۰ نفر

روابط اقتصادی ایران و روسیه با روابط سیاسی متناسب نیست

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۳
کد خبر: 163902
روابط اقتصادی ایران و روسیه با روابط سیاسی متناسب نیست

معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت با مقایسه سطح روابط اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه، گفت: روابط اقتصادی ایران و روسیه تناسبی با روابط سیاسی ندارد.

امیرحسین زمانی نیا صبح امروز (دوشنبه، ٢١ آذرماه) در نشست کمیته انرژی ایران و روسیه اظهار کرد: نشست کمیته انرژی ایران و روسیه به نظر می رسد پرآب و تاب تر از کمیسیون مشترک ٢ کشور باشد و از فضای نشست بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این که ظرفیت ارتقای همکاری میان شرکت‌های نفت و گاز روس و ایرانی بسیار فراتر از موضوعی است که تا کنون به آن دست پیدا کرده ایم، تصریح کرد: نوع، عمق و سطح روابط  و همکاری اقتصادی، نفت و گاز ایران و روسیه هیچ تناسبی با نوع، عمق روابط سیاسی و راهبردی دو کشور ندارد.

زمانی نیا ادامه داد: امیدوارم نشست امروز یک گام کوچک در مسیر صحیح برای برداشتن این فاصله باشد، به نظر بنده زمینه برای برداشتن این فاصله فراهم است و همکاری شرکت‌های ایران و روسیه به صورت تصاعدی افزایش می‎یابد.

معاون وزیر نفت با بیان این که روابط ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز تنها موردی است که مشکل عمده ای در زمینه سرمایه نداریم، افزود: در مذاکره با شرکت‌ها و کشورهای خارجی «سرمایه گذاری» با توجه به سرمایه محدود شرکت ملی نفت ایران، محور اصلی مذاکرات است در حالی که ظرفیت سرمایه میان ایران و روسیه بسیار بالاست.

وی، به نشست اخیر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و کشورهای غیرعضو این سازمان اشاره کرد و گفت: پیش از این نشست، ظرفیت سرمایه گذاری دو کشور در ذهنم رقمی حدود هشت میلیارد دلار در سال بود اما پس از آن، به نظرم این رقم می تواند به ١٠ میلیارد دلار هم برسد.

زمانی نیا با بیان این که قیمت نفت خام برنت پس از توافق ١٠ آذرماه اوپک و همچنین توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ٢٠ آذرماه، از ٤٦ دلار به بیش از ٥٦ دلار برای هر بشکه رسید، گفت: افزایش قیمت نفت می تواند برای شرکتهای نفتی خبر خوبی باشد.

١٣ کشور عضو اوپک در نشست ٣٠ نوامبر (١٠ آذرماه) توافق کردند برای ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند؛ همچنین در نشست ١٠ دسامبر (٢٠ آذرماه) میان کشورهای عضو اوپک و غیراوپک توافق شد روسیه در کنار دیگر کشورهای غیراوپک ٥٦٠ تا ٦٠٠ هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند، سهم روسیه از این کاهش ٣٠٠ هزار بشکه در روز تعیین شده است.

کمیته انرژی ایران و روسیه صبح امروز آغاز بکار کرد و تا عصر ادامه خواهد داشت؛ نمایندگان شرکت گازپروم، روسنفت، زاروبژنفت، لوک اویل و ... در این نشست حضور دارند.