۰ نفر

مسکن مهر ارزانتر می شود

نوبخت: اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در ۸ماه اخیر

۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵
کد خبر: 164043
نوبخت: اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در ۸ماه اخیر

سخنگوی دولت در هیات دولت هزار میلیارد تومان برای کمک به تاسیسات و تجهیزات مسکن مهر و ۲۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها برای تادیه مطالبات آن‌ها اختصاص داده شد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها گفت: در ۸ ماه گذشته ۱۸ هزار و ۳۸۰ واحد تولیدی بالغ بر ۱۲ هزار و ۶۳۵ میلیادر تومان از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: در هیات دولت هزار میلیارد تومان برای کمک به تاسیسات و تجهیزات مسکن مهر و ۲۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها برای تادیه مطالبات آن‌ها اختصاص داده شد.

سخنگوی دولت همچنین از خروج ۳۴ هزار و ۹۵۵ دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل ریلی و جایگزین کردن خودروهای جدید خبر داد.

وی در رابطه با سفرهای استانی دولت نیز گفت: سفرهای استانی تقریبا تمام شده و به همه استان‌ها صورت گرفته اما در تهران به دلیل وسعت دو سفر داشتیم و سفر بعدی هم مربوط به تهران است.

سخنگوی دولت با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به مجلس یاد آور شد: در لایحه بودجه بیشترین سهم مربوط به امور رفاه اجتماعی بود که رقم آن هفتاد و سه و نیم هزار میلیارد است. در آموزش و پژوهش 55 هزار و 800 میلیارد تومان در بخش دفاعی و امنیتی 51 هزار و 100 میلیارد تومان و در بخش سلامت 48 هزار و 300 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

نوبخت گفت: اولین توجه ما به کمیته‌ امداد، بهزیستی و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها بوده  ضمن اینکه منابع اختصاصی و آموزش دو برابر شده و می‌بینیم بر خلاف آنچه گفته می‌شود دولت می‌خواهد همه مسائل را با مذاکره حل کند و به مباحث دفاعی کار ندارد. اولویت سوم ما در بودجه، مساله دفاع و امنیت بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی پرونده بابک زنجانی  و پیگیری‌های دولت و این که چه مقدار از بدهی او برگشته است گفت: دولت کاملا دنبال این پرونده است و تمام مدارک و مستندات را به قوه قضاییه ارسال کرده در جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی هم آقای محسنی اژه‌ای که عضو آن هستند گزارشی دادند. ما منتظر نتیجه از سوی قوه قضاییه هستیم. البته پولی عاید ما نشده است. مثلا گفتند ساختمان شهرک غرب یا کیش واگذار شود، اما هنوز به ازای آن پولی تحقق پیدا نکرده و حتی اگر بخواهیم مبلغ بدهی را برای امروز محاسبه کنیم بیش از آن 9/9 خواهد بود.

نوبخت در واکنش به این مطلب که گفته می‌شود تبدیل ریال به تومان تغییر خاصی در وضع اقتصادی ایجاد نمی‌کند،  و این که رئیس کل بانک مرکزی و برخی از اعضای هیات دولت با این مساله مخالف بودند،  تصریح کرد:‌  الان مردم چیزی تحت عنوان ریال را جز روی کاغذ محاسبه نمی‌کنند و واقعیت قضیه این است که  واحد پول ما تومان است. ما هم نخواستیم با این کار مشکلات عالم خلقت را حل کنیم، ضمن این که به خاطر ندارم، رئیس کل بانک مرکزی با این قضیه مخالفتی کرده باشد.

وی در واکنش به اظهارات مداخله جویانه نخست وزیر بریتانیا اظهار کرد:  قطعا این اظهارات مداخله جویانه است و باعث ناامنی منطقه می‌شود. درست نیست که از آن طرف دنیا بیایند و راجع به مسائل خلیج فارس حرفی بزنند. در این زمینه هم اگر کسی بخواهد حرفی بزند، آنها نیستند. ایران باعث اقتدار و امنیت منطقه است و پاسخ این مساله هم از سوی مسئولان داده شده واقدامات متناسب نیز صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت درباره‌ی نتیجه بررسی حادثه برخورد دو قطار  و اظهارات نمایندگان برای استیضاح وزیر راه عنوان کرد: در این مساله آن بخشی که باید گزارش دهی صورت می‌گرفته انجام شده و وقتی به سرانجام برسد و علل را مشخص کنیم اطلاع رسانی می‌کنیم. این که نماینده‌ای مطلبی گفته خودش مسئول حرفهایش است و با این سیستم‌های نظارتی نمی‌دانم یک نماینده برخی اطلاعات را از کجا آورده.

