۰ نفر

سهم رفاه اجتماعی ۹۲۳ هزار تومان از محل بودجه؛

هرایرانی از بودجه سال آینده چقدر سهم می‌برد؟

۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۰
کد خبر: 164263
هرایرانی از بودجه سال آینده چقدر سهم می‌برد؟

بررسی ها نشان می دهد سهم هر ایرانی از بودجه عمومی دولت در سال آینده برابر با چهار میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان است.

سهم هر ایرانی از بودجه عمومی دولت مشخص شد. بررسی ها نشان می دهد سهم هر ایرانی از بودجه عمومی دولت در سال آینده برابر با چهار میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، این عدد توسط مرکز پژوهش های مجلس که بازوی کارشناسی نهاد قانونگذاری کشور محسوب می شود استخراج شده است.

بر اساس این گزارش بالاترین هزینه ای که دولت برای اتباع ایرانی در سال آینده در نظر گرفته است به سرفصل های "رفاه اجتماعی" و "آموزش و پژوهش" ارتباط دارد.

بر این اساس در سال آینده دولت برای هر ایرانی از محل بودجه عمومی خود حدود 923 هزار تومان صرف رفاه اجتماعی اعم از بیمه ها، بخشی از پرداختی بازنشستگان و ... خواهد کرد . آموزش و پژوهش اعم از عمومی ، فنی و حرفه ای ، عالی و ... نیز سرانه هزینه ای برابر با 700 هزار تومان خواهد داشت . در حوزه سلامت و بهداشت نیز این رقم به 606 هزار تومان می رسد .

بررسی جزییات بودجه نشان می دهد به ازای هر ایرانی اندکی بیش از 502 هزار تومان صرف امور دفاعی می شود . کمترین اعتبار در نظر گرفته شده در این قالب نیز به حوزه "روابط کار" اختصاص دارد که دولت به ازای هر ایرانی در سال 1396 تنها 3 هزار و 378 تومان اعتبار در نظر گرفته است.

در حوزه های کلان مانند نظم و امنیت عمومی نیز سرانه اعتباری که برای هر ایرانی هزینه می شود بیش از 137 هزار تومان است . در حالی که دولت در سال آینده برای هر ایرانی در امور قضایی 90 هزار تومان هزینه می کند، در امور قانونگذاری نیز 9 هزار و 600 تومان در نظر گرفته است.

اعتبار پیش بینی شده برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سال آینده نیز برابر با 94 هزار تومان خواهد بود .

منابع آبی که اهمیت فوق العاده ای برای ایران دارند و کمبود آن در سال های اخیر به شدت احساس می شود، نیز از سرفصل هایی است که دولت اعتبار مشخصی را برای آن در نظر گرفته است .

اعداد اعلامی از سوی دولت در قالب لایحه بودجه نشان می دهد دولت به ازای هر ایرانی 64 هزار تومان در حوزه منابع آب مصرف خواهد کرد .

جدول زیر مقدار بودجه عمومی دولت که به ازای هر ایرانی در سال 1396 خرج خواهد شد را نشان می دهد . ارقام به تومان است .

بودجه