۰ نفر

لزوم نهادینه شدن فرهنگ‌سازی

اقتصاد مقاومتی تنها نسخه علاج اقتصاد بیمار ایران است

۱۷ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۶
کد خبر: 169001
اقتصاد مقاومتی تنها نسخه علاج اقتصاد بیمار ایران است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اقتصاد مقاومتی را تنها نسخه علاج اقتصاد بیمار ایران دانسته و گفت که وضعیت اقتصاد ایران مربوط به دولت فعلی و دولت های گذشته ندارد، زیرا اقتصاد ایران با ورود نفت قبل و بعد از انقلاب به گونه ای شکل گرفت که نوآوری در بخش های مختلف کمتر و اتکا به نفت بیشتر شد.

محمود واعظی در جلسه مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گیلان، با ابراز خرسندی از اقدامات امیدوارکننده مدیران اظهار کرد: استان گیلان از همه مواهب خدادادی برخوردار است، لذا از مردم و مسئولان انتظار می‌رود که این استان را آباد کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به تاثیرپذیری اقتصاد ایران از نوسانات قیمت نفت، تصریح کرد: روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی این است که ما بتوانیم در داخل کشور اقتصادی را ایجاد کنیم که وابسته به نفت به عنوان تنها مولفه توسعه اقتصادی نباشد، لذا باید این فرهنگ‌سازی در بین اقتصاددانان، تولیدکنندگان و کارآفرینان نهادینه شود که اقتصاد ایران بدون نفت نیز می‌تواند به راه خودش برای توسعه کشور و رفاه مردم ادامه داد.

واعظی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی جزو سیاست‌های اختلاف‌ناپذیر است، گفت: دولت تدبیر و امید در اولین جلسه پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به این مهم پرداخت و بدون برخورد تشریفاتی و تبلیغاتی این ۲۴ بند را جزو اصول و سیاست‌های کلان اقتصادی قرار داد و تاکنون برمبنای همین اصول حرکت کرده است.

وی عملکرد مدیران استانی در حوزه اقتصاد مقاومتی را افتخار دولت دانست و عنوان کرد: برخی از کشورها از عنوان «اقتصاد مقاومتی» تعبیر به قطع رابطه با دنیا کردند، اما پس از بررسی محورهای ۲۴ گانه، دریافتند که اقتصاد مقاومتی همه مولفه‌های یک اقتصاد خوب در دنیای امروز را داراست، زیرا به مسئله درون‌زایی در کنار برون‌گرایی توجه می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دانش‌بنیانی، مردمی‌بودن و عدالت‌محوری را از دیگر اصول اقتصاد مقاومتی دانست و متذکر شد: امروز بازارهای صادراتی به روی تجار ایرانی باز شده است و قیمت و میزان فروش نفت افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که برای نخستین بار معدل فروش نفت ایران به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه نفت در آذر  ۱۳۹۵ رسید.

واعظی ارتقای شاخص‌ها در بخش صنعت، کشاورزی و اقتصاد در کنار کنترل تورم طی ۶ ماهه نخست سال را نویدبخش رونق اقتصادی دانست و اضافه کرد: آمار نشان‌دهنده حرکت به سمت رونق است، اما ترجمه آمار و ایجاد شوق در سفره مردم نیاز به زمان دارد.

وی با اشاره به اعتقاد دولت مبنی بر شفافیت در عملکرد و قانونمندی در تصمیمات، خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و لذا عده‌ای به دنبال نشانه گرفتن نقاط قوت دولت هستند و امروز بیش از همه به برجام حمله می‌کنند؛ در حالی که برجام تنها بستر فعل و انفعالات ماست.

وزیر ارتباطات برداشته شدن تحریم‌ها، باز شدن بازارهای بین‌المللی و قدرت مانور تجار و بخش خصوصی را از جمله دستاوردهای برجام دانست و متذکر شد: امروز صادرات غیر نفتی ما بر واردات پیشی گرفته و این مهم در بستر برجام محقق شده است. همچنین هزینه خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از سود کارکرد آنها پرداخت خواهد شد که نشان‌دهنده اعتماد جهانی به ایران است.

وی از همه مدیران استانی خواست ضمن دفاع از عملکرد دولت، آن را به اطلاع مردم برسانند و تصریح کرد: باید مردم را به آینده امیدوار کنیم تا به توسعه برسیم. آینده کشور و نظام مربوط به این دولت و آن دولت نیست و لذا نباید اجازه دهیم مسائل گروهی و جناحی دستاوردهای بزرگ ملت را خدشه‌دار کند.

