که نشست روز دوشنبه آستانه در چه سطحی برگزار خواهد شد، گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح می شود. احتمال خیلی کمی وجود دارد که نشست در سطح روسای جمهوری برگزار شود اما برگزاری نشست در سطح وزرای خارجه ، دور از انتظار نیست. آن وقت باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه جدید آمریکا خود را به قزاقستان خواهد رساند یا یکی از معاونان او برای حضور در هتل ریکسوس، شال و کلاه خواهد کرد و خود را به آستانه خواهد رساند. بدون شک در این روزهای سرد ژانویه قزاقستان، سه ضلع اصلی گفت‌وگوها یعنی ایران، روسیه و ترکیه تلاش خواهند کرد تنور رایزنی ها داغ باشد و نتایج دندان گیری از دل این میتینگ فوق العاده مهم، بیرون بیاید.

صحبت های معاون ظریف درباره نشست آستانه

«حسین جابری انصاری» که در حال حاضر عالی‌ترین مقام ایرانی حاضر در آستانه است، دیروز شنبه اعلام کرد : «هدف از این سفر حضور در مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان باهدف تثبیت آتش بس در سوریه و فراهم کردن زمینه گفت‌وگوهای جدی برای صلح پایدار بین دولت سوریه و گروه‌های معارض خواهد بود».

معاون عربی آفریقایی ظریف این طور صحبت هایش را ادامه داد:‌ «ما در این مذاکرات با آمادگی کامل شرکت می‌کنیم و به عنوان نماینده دولتی که از ابتدا اعلام کردیم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای سیاسی و جدی حل شود، حضور پیدا می کنیم».

جابری انصاری گریزی هم به وضعیت اسفناک جنگ چندساله در سوریه زد و این طور صحبت هایش را تکمیل کرد:«ادامه بحران سوریه جز کشتار و تخریب یک کشور اسلامی نتیجه ای در بر نخواهد داشت». معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در عین حال ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح آستانه با حضور نمایندگان دولت‌ها و ناظرین، نتایج سودبخشی داشته باشد.

اظهارات سخنگوی کرملین درباره گفت‌وگوهای صلح

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره مذاکرات پیش‌رو در آستانه قزاقستان و در خصوص بحران سوریه گفت که بعید است در آستانه بتوان به توافقی درباره سوریه رسید. وی گفت که موضع ایران به عنوان یکی از طرف‌های مهم در حل بحران سوریه، مشارکت دولت آمریکا در نشست آستانه را پیچیده می‌کند و حل بحران سوریه به شکلی سازنده بدون مشارکت آمریکا ممکن نیست. وی همچنین این نکته را یادآورد شد که حل بحران سوریه بدون مشارکت آمریکا ممکن نیست!