۰ نفر

"تملق، رودربایستی و باند بازی انقلاب را از درون پوک می‌کند"

ناطق نوری: با تعارف و سمینار و کنگره نمی‌توان با فساد مبارزه کرد

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸
کد خبر: 163831
ناطق نوری: با تعارف و سمینار و کنگره نمی‌توان با فساد مبارزه کرد

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری امروز با انتقاد از فساد اقتصادی موجود در کشور گفت: چطور من با سابقه ریاست مجلس، وزارت و ... نمی توانم سفارش کنم به فردی ١٠ میلیون تومان وام بدهند اما به فردی ٣٥٠ میلیارد تومان وام می‌دهند؟ با چه وثیقه ای؟، وی افزود: بخش خصوصی می‌خواهد اقدام کند، رقابت با کی؟ چگونه؟ در کدام مزایده می‌تواند شرکت کند؟ همه چیز بر مبنای رابطه شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در همایش مبارزه با فساد در محل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه، ۳ چیز مثل موریانه انقلاب را از داخل پوک می کند: تملق، رودربایستی و باند بازی پس از آنکه رژیم شاه با تقسیم اراضی چوب محکمی به کشاورزی کشور زده بود و در آن مقطع کشاورزی نابود شده بود، در مجلس اول با کشت موقت و بند"ج" و تصمیمات تنگ نظرانه به این بار شیشه ای چوب زدیم.

وی افزود: تا نگاه محدود است همین است، لذا همه اقتصاد ما دولتی شد و آنگاه که خواستیم طبق فرمان مقام معظم رهبری سیاست های اصل ٤٤ را اجرا کنیم، دیدیم که چیزی از اصل ٤٤ در نیامد و نگاه تنگ نظرانه و چپ گرایانه موجب خصولتی شدن شد به گونه ای که بخشی را به صندوق های بازنشستگی و بنیادها و تامین اجتماعی و ... واگذار کردیم.

ناطق نوری با اشاره به اینکه سالهاست که می خواهیم با فساد مبارزه کنیم  در همه دولت ها،  این کار را خواستیم انجام دهیم، اما چه شده؟، گفت: دو سال پیش در مرقد امام(ره) گفتم که نمی شود با تعارف و سمینار و کنگره با فساد مبارزه کرد.

وی با اشاره به اینکه صدها تریلی قاچاق وارد کشور می‌شود و واردات قاچاق را هم از طریق تلویزیون نشان می‌دهیم،ر تاکید کرد:سوال من این است که چرا نشان می‌دهیم و به کی نشان می‌دهیم؟ مگر قوطی کبریت است که واردات آن مشخص نباشد؟

ناطق‌نوری تصریح کرد: ما کمبود قانون در کشور نداریم بلکه زیادی قانون داریم و حتی زیادی قانون برای ما بدبختی شده است به طوری که هر کسی از هر بند و تبصره‌ای که می‌خواهد استفاده می‌کند.

ناطق نوری با بیان اینکه اوایل دهه 60 که مسئولیت وزارت کشور را بر عهده داشتم، رییس دولت و هیأت دولت دستور دادند به سازمان اداری و استخدامی آن زمان که چارت تشکیلاتی جمهوری اسلامی تهیه شود، خاطرنشان کرد:در آن زمان چند نمودار تهیه شد که یکی نمودارهای حکومت‌های غربی و سرمایه‌ای، دیگری نمودار حکومت‌های کمونیستی و شرقی و یک نمودار هم از حکومت شاهنشاهی و نمودار دیگر هم از جمهوری اسلامی تهیه شد.

مشاور و رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با بیان اینکه در آن زمان نوجوانی بی‌تجربه‌ای بودم، تاکید کرد:در آنجا به مسوولی که آن را به آقای جاسبی که این نمودارها را تهیه کرده بود گفتم که نمودار حکومتی که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک اشتر دستور و فرمان دادند در مصر کدامیک از این نمودارهاست که موضوع مرا به شوخی گرفتند.

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب بر سر کار آمدند به نوعی در مسائل اقتصادی کشور چپ بودند، گفت:اگر رئیس دولتی هم خودش نگاه چپ نداشت، اما کارگزاران آن محدود و محدودنگر و چپ بودند.

ناطق‌نوری به مجلس اول اشاره و خاطرنشان کرد: در آن زمان وقتی بحث کشت موقت و بحث بند ج مطرح شد عده کمی با آن مخالفت کردند، چرا که نگاه‌ها چپ‌گرایانه بود، رژیم شاه با تقسیم اراضی چوب محکمی به کشاورزی کشور زد و در آن مقطع کشاورزی را نابود کرد و دلیلش هم این بود که جریان چپ کشور را آرام کند، ما هم آمدیم با کشت موقت و بند" ج" و شبیه این تصمیمات تنگ‌نظرانه به بار شیشه چوب زدیم.

وی تاکید کرد:همواره حرف بنده به عنوان طلبه کوچک این بوده چرا اقتصاد ما رو به انحطاط است و این چراها برمی‌گردد، به اینکه اول مغزها را باید درست کرد و تا مغزها درست نشود، آن فرهنگ که از آن می‌گوییم، درست نمی‌شود.

ناطق نوری تصریح کرد: تقریبا بخش اعظم اقتصاد ما دولتی است و وقتی که رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جرأت به خرج دادند و اصل 44 را تبیین و تفسیر کردند و برای خصوصی‌سازی با مسوولان شرع جلسات متعددی گذاشتند، اما می‌بینیم که بعد از چندین ماه چیزی از این جلسات درنیامده است که این مطلب ناشی از نگاه چپ‌گرایانه است.