واعظی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی به اصل دانش‌بنیانی کمتر پرداخته شده است، عنوان کرد: در حال حاضر تمام برنامه‌ریزی‌های ما روی داشته‌های سنتی اعم از گردشگری، کشاورزی، صنعت، معدن و... تمرکز دارد؛ در حالی که در اقتصاد مقاومتی باید توجه ویژه‌ای به موضوع دانش‌بنیان بودن و استفاده از نیروی انسانی با استعداد داشته باشیم. در گذشته شرکت‌های بزرگ دنیا صاحب منابع بودند، اما امروز بزرگترین شرکت‌ها بدون منابع و براساس برنامه‌های نرم‌افزاری کسب درآمد می‌کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آی. تی حرف اول را در دنیا می‌زنند، گفت: استان گیلان دانشگاه خوب و فارغ‌التحصیلان نخبه در حوزه آی. تی دارد و بسیاری از مدیران استان در سطح ملی فعال هستند، لذا تلفیق کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی و... با آی. تی و برنامه‌های نرم‌افزاری تحول‌آفرین است و علاوه بر معرفی بیش از پیش توانایی‌های گیلان در کشور و دنیا، باعث ایجاد شغل‌های جدید می‌شود.

تحول اقتصاد منطقه در گرو تکمیل راه آهن آستارا-آستارا

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات همچنین در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد، گفت:صادرات از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است و با جدیت باید آن را حمایت  و دنبال کرد.

وی افزود:صادرکنندگان باید بدانند که از آنها حمایت می شود و به رفع مشکلات آنها به طور مستمر پرداخته می شود.

واعظی تصریح کرد:برخی از مقررات و قوانین دست و پاگیری هم داریم که نیاز به اصلاح دارند و نمایندگان استان ها این امر مهم را مد نظر قرار دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با با بیان اینکه تنگ نظری برخی از مسئولین در توسعه صادرات معنی ندارد، خاطرنشان کرد: فضای بیرونی که توسط دولت در حال بهتر شدن است موجب خواهد شد تا صادرکنندگان ایرانی بیش از پیش در دنیا مور احترام واقع باشند.

وی تاکید کرد: باید مسیر صادرات را برای صادرکنندگان اتوبان کنیم و اجرای این امر یکی از تصمیمات جدی دولت است.

محمود واعظی خاطر نشان کرد: تکمیل راه آهن قزوین تا آستارا و از آستارای ایران تا آستارای آذربایجان منجر به تسهیل صادرات و تحول اقتصاد منطقه می شود و لازم است توجه ویژه ای در این خصوص صورت پذیرد.

وی افزود: کشور آذربایجان اعلام سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای اتصال به راه آهن آستارا دارد و ما اگر برای این اتصال عجله نکنیم، از مزیت های این راه مهم بی بهره خواهیم ماند.

واعظی از برگزاری مذاکرات مهم با سازمان اقتصادی اوراسیا خبر داد و گفت:مذاکرات از دهم ژانویه امسال آغاز  و موافقت نامه‌های تجارت ترجیحی و موافقت نامه تجارت آزاد را بررسی خواهیم کرد.

وی از ایجاد برقراری روابط کارگزاری با ۹۰۰ بانک مهم در کشورهای دنیا خبر داد و گفت: این روابط به سرعت در حال گسترش است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل و نقل را یکی از زیر ساخت های مهم تسهیل صادرات عنوان کرد و گفت: ما در بهره گیری از ظرفیت های خزر رقبای قدرتمندی داریم و قطعا نباید در این خصوص عقب بمانیم.

دولت و مجلس اهتمام جدی برای خدمت رسانی به مردم دارند

واعظی همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان رودسر، اظهار کرد: دولت یازدهم، دولتی فراجناحی و برآمده از رأی و حمایت مردم است و در مدت خدمتگرازی خود، کوشیده بسیاری از مشکلات را برطرف و گام‌های مهمی برای توسعه کشور بردارد.

وی افزود: دولت توانسته روابط خوبی با دیگر کشورها برقرار کند و نظام جمهوری اسلامی را بعنوان نظامی فعال و تاثیرگذار در منطقه مطرح کند.

