۰ نفر

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور:

برنامه های اقتصاد مقاومتی مخصوص یک دوره زمانی کوتاه نیست

۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴
کد خبر: 164692
برنامه های اقتصاد مقاومتی مخصوص یک دوره زمانی کوتاه نیست

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور تحقق اهداف سند چشم انداز را نوک پیکان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: برنامه های اقتصاد مقاومتی مخصوص یک دوره زمانی کوتاه نیست.

مجتبی خالصی در هفدهمین نشست تخصصی توسعه با موضوع «تبیین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی» که در سازمان برنامه و بودجه استان گیلان برگزار شد، اقتصاد مقاومتی را اقتصادی مقاوم در برابر تهدیدات و مخاطرات، توانمند در استفاده از تحولات فناورانه و اقتصادی دنیا برای پویایی رشد اقتصادی و برخورداری از قدرت بالای برگشت‌پذیری با هدف تامین رشد پویا، بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور تحقق اهداف سند چشم‌انداز را نوک پیکان سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: برنامه‌های اقتصاد مقاومتی مخصوص یک دوره زمانی کوتاه نیست و همه برنامه‌ها در این چارچوب تعریف خواهد شد.

وی وجود ذخایر بالای هیدروکربنی، منابع ارزشمند طبیعی و معادن غنی و متنوع، سواحل آبی و دسترسی به سواحل آزاد، موقعیت جغرافیایی و... را از جمله نقاط قوت اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: سند چشم‌انداز یک طراحی کلان براساس نقاط قوت در راستای رسیدن به رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای درآمد سرانه، اشتغال پایدار و... است.

خالصی درون‌زایی، برون‌گرایی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی و عدالت‌بنیانی را پنج رویکرد اساسی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری دانست و عنوان کرد: استفاده از فرصت‌های داخلی برای تولید و بهره‌مندی از فناوری، سرمایه و بازار خارجی ذیل این رویکردها تعریف می‌شود.

رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در رویکرد عدالت‌بنیانی قشر ضعیف نادیده گرفته نمی‌شود، گفت: دانش‌بنیان بودن اقتصاد در تدوین برنامه چهارم و پنجم دور از انتظار بود، اما اکنون همه بر اقتصاد دانش‌بنیان واقف هستند، زیرا اقتصاد مقاومتی، اقتصادی از جنس دانش‌بنیانی است و بنا بر فرمایش رهبر انقلاب، رویکرد دانش‌بنیانی ستون اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی رویکرد مردمی بودن را به معنی استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی دانست و اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد دولتی نیست، بلکه ابتکارات بخش خصوصی را به کار می‌گیرد. دولتی موفق‌تر عمل می‌کند که از ابتکارات بخش خصوصی در حوزه زیربنایی(BOT) بهره بیشتری برده باشد، زیرا بودجه کشور بسیار کمتر از پروژه‌های مصوب است.

خالصی رویکرد عدالت‌بنیانی را عدم اتکای رشد ملی به شاخص‌های اقتصاد سرمایه‌داری دانست و متذکر شد: ۵ برنامه از مجموع ۱۲ برنامه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر همین پنج رویکرد است. در واقع شاخص‌های مقاومت اقتصادی در راستای اقتصاد پویا و پیشرو مبتنی بر الگوی اقتصادی بومی است.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور تورم دورقمی، نوسانات بودجه، استفاده ناچیز از فناوری‌های روز دنیا، واردات متکی به نفت و... را وضعیت اقتصاد ضررپذیر کشور دانست و یادآور شد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دنبال بهره‌مندی حداکثری از فناوری روز دنیا، سرمایه خارجی، صادرات کالا و خدمات غیر نفتی و توسعه صادرات نفت و گاز است. به دلیل مشترک بودن میادین نفت و گاز مجبور به صادرات هستیم.

وی توسعه را تبدیل یک نظام سنتی به مدرن تعریف کرد و گفت: یک کشور زمانی توسعه پیدا می‌کند که وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب برساند لذا تحول فناوری عنصری مهم برای افزایش میزان تولید و بهره‌وری است. ارتقای بهره‌وری، توسعه کارآفرینی، پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، تقویت رقابت‌پذیری و گسترش همکاری با خارج از جمله شاخصه‌هایی است که با تحول فنی رابطه مستقیم دارد.

خالصی اقتصاد مقاومتی را درمان آسیب‌پذیری اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: رشد مداوم و با ثبات اقتصادی با وجود تکانه‌های بیرونی، تامین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی اعم از نهاده‌ها و کلاهای اساسی تولید داخل(خودکفایی) تحت عنوان کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد در سند چشم‌انداز مطرح شده است. از آنجایی که بودجه کشور بر مبنای نفت بسته می‌شود لذا از محل کاهش قیمت نفت در بحران‌های جهانی دچار آسیب هستیم.

رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ۲۴ بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بسیار ارزشمند است، عنوان کرد: منطق علمی این سیاست‌ها مورد تایید همه اقتصاددانان است لذا فاز نخست سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بهمن‌ماه سال ۹۲ ابلاغ و شورای اقتصاد با ۶۹۴ برنامه، ۹۹ هدف و ۱۸۴ سیاست اسفندماه همان سال وارد میدان شد.

وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری و تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از شهریورماه سال ۹۴، تصریح کرد: ۱۲ برنامه ملی در قالب ۵۶ طرح و ۲۰۰ پروژه برای ۲۳ دستگاه ذیل نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. هماهنگی جهت تدوین برنامه‌های عملیاتی دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی، گزارش‌گیری منظم از اجرای برنامه‌ها، اعمال نظارت و مداخله جدی و... از جمله وظایف این ستاد می‌باشد.

خالصی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه موضوع‌محور است، متذکر شد: آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی بحران‌های احتمالی آینده هستند.

رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به ۱۲ برنامه ملی اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: ارتقای بهره‌وری، پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد، ارتقای توان تولید ملی، عدالت‌بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی، برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی، شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد، توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره پایین‌دستی و توسعه بازار، هدفمندسازی یارانه‌ها، مردمی کردن اقتصاد و سیاست‌های پولی و ارزی نقشه راه اقتصاد مقاومتی است.