وی اضافه کرد:‌ آقای  آخوندی یک وزیر وظیفه شناس و با دانش است و این که بخواهیم برای برخورد دو قطار صحبت از عدم کفایت کنیم، منصفانه نیست. البته طرح استیضاح حق نمایندگان است و نباید فراموش کنیم هموطنانمان جان پاکشان را از دست دادند. آقای آخوندی هم از این مساله بسیار متاثر بود ولی باید میزان مسئولیت‌ها را هم در نظر بگیریم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌ی ششم توسعه یادآور شد: باید ببینیم آیا این برنامه به عنوان یک سند فرادست خودش فرا دستی دارد یا نه؟ ما برنامه را از سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم و اقتصاد مقاومتی  که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده نوشته‌ایم و در آن اولویت‌هایی از جمله محیط زیست، آب، حمل و نقل ریلی و فاضلاب داشتیم که ده هزار میلیارد تومان بودجه فقط  به این چهار امر اختصاص داده شده است. از طرفی  بودجه سال 96 نسبت به سال 95 ده درصد رشد داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حقوق بازنشستگان به طور متوسط ده درصد خواهد بود یا به میزان حقوق‌شان این افزایش متفاوت است، خاطر نشان کرد: این ده درصد به صورت کلی و عام است. مثلا پارسال علاوه بر 12 درصد افزایشی که داشتیم، آنها که زیر یک میلیون تومان دریافت می‌کردند، با حداقل 20 درصد افزایش مواجه شدند. امسال هم تصمیم این است که یک بازنگری کنیم و تعادلی بین دریافتی‌های بازنشستگان، شاغلین و بازنشستگان به وجود بیاوریم و برای رفع نابرابری حقوق بازنشسته‌ها از محل خاصی تامین بودجه می‌کنیم که محاسبه آن فرمول خاصی دارد.

نوبخت در پاسخ به سوالی برای کمک به حل مشکل ترافیک در تهران و شهرهای بزرگ بیان کرد:‌دولت نه فقط برای تهران بلکه برای همه‌ی شهرها تلاش می‌کند، با شهرداری‌ها در طرح‌هایی که دارند مشارکت کنند و به حمل و نقل عمومی توجه شود گسترش یابد و سرعت گیرد.

وی در واکنش به صحبت‌های شهردار تهران که گفته بود دولت کمکی به شهرداری نکرده تاکید کرد: برای متروی تهران هم در جاهای مختلفی پول‌های متنوعی داده شده و همانطور که گفتم، در هیات دولت هم تصویب شد دو هزار و پانصد میلیارد تومان برای تادیه مطالبات شهرداری‌ها اختصاص داده شود که البته اولویت با شهرهای کوچک است.‌ نمی‌خواهم وارد این مسائل بشوم و برای پاسخگویی وارد مسایل سیاسی نمی‌شوم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای حفظ جمعیت روستاها و مهاجرت به روستاها چیست؟ اظهار کرد:‌ دو هفته پیش لایحه‌ای به مجلس دادیم که یک و نیم میلیارد دلار برای کمک به اشتغال روستاییان و عشایر و برخی از فارغ‌التحصیلان تخصیص داده شود، در بودجه 96 هم هزار میلیارد تومان برای این کار گذاشته‌ایم. در روستاها زیر ساخت‌ها فراهم است و مهم این است که شغل ایجاد شود.

وی همچنین به کسانی که از سیل آسیب دیده‌اند اشاره کرد و افزود: هفته قبل  در هیات دولت مصوبه‌ای برای کسانی که در سرما زدگی‌ها آسیب دیده‌اند داشتیم که هم تسهیلات و هم کمک بلاعوض برای جبران و خرید تضمینی محصولات آسیب دیده در آن در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که با توجه به تبدیل ریال به تومان آیا برنامه‌ای برای حفظ 3 صفر از پول ملی وجود دارد،  بیان کرد:‌ این در حد مطالعه است و آنچه تاکنون توانستیم برای اصلاح قانون به مجلس ببریم  فقط در حد همین تبدیل ریال به تومان است.

وی همچنین درباره‌ی خرید تضمینی گندم و این که چند درصد رشد داشته است، خاطر نشان کرد:‌ بهتر است این مساله را درصدی نبینیم. ما مصمیم به کشاورزان کمک کنیم و الان شورای اقتصاد خرید گندم را کیلویی هزار و سیصد تومان تصویب کرده که همین امر رقم بسیار زیادی است. در صورتی که پارسال هزار و 270 تومان بود. ما به مقدار توانمان می‌توانیم کمک کنیم و فکر می‌کنم این هزار و سیصد تومان مناسب است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به نرخ بیکاری یاد آور شد: الان به طور متوسط سالانه حدود 700 تا 750 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم که این ناکافی است چرا که برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم حدود 900 تا 930 هزار شغل ایجاد شود و ما باید این فاصله را از بین ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت در قبال لغو سخنرانی‌ها مثل لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد چیست ؟ تاکید کرد: خواست دولت به ویژه  رئیس جمهور به شدت این است که این مسال حل شود. در این موضوع هم دو وزیر را مامور این کار کردیم و در قوه مقننه و قضاییه هم  این مساله در حال پیگیری است. ما اقداماتمان را برای ارزریابی انجام دادیم اما باید در نظر بگیریم این مساله فقط در داخل دولت نیست و بقیه قوا هم باید کمک کنند که ان‌شاءالله دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