مشاور و رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری اظهار کرد: حالا هم که می‌بینیم که به جای خصوصی‌سازی خصولتی شده است. مثلا یک بخش را به بنیاد مستضعفان و بخش دیگر را به تأمین اجتماعی واگذار می‌کنیم که این کار خصوصی‌سازی نیست و اتفاقا از دیدگاه من ضررش بیشتر است.

وی گفت: اگر دولتی باشد دیوان محاسبات و نظارتی هست ولی وقتی خصولتی می شود شیر بی یال و دمی درست کرده‌ایم که معلول نگاه تنگ‌نظرانه است.

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود  به نهج‌البلاغه اشاره کرد و مروری به فرمان مالک داشت و خاطرنشان کرد:‌ کجای کارمان و حکومت‌مان به نامه 53 نهج‌البلاغه شباهت دارد؟ امیرالمؤمنین در جایی می‌فرماید مردم یک قشر نیستند، اقشار مختلفی هستند که یک عده‌ای اصلاح نمی شوند، مگر اینکه بقیه هم اصلاح شوند و هیچ قشری در جامعه نمی‌تواند خودش را نسبت به قشر دیگری بی‌نیاز بداند.

وی ادامه داد: امیر المومنین می‌فرماید: ای مالک اگر می‌خواهیم مأموری برای سرزمینی تعیین کنی اول تحقیق کن و آزمایش کن و بدون مشورت کسی را سر کار نگذار که اگر خودسر و بی مشورت عمل کنی به جامعه ظلم و خیانت کرده‌ای، همچنین امیرالمومنین به مالک می‌فرمایند حالا که بعد از تحقیق و مشورت می‌‌خواهی مأموری را برای سرزمینی انتخاب کنی فرد با حیا و با ریشه‌ای را که ریشه اسلامی داشته باشد سر کار بگذار.

 مشاور و رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری تصریح کرد: وضعیت به گونه‌ای است که رابطه جای ضابطه را گرفته و چطور می شود با این شرایط کار کرد .

وی در بخش دیگری از سخنانش به قاچاق اشاره کرد و گفت: صدها تریلی قاچاق وارد کشور می‌شود و واردات قاچاق را هم از طریق تلویزیون نشان می‌دهیم. سوال من این است که چرا نشان می‌دهیم و به کی نشان می‌دهیم؟ مگر قوطی کبریت است که واردات آن مشخص نباشد؟

وی بیان داشت: ما همیشه در چیزهای منفی رتبه بالا و در چیزهای مثبت رتبه پایین داریم، چرا که تعارف می‌کنیم. چرا که در برخورد با تخلفات با یکدیگر تعارف می‌:نیم.

وی گفت:‌امیرالمومنین در نهج البلاغه به مالک می‌گوید اگر کسی را دیدی که تخلف می‌کند سریعا اعلام کن و برخورد کن.

وی اظهار داشت:‌برادران و خواهران یک انتقاد هم به شما دارم. چرا که بعد از پیروزی انقلاب همه سوءاستفاده کنندگان و رشوه‌بگیران خودشان را جمع کردند. اما ما وقتی این کاری مراجعه می کردیم و طرف کار را انجام می‌داد به او پول چای می‌دادیم تا جایی که رفته رفته اقدام رسمی شد و وقتی کاری را انجام می‌دادیم، طرف مقابل که کار را انجام داده بود رسما می‌گفت که این مقدار پرداخت کن.

وی تصریح کرد: حتی من یک بار خدمت مقام معظم رهبری گفتم که بنده نمی‌توانم اگر کسی را می‌شناسم که مشکل مالی دارد، برای دریافت 10 میلیون تومان وام معرفی کنم، اما می‌بینیم که وام‌های هنگفتی به بعضی‌ها پرداخت می‌شود و پرونده یکسری بانک‌ها الان نزد من است.

وی گفت: در سال 76 اعلام کردم که بنده معتقدم که دولت‌ (همه دولت‌ها) نه کشاورز خوبی است، نه صنعتگر خوبی است و نه تاجر خوبی است، قطعا دولت می‌تواند رسالتش در اقتصاد این است که برنامه‌ریز خوبی باشد تا طرح بدهد، حمایت کند، نظارت کند و مالیات را خوب بگیرد.

ناطق‌نوری با تأکید بر اینکه کشور باید با مالیات اداره شود نه با پول نفت، گفت:‌ دنیا هم این گونه اداره می شود.البته ما مالیات هم نمی‌گیریم،بنده معتقد هستم که مالیات باید بر مصرف باشد نه بر تولید؛ البته من اقتصاددان نیستم و ممکن است که اشتباه کنم.

وی افزود: ممیز و مودی همدیگر را نباید ببینند و در دنیا هم این گونه است؛ چرا که در فروشگاه‌ها مالیات اخذ می شود، اما وقتی مالیات‌گیر برای اخذ مالیات مراجعه می کند، فساد پیش می‌آید.

 رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری تصریح کرد: اواخر دولت گذشته 500 هزار نفر استخدام شد و الان می‌بینیم که دولت هر چقدر تلاش می‌کند، فقط هزینه‌های جاری را می‌تواند پرداخت کند و هزینه‌های دستگاه‌های عمرانی و وزارتخانه‌ها تعطیل است و مشکل یارانه‌ها هم به آن اضافه شده و توی سر خودمان می زنیم.نمی‌شود هم ارزش‌ها را حفظ کرد،‌هم روی اصول بایستیم، هم تن به ذلت ندهیم و هم این‌ها را در داخل رها کنیم و هم بخواهیم زنده بمانیم.