واعظی با اشاره به توجه دولت به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش برای حفظ همبستگی در کشور، گفت: امروز آرامشی که در کشور می‌بینیم، در سایه همدلی و همزبانی دولت و ملت که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بوده، بوجود آمده و امنیتی که در کشور ما وجود دارد، در هیچ یک از کشورهای منطقه مشاهده نمی‌شود.

واعظی افزود: دولت و مجلس اهتمام جدی برای خدمت رسانی به مردم دارند به همین دلیل از ریاست مجلس، اعضای هیات مدیره و نمایندگان مجلس تشکر و قدردانی می‌کنم که سه شیفت کار می‌کنند تا برنامه ششم توسعه را به تصویب برسانند و بلافاصله بودجه سال ۱۳۹۶ را بررسی کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دشمنانی که ما را متهم به بی ثباتی و بر هم زدن منظقه می‌کردند، امروز به دنبال آن هستند که با کمک ایران، امنیت و صلح را در منطقه ایجاد کنند و ما در این رابطه باید قدردان مردم، جوانان و نیروهای مسلح کشورمان باشیم.

وی یادآور شد: امروز مقاومتی که در منطقه انجام می‌شود، الگویی است که از ایران اسلامی گرفته شده و نظام ما، آینه تمام نمایی از اسلام ناب محمدی (ص) است.

عضو کابینه دولت یازدهم داعش را دست پرورده صهیونیسم و آمریکا دانست و تصریح کرد: کسانی که فضایی بوجود آوردند تا مسلمانان کشته شوند حتما در خط آمریکا و صهیونیسم هستند.

واعظی دلیل سفر دو روزه خود به گیلان و شهرستان رودسر را بررسی مشکلات و اختصاص اعتبارات مورد نیاز عنوان کرد و یادآور شد: برای توسعه کابل چابکسر، سوئیچ برخی از مناطق رودسر، ارتباط نسل سوم و چهارم تلفن همراه تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد و قول می‌دهم ابتدا کار راه‌اندازی نسل سوم انجام و بعد نسل چهارم انجام شود.

وی با بیان اینکه تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار اینترنت‌دار می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۱۳۳ روستا دارای سیستم قدیمی wnn هستند که نمی‌توان روی آنها اینترنت نصب کرد و به صورت جداگانه اینترنت به آنها داده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هیچ جاده‌ای در کشور نقطه کور نخواهد داشت، تصریح کرد: مشکلات آنتن‌دهی ایرانسل، همراه اول و رایتل بررسی و برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های شهرستان رودسر توسعه می‌یابد، ادامه داد: شبکه انتقال در رودسر چهار برابر و پهنای باند آن سه برابر شده و تاکنون ۳۹ میلیارد تومان برای فناوری و ارتباطات این شهرستان سرمایه‌گذاری شده و تا پایان دولت یازدهم ۳۷ میلیارد تومان دیگر نیز در این رودسر سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: در هر سفری که به استان‌های مختلف می‌رویم از استاندار می‌خواهم که به شهرهای مختلف برویم چراکه ایران فقط تهران نیست و استان نیز فقط مرکز استان نیست.

تمام تلاش دولت رونق اقتصادی در کنار کاهش تورم است

واعظی همچین در جلسه شورای اداری شفت ضمن ابراز خرسندی جهت حضور در این شهرستان اظهار کرد: هدف از این سفر آشنایی با مشکلات مردم این شهرستان است. تمام تلاش دولت اینست که به نوعی عمل کند که همه مردم ایران در هر نقطه‌ای از کشور احساس کنند مورد عنایت دولت هستند و دولت برایشان برنامه دارد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت از ابتدای امر علی‌رغم محدودیت‌ها، خزانه خالی و تحریم‌ها توسعه بوده است، افزود: در این راستا از طریق بودجه دولت و جلب اعتماد بخش خصوصی در این مسیر گام برداشته‌ایم تا بخش خصوصی با اقتصاد باثباتی مواجه شود به گونه‌ای که وضعیت مالی کشور، بورس و اقتصاد کشور برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارای نوسانات نباشد.

واعظی با یادآوری اینکه در زمان تحریم نیز هر چند کُند اما گام‌هایی در جهت توسعه برداشته شد، خاطرنشان کرد: در شهرستان شفت با توجه به وجود محدودیت‌ها طی سه سال گذشته در بخش روستایی مجموعه دولت در ارتباط با آب شرب، گاز و...توجه خاصی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ما موفق شده‌ایم راه را برای آینده هموار کنیم، گفت: با رفع موانع توسعه، زمینه‌ها هموار شده است تا با سرعت بتوانیم به اهدافی که در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم فهیم کشور است دست یابیم.