سخنگوی دولت همچنین در مورد اقدامات صورت گرفته برای برخورد با حقوق‌های نامتعارف و این که گفته می‌شود به قوه قضاییه فشار وارد شده تا این موضوع را پیگیری نکند، تصریح کرد:‌چه کسی می‌تواند به قوه قضاییه فشار وارد کند. دیوان محاسبات این مساله را بررسی کرده و 93 هزار و 470 پرونده بررسی شد  که متاسفانه 397 نفر بیش از 20 ملیون تومان دریافت داشتند. اینها می‌گفتند اگر این  20 میلیون حق نیست  که آن را برگردانیم ولی اگر قانونی است چرا باید برگردانیم.  بارها گفته شد که باید این مبلغ را برگردانند که همه برگرداندند و تنها دو نفر باقی است که یکی از آنها در زندان است.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم کل مبلغی که به عنوان حقوق‌های  نجومی مطرح شده 23 میلیارد تومان است که البته کسی به ریالی به ناحق گرفته باید بازگرداند.

نوبخت تصریح کرد:‌ فکر می‌کنم در این پرونده دیوان محاسبات کار خود را انجام داده و نباید این مسائل را محل مناقشات سیاسی کنیم. ممکن است بتوان به اندازه‌ی تمام نفوس در این مساله پرونده درست کرد. چون تشکیل پرونده مهم نیست بلکه مهم این است که خروجی چه خواهد بود. از قوه قضاییه خواهش می‌کنیم هر کس مرتکب جرمی شده حتما اطلاع رسانی کنیم. و اگر گزارشی به ریاست جمهوری بدهند حتما اجرا خواهیم کرد. البته گویا فقط دولت است که صف را رعایت نمی‌کند و بقیه همه رعایت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت به خاطر سخنرانی نقوی حسینی در صحن مجلس از او شکایت کرده یا خیر؟ اظهار کرد:‌ نه شکایتی نشده. البته ایشان در همه رای اعتمادها سخنرانی منفی دارد. ولی در کل مجلس واقعا برای ما محترم است و از مجلس بسیار راضی هستیم. ممکن است در این میان یکی دو نماینده هم پیدا شود که حرف بی ربط یا دروغ بگوید یا نماینده‌ای که وجه مذهبی به خود می‌دهد برخی حرف‌ها را می‌زند که من تعجب می‌کنم اما رابطه با بعضی از نمایندگان را نباید به کل مجلس تسری بدهیم.

سخنگوی دولت در واکنش به این مطلب که گفته می‌شود دولت با نوسانات  قیمت ارز دنبال کسب درآمد است تصریح کرد:‌نه به دنبال کسب درآمد نیستیم. الان هم ارز مبادله‌ای بیشتر از 3200 تومان نیست  و این مبالغی که می‌بینید در بازار آزاد است. اتفاقا به نفع دولت است که بازار ارز ثبات داشته باشد. ما حتی حاضر شدیم بدهی‌هایمان را از بازار سرمایه با سود بیش از 20 درصد تامین کنیم و به سراغ این کار نرویم. به نظر دولت این رقم حتی در بازار آزاد واقعی نیست و باید کاهش پیدا کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا  بازداشت اخیر حسن عباسی با شکایت دولت بوده است یا خیر؟ عنوان کرد: من از بازداشت ایشان بی اطلاعم. البته ایشان در همه امور اظهار عمیق می‌کند و ای کاش قوه قضاییه نسبت به هتاکی‌ها واکنش نشان دهد ولی در این زمینه نمی‌دانم دولت شکایت کرده است یا نه.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی معوقات ایثارگران خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از مطالبات معوق را پرداخت کرده‌ایم و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بیمه تکمیلی است که از طریق بیمه گذار در حال اقدام هستیم که طبق قوانین ایثارگران پیگیری می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از آزاد سازی حلب اظهار کرد:‌ اخبار امید بخش و خوشحال کننده‌ای در روزهای گذشته در این زمینه وجود داشت که دولت قانونی سوریه برای رفع اشغال حلب از دست تروریست‌ها اقدامات مناسبی انجام داده و جهتگیری دولت جمهوری اسلامی نشان از خرسندی است.

نوبخت اظهار کرد:‌ این مساله جای خوشحالی دارد به ویژه این که نسبت به اخراج تروریست‌های سفاک و بی رحمی که دست به جنایت زدند اقدام شد.  همه کسانیکه از حقوق بشر حمایت می‌کنند باید خوشحال باشند و دولت‌هایی که می‌خواستند از تروریست‌ها حمایت کنند باید شرمسار باشد. نتیجه مقاومت در راه حق همیشه پیروزی است.

سخنگوی دولت در پایان از سفر ۳۰۰ تاجر روس از سوی سوی ۱۸۰شرکت معتبر روسی به ایران اظهار بی اطلاعی کرد و همچنین گفت: در هفته آینده برای فرهنگیان اخبار خوبی خواهیم داشت که مطالباتشان پرداخت خواهد شد.