۰ نفر

صنعت خودرو در یکسالگی برجام شکوفاتر می‌شود؟

زمزمه قرارداد جدید ایران با بنز

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۲۲
کد خبر: 171055
زمزمه قرارداد جدید ایران با بنز

زمزمه‌هایی از امضای قریب الوقوع قرارداد با بنز شنیده می شود.

هنوز دو روز از اجرایی شدن برجام در دیماه سال 94 نگذشته بود که مدیران شرکت خودروسازی آلمانی 28 دی ماه 94 با هواپیمای شخصی خود به ایران آمدند و در نهایت ایران‌خودرو و شرکت دایملر (مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آ ام‌گ و اسمارت) با امضای یک تفاهم‌نامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد دو شرکت مشترک آغاز کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم، توسط دایملر در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته بود. علاوه بر این، دو طرف درصدد بودند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اینکه دایملر اعلام کرد برای تحقق این برنامه ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال 2016 ایجاد می‌کند.

ولفگانگ برنارد عضو هیأت مدیره شرکت دایملر در خصوص این تفاهمنامه گفته بود: " محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران محبوبیت داشته است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخوردار هستند. بنابراین پس از لغو تحریم‌های ایران، ما در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهمنامه با شریک تجاری‌مان در ایران، پیش نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است."

بر این اساس می‌توان گفت نخستین تفاهمنامه برجام در حوزه خودرو امضا شده است و مسئولان این صنعت آن‌گونه که وعده داده‌اند می‌خواستند با توسعه محصول از نظر کیفی و کمی سال‌های گذشته را جبران کنند.

یک ماه از امضای تفاهمنامه بنز و ایران خودرو گذشته بود که استفان بائومن مدیر منطقه‌ آسیا و خاورمیانه شرکت مرسدس 28 بهمن ماه سال گذشته در حاشیه مراسم آغاز دور جدید همکاری ایران خودرو با شرکت مرسدس بنز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هدف ما امروز افتتاح خط تولید خودرو در ایران نیست اما این موضوع بعد از لغو تحریم‌ها مورد بررسی جدی قرار خواهد گرفت. در حال حاضر ابتدا خدمات پس از فروش خود را در ایران بهینه و محصولات خود را به صورت سی بی یو به ایران صادر می‌کنیم.

مدیر منطقه‌ آسیا و خاورمیانه شرکت مرسدس بنز با بیان اینکه ما حرکت بلند مدتی برای افتتاح خط تولید در ایران نداریم بلکه این موضوع باید قدم به قدم انجام شود، افزود: "نمی‌توان یک شبه با ایران به توافق رسید این موضوع زمان بر است و باید در این رابطه اقدامات لازم انجام شود. در حال حاضر در قالب سی بی یو در بخش خودروهای سواری با ایران همکاری خواهیم کرد."

بائومن در آن مراسم تأکید کرد که هنوز برای استقرار یک خط مونتاژ جدید خودرو در ایران برنامه ای نداریم و در حال مطالعه این موضوع هستیم.

همزمان با یک ساله شدن اجرای برجام هنوز نخستین تفاهمنامه خودرویی به سرانجام نرسیده و خودروسازان آلمانی همچنان به ارزیابی بازار ایران مشغول بوده و تمایلی به تنظیم قرارداد رسمی با ایران خودرو ندارند. این درحالی است که فرصت یک ساله برای به امضاء رسیدن یک تفاهمنامه فرصت کمی نیست.

البته این روزها زمزمه هایی از امضای قریب الوقوع قرارداد جدید ایران خودرو با بنز در بخش خودروهای سواری به گوش می‌رسد که باید منتظر ماند و دید، آیا قرارداد جدید با بنز بر اساس تفاهمنامه سال گذشته است یا تفاهمنامه جدیدی اعلام خواهد شد و اینکه آیا آلمانی‌ها خواستار سرمایه گذاری مشترک در بازار ایران هستند یا بنا بر اعلام مدیران بنز حرکت بلند مدتی برای افتتاح خط تولید در ایران لازم است و در وهله نخست محصولات خود را به صورت سی بی یو به ایران صادر می کنند؟