۰ نفر

حضور یک صد هیات خارجی در ایران در پسابرجام

۲۳ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۵۵
کد خبر: 170334
حضور یک صد هیات خارجی در ایران در پسابرجام

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پس از برجام، افزون بر یکصد هیات خارجی به ایران آمده اند و تاکنون 11 میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

سیدرضا صالحی امیری پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری استان فارس افزود: در گذشته با زنجیر تحریم بین‌المللی و زنجیر تحریم روبرو بودیم که با محقق شدن برجام، این زنجیرها پاره شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اظهار کرد: مجموعه اقدامات دولت در عرصه بین المللی یک ضرورت ملی بود؛ ایران از طریق مذاکره به دنبال احقاق حق خود بود و این مذاکرات کشور را از رویارویی جدی نجات داد، امروز با مذاکره موفق شدیم افکار بین‌المللی را که پیش تر علیه ایران بود را تغییر دهیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: هر چند دشمن بدعهدی کرد اما گاهی دوستان نیز در زمین دشمن بازی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فصل‌الخطاب همه ما رهبری است، افزود: چرا برخی تلاش می‌کنند تلاش‌های دولت را نادیده گیرند؛ تخریب دولت چه سودی عاید این عده می‌کند؟ عده‌ای هستند که نان و نامشان در تخریب دولت قرار گرفته است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه دولت آبروی خود را به میان آورده تا کشور را از بحران نجات دهد، گفت: افرادی که فکر می‌کنند می‌توانند بین دولت و نظام شکاف ایجاد کنند سخت در اشتباه هستند، دولت بخشی از نظام و جامعه است و جامعه بدون دولت نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از مدیران، نمایندگان و مسئولان کشوری شأنی جز خدمت به مردم ندارند، بیان کرد: پس از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیاییم به وفاق و همدلی تن دهیم چرا که اختلاف و درگیری مردم را ناامید می‌کند و ناامید کردن مردم خیانت به آرمان‌های امام خمینی(ره) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در آغاز یک راه جدیدی هستیم، گفت: بنا بر اعلام آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، برای نخستین بار 120 تن کیک زرد وارد کشور کرده ایم و 100 تن دیگر هم در حال ارسال به ایران است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه امروز ایران بازیگر اصلی تحولات منطقه است، گفت: با حمایت رهبر و مردم و تلاش دولت می‌توان از پیچ مشکلات عبور کرد و نخبگان و اصحاب رسانه باید ندای وحدت سر دهند و مردم را امیدوار کنند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حضور مردم در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نشان داد که با وجود همه فضاسازی‌ها مردم قدر بزرگان خود را می‌دانند و علاوه بر آن نشان داد که جامعه ایرانی جامعه‌ای عمیق و پیچیده است؛ رفتارشناسی جامعه ایران نیازمند یک واکاوی است و جامعه ایران در برهه‌های مختلف نشان داده بیشتر اهل عمل کردن است تا سخن گفتن.

صالحی امیری با بیان اینکه زوایای ناشناخته آیت الله هاشمی رفسنجانی بیشتر از زوایای شناخته‌ شده‌اش است، گفت: ساده‌زیستی وی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و وی در برابر تمامی هجمه‌ها حتی یکبار از خود دفاع نکرد؛ هاشمی‌رفسنجانی نماد توسعه و سازندگی کشور است و در دوران جنگ زمانی که مردم مایحتاج روزمره خود را به شکل سهمیه‌بندی دریافت می‌کردند توانست مشکلات را با توسعه و سازندگی برطرف کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سازندگی و توسعه‌گرایی از نکات اصلی شخصیت‌ هاشمی بود، افزود: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هیچ‌گاه از مدار اخلاق خارج نشد و در برابر کسانی که به تخریب شخصیت وی می‌پرداختند لب به سخن نگشود.

صالحی‌امیری با بیان اینکه آیت الله هاشمی‌رفسنجانی تربیت‌کننده نسل جدید مدیران کشور بود، گفت: وی نسبت به تحولات منطقه اشراف کامل داشت و نهادسازی و ساختارسازی هاشمی در شرایط سخت بعد از جنگ کار بسیار مهمی بود که انجام داد.

وی اظهار کرد: آیت الله هاشمی‌رفسنجانی به هویت ملی علاقه وافر داشت و از علاقه‌مندان به امیرکبیر بود؛ وی معتقد بود نمی‌توان جامعه را مجبور کرد که همه به یک شکل بیاندیشند.

صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه های مختلف اظهار کرد: نفت در سال 91 و 90 بیش از 100 دلار قیمت داشت و درآمد حاصل از نفت ایران در آن سالها 114 میلیارد دلار بود در حالی که در سال 94 این رقم به 23 میلیارد دلار رسید؛ در حوزه منطقه‌ای دولت زمانی به اداره کشور پرداخت که منطقه در آتش و خون می‌سوخت و امروز ایران تنها نقطه امن خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه امنیت ایران محصول تلاش‌های نیروهای نظامی، امنیتی و دستگاه دیپلماسی است، بیان کرد: این امنیت جز با تلاش دولت و حمایت مقام معظم رهبری به دست نیامده است.

صالحی امیری صبح پنجشنبه در سفری یکروزه به استان فارس وارد شیراز شد و پس از شرکت در همایش ملی زبان و هویت، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و حضور در جلسه شورای اداری استان، در آیین نکوداشت عبدالعلی دستغیب منتقد ادبی و مترجم مطرح کشور شرکت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه در حالی که از سوی استاندار فارس همراهی می شد، به زیارت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) رفت و با تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز دیدار و گفت وگو کرد.