۰ نفر

یک منبع آگاه اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

زیرساخت‌های اقتصاد در دولت قبل از بین رفت

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
کد خبر: 171042
زیرساخت‌های اقتصاد در دولت قبل از بین رفت

در دولت گذشته به دلیل سوء تدبیر ظرفیت‌های اقتصادی و مدیریتی کشور خالی شد و موضوعاتی مثل افزایش نرخ دلار که امروز بر خلاف انتظار اتفاق می‌افتد اغلب به دلیل تاثیرات مدیریت سال‌های گذشته است.

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین در خصوص تغییرات نرخ ارز در روزهای اخیر که برخلاف انتظارات و پیش بینی هاست این طور توضیح داد: وضعیت حال حاضر پیچیده تر از آن است که با پیش بینی های ساده بتوان گفت ارز و به خصوص دلار روند کاهشی پیدا می کند.

این منبع آگاه که خواست نامش برده نشود، نزدیک ترین عامل برای گرانی اخیر دلار را مشکلات بودجه ای عنوان کرد و گفت: سریع ترین حدسی که در خصوص گرانی دلار می توان زد مشکلات بودجه ای است که دولت با آن دست و پنجه نرم می کند. این فرضیه هرچند به طور صریح توسط دولت مطرود شده است اما با رفتاری که بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار پولی و ارزی انجام می دهد این طور می توان استنباط کرد که دولت هم از این وضعیت منتفع می شود.

این کارشناس اقتصادی سپس این طور ادامه داد: اما باید ریشه گرانی های بوجود آمده در خصوص دلار را در عوامل جهانی و داخلی هم دید. ظرف چند سال گذشته شاهد بودیم که نرخ اسمی دلار نسبت به تورم عقب تر بود. این عقب ماندگی در نرخ دلار به هر حال باید از یک طریقی جبران می شد و دیر یا زود انتظار می رفت که قیمت دلار افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه دیگر موضوعی که در خصوص گرانی دلار به عنوان عامل کلیدی محسوب می شود، پیش افتادن نرخ دلار نسبت به سایر ارزهای دنیا مانند یورو و پوند انگلیس است، افزود: شرایط جهانی به گونه ای رقم خورده است که ارزهای اروپایی در مقابل دلار آمریکا شانس کمتری برای رقابت دارند و همین عامل باعث شده است که در مجموع ارزش دلار نسبت به سایر ارزهای دنیا تقویت شود.

این منبع آگاه در حوزه اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا دولت شرایط تک نرخی کردن ارز را فراهم کرده است گفت: برای تک نرخی کردن ارز شرایطی  لازم است که تاکنون این شرایط به لحاظ زیرساختی فراهم نشده است. به همین دلیل به نظر نمی رسد در کوتاه مدت و میان مدت بتوان موضوع تک نرخی شدن ارز را عملیاتی کند.

وی این طور ادامه داد: بعد از برجام به لحاظ گشایش در فضای اقتصادی اتفاقات خوبی افتاد و در موضوع فروش نفت و گاز شاهد دستاوردهای خوبی بودیم. اما مبادلات کاربردی بین المللی ما هنوز با کشورهای دیگر شکل نگرفته است و در خصوص صادرات نفت و گاز هم فروش بیشتر بعد از توافق اوپک به تنهایی نشان دهنده رشد در بخش صادرات نفتی و گازی نیست. این بخش ها نیازمند ادغام یکسری ظرفیت های کلان بالادستی در این حوزه ها است و تا این اتفاق نیفتد فروش نفت و گاز که اصلی ترین بخش در درآمدزایی ارزی کشور است نمی تواند با روند سیاست تک نرخی شدن ارز تطبیق پیدا کند.

این منبع آگاه با تاکید براینکه آنچه که امروز به عنوان دستاورد اقتصادی دولت می بینیم درواقع محصول یک دهه قبل است و بیشتر شرایط موجود در دولت قبل صورت گرفته است، اعلام کرد: ظرفیت های مدیریتی کشور در دولت های نهم و دهم از بین رفت و ظرفیت اقتصادی هم به تبع آن دچار لطمه شد. نباید از یاد برد که عملکرد این دولت هم به طورمشخص در سالهای آینده نمود واقعی اش را نشان می دهد و دستاوردهای کوتاه مدت و شکست های کوتاه مدت هیچ دولتی ملاک ارزیابی مطمئنی برای نشان دادن واقعیت عملکرد دولتها نیست.