واعظی با بیان اینکه تمام تلاشمان در سال‌های گذشته برقراری ثبات و امنیت اقتصادی در کشور بوده است، تصریح کرد: تورم کشور در ابتدا بالای ۴۰ درصد بود. با تلاش‌های صورت گرفته امروز تورم کشور به زیر ۸ درصد کاهش یافته است که یک موفقیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه اینکه این میزان تورم راضی‌کننده نیست و باید در کنار کاهش تورم رونق اقتصادی را بوجود آوریم، ادامه داد: اگر کشوری دارای تورم پایین و رونق اقتصادی باشد می‌توان روی اقتصاد آن حساب کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری به بالای هفت درصد رسیده که توفیق بزرگی است، اضافه کرد: امیدست در ۶ ماهه دوم سال این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم در وضعیت معیشت مردم بویژه مردم متوسط به پایین تحول ایجاد کنیم، ابراز کرد: کار دولت در خرید گندم بی‌سابقه بوده است به گونه‌ای که بیش از ۱۱ میلیون تُن گندم از مردم خریداری و هزینه آن پرداخت شده است.

واعظی به اقدامات دولت در بخش اقتصاد، سلامت و...اشاره کرد و افزود: رویکرد دولت توجه به مردم و رفاه مردم است. دغدغه اصلی دولت اشتغال جوانان است. اعتقاد ما بر اینست که تا زمانی که همه جوانان ما دارای شغل نباشند نمی‌توانیم نگاه توسعه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز دارای فارغ‌التحصیلانی مستعد، علاقه‌مند به کشور و نظام و معتقد هستیم، متذکر شد: هدف اصلی ما تغییر وضعیت اقتصادی برای ایجاد تحول در وضعیت اشتغال است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تبریک به مجموعه مسئولین استان بواسطه تلاش‌ها و عملکرد مطلوب در زمینه اشتغال گفت: وقتی در یک استان و شهرستان دغدغه پوچ سیاسی نباشد تمام تلاش‌ها در راستای خدمت به مردم خواهد بود. با توجه به برخورداری این استان لازم است هدف‌گذاری و زیر ساخت‌های لازم صورت گیرد.

وی هدفگذاری گردشگری در این استان را مطلوب دانست و عنوان کرد: بحث گردشگری صرفاً نباید به جذب گردشگر محدود شود بلکه باید به ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف منجر شود.

واعظی با بیان اینکه این استان و شهرستان از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارج از استان و خارج از کشور برخوردار است، تصریح کرد: استان گیلان با توجه به موقعیت جغرافیایی و تنوع محصولات دارای ظرفیت صدور کالاهای خود به کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و...است.

وی با اشاره بر اینکه وزارت ارتباطات اقدامات مطلوبی با روسیه در راستای کاهش تعرفه کالای صادراتی انجام داده است، افزود: در آینده نزدیک موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با کشورهای اقتصادی عضو اوراسیا را امضا خواهیم کرد که یک مزیت خوبی برای استان گیلان محسوب می‌شود. حداکثر تا دو ماه آینده از طریق آستارا با ترمینال در حال ساخت به خط آهن سراسری شوروی سابق متصل خواهیم شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مزیت این اتفاق در کشور برای گیلان بیشتر از سایر نقاط است، گفت: باید بتوانیم از طریق صادرات و بدست گرفتن بازار روسیه و سایر کشورها یک تحول جدید در استان ایجاد کنیم.

وی به مجهز شدن شهرستان‌های فومن و شفت به نسل سوم و چهارم اینترنت همراه اول و ایرانسل اشاره و خاطرنشان کرد: حضور ۷۰ درصدی مردم این شهرستان در روستا یک نقطه قوت است. دولت برای ماندگاری جمعیت در روستاها موظف است کلیه امکانات را جهت حضور فراهم کند.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاتمه از اتصال کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت تا پایان دولت یازدهم خبر داد و اظهار کرد: می‌توان با تحت پوشش قرار دادن روستاها به اینترنت با عبور و حذف دلالان یک ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و فروشنده اصلی محصولات با هدف کسب سود اقتصادی برای روستاییان برقرار کرد. با تدوین برنامه‌ای می‌توان خدمات سلامت، آموزش، کشاورزی، تجارت الکترونیک را در کنار اینترنت به این مناطق انتقال داد.