۰ نفر

بادستور وزیر اقتصاد؛

واردات مشمول مالیات علی‌الحساب شد

۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳
کد خبر: 170759
واردات مشمول مالیات علی‌الحساب شد

دستور وزیر اقتصاد مبنی بر اخذ مالیات علی‌الحساب از واردات به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

علی اکبر شامانی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای به ناظرین گمرکات استان‌ها، مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی مستقل اخذ مالیات علی الحساب از واردات را ابلاغ کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، پیرو بخشنامه شماره ۱۰۱۵۱۲‏/۹۵‏/۱۹۱ مورخ ۹۵,۰۶.۰۲ موضوع ابلاغیه مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اخذ مالیات علی الحساب واردات، با عنایت به ابهامات مطروحه از سوی برخی گمرکات اجرایی کشور و به منظور شفاف نمودن موضوع اعلام می‌دارد:

۱- مطابق بخشنامه صدرالاشاره، واردات کالا (با رعایت مستثنیات ذکر شده در آن بخشنامه) مشمول پرداخت مالیات علی الحساب به میزان ۴ مجموع ارزش کالا و حقوق ورودی متعلقه است. بدیهی است که کشف هرگونه مغایرت که منجر به اخذ مابه التفاوت ارزش و حقوق ورودی شود، مستلزم مطالبه مابه التفاوت مالیات علی الحساب (موضوع آن بخشنامه) بر اساس تفاوت ارزش و حقوق ورودی پیش آمده نیز خواهد بود.

۲- مطابق بند «الف» بخشنامه اشاره شده، واحدهای تولیدی از پرداخت مالیات موصوف معاف هستند. لیکن بدیهی است که این معافیت صرفاً شامل واردات کالاهای مرتبط با حوزه فعالیت واحد تولیدی بوده و واردات کالاهای غیرمرتبط و نیز محصول نهایی واحدهای تولیدی را شامل نخواهد بود.