۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

افزایش تورم در صورت کنترل نکردن بازار/ ارز باید ارزان می‌شد

۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱
کد خبر: 170550
افزایش تورم در صورت کنترل نکردن بازار/ ارز باید ارزان می‌شد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: شرایط اقتصادی که بعد از برجام اتفاق افتاد، حکایت از این داشت که نرخ ارز باید در مسیر کاهشی و تک نرخی شدن حرکت کند. آنچه که در این چند ماه اتفاق افتاده اگر مدیریت نشود، دستاوردهای سه ساله دولت را از میان خواهد برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، افزایش بی رویه نرخ ارز در چند روز اخیر در حالی اتفاق افتاده است که بدهی های خارجی کشور نزدیک به صفر است و با برداشته شدن تحریم ها و افزایش فروش نفت انتظار بر این بود که نرخ ارز کاهش یابد. دولت هم با برنامه ریزی های انجام شده موضوع تک نرخی کردن نرخ ارز را در دست تحقق داشت. این موضوع با کاهش فاصله میان نرخ ارز مبادله ای و ارز آزاد از حالت گمانه زنی به واقعیت نزدیک می شد.

اما با برگزاری انتخابات در آمریکا و بر سر کار آمدن دونالد ترامپ اولین تکانه های نرخ ارز در بازار داخل شدت گرفت. بعد از آن زمان تقدیم لایحه بودجه سال 96 به مجلس رسید. در این زمان از سوی سخنگوی دولت اعلام شد شرایط برای تک نرخی کردن ارز در سال جاری امکان ندارد و در سال آینده دنبال می شود. این زمان دومین تکانه اصلی برای شدت گرفتن نرخ ارز بود.

در این زمان  برخی از منتقدین دولت اعلام کردند چنین سیاستی از سوی دولت هدایت می شود. یعنی بانک مرکزی به منظور افزایش یافتن نرخ ارز به گونه ای فعالیت می کند که کسری بودجه دولت در ماه های پایانی سال جبران شود. این در حالی است که چنین موضوعی همواره از سوی مسولان بانک مرکزی و وزیراقتصاد تکذیب شده است. حتی حسن روحانی رئیس دولت یازدهم نیز در آخرین گفت و گوی تلویزیونی با مردم اعلام کرد دولت هرگز با سیاست افزایش نرخ ارز قصد جبران کسری بودجه خود را ندارد.

البته در نگاه کارشناسان اقتصادی اینکه دولت قصد ندارد با افزایش نرخ ارز کسری بودجه را جبران کند موضوع مهمی است، اما این گروه بر این باور هستند که بانک مرکزی با هدایت عرضه و تقاضای ارز باید شرایطی را فراهم می کرد تا نرخ ارز به طور غیر منطقی در این روزهای پایانی سال سیر صعودی پیدا نکند.

در این خصوص مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین می گوید: افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی کاملا عجیب و غیر منطقی است. چرا که اگر به نظریات اقتصادی توجه شود در شرایط فعلی که برجام به ثمر رسیده است و بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران برگشت داده شده است و 25 میلیارد دلار هم قرار است به زودی وارد خزانه کشور شود نباید نرخ ارز به خصوص دلار افزایش پیدا می کرد.

این کارشناس اقتصادی می افزاید: پیش بینی های اخیر در خصوص نرخ ارز با توجه به افزایش فروش نفت و توافق اخیر اوپک در خصوص قیمت نفت فعالان اقتصادی را به این سمت سوق می داد که باید ارز در شیب معکوس قیمت قرار گیرد. با توجه به این عوامل فعالان اقتصادی این طور تصور می کردند که خزانه کشور با ارزهای فراوانی لبریز می شود و با افزایش عرضه قیمت ها کاهش می یابد.

وی با اشاره به سیاست های ارزی اعلام شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن ارز، تصریح کرد: دولت یازدهم همواره بر تک نرخی کردن ارز تاکید داشت و این موضوع را به عنوان برنامه خود در طول 4 سال اعلام می کرد. اما شاهد هستیم در سال پایانی دولت، در حالی که در طی این سه سال در مسیر درستی حرکت می کرد، یکباره از برنامه خود فاصله گرفت.

تقوی با اعلام اینکه تک رقمی کردن نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی که دولت برای آن هدف گذاری کرده است، به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد، گفت: اگر بانک مرکزی برای شرایط پیش آمده چاره اندیشی نکند به زودی شاهد خواهیم بود نرخ تورم دوباره دورقمی شود و رشد اقتصادی که دولت مدنظر دارد امکان تحقق نیابد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص نرخ پیشنهادی دولت برای ارز در بودجه سال 96 در محدوده قیمت دلار 3300 تومان ادامه داد: نرخ اعلام شده با تئوری های اقتصادی همخوانی ندارد و آنچه که در بازار ملاحظه می شود نرخ ارز در محدوده 4000 تومان است. به این ترتیب دولت سال آینده سال سختی را در پیش خواهد داشت و اگر بخواهد کسری خود را با سیاست پولی مانند چاپ اسکناس جبران کند به طور حتم تورم افزایش غیر قابل کنترلی می یابد.