۰ نفر

طیب نیا: حمایت از کالای دانش‌بنیان ایرانی افتخار ملی است

۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۰۰
کد خبر: 168707
طیب نیا: حمایت از کالای دانش‌بنیان ایرانی افتخار ملی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید کاری کنیم تا مردم به این باور برسند که خرید کالای دانش بنیان ایرانی یک افتخار ملی است و به خرید کالای باکیفیت ساخت داخل بر خود ببالند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان درباره ضرورت خرید کالای دانش بنیان ایرانی اظهار داشت: اگر می خواهیم مردم به خرید کالای خارجی عادت نکنند، باید از کالای دانش بنیان ایرانی به طور بی شائبه حمایت کنیم چرا که حمایت از تولیدات با کیفیت داخلی پاسداری از اقتصاد ملی است.

وی با بیان اینکه آگاهی های لازم باید به مصرف‌کننده ارائه شود، افزود: مصرف کننده باید بداند مصرف کالای خارجی، صرفا یک امر سلیقه‌ای شخصی نیست، بلکه به معنای بیکار شدن جوان ایرانی و پدید آمدن مشکلات همراه آن است.

به گفته طیب‌نیا، باید از کالاهای دانش بنیانی که اشتغال زیاد تولید می‌کند حمایت کرد تا از این طریق اقتصاد کشور بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی؛ پویاتر و زمینه اشتغالزایی جوانان بیشتر فراهم شود.

وی تصریح کرد:  واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است.

طیب نیا یادآور شد: برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و از راه های درست وارد شویم تا تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی را شاهد باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست، بیان کرد: تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند؛ در واقع تولیدکننده باید حقوق و جایگاه مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب تولید کند و مصرف کننده هم باید تا محصول ایرانی هست، جنس خارجی خریداری نکند.

طیب نیا همچنین به نقش رسانه ها و اهالی فرهنگ و هنر در حمایت از کالای دانش بنیان ساخت داخل اشاره کرد و گفت: رسانه ها به ویژه در شرایط امروز که فضای مجازی، سیطره بلامنازع و چشمگیری در زندگی مردم پیدا کرده است، می بایست با استفاده مناسب از قدرت و جایگاه بی بدیل خود، جامعه را به سمت مصرف کالاها و خدمات دانش بنیان ایرانی سوق دهند. 

وی افزود: امیدوارم جشنواره «ایران ساخت» نیز که با این هدف راه اندازی شده بتواند راه را برای فرهنگ سازی و برداشتن موانع حمایت از تولید ایرانی، هموار کند.

گفتنی است، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی،       رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، ۱۵ آذرماه ۱۳۹۵ است.